Rijden met Dennis....

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Na een dagje werken op het TTcircuit moest/mocht ik gisteren aan het eind van de middag nog naar huis,
in Zwolle dus.
Zoals te verwachten was kreeg ik onderweg gezelschap van Dennis.
Dennis besloot er een echte uitdaging van te maken, en er nog wat pittige slagregens bij te doen,
waar nog meer rukwinden in zaten.
Achteraf had ik beter in het medisch centrum kunnen blijven slapen op het circuit,
of in een hotel in Assen.
Maar ja, dan ben je eenmaal onderweg en ga je door.
Kennen jullie dat gevoel dat de motor onder je wegwaait?
Ik was echt blij dat ik thuis was....
 
Een stormachtige zijwind is idd erg lastig, ben je over de A28 gegaan of “binnendoor”
 
Bij rukwinden helpt het heel erg om je knie uit te steken aan de kant waar de wind vandaan komt. Scheelt enorm in het onder controle houden van je fiets.
Geen idee hoe hard de windstoten gisteren waren maar tot windkracht 8 zeker prima te doen. Daarboven vind ik 't ook wat minder grappig worden. :P
 
Ik heb gisteren een kort ritje gemaakt
Was droog maar woei best hard
Allemaal auto’s voor me die de snelheid lieten zakken
 
Een stormachtige zijwind is idd erg lastig, ben je over de A28 gegaan of “binnendoor”
Binnendoor, dus langs de vaart naar Meppel, dus niet boven de 80 KM/U gekomen....
Toen door Meppel, geprobeerd binnendoor naar Staphorst te rijden,
maar de wegwijzers in Meppel sturen je allemaal de A28 op.
Stukje snelweg gereden, maar er toch maar weer vanaf gegaan....
doodeng!
Laatste stuk via de parallelweg naar huis gereden.
Ook dat was al een uitdaging.....
 
Snelweg is juist gemakkelijker, dan ligt de snelheid hoger en heeft wind naar verhouding juist minder effect. Versnellinkje terug helpt ook. Effe meer kracht op 't achterwiel.
 
Binnendoor, dus langs de vaart naar Meppel, dus niet boven de 80 KM/U gekomen....
Toen door Meppel, geprobeerd binnendoor naar Staphorst te rijden,
maar de wegwijzers in Meppel sturen je allemaal de A28 op.
Stukje snelweg gereden, maar er toch maar weer vanaf gegaan....
doodeng!
Laatste stuk via de parallelweg naar huis gereden.
Ook dat was al een uitdaging.....
Is ook wel een waardeloos vlak stuk daar.
 
Nou Highking, mijn ervaring is toch anders. Ik heb een keer met een behoorlijke storm op de A7 Drachten /Heerenveen gereden. De wind blies me (gelukkig) richting de vluchtstrook, dus ik moest flink tegenhangen. Ik probeerde ongeveer 100/110 te rijden, maar dat viel niet mee. Iedere keer dat een auto me inhaalde viel de wind even weg om daarna weer heftig terug te komen. Inderdaad zoals ts zegt, doodeng. Nadat ik bijna naast de vluchtstrook in de berm gekomen was ben ik bij de afslag Gorredijk van de snelweg afgegaan en binnendoor naar Heerenveen gereden. En met die véél lagere snelheid vond ik het veel beter te doen.
 
Een behoorlijke storm is natuurlijk wel wat anders dan max. windkracht 8 he? ;)
Harde wind, zéér harde wind... dat went, echt. Maar een stevige storm, meh... doe maar niet.

Iedere keer dat een auto me inhaalde viel de wind even weg om daarna weer heftig terug te komen.
Daar is dus dat knietje voor. Echt. Dat helpt.
 
Dennis in de nacht van zondag op maandag mee mogen maken. Onderweg van een maat naar huis. Tussen Brouwershaven en Zierikzee op de polderweggetjes was het een beetje spannend, koude banden en windvlagen over open vlaktes die de motor onder me vandaan probeerde te blazen. Na het opwarmen van de bandjes en wat meer snelheid richting de A29 viel het allemaal wel mee. Heb ook nog met Ciara gereden. Van Netersel weer naar huis in Rotterdam. Naast winderigheid niet echt van vervelende dingen last gehad.
 
Ik ‘moet/mocht’ gelukkig nergens met de motor heen, met slecht weer blijft hij gewoon staan.

Afgelopen zondag bij de zeelandbrug gestaan, en daar werd je bij vlagen op het parkeerterrein aldaar zowat omver geblazen. Op de brug zelf en in de auto geen enkele probleem...
 
Terug
Bovenaan Onderaan