rijden met een span

(Voor het eerst) rijden met een bak? Deel je ervaring...

  • ik zit nog in het gips....

    Stemmen: 1 12,5%
  • nooit-nooit-nooit meer!

    Stemmen: 1 12,5%
  • mwah...

    Stemmen: 0 0,0%
  • proberen-proberen

    Stemmen: 3 37,5%
  • ab-so-luut no problemo!

    Stemmen: 2 25,0%
  • ik wil nooit meer anders :)

    Stemmen: 1 12,5%

  • Totaal aantal stemmers
    8
Op donderdag 23 oktober 2003 09:42 schreef moturist het volgende:Die grijns komt vanzelf zodra je een beetje gevoel voor het zijspansturen hebt gekregen. Het allerlastigste is om de neiging te onderdrukken om onverwacht schuin gaan van je motor te compenseren d.m.v. je stuur, zoals je dat op een solo fiets continu onbewust doet. Met je span kun je rustig rechtuit rijden terwijl je motor helemaal scheef leunt (bijv. zijspanwiel op de stoep, motor op straat) oefen dat maar es (en niet je been uitsteken heh :P ).

beste meester-ouwehoerder, wilt u niet alle gras voor mijn voeten wegmaaien O-)
 
Op donderdag 23 oktober 2003 09:42 schreef moturist het volgende:Die grijns komt vanzelf zodra je een beetje gevoel voor het zijspansturen hebt gekregen. Het allerlastigste is om de neiging te onderdrukken om onverwacht schuin gaan van je motor te compenseren d.m.v. je stuur, zoals je dat op een solo fiets continu onbewust doet. Met je span kun je rustig rechtuit rijden terwijl je motor helemaal scheef leunt (bijv. zijspanwiel op de stoep, motor op straat) oefen dat maar es (en niet je been uitsteken heh :P ).

beste meester-ouwehoerder, wilt u niet alle gras voor mijn voeten wegmaaien O-)


hey Rob, 'k mag toch hopen dat je wel wat meer gras te maaien hebt heh :?

per slot ben ik slechts ouwehoerder :P en jij een heuse instructeur })


:+
 
Foto kunnen openen, lijken me schatten van beesten.

zei ik toch :) en als het bevalt zullen we eens over een brillie gaan denken 8-)

full
 
Gefeliciteerd&succes+plezier! Ik heb mijn stuurdemper zo los mogelijk. Dan schudt hij zo gezellig als het span -bij het wegrijden en afremmen stapvoets-in zijn eigen pendelfrequentie komt. Net een tevreden Bulldog. Ook leuk om eens echt te remmen met een Ural: Heel hard naar rechts sturen. Dan kan je met een kwart slag gedraaid span op het obstakel afschuiven. Remt aardig. Kost wat spaken. Mogelijk een bandje. En als het niet genoeg is heb je de bak als kreukelzone. Een schommelarm is een must en de draaiorgelwielen van het Ural Team Oberhausen een feest. Ze zijn zelfs ongeveer rond. En inmiddels staan er meer dan 126 D km op mijn span! En deze winter komt op het herboren blok ook dubbele ontsteking!

En pas op: op het moment dat je denkt dat je het zijspanrijden snapt ga je de fout in !

Heel hard naar rechts sturen en op obstakel afschuiven???
Volgens mij gaat de bak dan omhoog en als over je heen, zeg maar over de kop. Vast een slip of the finger, je bedoelt vast naar links sturen, alhoewel dan je rechtervoorpunt kan duiken en je achterwiel omhoog komt.
Leg nog eens uit aub. :?
 
sinds gisteren de trotse (...) eigenaar van een rus-met-bak....alleen....al in de eerste bocht kwam ik erachter dat alle ervaring in ons prille leven opgedaan met step, driewieler, fiets met en zonder zijwieltjes, jetski en talloze gemotoriseerde 2 en meerwielers overboord gezet kon worden....al in het eerste perkje aan de overkant stond deze meneer stil....als vervolgens de eigenaar simpeltjes met de bak in de lucht wegknort zakt de moed je in de schoenen.... |( heeeeeel voorzichtig heb ik de weg naar huis afgelegd, en dat waren de 35 langste km's van mijn motorleventje.....heeeeel langzaam raakten we een beetje aan elkaar gewend....

nu weet ik dat er zijspan-lessen zijn, en misschien is het nog niet zo'n stom idee voor mezelf en medeweggebruikers om die eens te gaan volgen, maar heeft iemand hier in ieder geval alvast de theorie voorhanden of ben ik soms de enige die hier tegenaan loopt??
3 dagen voor ik 1e invalidenrit had heb ik toenmalig span maar eens uit de garage gehaald om te oefenen(de slachtoffers zijn nu nog naar me op zoek) maar gaandeweg werd het steeds beter.(slechts een maal een fordje ka van achter total loss gereden met zware bak, maar dat lag aan rem(of liever gezegd : het ontbreken ervan)
kunt ook aansluiting zoeken bij kerkgenootschap,zodat je het juiste gebed op het juiste moment kunt uitspreken }) .
voor de rest veel plezier en veilige kilometers met nieuwe aanwist :]
 
Laatst bewerkt:
Heel hard naar rechts sturen en op obstakel afschuiven???
Volgens mij gaat de bak dan omhoog en als over je heen, zeg maar over de kop. Vast een slip of the finger, je bedoelt vast naar links sturen, alhoewel dan je rechtervoorpunt kan duiken en je achterwiel omhoog komt.
Leg nog eens uit aub. :?

tja...dat snapte ik ook nog niet helegaar....maarre.....gezien mijn breeeeede ervaring op spangebied heb ik me er maar buiten gehouden.... *D
 
en dan vindt je dit op internet.....

"Rijles voor zijspanrijden, is dat nodig? Je hebt een motorrijbewijs en een flinke dosis motorervaring, dan moet  het met zo'n "karretje" aan je motor toch ook wel lukken? Niets is minder waar!  Een zijspancombinatie is geen motorfiets en al helemaal geen soort auto op drie wielen. De ervaring leert, dat mensen die zonder les gaan zijspanrijden zo'n 90 % kans hebben om tijdens hun eerste rit een ongeval te krijgen."

goh....90%....voel ik me toch niet helemaal meer alleen.... :+

hmmm duurde bij mij toch twee jaar en kleine 20.000 km (must be a lucky guy)
 
update; afgelopen vrijdag een lessie gevolgd bij zijspanrob...na wat theorie in het bakkie meegereden naar een parkeerplek in de buurt...ik heb de hele tijd als een zotje zitten grijnzen in die bak (en dan had ik nog geen eens het stuur vast!). :}

na wat bochtenoefeninkjes en ander zijspan-werk de weg opgezocht en dit was een wereld van verschil met mijn eerste ik-haal-mijn-ural-op-ritje! De favoriete kreet van Rob naast me in het bakkie; GAAAAAASSSSSS!!!!!!!! enne....wat rijdt die imitatie-ural van Rob fijn zeg!!

zag nu wel waar het bij mij de eerste keer fout ging; veeeeeel te hard de bocht in, en daardoor veeeeel te belabberd er weer uit...

zaterdag het industrieterrein onveilig gemaakt met mijn uraltje...kijk...dat ging dus STUKKEN beter!! Maandag mee naar het werk.....da's dus op een ural gewoonweg een wereldreis ben ik nu achter....ach ja, gratis een vakantiegevoel zeg maar...

en nu.....veel (heel veel) oefenen....maarrrr.....komt goed!!! *D
 
"heele mooie Motor"
"Stijlvol ende elegant"
is ook mijn mening!!

ps.:wat is ongeveer de prijs van zo'n
schommelarmvork? Voor eventueel op m'n
Dnepr;ziet er veel 'span'nender uit!!
full
 
prijs voor een losse schommelarm? euh....zou'k niet weten, deze zat er gelukkig al op....

is niet alleen spannender om te zien overigens, stuurt ook makkelijker, zekers met de bandjes goed op druk....maar daar moet je de naloop-theorie maar eens voor naslaan...

ben nu vooral bezig met het fixen van het laad-probleempje (zucht)
 
Terug
Bovenaan Onderaan