rijden met een kleine 2takt

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Ik overweeg om als 'stoeipoes' voor in de buurt een 125cc 2takt te kopen.
Echter ik heb, behalve de brommert, geen ervaring met 2takt.
Kun je er ook 'normaal' mee rijden?
Ik bedoel, constante snelheid enzo? Je kunt immers niet altijd/overal inhalen.. (veel doorgetrokken strepen..).
Of verzuipen ze dan ofzo?
Moet je dat constant 80/100 rijden in de hoogste versnelling doen? (7e)
Of beter wat meer toeren houden en in 5 of 6 rijden?
Hoeveel toeren max maken als ze koud zijn?
Graag jullie ervaringen..
 
daar kan ik je niet mee helpen met die toerentallen dat moet je zelf aanvoelen en hangt af van model tot model

maar de racers moeten hoogtoerig gereden worden of ze doen gewoon niets, ze werken pas vanaf 8000tpm (mito en rs)

nu is het zo dat je ze zeker moet warmrijden en lage toerentallen in het begin want anders gaan ze hééééééééééél vlug stuk

als je topsnelheid niet zo belangrijk vindt kan je beter een cbr125r van honda kopen, is 100x zo betrouwbaar en moet je niet altijd hoogtoerig rijden
 
Laatst bewerkt:
al je vragen zijn onbeantwoordbaar als je niet verteld wel type en merk je voor ogen hebt...

maar over het algemeen kun je stellen dat een 125 motor, bedoeld is om mee over de weg te rijden het ook mogelijk zal zijn normaal te rijden...

ik ken jouw defenitie van normaal alleen niet, dus jouw ervaring kan afwijken :+
 
Met 7 versnellingen mag je er van uitgaan dat hij een Cagiva Mito van voor 2000 wil kopen. Ik zou zeggen ga eens proefrijden. Het zal niet zo soepel zijn als een gemiddelde japanse viertact, maar met normale onderdelen (geen performance intake / uitlaat enzo) kun je er van uit gaan dat hij gewoon op de openbare weg te gebruiken is.
 
Kun je er ook 'normaal' mee rijden?
Ik bedoel, constante snelheid enzo? Je kunt immers niet altijd/overal inhalen.. (veel doorgetrokken strepen..).
Of verzuipen ze dan ofzo?

Dus jij rijdt altijd vol gas ?
 
Nee, daar valt niet normaal mee te rijden. Die dingen kunnen alléén maar vol gas in een rechte lijn langs al het andere verkeer. Anders verzuipen ze en slaan ze dood. vol gas vanaf dat je start en schakelen eigenlijk ook met vol gas.

Nee natuurlijk niet! |(

Waarom zou je er in godsnaam niet mee kunnen rijden?

Of je er blij van wordt is een tweede, dat gejank onder je kont.... Ik niet in ieder geval. Die 4x125 bij mij vind ik al mans zat.
 
Ik heb jaren terug op een RS250 gereden heb, en die viel steeds uit bij terugschakelen voor een stoplicht.
In mijn 16 jr ed ook wel op opgevoerde 80?cc brommer gereden(van een ander), die moest je aan gang houden met je gas enzo als je stilstond en die verzoop supersnel of sloeg vet...Dat soort gedrag wil ik niet dus vandaar mijn vraag.
Verder rij ik niet hard kwa topsnelheid maar trek wel graag flink op.
Betreft idd een Mito, een Evo.
 
Ik heb jaren terug op een RS250 gereden heb, en die viel steeds uit bij terugschakelen voor een stoplicht.
In mijn 16 jr ed ook wel op opgevoerde 80?cc brommer gereden(van een ander), die moest je aan gang houden met je gas enzo als je stilstond en die verzoop supersnel of sloeg vet...Dat soort gedrag wil ik niet dus vandaar mijn vraag.
Verder rij ik niet hard kwa topsnelheid maar trek wel graag flink op.
Betreft idd een Mito, een Evo.

stilvallen doet hij niet, valt perfect normaal mee te rijden, maar wil je beetje vooruit gaan moet je altijd hoog in toeren gaan en is zalig in de bochten :]

mocht je hem kopen en je wilt er lang van genieten moet je hem wel warmrijden!!!
doe je dit niet ga je het één probleem na het ander hebben
 
Laatst bewerkt:
Rij al drie jaar op een cagiva mito van 1992 en als je er aan gewend bent is het een heerlijke motor om op te rijden , je moet hem inderdaad op toeren houden maar ook in de stad is er best goed mee te rijden en bij mij slaat hij niet af , je kunt er op de snelweg goed meekomen met het verkeer , ik ben over het algemeen sneller dan de meeste automobilisten ook bij het verkeerslicht , nou ja tot 140 km want daarna gaat het niet meer zo vlot al haal je onder gunstige omstandigheden de 160 wel , nou ja het rijd goed remt goed ziet er goed uit klinkt alleen als een brommer maar verder is het een leuke lichte en zuinige motorfiets ik heb er in de drie jaar dat ik hem heb nooit geen problemen mee gehad , hij heeft mij nooit in de steek gelaten.
 
ik had ooit een tourtochtje met mijn werk. iedereen had praatjes tegen mij, van kun je ons wel bij houden met die brommer? en mag je wel op de grote weg met die brommer?

ik heb overal op ze moeten wachten :+

toen was het ineens van: gaat toch harder als ik dacht en ding kan echt plat door de bocht :+
 
Nee, daar valt niet normaal mee te rijden. Die dingen kunnen alléén maar vol gas in een rechte lijn langs al het andere verkeer. Anders verzuipen ze en slaan ze dood. vol gas vanaf dat je start en schakelen eigenlijk ook met vol gas.

Nee natuurlijk niet! |(

Waarom zou je er in godsnaam niet mee kunnen rijden?

Of je er blij van wordt is een tweede, dat gejank onder je kont.... Ik niet in ieder geval. Die 4x125 bij mij vind ik al mans zat.

4 x 125cc maakt meer een jankend geluid dan 1 x 125cc hoor...

Die 1 pot 2 takt moet 10.000 rpm draaien om evenveel gejank ten gehore te brengen als jouw 4 pot 4 takt bij 5000 rpm al doet! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kawasaki KMX 125 gehad. Ook 2-takt. Was echt leuk voor in de buurt, en veder reed ik er vaak mee naar me werk toe (60km heen en weer) kan prima. Constant toerental kan prima is alleen niet super gezond voor een 2takt, dus ik reed op de lange rechte stukken vol gas, gas los en weer vol gas. Lijkt misschien irritant maar valt reuze mee.

Voor de lol erbij is het zeker aan te raden, alleen daarna heb ik een XR600 gehad voor de lol en dat was toch wel wat bruter. })
 
koop een 150cc mz
type ts ofzo, kun je normaal in alle toerentallen rijden en 110km/h in de 4
En da's spannend :]
 
Ik heb jaren terug op een RS250 gereden heb, en die viel steeds uit bij terugschakelen voor een stoplicht.
In mijn 16 jr ed ook wel op opgevoerde 80?cc brommer gereden(van een ander), die moest je aan gang houden met je gas enzo als je stilstond en die verzoop supersnel of sloeg vet...Dat soort gedrag wil ik niet dus vandaar mijn vraag.
Verder rij ik niet hard kwa topsnelheid maar trek wel graag flink op.
Betreft idd een Mito, een Evo.

Als hij goed is afgestelt gebeurt dat niet, ook het verzuipen met halfgas rijden mag niet gebeuren als hij goed is afgestelt. En wil je inhalen, gewoon een tikje terug schakelen.
 
ga voor rs250 en hou die standaard.

als je 4takt motoren gewend bent (600cc e.d.) zal een 125cc je heel snel vervelen, de 250 niet en als je hem standaard houdt is hij nog betrouwbaar erbovenop
 
Ik overweeg om als 'stoeipoes' voor in de buurt een 125cc 2takt te kopen.
Echter ik heb, behalve de brommert, geen ervaring met 2takt.
Kun je er ook 'normaal' mee rijden?
Ik bedoel, constante snelheid enzo? Je kunt immers niet altijd/overal inhalen.. (veel doorgetrokken strepen..).
Of verzuipen ze dan ofzo?
Moet je dat constant 80/100 rijden in de hoogste versnelling doen? (7e)
Of beter wat meer toeren houden en in 5 of 6 rijden?
Hoeveel toeren max maken als ze koud zijn?
Graag jullie ervaringen..


Ik zou het niet doen.

Ik heb een Aprillia 125 CC gehad, niet normaal mee te rijden. Je kan er niet normaal mee inhalen op de snelweg. En daarnaast mist hij gewoon veel kracht om er lekker op te rijden.

Als je een 2-takt wil rijden kan je beter een 250 CC kopen, die heeft een hoge funfactor.
Heb op een Suzuki rgv250 CC gereden en daar kon je alles meedoen. Lekker rijden, en ook op vakantie was het een leuke motor.

Bij een 2-takt is het alleen wel, hoog in de toeren houden en veel schakelen. En geen motorrem. Altijd even wennen als je van een andere motor afkomt en je laat je gas los voor de bocht (dan remt hij dus niet op de motor af).
 
Laatst bewerkt:
ik zou minimaal voor een 250cc gaan ....
Als stadsmotor heb ik een KTM 250EXC en daar kun je veel lol mee hebben. Ik heb er 1 keer mee op de snelweg gereden .... wat een ramp ....
Op een 125cc ben je snel uitgespeeld denk ik
 
4 x 125cc maakt meer een jankend geluid dan 1 x 125cc hoor...

Die 1 pot 2 takt moet 10.000 rpm draaien om evenveel gejank ten gehore te brengen als jouw 4 pot 4 takt bij 5000 rpm al doet! :+
Jaaaa, dat is wel zo... maar dat is een andere jank he. Tikkie zwaarder geluid. Thank god.

Kijk, die crossers in die sandpit klonken prima, voor daar.

Ik zal je morgen eens aan de tand voelen Piet ;)
 
Ik heb jaren terug op een RS250 gereden heb, en die viel steeds uit bij terugschakelen voor een stoplicht.
In mijn 16 jr ed ook wel op opgevoerde 80?cc brommer gereden(van een ander), die moest je aan gang houden met je gas enzo als je stilstond en die verzoop supersnel of sloeg vet...Dat soort gedrag wil ik niet dus vandaar mijn vraag.
Verder rij ik niet hard kwa topsnelheid maar trek wel graag flink op.
Betreft idd een Mito, een Evo.
Dan waren die dingen simpelweg niet goed afgesteld. Degene die die dingen voor je heeft onderhouden zat dus te prutsen.
 
Hij was niet van mij hoor, maar van een motormaat..
Ik heb nooit 2takt gereden. Ja, brommer..;)
Ik heb eigelijk nog een paar, waarschijnlijk domme, vragen over 2takt.
Kijk dat smering mindert als je van veel toeren ineens vrij trekt snap ik.
Maar waarom kan zo'n ding niet tegen constante snelheden?
Dan zijn de toeren en smering toch op elkaar aangepast zou ik denken? Maar schijnbaar dus níet..Je moet spélen met de toeren zeggen ze..
Vraag me ook af bij een VRO ofzo, als je noodremmen oefent, dan gebruik je geen tussengas. Dan ben je bezig met puur remmen. En dat oefen je wel aantal keer achter elkaar. Hoe zit het dán met voldoende smering? Of is als je stilstaat paar keer gasgeven dan voldoende?
Is de bochtentechniek met 2takt nog anders? Niet de lijn die je rijd maar is de ingaande snelheid hoger vanwege superkleine powerband?

Sorry vd vele, waarschijnlijk domme, vragen, maar ik wil m'n aanstaande tweetakje graag heelhouden en zo goed mogelijk verzorgen.:)
 
Laatst bewerkt:
Yana, een kleine 2-takt is inderdaad HEEL leuk voor het gebruik dat jij voor ogen hebt. Moet je zeker doen! Toen ik zelf overstapte van mijn Zuendapp KS50 op een Honda CB750 vond ik die echte motor, door het looiige gewicht, slome handling, de lange versnellingen en het soepel inkomende vermogen, eigenlijk toch wel wat saai en sloom (voor speels gebruik in de stad en omstreken). Puur om in een verloren uurtje nog wat in de buurt te kunnen ravotten heb ik het ding (de KS50 dan) nog een paar jaar aangehouden, want ook grapjes en trucs zijn veel makkelijker (aan te leren) op zo'n brommert.

Nu het advies. Koop een STANDAARD fiets, zelfs een kleine motorische modificatie is vragen om ellende (zoals door jou gevreesd of erger). En als het even kan een nieuwe. Anders een verse (<10k) met bekende geschiedenis en garantie, of desnoods een met een nieuwe originele cylinder+ zuiger, vervangen door een professionele monteur. Als je helemaal op safe wil gaan, koop dan een Hondaatje, die zijn er dacht ik zelfs in Rossi livery. Met een standaard afgestelde 2-takt hoef je ook voor stoplichten e.d. geen kunstjes uit te halen om em aan de praat/goed gesmeerd te houden en is de powerband breed genoeg om gewoon (ook bochten) te rijden. En aan de zwakkere motorrem van een 2-takt ben je zo gewend, bij de snelheden die bij stadsrijden passen speelt dit ook niet zo'n rol.

En ja, door de smallere powerband is de snelweg misschien niet de juiste plek voor zo'n ding, maar daar koop je em in eerste instantie ook niet voor, en een flink stuk volgas kan ie gewoon tegen. Verder, zoals je zelf al zegt, af en toe terugschakelen om em in de powerband te houden.
 
ik zou of brommer blijven rijden of gewoon een echte motor kopen. zo'n 125 cc vind ik persoonlijk echt schijt! ik rij zelf 26kw r6 en die rs125 is 22kw volgens mij. die rs125 trekt echt met moeite op naar de 140-150 en als de wind niet mee werkt mag je blij zijn als je achter een vrachtwagen kan gaan hangen. trekt ook voor geen meter op, heb er paar minuten op gereden en voelt allemaal een beetje waggel aan.ik zou zeggen, minimaal een 250cc of gewoon een brommert want zelfs de meeste petjes met een 1.6 corsa trekken je er nog uit
 
ik zou of brommer blijven rijden of gewoon een echte motor kopen. zo'n 125 cc vind ik persoonlijk echt schijt! ik rij zelf 26kw r6 en die rs125 is 22kw volgens mij. die rs125 trekt echt met moeite op naar de 140-150 en als de wind niet mee werkt mag je blij zijn als je achter een vrachtwagen kan gaan hangen. trekt ook voor geen meter op, heb er paar minuten op gereden en voelt allemaal een beetje waggel aan.ik zou zeggen, minimaal een 250cc of gewoon een brommert want zelfs de meeste petjes met een 1.6 corsa trekken je er nog uit

Ik rij zelf 250 cc, en ben bang dat dat niet veel anders is dan de beschrijving van die rs125. Persoonlijk mag het van mij ook wel wat meer zijn (ik ben ook nog 25 kw'er). Maar ik moet op deze wel wat beter mijn best te doen om er wat snelheid uit te halen dan als ik bijv een 500 cc zou rijden. Dat is opzich best leuk en als je dan toch kleine stukjes rond het huis rijdt waarom dan geen 125 cc?

Maakt niet uit wat je rijdt, maar dat je rijdt. Of je nu schik hebt op een 125 of 1250 cc *O*
 
Gewoon gaan proefrijden , vind je het wat ............ gewoon lekker kopen :P
Mocht het na een tijd toch niet bevallen (proefrit is vaak te kort om goed te kunnen oordelen) , verkoop je hem toch weer.
Tuurlijk zal je er misschien een paar een paar centen op moeten inleveren.
Maar je bent dan wel een ervaring rijker ...................

De 1 zal een 125 2takt geweldig vinden en de ander helemaal niks .................... smaken verschillen gelukkig :)

Ik heb in ieder geval de grootste lol met me 50 cc 2takt met een top van 85 km/u :}


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan