Rijden in groepsverband

Rijden in groepen doe je niet primair voor het rijden. Zeker in grote groepen is het rijden eigenlijk maar bijzaak. Het is gewoon gezellig en leuk om met zo'n groep de weg op te gaan.

Ik rij dan ook enkel hier de newbies, dan weet ik vrij zeker dat er verantwoord gereden wordt en er weinigen zijn die anderen tot onverantwoorde akties opjutten.


Gaat het om het rijden, dan ga ik alleen of met mensen waarvan ik heel zeker weet dat die dezelfde rijstijl en interesse hebben als ik. Bijna altijd is het dus een compromis waarbij het pure rijden het af moet leggen tegen de gezelligheid. Ook als ik enkel met mijn vrouw rij degradeert het rijden al naar de tweede plek.
 
Ik denk dat ik ook meer op het idee van een motorclub ben gekomen om meer motor liefhebbers te leren kennen, gewoon lekker over motoren praten.
 
ik zeg altijd maar "een schizofreen rijd nooit alleen" heb nooit last van mensen achter me of voor me waar ik op moet wachten niemand voorme die ik bij moet houden en het is bijna altijd gezellig :)
 
Laatst bewerkt:
Zolang ik rijdt ben ik of alleen of met heel kleine groepjes op pad geweest. Voor het MF reed ik bijna altijd solo, nu met MF heb ik meer mensen leren kennen in de buurt die hetzelfde denken en rijden als mij. Daarmee spreek ik regelmatig spontaan af om een stukkie te rijden. De ene keer met z'n 2en, de andere keer met 6 of 7 man. Dat is wel erg gezellig, en er wordt door de kleine groepjes goed rekening gehouden met de rest.

Voor normale ritten vindt ik dit perfect. Maar moet zeggen dat ik graag naar zaken als meets ga via MF. SRAD, TL1000, SV, Mega-Meet. erg leuk om te doen, en dan is het rijden met een grotere groep wel erg leuk voor een keer.

Hoe dan ook, je houd er altijd leuke contacten en vrienden aan over. Ook al zie je elkaar mischien maar een paar keer per jaar.
 
Alleen rijden vind ik niet zo leuk. Rij meestal samen met mijn vriend. Maar met z'n drieën of vieren is ook leuk. Met meer wordt het zo onoverzichtelijk. Je bent toch meer op anderen aan het letten.

Wij hebben wel aardig wat motormuizen in onze vriendenkring, soms gaan we ook met zes tot acht motoren weg, is erg leuk op het terras, maar met rijden is het wat minder omdat iedereen steeds elkaar inhaalt en dat vind ik persoonlijk niet echt lekker rijden. Wanneer je gewoon in vaste positie achter elkaar rijd is het een stuk relaxter, hoef je niet steeds op te letten of er niet iemand rakelings langs je schiet.
 
als je schizofrenie hebt, rij je dan ook in groepsverband?

grote groepen zijn saai, MC's zijn helemaal saai...
met je vrienden rijden is voor mij het leukst.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ook meer op het idee van een motorclub ben gekomen om meer motor liefhebbers te leren kennen, gewoon lekker over motoren praten.


Daar is dus Motor-Forum ook uitermate geschikt voor.


enne, bij "Regionaal" is ook wel'n afdeling "Oost"
MF-Oost 35


oftewel... tukker - MF. :W
 
Laatst bewerkt:
Groepsrijden is leuk, maar laat je niet meeslepen door wie voor je rijdt (en hoe hard). Rijd gewoon je eigen tempo.
Er moeten met de leiders in de groep (meer dan 1) duidelijke afspraken worden gemaakt dat zij regelmatig in de gaten houden of iedereen er nog achter rijdt, zoniet dan op elkaar wachten.
Houd ruim afstand en rijd zowieso baksteen formaat.
Het lastige is inderdaad dat je meestal de personen voor je niet kent hoe hun rijstijl is, daar moet je rekening mee houden (voldoende afstand!).
Als je helemaal achteraan rijd dan moet je het allerhardst rijden van de hele groep. Dat is nooit fijn.
 
Ik organizeer regelmatig tourritten, ook met grote groep van ongeveer 20 tot 40 rijders, erg gezellig en geen enkel probleem om die groep bij elkaar te houden. Wij rijden via het "follow up systeem".

Uitleg follow up susteem:

Met het Follow Up rijdt men met een VOORrijder (die mag je niet inhalen) en een ACHTERrijder (gekleurd hesje) deze geeft aan wanneer je weer kunt verder rijden na een stop om de weg te wijzen.

De voorrijder geeft bij iedere kruising of moeilijke situatie, een aanwijzing, aan degene die achter hem als 2e rijdt om te stoppen. Doe dit op een veilige, overzichtelijke plaats.

HET IS NIET DE BEDOELING OM EEN KRUISPUNT AF TE ZETTEN.

Deze gestopte rijder geeft de richting aan tot de laatste rijder voorbij is en hij van de achterrijder een teken krijgt om weer verder te rijden. Op deze manier rijdt iedereen z'n eigen rit, maar wordt wel aan een ieder de rijrichting gewezen.

Omdat de groep opschuift krijgt iedereen de beurt om als tweede achter de voorrijder te komen en dus een teken krijgen om te stoppen. Belangrijk is dus om zoveel mogelijk op je plek in de groep te blijven. Ga dus niet onderling inhalen. Men schuift gaandeweg de toer steeds op.

Men moet als richtingaangever blijven staan op zijn aangewezen plek tot achterrijder bij hem is. Deze geeft dan een oprij-teken, en je sluit sluit dan achteraan bij de groep, maar voor de achterrijder.

Wil je onderweg stoppen met de rit, kan dit alleen als men zich afmeld bij de achterrijder.

LET OP:
-Het is geen georganiseerde groep.
-De rit is individueel, je rijd je eigen route, naar eigen kunnen en op eigen snelheid.
-Blijft altijd zelf alert op gevaarlijke situaties zoals onoverzichtelijke bochten, vuil op de weg, overige verkeer enz.
-Iedere rijder dient zich aan alle verkeersregels te houden, dus rij niet te hard en neem geen voorrang waar je het niet hebt.
-Start de rit met een volle tank
-De voor- en achterrijder en de richtingaanwijzers zijn NIET aansprakelijk voor enigerlei schade aan motor of berijder van deelnemers van de rit.
-Deelname is geheel op EIGEN RISICO, door te starten aan de rit ga je akkoord met dit risico!


Het systeem lijkt heel ingewikkeld maar onderweg zal iedereen het snappen.
En ja, het tempo ligt tijdens die ritten niet ver boven de toegestane snelheid, maar het zijn altijd erg gezellige ritten.
 
Ik organizeer regelmatig tourritten, ook met grote groep van ongeveer 20 tot 40 rijders, erg gezellig en geen enkel probleem om die groep bij elkaar te houden. Wij rijden via het "follow up systeem".
Wij rijden met de motorclub ook altijd volgens bovenstaand systeem, maar bij ons mag je juist wel inhalen, mits dat veilig gebeurt. Er wordt niet veel ingehaald, maar het kan wel. Het grote voordeel daarvan is dat iedereen op zijn eigen tempo kan rijden. Het maakt niet uit dat er een gaatje valt, dat je degene voor je of achter je niet ziet, als er een afslag is genomen door de voorrijder wordt jou toch wel de juiste weg gewezen. Werkt echt perfect. En omdat je je eigen tempo kunt rijden, is het voor iedereen geschikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan