Rijden met een passagier..

Rijden met een passagier?

Niet zo dus....

full


Marjolein had een stukje gereden met haar zusje achterop. Maar die rare muts verstijfde zich zo tegen Marjolein aan, en van vasthouden en meehangen heeft ze ook nog nooit gehoord. Die gaat dus echt niet bij mij achterop |(
 
Ik rij ook heel vaak met mijn vriendin achterop (binnenkort waarschijnlijk niet meer, want vandaag heeft ze d'r eerste rijles!), maar dat bevalt goed. Rij een ER-5 en ik heb geen problemen met accelereren of iets dergelijks. Rij op rotondes zelfs weleens een steppie aan de grond met haar achterop!

Ik heb nog wel een kleine tip (weet niet offie al langs is geweest): laat je passagier over de schouder kijken welke kant de bocht opgaat. Ga je naar links, dan kijkt je passagier over je linkerschouder. Ga je naar rechts, dan kijkt je passagier over je rechterschouder. Zo kan de passagier nooit tegenhangen.

Iemand die ook weleens achterop wilde, durfde dat niet zo goed vanwege de bochten. Ze ging ook telkens tegenhangen. Toen heb ik haar deze tip gegeven en de rest van het tochtje ging lekker.

En wees er trouwens ook altijd op bedacht dat een tegenhangende passagier opeens kan besluiten mee te gaan hangen! Dat effect is namelijk gemeen groot. Ik reed een keer op een rotonde met mijn vriendin en ik nam die driekwart, terwijl mijn vriendin dacht dat ik rechtdoor reed. Zij hing dus naar rechts en ik wilde naar links. Toen moest ik toch ff flink corrigeren.

En natuurlijk altijd zorgen dat je stevig staat bij het stoplicht en dergelijke en afspreken dat de passagier aangeeft dat hij/zij gaat verzitten.

Verder veel motorplezier natuurlijk!!! :]
 
Ik zeg altijd;

- Meehangen in bochten (net als ik/bestuurder) Niet overdrijven/tegenhangen.

- Pas op- en afstappen als ik het zeg

- Altijd voetjes op de stepjes houden (en bij opstappen even controleren of ze niet de uitlaat als voetsteun gebruiken)

- Bij stoplicht e.d. ook voeten op de stepjes houden (wegrijden met iemand die even 'de benen gaat strekken' bij een stoplicht, is erg lastig (ervaring mee)en mogelijk erg pijnlijk voor passagier.


- Goed vasthouden (liever niet aan greep achterkant)

- Als ik op knie tik geef extra goed vasthouden, en niet als me pa alles loslaten en naar voren buigen om te vragen wat er is en vervolgens bijna achterover van me motor aflazeren.



@Teun, had ook zoon ding gefabriekt op een GS400 uit '77. Er gauw weer afgesloopt toen bleek dat de motor enorm ging zwabberen als de passagier de steun werkelijk ging gebruiken.


Met de tips hier boven kun je goed uit de voeten.

Let alleen wel goed op met remmen je bent een stuk zwaarder en ze hangen vaak tegen je aan, extra druk op de polsen.

Voor de rest gewoon doen en rijen.

Het mooiste is iemand die niet bang is.
Heb ooit een keer mijn ouwe achterop gehad en die dacht dat we op de rotonde om zouden vallen en zetten zijn voeten op de grond. |(
 
Rijden met passagier, valt reuze mee. ;) Ik weeg zelf ook niet veel en heb kleine brommertjes. Ook met iemand van 120kg achter rij ik gewoon nog relaxt. :Y

Kwestie van je marges groter maken. Is dus allemaal relatief. O-)
Dus wat eerder van het gas af (langere remweg), wat rustiger optrekken, nog wat meer afstand houden iets meer ruimte nemen voor mogelijk obstakels en zo verder.


Ik denk dat brik-remmen en brik-banden het zelfde effect hebben op je marges als een zware passagier. :P _O-
 
Met een cb500 gaat het prima, je moet alleen ff de techniek onder de knie krijgen. Als de cb500 op 25kw staat lukt het niet, want dat kreeg da liks en ik niet voor elkaar een behoorlijke wheelie te maken. Het voorwiel kwam maar 20 cm omhoog -O-
Nee, geen 25 kw... er is hoop *O*

Rijden met een passagier?

Niet zo dus....

(Afbeelding)

Marjolein had een stukje gereden met haar zusje achterop. Maar die rare muts verstijfde zich zo tegen Marjolein aan, en van vasthouden en meehangen heeft ze ook nog nooit gehoord. Die gaat dus echt niet bij mij achterop |(
:o d'r vizier is ook helemaal beslagen :N

@Tha_Biker, T-Real en roestendoenze: thanx *D
 
Laatst bewerkt:
nee, die kijkt meer van: waarom ben ik g***erdomme ook alweer bij hem achterop gegaan...


;)
 
hehe bij lessen had ik nog geen theorie dus mocht nog niet op de weg, eerst 2 lesjes bijz. verichtingen. Maar had theorie daarna nog niet, ging de instructeur achterop zitten bij mij op de motor :O
1e keer op de weg gewoon, en dan met iemand achterop haha, had ie wel vertrouwen in mij :}

rij nu ook best vaak met iemand achterop, licht iemand die niet teveel beweegt rijdt prima.
iemand van 100+kg is wel ff wennen met remmen :)

neem alleen mijn pa niet meer achterop :O die vond het zo eng die bochten dat ie tegen ging hangen :+ en hij weegt ook niet zo weinig, dus korte bocht die ik moest maken ging wat lastig.

maarja, gewoon proberen, als je het niet doet, weet je het nooit :)
 
ik rij nooit met passagier

veel te riskant

(meestal geen pak en helm, laat staan hoe ze correct moeten zitten op een motor)

Mijn vaste passagier heeft zelf pak en helm.
Eventuele andere gasten kunnen dat pak lenen, of regelen er zelf maar een.
Zonder: niet mee.

In het begin is het inderdaad even wennen.
Maar als jij (en uiteindelijk ook je passagier) door hebt hoe het
werkt, dan is er geen probleem hoor.

Maar daarom stellen we dus ook voor om eerst te oefenen met iemand die
het wel gewend is, zodat je vrij risicoloos kunt aanvoelen hoe het gaat.
 
dat niet, die stoppie was gepland, de wheelie alleen niet :X

ik wilde mijn voorwiel iets omhoog "hupsen" en zij dacht leuk expres te gaan verzitten op het moment dat ik mijn koppeling losliet...
Met 25 kW? Het kan natuurlijk wel, maar lijkt me lastiger (lees: ongecontroleerder) want je hangt dan toch behoorlijk aan het gas?

Moet mij ook lukken dan *D nog wat lichter dan de zx6, en gelijk vermogen *O*
Koppel even buiten beschouwing gelaten ;)
 
Met 25 kW? Het kan natuurlijk wel, maar lijkt me lastiger (lees: ongecontroleerder) want je hangt dan toch behoorlijk aan het gas?

Moet mij ook lukken dan *D nog wat lichter dan de zx6, en gelijk vermogen *O*
Koppel even buiten beschouwing gelaten ;)
een kleine 10cm van de grond kan wel gecontroleerd... maar als zij gaat verzitten op het moment dattie omhoog gaat, dan vliegt ie ineens ongecontroleerd omhoog ja...
 
misschien een rare vraag maarrre...
hoe doen mannen dat bij mannen achterop?
gewoon aan de achterkant vasthouden(met het risico eraf te vliegen)?
of gewoon zonder aanstellerij de rijder vasthouden, met de armen er om heen zegmaar?
 
misschien een rare vraag maarrre...
hoe doen mannen dat bij mannen achterop?
gewoon aan de achterkant vasthouden(met het risico eraf te vliegen)?
of gewoon zonder aanstellerij de rijder vasthouden, met de armen er om heen zegmaar?
Gewoon vasthouden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan