Rijden met een passagier..

Yes

MF veteraan
1 aug 2005
1.834
0
Tilburg
Hoi,

Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs (sinds september 2005) en heb nog nooit met een passagier achterop gereden. Zat destijds wel te twijfelen om het aan mijn rij-instructeur te vragen om daarmee te oefenen, maar dat is er nooit van gekomen.
En inmiddels willen allerlei mensen eens een stukkie achterop, en ik zelf vind dat ook wel eens leuk, maar ik wil niet meteen op m'n b*k gaan...
Nu weet ik wel wat dingen: de passagier moet meekijken in bochten, en meehangen, maar ja... Hebben mensen wat tips (bijvoorbeeld beginnen met een licht iemand ofzo)? Ik hoor het wel!!
 
Ja uuhm, rijden die mensen ook motor? Leuk om achterop te willen, maar laten we beginnen met te vragen of ze wel een helm hebben. :+

Oh, en voor mij komt het over als retezwaar, echt niks aan. :X Sturen, remmen, gasgeven alsof je 4 lekke banden hebt :P
 
_O-
Yep, helm aanwezig want anders mogen ze niet achterop :N Maar ze rijden allemaal geen motor.

Maar ja, sommigen zullen het makkelijk vinden idd maar ik ben zelf niet zo zwaar en mijn motor ook niet, dus dan ligt het mss wat anders...
 
Laatst bewerkt:
Goed vasthouden,
bij remmen (handen tegen de tank),
bij verkeerslichten (voeten op de stepjes houden),
praten MET HET VIZIER OPEN (hoeveel die klep wel niet dicht houden),
en ook niet mega-ver over me heen kijken om te zien hoe hard we gaan,


zoiets zeg ik vaak tegen iemand als die achterop wil (als ze het nog nooit gedaan hebben)
 
Maak even de afspraak dat ze niet ineens veters in hun schoenen doen tijdens het rijden.
Heb ik ooit gehad en dan was het toch even heeeeeel snel naar je juiste baan sturen. :X

Verder alles heel relaxed doen, met iemand achterop is ook je voorwiel een stuk lichter, dus bij een beetje gas geven of een hobbel in de weg kan hij wel eens lichtjes loskomen.

Verder vragen of de passagier de handen op de tank wil leggen bij het remmen, wat jou dan heel veel gewicht scheelt op de polsen. :)
 
Maak even de afspraak dat ze niet ineens veters in hun schoenen doen tijdens het rijden.
Heb ik ooit gehad en dan was het toch even heeeeeel snel naar je juiste baan sturen. :X
:o ook een extra uitdaging idd....

Maarre: dat van die handen op de tank tijdens het remmen, en voetjes op de steunen houden wist ik nog niet... Thanx :)
 
gewoon rijden zoals altijd.
laat ze geen overwachte bewegingen maken.
je remweg is iets langer.
en als je remt en ze knallen met hun helm achter op jou helm gewoon je hoofd een keer achterover gooien |( leren ze het wel af
en idd meegaan met jou bewegingen in bochten ect.

mvgr basta
 
Met sterke zijwind de passagier altijd aan de kant waar de wind vandaan komt langs je heen laten kijken.
Anders kan jij er als een aap naast gaan hangen om de motor recht te houden. :+

Ow en nog één, je achterrem kan je nu veel meer gebruiken, aangezien er veel meer druk op je achterkant staat.
 
Met sterke zijwind de passagier altijd aan de kant waar de wind vandaan komt langs je heen laten kijken.
Anders kan jij er als een aap naast gaan hangen om de motor recht te houden. :+
Neuh, laten we dat (nog) maar niet doen :P
Ow en nog één, je achterrem kan je nu veel meer gebruiken, aangezien er veel meer druk op je achterkant staat.
Da's ook weer een goeie tip :)
 
Ook geen passagiers meenemen die het achterop zien als een luie sofa, hun helm afzetten en vrolijk gaan bellen met 70km/h :X
Was dan wel met de brommer, maar toch....
 
:N wat ze allemaal niet doen....
Heb ook een keer gehoord dat iemand in :z was gevallen... lijkt me ook wat minder (in bochten)
 
Hey,

het is wel ff wennen om met iemand achterop te rijden.
Ik zou als tip willen geven, hou de motor echt goed rechtop. Je motor word topzwaar zolang er iemand op zit met zijn/haar gewicht.
Vooral opletten met opstappen van de passagier, motor goed vast houden met twee handen aan het stuur en je voeten goed op de grond zetten.
Pasagier laten opstappen door zijn/haar been over de motor heen te gooien en niet je steppie als opstap laten gebruiken :X .

Daarnaast rustig accelereren, je zult merken dat je stuur/voorwiel heel snel heel erg licht word. Met remmen moet je je goed vast houden omdat jij het gewicht van je passagier ook gedeeltelijk op je armen moet dragen, devies is rustig remmen.

Verder kunnen we er uren over lullen, maar je weet pas wat we bedoelen als je iemand achterop hebt gehad :Y

Ik zou zeggen, begin met de lichtste persoon die zich aanbiedt !
Het is eigenlijk af te raden om iemand achterop te nemen die zwaarder is dan jij zelf. Dan houdt je de motor bijna niet meer in bedwang.
 
Mij passagier wou nog wel es in slaap vallen op hele lange saaie stukken, echter een beetje oefenen en dan gaan met die banaan.

Tip, ze moeten vooral goed stilzitten als je langzaam rijdt of remt bij een stoplicht enzo. en sure, met licht iemand beginnen is altijd makkelijker dan iemand van >100kg.

Dsc01554b.jpg
 
Okay, licht iemand dus... Wordt wel lastig, want degenen die achterop willen, zijn bijna allemaal mannen, en die wegen allemaal wat meer stiekum willen zij ook gewoon motorrijden, hopelijk trekt 't ze over de streep, heb ik weer wat mensen om mee te rijden ;)

Pasagier laten opstappen door zijn/haar been over de motor heen te gooien en niet je steppie als opstap laten gebruiken :X .
Yes :Y
en dankjewel voor de tips...
 
Laatst bewerkt:
Met iemand achterop rijden is leuk :) .
't klinkt raar, maar met mijn zus achterop heb ik voor het eerst een kneedown gemaakt in de Alpen. Mijn vriendin achterop vind ik ook geweldig. Merk er weinig van. Voordeel is natuurlijk wel dat m'n vriendin zo'n 52 kg weegt en ikzelf nogal lang, en sterk 8-) :P ben. Voordeel is wel dat ze beide motor rijden, dit merk je wel, ze weten wat ze kunnen verwachten... Als je van plan bent om plots hard gas te geven dan moet je wel rekening houden dat ze je wel goed vast hebben. Heb al weleens een paar benen langs mn helm zien vliegen omdat ze neit zaten op te letten. :z

Als ik iemand achterop neem die dit nog nooit heeft gedaan dan ben ik wel zeer voorzichtig. Je weet nooit wat ze gaan doen achterop. Rustig aan beginnen, en langzaam opbouwen. :]
 
Als je van plan bent om plots hard gas te geven dan moet je wel rekening houden dat ze je wel goed vast hebben. Heb al weleens een paar benen langs mn helm zien vliegen omdat ze neit zaten op te letten. :z
_O-

Lijkt me ook wel gezellig, iemand achterop... :)
Maarre, eerst korte ritjes dan...en dus niet meteen te snel... Mmmm B| Heeft je zus of vriendin wel eens iemand achterop gehad, en ging dat ook goed?
 
Hey,

het is wel ff wennen om met iemand achterop te rijden.
Ik zou als tip willen geven, hou de motor echt goed rechtop. Je motor word topzwaar zolang er iemand op zit met zijn/haar gewicht.
Vooral opletten met opstappen van de passagier, motor goed vast houden met twee handen aan het stuur en je voeten goed op de grond zetten.
Pasagier laten opstappen door zijn/haar been over de motor heen te gooien en niet je steppie als opstap laten gebruiken :X .

Daarnaast rustig accelereren, je zult merken dat je stuur/voorwiel heel snel heel erg licht word. Met remmen moet je je goed vast houden omdat jij het gewicht van je passagier ook gedeeltelijk op je armen moet dragen, devies is rustig remmen.

Verder kunnen we er uren over lullen, maar je weet pas wat we bedoelen als je iemand achterop hebt gehad :Y

Ik zou zeggen, begin met de lichtste persoon die zich aanbiedt !
Het is eigenlijk af te raden om iemand achterop te nemen die zwaarder is dan jij zelf. Dan houdt je de motor bijna niet meer in bedwang.
Idd goeie tips :Y Het is ook handig om eerst te "oefenen" met iemand achterop die zelf ook motor rijdt en dus comfortabel is met het feit dat die motor schuin door de bochten gaat. Iemand die nog nooit motor gereden heeft (of achterop gezeten heeft) heeft nogal snel de neiging om te schrikken van de schuine motor en gaat dus van schrik tegenleunen :N

Heb vaak zat iemand achterop m'n brommer gehad die dat deed :X Heeel irritant en nog gevaarlijk ook...
 
_O-

Lijkt me ook wel gezellig, iemand achterop... :)
Maarre, eerst korte ritjes dan...en dus niet meteen te snel... Mmmm B| Heeft je zus of vriendin wel eens iemand achterop gehad, en ging dat ook goed?

Mijn zus (65 kg/ 1m85) heeft mn zwager weleens achterop gehad (85kg/1m92) op een BMW K1100 RS (243kg/100pk) dit gaat prima.
M'n vriendin heeft volgens mij nooit iemand achterop gehad. Haar Cagiva Mito is niet echt geschikt daarvoor altijd kapot ;)

Volgens mij moet je t gewoon proberen. :)
 
op wat voor motor rij je eigelijk? 8-)
Ik rij een CB500....niet echt zwaar ding dus... Leek me goed om mee te beginnen, niet teveel pk's en zo. Al zou ik nu al wel een andere willen, haha...

Idd goeie tips :Y Het is ook handig om eerst te "oefenen" met iemand achterop die zelf ook motor rijdt en dus comfortabel is met het feit dat die motor schuin door de bochten gaat. Iemand die nog nooit motor gereden heeft (of achterop gezeten heeft) heeft nogal snel de neiging om te schrikken van de schuine motor en gaat dus van schrik tegenleunen :N

Heb vaak zat iemand achterop m'n brommer gehad die dat deed :X Heeel irritant en nog gevaarlijk ook...
Daar ben ik idd ook bang voor: dat je je evenwicht verliest doordat iemand verkeerd meehangt of bang is ofzo...

Volgens mij moet je t gewoon proberen. :)
Okay :Y
 
Alleen mooie vrouwen (euhh mannen in jouw geval)achterop :9~ en dan laat je ze goed vasthouden O-) zodat ze gegarandeerd dezelfde houding als jou op de motor hebben, de meeste passagiers maken de fout dat ze gaan tegenhangen in de bochten dus daar moet je ze goed op wijzen dat ze echt meegaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan