Rijden met code geel

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Wat vinden jullie daar nou van? Stom? Gewoon doen? Ik zie nogal wat motorrijders die de wind gewoon trotseren en ergens heb ik daar wel respect voor ofzo. Je waait zo van 'sheeren wegen af...
 
Een vrachtwagen heeft meer last van de wind dan jij.
Het enige wat je moet don is heeel ontspannen proberen te rijden. De motor 'weet' hoe te moeten omgaan met harde zijwind.
Rij vooral niet te langzaam omdat je zo te lang in de greep van een windvlaag kan blijven. Gas erop en werken met je lichaam tijdens een stevige storm.
Mocht je het idee krijgen dat je de grip lijkt te verliezen, dan gooi je het gas even dicht en de motor zal zich aan de grond willen vastzetten en dan meteen het gas er weer op.
Mijn brommer is ongeveer 300 kilo, moet zeggen dat ik geen ervaring heb met een lichtgewicht motorfiets.
 
Verschilt een beetje per motorfiets denk ik. Ik trek me er niet zo veel van aan maar harde rukwinden zijn wel irritant. B|
 
Ik heb zelf een 237kilos onder me met een 120 erop, dus qua gewicht een klein koekblik. Dat ontspannen rijden ken ik niet, zal het zometeen een toepassen, moet van Zwolle naar Amersfoort en zie er enorm tegenop! :D
 
Gewoon losjes rijden stuur ontspannen vasthouden en niet jezelf aan de motor vastklampen. Versnelling lager -> iets hoger in de toeren zodat je wat meer power tot je beschikking hebt om te corrigeren. Midden van de rijbaan gaan rijden zodat je wat speling hebt.
 
Gisteren heb ik de hele dag gelest met die harde windstoten, toch wel pittig hoor. Vandaag ook maar leek iets minder. Voor het echte noodweer examen gedaan (en geslaagd) dus dat ging gewoon door. Maar met tegenwind op de snelweg was het lastig om de motor (CBF500) van 120 naar 140 te trekken bij een inhaalactie. Sowieso de windkracht op het lijf (naked bike), maar ook de power van de motor zelf.
 
Laatst bewerkt:
blijven rijden. Rustig, maar blijven rijden.
Het went.

ga eens naar Zeeland...

(gisteren bij een stoplicht wel bijna om... rukwind, topkoffer...)
 
Ik ga altijd een beetje rijden aan de kant waar de wind vandaan komt (van opzij dan hè) zodat je wat ruimte hebt als je opzij wordt gezet. Verder is het vooral ontspannen blijven zitten en een beetje tegen de wind aanhangen. Hoe gespannener je er opzit hoe vermoeiender het wordt en de kans op ongelukken neemt er dan door toe.
 
die hele codes trek ik me niks van aan die kloppen toch van geen kant.
en wind vind ik meestal pas spannend op een flyover of zo als je continu bezig bent met het aanpassen van de hellingshoek doordat de windrichting lijkt te veranderen. verder heb ik er weinig last van. niks versnelling terug niks extra ontspannen gewoon normaal rijden en corrigeren waar nodig.
 
Was het een alarmfase vandaag??? :?

Kut! Gemist! :(

Heb eigenlijk niets gemerkt op de motor. :$
 
Code geel niet meer rijden?
Dan kan je tegenwoordig het halve jaar wel thuisblijven!
Wind vindt ik eigenlijk alleen vervelend als je een bocht induikt en je krijgt net een vlaag van de zijkant.
Gewoon lekker doorrijden en af en toe een klein beetje aanpassen aan de omstandigheden.
 
Code geel niet meer rijden?
Dan kan je tegenwoordig het halve jaar wel thuisblijven!
Wind vindt ik eigenlijk alleen vervelend als je een bocht induikt en je krijgt net een vlaag van de zijkant.
Gewoon lekker doorrijden en af en toe een klein beetje aanpassen aan de omstandigheden.


Met code rood ga ik alvast op het strand liggen, gegarandeerd lekker weer.
 
Gewoon je motor behandelen zoals je je vriend(in) behandeld. Dan gaat deze als een streep rechtdoor.

Als ik haar als mijn vrouw behandel, komt het nooit goed, die luistert nou echt nooit, of doe in elk geval niet wat je zgt :$ :$ :$

Misschien omdat het geen vriendin meer is, maar echtgenoot O-) O-)
 
Bijna in de gracht gereden door een rukwind over het platteland :')
Had zo van die momenten waar ik dacht dat m'n voorwiel plotseling de lucht wordt ingeblazen :X
 
Met flinke wind is best wel te rijden.
Met een flinke regenbui ook wel, hoewel afhankelijk van je motor en pak.
Als er hagelstenen naar beneden donderen is het minder fijn.

Alleen met onweersbuien probeer ik wel in te schatten of het wel verstandig is.
 
Het kan prima, maar ik vind het niet lekker rijden. Hier zijn het flinke windvlagen, het ene moment rij je rechts, het volgende moment rij je links. De trapfiets was geen succes vandaag, het fietspad was te smal.
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is dat je motor niet omver wordt geblazen, maar onder je vandaan wordt geblazen, waardoor je dan automagisch tegenleunt. Het is een beetje eng, maar het gaat steeds goed, je blijft gewoon rechtdoor rijden. Misschien dat het afhangt van wat voor motor je hebt, dat weet ik niet. Ik ga tegenwoordig gewoon rijden als het hard waait. Dwz, als er een reden is om te rijden.
 
Er zijn al meerdere technieken genoemd om met dit weer om te gaan. Het voornaamste is inderdaad om je niet vast te klemmen aan de motor, je lichaam vangt de meeste wind en wil dat dan doorgeven naar de motor, met name je knieën die hard tegen de tank aan gedrukt zijn geven veel bewegingen door aan de motor. Kortom laat die knie aan de kant van de wind lekker losjes hangen ;) Hetzelfde geldt natuurlijk voor het bovenlichaam en het doorgeven van beweging aan het stuur.

Op dit soort dagen moet je gewoon juist gaan rijden om eens lekker die technieken te oefenen.
 
Ik heb met wind, regen, storm enz. leren omgaan door in een vertrouwde omgeving te oefenen. Na de aanschaf van mijn eerste motor heb ik eerst alle wegen in de buurt van huis verkend en veel gereden. Daarna ben ik bij elke keer slecht weer die bekende routes gaan rijden. De omgeving is dan vertrouwd dus daar hoef je niet op te letten. Ook voelde ik het verschil bij het nemen van de bekende bochten tussen geen wind en hele harde zijwind.

Een bekende truc is om het been aan de kant van de wind naar ver buiten te draaien (dus los van je tank) en mee te laten wapperen. Hierdoor verklein je effect van de rukwinden.

Succes!

p.s. vandaag weer de nodige kilometers gemaakt. Was geen enkel probleem. Ik had alleen probleem met de bejaarde automobiliste die vergeten was dat ook een motor op de rotonde voorrang heeft :( :( :( :( :( |( |( |( |( |( |(
 
Grappig! APH3X2N geeft ook om 20:56 dezelfde tip. Als 2 motorrijders op hetzelfde tijdstip dezelfde tip geven, dan moet dit wel goed zijn, toch? ;)
 
Ik heb een keer op de grens van code geel gereden maar ik was nog net op tijd bij het toilet. En de mensen die het wel doen ach ja er zijn gekkere fetishes.
 
Wat vinden jullie daar nou van? Stom? Gewoon doen? Ik zie nogal wat motorrijders die de wind gewoon trotseren en ergens heb ik daar wel respect voor ofzo. Je waait zo van 'sheeren wegen af...

Ooit eens met code rood (dacht 2004) van Limburg naar Utrecht gereden. Geniaal :]

Achter de kuipruimt Ellebogen tegen de tank, hielen strak tegen de heel plates, en dan zo hard mogelijk rijden en het landschap lezen zodat je weet waar je rukwinden kan verwachten :X


Hoe harder je rijd op de motor hoe minder je last heb van de wind door het gyroscopisch effect van de wielen :)
Ellebogen tegen de tank zodat je automatisch countersteert bij rukwinden *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan