Rijden met duo-passagier

Goudlokje

MF veteraan
27 mei 2004
8.884
107
Randstad
Sinds ik een motor heb (Kawa ZX-6R) willen veel mensen graag een keer een ritje mee achterop, zo ook mijn vriendin *D Voor mij zou dit de eerste keer zijn dat er iemand bij mij achterop gaat. Daarbij komt dat het merendeel van de geinteresseerden nog nooit (achterop) een motorfiets heeft gezeten ....

Daarom heb ik twee vragen aan jullie:
1) Waar moet je als bestuurder op letten bij het rijden met een (onervaren) duo-passagier ?

2) Hoe leg je je duo uit hoe zij moeten meeleunen ed ?

Tevens zie en hoor ik verschillende versies van de plaatsing van de handen van de duo-passagier. De een laat de duo de handen op de tank leggen, terwijl de ander zich bij zijn/haar middel vast laat houden. Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent ??

Mijn Kawa is trouwens 25kW, zou dat erg veel problemen geven met rijden ?? (gebrek aan vermogen, trekkracht).

Bij voorbaat heel erg bedankt voor alle reacties, ervaringen en tips.

Groet, Goudlokje (David)
 
2) Hoe leg je je duo uit hoe zij moeten meeleunen ed ?

Mijn rijinstructeur laat zijn passagiers niet meeleunen.
Hij beschouwt ze als bagage. Dit omdat een passagier drie keer meeleunt en de vierde keer misschien niet. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties...
 
25 kw...zou in ieder geval zelf eerst wat km maken voordat ik met een passagier ging rijden.

Maar aangezien je waarschijnlijk vindt dat je dat al wel aan kunt en wel de verantwoordelijkheid wilt nemen voor jezelf en een passagier...
Laat ze aan jou vasthouden. Aan de tank kunnen ze zich niet vasthouden als je optrekt. Een arm om de bestuurder (voor het optrekken) en een hand aan de passagiersgrepen (als die er op zitten) voor het remmen.

Laat de passagier idd niet meehangen, maar vooral niet tegenhangen! Gewoon braaf stilzitten dus.
 
Laatst bewerkt:
Bij het afremmen de duo op de tank zich laten afzetten.

Zo voorkom je bij hard remmen dat de duo op je rug zit of jij op de tank.. :P

Bij optrekken goed vast laten houden.
En van te voren wat tekens afspreken wanneer je bv hard een bocht in wil gaan of een onverwachte beweging gaat doen.

Weet de duo iig dat er iets gaat gebeuren ipv dagdromend achterop te hangen als een zak zout.

Edit:

Voorbeeld met mijn duo's:

1 tik op been is vasthouden gas gaat erop.
2 tikken is hard/plat een bocht in.
De arm van de duo strak om je middel trekken is wheely.
Linkerbeen vastpakken en dij naar je toetrekken is stoppie.

Etc.. :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook 25kw, en het gaat prima met iemand achterop, alleen reageert het gas wat trager, maar daar moet je ff rekening mee houden, helemaal bij inhalen ed.

verder laat ik twee handen op de tank leggen en dicht tegen je aan zitten, zo maken ze vanzelf precies dezelfde bewegingen als jij. Doordat er twee armen om je heen zijn kunnen ze zich prima vasthouden met optrekken en wordt jij bij het remmen niet plat gedrukt. Hou er verder rekening mee dat je niet/ niet makkelijk kunt gaan verzitten voor een bocht. Verder veel plezier! en als je het eenmaal een keer gedaan hebt denk je: was dit nou alles :?

veel :] plezier !
 
Mijn rijinstructeur laat zijn passagiers niet meeleunen.

Das leuk als jij de bocht door gaat en je passagier recht op blijft zitten of de andere kant op gaat hangen als een zoutzak, heb jij mooi problemen met sturen.

Maargoed, met 25kw heb je genoeg vermogen hoor. Let wel op je remweg, die is natuurlijk langer. Als ik iemand achterop heb ga ik minder snel gekke geintjes uithalen omdat het langer duurt om van z'n plek te komen met een motor met niet al te veel vermogen en je wel bepaald over het leven van een ander achterop.

Verder houd ik er eigenlijk niet van om iemand achterop te hebben, dus ik vermijd het zoveel mogelijk.... laat mij maar lekker in m'n uppie op de motor anders had ik wel een Goldwing gekocht.
 
Ik rijd veel mee, en sinds ik zelf m'n rijbewijs heb :] vind ik het veel makkelijker om mee te "hangen" maar het belangrijkste is : gewoon meekijken :+ dan kan je ook ongeveer inschatten wanneer de bestuurder de bocht ingaat enz....
 
Heb de afgelopen 2 maanden 2 meiden meegenomen voor hun 1e motortochtje 8-) En is allebei goedgegaan. Je moet gewoon zorgen dat ze over de schouder meekijken. De rechter bocht -> over de rechterschouder meekijken, linker bocht etc...

Ohja, en dat ze stil blijven zitten bij langzaam maneuvreren. :(
Dan merk je gewichtverplaatsingen het meest.

Dat is iemand die weet wat ik bedoel se ;)
 
Sinds ik een motor heb (Kawa ZX-6R) willen veel mensen graag een keer een ritje mee achterop, zo ook mijn vriendin *D Voor mij zou dit de eerste keer zijn dat er iemand bij mij achterop gaat. Daarbij komt dat het merendeel van de geinteresseerden nog nooit (achterop) een motorfiets heeft gezeten ....

Ik heb vorige week pas voor het eerst met iemand achterop gereden. Was eerst een beetje benieuwd hoe het zou zijn om met iemand achterop te rijden, maar ik moet zeggen dat het niet zoveel voorstelde. Gewoon rustig gereden en alleen op rechte stukken het gas opengetrokken. Als er een licht persoon (vrouw) achterop zit maakt het me niet zoveel uit hoe zich vasthoudt, maar bij een wat zwaarder persoon achterop is het toch wel fijn om je bijrijder met z'n handen op de tank te laten leunen zodat je bij het remmen niet dat hele gewicht te verwerken krijgt. Voorwiel komt trouwens wel een stuk sneller los met iemand achterop, maar dat zal bij 25 kw wel meevallen.
 
Goudlokje toch.

Als je echt wilt weten hoe het voelt kan je de vraag wel stellen, maar ik denk dat je er weinig mee opschiet.

Ik denk dat je het moet aanpakken als iedereen die voor de eerste keer iemand achterop heeft. Gewoon rustig aan doen en aanvoelen hoe het voelt met iemand ahcterop. Je mag er nooit van uit gaan dat iemand hetzelfd eblijft reageren als hij/zij achterop zit. Het kan zijn dat iemand ergens van schrikt en een spatische beweging maakt etc, etc.
Blijf met marge rijden met een passagier en rijd zo vloeiend mogelijk. Een goede tip is al eerder gegeven: spreek met elkaar af wanneer je een wheelie maakt etc d.m.v. een code. En houd er rekening mee dat je schoonmoeder of een jonge knar achterop zit!

Greetings en veel plezier,

Vollegas75
 
Meekijken in de richting van de bocht zeg maar, dat scheelt al erg veel. Je hangt dan automatisch een klein beetje in de goede richting en kan jij de rest doen :)
Afremmen met handen op de tank is toch wel erg handig. Je kunt dan na het remmen ook weer je handen om het lichaam houden zodat je er niet af donderd zeg maar :)
Vind het achterop zitten op een supersport wel aardig vermoeiend moet ik zeggen, vooral als er hard geremd wordt dus let daar een beetje op dat je tijdig begint met gedoseerd remmen.

Groeten,

Barry
 
Ik heb veel gereden met m'n meissie achterop en ik kan je alleen maar zeggen: begin rustig, leer elkaars reactie kennen. Nu kan ik met de steps aan de grond de bocht door met haar achterop maar ikn het begin niet. Kwestie van wederzijds vertouwen. Of diegene die achteropzit nou meehangt of niet, dat maakt eigenlijk niet uit: als je maar wéét wat hij/zij doet.

Succes,

Roland
 
Laat ze ook altijd ff roepen als ze achter op klimmen.
Ik heb een keer bijna ondersteboven gelegen toen ik mn standaard aan het opklappen was en mn vriendin achter op sprong :)
 
Ik rij vaak met mijn vriendin achterop.

Meekijken is op zich wel belangrijk, niet dromend achterop zitten nog veel meer.

Hou rekening met de wind. Achterop mijn R6 is zij (met haar 1.80 m) een absolute windvanger ondanks dat ze slank is. Ze komt er bij harde wind dan ook vaak vermoeider van de motor af dan ik.

Heel belangrijk is ook dat je de tijd neemt. Niet overmoedig zijn en je goed beseffen dat je nu verantwoording over twee draagt. Kijk, als jij je grenzen wilt verkennen - met kans op uit de bocht vliegen met alle gevolgen van dien - doe dat dan lekker alleen. Niet lullig bedoelt maar als jij een fout maakt is het jouw fout en niet die van de duo passagier. Die wordt echter wel met de gevolgen geconfronteerd.

Daarnaast: wil je dat ze nog een keer meegaan op de duo zit, doe het dan rustig aan en zorg dat ze vertrouwen in jou / je rijstijl krijgen.

veel plezier :] and take care O-)
 
Nog een laat ze met de benen op de steppies blijven. Laatst stond ik bijna stil voor het stoplicht en ik steek mijn rechter been uit om op te leunen, terwijl mijn broer die achter op zat zijn linker pootje uit stak. Het gevolg was dat omdat mijn broer wat hoger zat dan ik, hij wat verder naar links moest leunen om bij de grond te komen, waardoor we bijna naar links vielen.
 
quote]
Op woensdag 28 juli 2004 14:56 schreef SnowDude het volgende:
Nog een laat ze met de benen op de steppies blijven. Laatst stond ik bijna stil voor het stoplicht en ik steek mijn rechter been uit om op te leunen, terwijl mijn broer die achter op zat zijn linker pootje uit stak. Het gevolg was dat omdat mijn broer wat hoger zat dan ik, hij wat verder naar links moest leunen om bij de grond te komen, waardoor we bijna naar links vielen.
[/quote]

Ik zet met duo altijd 2 pootjes op de grond.

Verder idd handen op de tank bij het remmen en in li-bochten over li-schouder kijken en re-bochten over re-schouder.
 
Sinds ik een motor heb (Kawa ZX-6R) willen veel mensen graag een keer een ritje mee achterop, zo ook mijn vriendin *D Voor mij zou dit de eerste keer zijn dat er iemand bij mij achterop gaat. Daarbij komt dat het merendeel van de geinteresseerden nog nooit (achterop) een motorfiets heeft gezeten ....

Daarom heb ik twee vragen aan jullie:
1) Waar moet je als bestuurder op letten bij het rijden met een (onervaren) duo-passagier ?

2) Hoe leg je je duo uit hoe zij moeten meeleunen ed ?

Tevens zie en hoor ik verschillende versies van de plaatsing van de handen van de duo-passagier. De een laat de duo de handen op de tank leggen, terwijl de ander zich bij zijn/haar middel vast laat houden. Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent ??

Mijn Kawa is trouwens 25kW, zou dat erg veel problemen geven met rijden ?? (gebrek aan vermogen, trekkracht).

Bij voorbaat heel erg bedankt voor alle reacties, ervaringen en tips.

Groet, Goudlokje (David)


Ik heb dezelfde motor als jij ook 25 kW. En heb inmiddels meerdere malen met iemand achterop gereden. De eerste keren alleen met mijn zusje heel licht. Die blijft ook netjes stilzitten. Wat je vooral tegen je duo moet zeggen is dat deze geen onverwachte snelle bewegingen moet maken. Een vriendin van mij doet dat heel ernstig en dan zie je de motor gewoon wankelen. Dus gewoon stil laten zitten. Handen laat ik meestal in mijn zij zetten. Of aan de handvaten, maar dan de benen tegen mijn heupen aandrukken, dat ik zeker weet dat ze achterop zit.
 
Ik heb dezelfde motor als jij ook 25 kW. En heb inmiddels meerdere malen met iemand achterop gereden. De eerste keren alleen met mijn zusje heel licht. Die blijft ook netjes stilzitten. Wat je vooral tegen je duo moet zeggen is dat deze geen onverwachte snelle bewegingen moet maken. Een vriendin van mij doet dat heel ernstig en dan zie je de motor gewoon wankelen. Dus gewoon stil laten zitten. Handen laat ik meestal in mijn zij zetten. Of aan de handvaten, maar dan de benen tegen mijn heupen aandrukken, dat ik zeker weet dat ze achterop zit.

NOOIT aan de handgrepen |( Ook met 25 kw lig je eraf als je ineens gas geeft...

Beide handen op de tank laten zetten. Degene achterop kan dan bijna niet meer tegen sturen omdat zij/hij naar voren zit ;) Probleem minder :) Met remmen leunt ze/hij op d`r eigen armen ;)

Als je gas geeft heeft ze je toch omarmt. Dus kan er nooit afvallen.

Tip: eerst iemand van 60 kilo achterop :P Ik zelf merk dan geen verschil in kracht. Iemand van 60 kilo kan gerust tegen hangen je haalt de bocht toch wel je duwt de motor gewoon naar beneden.

Tip2 :P : Als je langzaam rijdt of keert laat degen achterop stil zitten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan