Rijden met duo: twijfel ivm zithouding duo

Retr0

Die hard MF'er
9 dec 2011
304
0
Ik heb een vraagje voor degene die af en toe met duo rijden, liefst vanal nog met een allroad (type bmw gs / v-strom), aangezien ik zelf met een caponord rij, incl duo, en sinds we een cursus gedaan hebben om dit te verbeteren, met nog meer vragen zit...

a) wie is het: zoon dochter / partner
b) hebbe jullie een topkoffer
C) zit de duo tegen de topkoffer, of tegen jou, en waar neemt hij / zij zich vast.

Afgelopen weekend een cursus duorijden gedaan, waarbij er gehamerd werd op het leunen van de duo tegen de bestuurder. Meest optimale positie van de duo, was gewoon zo ontspannen mogelijk tegen de bestuurder leunen.

Dit voelt/ voelde echter zowel voor mij, als voor de duo niet echt aangenaam.
Ik zit vrij recht, dus heb al niet echt spanning om haar geleun tegen te houden.
en verder drukt zij met'r helm mijn helm / hoofd uit mijn normale houding. wel met een constante druk, dus niet kloppen of tikken of zo.

Normaal / vroeger, zit ze gewoon relaxed tegen de topkoffer, en heb ik er eigenlijk geen last van, alleen in kritieke situaties is het hangen toch echt beter...

dus nu een beetje twijfel / ongemak...

verder lees je dan op Motorrijden met iemand achterop volgende:
"Eigenlijk zou je achterop moeten zitten alsof er een stalen pen in je rug zit die vastzit aan het frame, zonder scharnier bij je bekken... "

Waar onze instructeur duidelijk te kennen gaf voor zowel bestuurder als passagier zo veel mogelijk rechtop te blijven zitten, en dus net wel vloeiend mee te bewegen met de heupen.

het gedeelte op de weg was met mijn duo bij de instructeur achterop, en dus hebben we het probleem pas achteraf gemerkt. op de FJR gaf het hangen op zich niet zo een probleem, maar op mijn caponord drukt het echt behoorlijk fel, en aangezien ik vrij klein ben, zit ik redelijk fel naar voor, waardoor de duo al bijna bij mij op de bestuurderszadel moet komen zitten, of echt hard hangt, terwijl ik recht zit....


gevolg: iets wat ons meer vertrouwen/ oplossingen had moeten brengen, heeft alleen meer vragen bezorgd :s
 
Mijn vriendin zit vaak achterop, met topkoffer. En bij ontspannen rustig rijden zit ze lekker achterover tegen de koffer. Bij mogelijk onverwachte zaken (zoals bv bij drukte) of scherp stuurwerk gedraagt ze zich als een rugzak. (Dwz, ze hangt relatief gezien gewoon mee.)

Ik zou je niet te druk maken om alle verhalen, zometeen is er weer een subsidie onderzoekje en dan veranderd het weer. Ga gewoon lekker veel rijden en zorg dat je op elkaar ingespeeld raakt, dat is voor beiden het leukst :Y
 
Ik heb een transalp gereden en rij nu op een bmw scarver, in beide gevallen als ik mijn dochter achterop heb/had wil ik niet dat ze leunt tegen de topkoffer (misschien tussen mijn oren, maar ik vertrouw er niet op dat deze blijft zitten), ze hoeft niet tegen me aan te zitten maar gewoon "rechtop" en ik wil wel dat de handen zich ter hoogte van mijn middel bevinden en niet achter haar aan het bagagerek.
Het voorover tegen de bestuurder aan leunen geldt naar mijn idee meer voor de wat sportievere houding motoren.
 
Ik denk dat het erg afhangt van de rijstijl die gehanteerd wordt.
Ik rij zelf op een Triumph Tiger 1050 en mijn vrouw zit bij normaal touren tegen de topkoffer aan.
Pas als het een snelle rit wordt kruipt ze dicht tegen mij aan.
 
Mijn vriendin zit vaak achterop, met topkoffer. En bij ontspannen rustig rijden zit ze lekker achterover tegen de koffer. Bij mogelijk onverwachte zaken (zoals bv bij drukte) of scherp stuurwerk gedraagt ze zich als een rugzak. (Dwz, ze hangt relatief gezien gewoon mee.)
Komt ook aardig overeen met "onze" rijstijl. M'n passagier zit gewoon lekker relaxed enigszins tegen de koffer en indien nodig inderdaad ook meer "rugzakje"

Ik zou je niet te druk maken om alle verhalen, zometeen is er weer een subsidie onderzoekje en dan veranderd het weer. Ga gewoon lekker veel rijden en zorg dat je op elkaar ingespeeld raakt, dat is voor beiden het leukst :Y
kan ik alleen maar op zeggen :^ :^
 
Mevrouw Freon heeft haar handen voor me op de tank zodat ik indien nodig een noodstop kan maken.
 
Vrouwlief zit bij mij ook achterop en leunt soms licht tegen de topkoffer met ruggesteuntje om d'r rug te ontzien. Maar bij snelle gedragingen gaat ze tegen me aan zitten en gaan d'r armen om mij heen/tegen mij aan. Ligt aan de situatie. Tegen onverwachte situaties kun je je toch niet geheel voorbereiden...
 
Freon, met wat voor motor rijden jullie?
Komt er bij dat we vaker meer als 400 km dan minder. Dus zowel mijn comfort, als dat van de duo is belangrijk...
 
Heb zelf een V-strom en als m'n vriendin achterop zit zit ze gewoon relaxt tegen me topkoffer aan. Waar ze zich vast houd verschilt heel erg. Soms aan de daarvoor bedoelde handvatten of kofferrek en soms aan mij of zelfs helemaal niet.

Als we samen op haar motor rijden (VFR 800) en ik zit achterop hou ik me altijd vast aan de tank. Dit om het remmen op te vangen.
 
Mijn ervaring is dat je wat vaker en langer met elkaar gereden moet hebben om beide de juiste houding te vinden. Maar als dat niet helpt zal je wat ana je motor moeten aanpassen of een ander model moeten kiezen.

Als je te ver voorover leunt kan het bijvoorbeeld helpen om een hoger stuur te monteren.
 
Mijn vrouw zit wel eens achterop op de xtz750. Zonder topkoffer.

Ze steekt haar handen meestal in mijn zakken (ik heb zij-steekzakken in mijn motorjas) dus zo ongeveer op mijn middel/heup. Ze zit tegen me aan, maar echt leunen zou ik het niet willen noemen. Alleen als ik hard rem leunt ze een beetje. Verder doet ze gewoon wat ik doe, ik voel er in de bochten in ieder geval vrijwel niets van dat ze er zit. Dat is met andere passagiers wel eens anders.

het lijkt er op dat je op een verkeerde plek een cursus hebt gevolgd, want het moet inderdaad dingen oplossen en duidelijk maken, niet nog meer vragen geven.

Trouwens, op mijn vorige motor (400cc naked) zat ik wat verder naar voren geleund. Veranderde verder weinig aan de zithouding van mijn vrouw, zij zat volgens mij nog steeds tegen me aan maar niet echt tegen me te leunen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt aan mijn banden zien of vrouwlief mee is geweest...
zit ze achterop, dan gewoon rekening daarmee houden, is simpel as that...
is iig beter als een tomtom en radardetector, deze knijpt als het te snel gaat...

maar idd vaak met haar handen in mijn zakken, en tegen me aan geleund
 
Eerste 2 jaar van mijn motorrijbewijs ging mijn vriendin best vaak achterop. Ik had toen een suzuki freewind met topkoffer. Me vriendin zat meer ontspannen achter mij dan echt tegen mij aan, maar ik reed dan ook vrij relaxed met haar achterop. Ik moet wel zeggen het verschilt heel erg met wie je achterop hebt en hoe gewend die persoon is aan motorrijden.
 
Ik heb mijn vriendin ook wel eens achterop m'n allroad.

Eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar ik geloof dat dit het wel zo'n beetje is:
- In de bochten in lijn van de motor blijven (dus hellingshoek motor = hellingshoek vriendin)
- In de bochten over mijn binnenste schouder meekijken (anders gaat ze raar gedraaid zitten)
- Op de snelweg of andere lange stukken rechtdoor houdt ze zich meestal ontspannen vast aan het bagagerek/duo-handgrepen, of aan de stelband die om de taille van mijn jas zit. Beetje aan de zijkanten vasthouden dus.
- Wanneer het harder gaat leunt ze wat naar voren zodat ze me echt om m'n middel vast kan pakken (handen bijna tegen elkaar op m'n buik zeg maar).

Verder sja.. ze kijkt goed mee naar het verkeer dus als er drukte op de weg is of wat dan ook, dan signaleert ze dat gelukkig zelf en past ze haar zithouding daarop aan.

Afgezien van die paar kilo's extra, merk ik bijna niet dat ze achterop zit. Afgezien van de momenten dat er een keer hard geremd moet worden, dan zet ik me gewoon schrap zodat ze tegen mij aan kan leunen.

edit: ik heb geen topkoffer. Zou voor mij ook niks aan de situatie veranderen, daar zou ik haar niet tegenaan laten leunen. Natuurlijk is de eis van de fabrikant altijd wat onzinnig (max 10 kg in een topkoffer bijv) maar ik vertrouw een topkoffer ook niet genoeg om haar er vol tegenaan te laten leunen. Ondanks dat ze maar 58 kg weegt ;)
 
Laatst bewerkt:
- In de bochten in lijn van de motor blijven (dus hellingshoek motor = hellingshoek vriendin)

Dit deed ik dus ook.

tot dat ik een lsalom maakte met gebogen armen, en de moto vol uit de heup stuurde, tenen op de steps, en zelf zo recht mogelijk bleef (op aanraden vd cursusist)

Daaruit volgt dus dat de duo niet mee moet hangen, maar in de heupen moet volgen met de bestuurder.
Dit heb ik zelf ook gedaan, en voelt in het begin onwennig, maar helpt wel.

De enige vraag is, hou je dit 500 km vol :D
 
Dit deed ik dus ook.

tot dat ik een lsalom maakte met gebogen armen, en de moto vol uit de heup stuurde, tenen op de steps, en zelf zo recht mogelijk bleef (op aanraden vd cursusist)

Daaruit volgt dus dat de duo niet mee moet hangen, maar in de heupen moet volgen met de bestuurder.
Dit heb ik zelf ook gedaan, en voelt in het begin onwennig, maar helpt wel.

De enige vraag is, hou je dit 500 km vol :D
allicht dat het zal helpen, maar het risico daarvan lijkt mij toch dat als je passagier wat te enthousiast meewiegt, dat zij in feite de motor bestuurt :P

Ik heb liever dat m'n duo zich gedraagt als een bult bagage van 60 kg. Hoe vaak ga ik nou slalommen met passagier? :P Je rijdt sowieso al rustiger met iemand (of bagage!) achterop doorgaans.
 
idd...

maar dan kom ik weer bij het begin.
ik had geen probleem om met duo te rijden, ik wou verbeteren...

En daarvoor zouden we dus in een houding moeten gaan zitten die ons beide momenteel vreemd is, en in eerste instantie niet bevalt...

:s
 
Ik heb een Africa Twin waarmee ik meer dan genoeg kilometers heb gemaakt met mijn vrouw als duo. Heb geen topkoffer dus achterover leunen is er niet bij.

Ze zit dicht bij mij maar hangt niet tegen mij aan. Dat doet ze alleen als ze in slaap valt, maar dat heb ik meestal snel in de gaten als het kinstuk van haar helm tussen mijn schouderbladen begint te drukken. Laat haar meestal maar een lekker dutje doen. Kennelijk is ze zo ontspannen dat ze dit voor elkaar krijgt.

Als er actie is dan tik ik op haar benen, dan komen de armen om mij heen en vormen we meer een eenheid op de fiets. Voor de rest, als ze niet slaapt, zit ze rechtop.
 
A) wie is was het: Een goede vriendin (nu niet meer zovaak.. ben een goeie 1200 km verhuisd)
B) hadden jullie een topkoffer: Nee
C) zat de duo tegen de topkoffer, of tegen jou, en waar neemt hij / zij zich vast:

Op de CB500 zat ze gewoon rechtop en dan de handen rond/op mij heupen. (daar zit zo'n stel band/riem).
Bij de ritjes op de VFR was dit iets anders en vond ze het fijn 1 hand op de bolling van de tank te leggen. Dan hield ze overigens 1 arm rond de middel of weer op de band rond mijn heupen.
 
Laatst bewerkt:
Cursus duorijden, bestaat dat ook al.... bij mij ging dat altijd automatisch, zonder er verder over na te denken eigenlijk. Beetje net zoals 2x per dag m'n toiletbezoek.

Denk je er niet teveel bij na? Bij sommige dingen moet je gewoon niet teveel nadenken, net zoals wanneer je aan je pin code gaat denken, dan vergeet je 'm...
 
Zie die cursus gewoon als leiddraad, pak daar de nuttige dingen uit.

In de praktijk moeten jullie zelf een goede houding vinden op de motor.
En dat kan in 400km op een dag best een paar keer verschillen.

Dat merk ik bij de 45km woon-werk (enkele reis) met vrouw achterrop al,
de ene keer zit ze rechtop, houd zich vrijwel niet vast,
andere moment juist wel goed vast houden en tegen me aan.
Met name in de lange bochten is dit fijner.

Dit gaat over een F800ST trouwens, zonder topkoffer.

Niet te krampachtig aan de "regeltjes" vasthouden.
Vooral als zij goed mee kan kijken in de komende situatie goed kan inschatten,
zal het automatisch wel goed komen met houding/positie.

En bespreek de "probleemgevallen", dus maak je tijdens een rit een situatie mee
waarin het niet lekker ging, bespreek die dan daarna, leermoment voor beiden.
 
Cursus duorijden, bestaat dat ook al.... bij mij ging dat altijd automatisch, zonder er verder over na te denken eigenlijk. Beetje net zoals 2x per dag m'n toiletbezoek.

Denk je er niet teveel bij na? Bij sommige dingen moet je gewoon niet teveel nadenken, net zoals wanneer je aan je pin code gaat denken, dan vergeet je 'm...
ik zou toch wat meer drinken, of eens langs de huisarts gaan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan