rijden met een span

(Voor het eerst) rijden met een bak? Deel je ervaring...

  • ik zit nog in het gips....

    Stemmen: 1 12,5%
  • nooit-nooit-nooit meer!

    Stemmen: 1 12,5%
  • mwah...

    Stemmen: 0 0,0%
  • proberen-proberen

    Stemmen: 3 37,5%
  • ab-so-luut no problemo!

    Stemmen: 2 25,0%
  • ik wil nooit meer anders :)

    Stemmen: 1 12,5%

  • Totaal aantal stemmers
    8
Is zo aan uwes vraag/nieuwsgierigheid voldaan

Yes, had het wel ooit gelezen maar da's al lang geleden.
Tnx.
Lijkt me anders ook geen slecht idee, de fiets een herennaam, het bakje met damesnaam. (Yvan & Anoushka)
 
- ik heb de zekeringen nagekeken (goed),
- de accu gechecked (goed),
- gekeken of de bedrading op dynamo, spanningsregelaar en achter de koplamp goed zat (goed)
- de belangrijkste bedrading met de multimeter 'doorgepiept'...(ook goed...)

nu heb ik het contactslot opengewrikt en bleek een contact , naar de - van de accu, zo goed als dichtgesmolten te zijn...vandaar.....

dit heb ik schoongemaakt, en ik heb weer stroom zoals het hoort... *D alleen dat
laadlampje blijft branden....nu kwam ik gisteren een draad tegen in mijn bediening die deels bloot lag en (misschien) tegen het stuur tikte...gefixed...maarre.....nog steeds dat rooie-rot-lampie wat blijft branden.....@#@$@!
 
Heb je nou je laadspanning al eens gemeten tijdens rijden/draaien van de motor?

Misschien si je dynamo wel kapot en dan kun je zoveel goeie aansluitingen maken als je wilt maar dan doettie nog niks :P .
 
Heb je nou je laadspanning al eens gemeten tijdens rijden/draaien van de motor?

Misschien si je dynamo wel kapot en dan kun je zoveel goeie aansluitingen maken als je wilt maar dan doettie nog niks :P .


laadspanning heb ik meteen al gemeten vanaf begin tijdens draaien; op middenbok en gas geven in de versnellingen....kwam eerst op een magere 12,5 volt (zonder licht...) en heb toen de dynamo gewisseld met de vorige eigenaar...ik kom nu op zo'n rond-de-14-voltjes tijdens draaien, duzzzzz lijkt de dynamo me goed...laadlampje brand echter nog steeds...ook de (ooit lichtblauwe) kabel van contactslot naar dynamo (en verder naar - accu) wordt errug warm en vernaggeld de contacten in mijn contacslot....ben nu van plan maar eens wat draden opnieuw te gaan trekken, ben alleen nog op zoek naar de juiste kleuren (wat nog niet zo gemak is..)
 
hier een schemaatje waar je misschien wat aan hebt (voor zover het hetzelfde is bij een Rus)....
full
 
Ik weet niet of het idee al geopperd is ..

Voorzover ik weet moet het lampje uitgaan bij een bepaalde belasting in het laadcircuit.

Wellicht is je laadlampje wel stuk, althans het relais oid dat hem uit moet schakelen.
Als alles functioneerd zou ik het lampje lekker laten branden, overigens.
 
Ik weet niet of het idee al geopperd is ..

Voorzover ik weet moet het lampje uitgaan bij een bepaalde belasting in het laadcircuit.

Wellicht is je laadlampje wel stuk, althans het relais oid dat hem uit moet schakelen.
Als alles functioneerd zou ik het lampje lekker laten branden, overigens.

tja...dat idee had ik ook al....maar in combinatie met die draad die warm wordt en dat haperende contacslot ga ik eerst maar eens wat draden vervangen...bedoel...op het verkrijgen van de juiste kleuren na is dat nu ook weer niet zo'n werk....
 
Ik weet niet of het idee al geopperd is ..

Voorzover ik weet moet het lampje uitgaan bij een bepaalde belasting in het laadcircuit.

Wellicht is je laadlampje wel stuk, althans het relais oid dat hem uit moet schakelen.
Als alles functioneerd zou ik het lampje lekker laten branden, overigens.
Je lampje gaat branden als je je contact aan zet. Er loopt dan een stroom door je contactslot, door je lampje via de rotor naar massa. Daardoor wordt ook je rotor bekrachtigd, waardoor er een magnetisch veld wordt gecreeerd en je een wisselspanning kan opwekken in de statorspoelen. Door de gelijkricht diodes wordt dat een gelijkspanning. Via de spanning die door je veld diodes gaat komt er op de andere kant van je laadstroomlampje een gelijke spanning te staan als aan de andere kant, er is geen spanningsverschil meer -> laadstroomlampje gaat uit. En waarschijnlijk bij een rus moet je de plus en de min in dit verhaal wisselen, principe zou hetzelfde moeten blijven, denk ik O-)
 
Je lampje gaat branden als je je contact aan zet. Er loopt dan een stroom door je contactslot, door je lampje via de rotor naar massa. Daardoor wordt ook je rotor bekrachtigd, waardoor er een magnetisch veld wordt gecreeerd en je een wisselspanning kan opwekken in de statorspoelen. Door de gelijkricht diodes wordt dat een gelijkspanning. Via de spanning die door je veld diodes gaat komt er op de andere kant van je laadstroomlampje een gelijke spanning te staan als aan de andere kant, er is geen spanningsverschil meer -> laadstroomlampje gaat uit. En waarschijnlijk bij een rus moet je de plus en de min in dit verhaal wisselen, principe zou hetzelfde moeten blijven, denk ik O-)


Zelfs dat laatste hoeft neit meer bij een beetje moderne Rus :P .

En draden in kleur? Bij mij is alles rood, blauw of zwart. Is even zoeken mar met stickers erop kom je een heel eind.
 
Het lampje kan natuurlijk ook branden omdat de laadspanning (direkt na de gelijkrichters) juist een stuk hoger is dan de spanning na het contact.

Dan kun je 't oplossen met een diode naast 't lampje, of de oorzaak wegnemen door te zorgen dat de spanning aan de kant van 't contact hoger wordt. (wrsch te veel weerstand in aansluitingen van zekeringen en/of stekkers)
 
(wrsch te veel weerstand in aansluitingen van zekeringen en/of stekkers)


ik bedoel maar...zoals ik vermeldde wordt er een draad (veel te) warm tussen contact en dynamo, door de hitte wordt de (plastic) binnenzijde van mijn contacslot geroosterd en wil de ural bijvoorbeeld ook vaak niet meer uit terwijl ik toch echt het sleuteltje in m'n handen heb (tja...te enthousiast om te stoppen)

aangezien zo'n beetje alle draden verkleurd zijn (lichtblauw is wit, geel is wittig, grijs is ..euh... wittig) kan het geen kwaad eens her en der wat nieuw draadspul te gaan vlechten...ben ik meteen die weerstand kwijt en weet ik in ieder geval zekers dat er niet ergens contact gemaakt wordt waar geen contact gemaakt hoort te worden.....
 
ff nog een vraagje over rijden met een zijspan: ik heb een collega die een zijspan had met zo'n meehangende bak, en die beweert dat ie een "normale" motor (2 wieltjes) helemaal zoek reed. Helaas heeft ie em niet meer :X Lult ie uit zijn nek of kan dit kloppen?
 
ff nog een vraagje over rijden met een zijspan: ik heb een collega die een zijspan had met zo'n meehangende bak, en die beweert dat ie een "normale" motor (2 wieltjes) helemaal zoek reed. Helaas heeft ie em niet meer :X Lult ie uit zijn nek of kan dit kloppen?

Dat kan met een gewoon span ook wel. Powersl@ve bv. rijdt op een Hayabusa span, denk dat je die moelijk bijhoudt 8-) .
 
ff nog een vraagje over rijden met een zijspan: ik heb een collega die een zijspan had met zo'n meehangende bak, en die beweert dat ie een "normale" motor (2 wieltjes) helemaal zoek reed. Helaas heeft ie em niet meer :X Lult ie uit zijn nek of kan dit kloppen?

Op bochtige wegen rij ik de meeste Solos zoek,
in de Alpen is het de kik om Solisten in de
Bochten langs te gaan.
full
 
'n Goeie bakkenist, een flinke rotonde ( liefst zo eentje met meerdere rijvakken) en je kan zelfs met je Rus een en ander achter je laten. Sticker achter op de bak plakken, " this is the backside off a side - car ". De vreugde duurd gewoonlijk niet lang maar toch lang genoeg om menige zondagsrijder groen te doen kijken van afgunst.

ST-er.

Sneeuw op komst!!!!!!! Nog effe geduld en het rijk aan ons alleen. Het moet al een hele tweewielfanaat zijn die je dan nog tegenkomt en !!! gegarandeerd ga je hem voorbij met welk spannetje dan ook........!!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan