Rijden met gehoorapparaat

beatl7

Rookie
9 apr 2013
10
0
Emmen
Misschien even een rare vraag gezien de context en content van dit forum, maar ik gooi 'm d'r maar gewoon in: zijn hier ook mensen die motor rijden met een gehoorapparaat? Mijn vader heeft er onlangs aan moeten geloven en hij heeft al een stuk gereden met het gehoorapparaat in, maar het is hem totaal niet bevallen. Zijn helm drukte er blijkbaar nogal tegenaan en het geluid was daardoor niet optimaal. Zijn oplossing (pragmatisch als ie is) was om dan maar zonder te gaan rijden, maar dat vind ik zelf te gevaarlijk, aangezien hij dan bijna niks hoort.

Iemand hier ervaring mee en ook een oplossing voor?
 
ik kan me voorstellen dat er ook kleinere gehoorapparaten zijn, dat eens navragen?

of naar de helmenboer en passen wat er wel lekker zit met een gehoorapparaat... sommige helmen hebben wat meer ruimte om de oren dan andere :)
 
Hoort je vader minder dan mensen met een open pijp en oordoppen in? Minder dan in een moderne auto waarin de radio lekker hard staat? Of minder dan bij 130 km/uur met turbulentie rond je helm?

Ik zelf rij met oordoppen in en heb daardoor bij het meeste geluid weinig idee waar het vandaan komt. Hierdoor rijd ik ook helemaal niet op gehoor, iets wat je naar mijn mening sowieso nooit moet doen.

Ik denk dat niks horen dus niet gevaarlijk is.
 
Laatst bewerkt:
Hoort je vader minder dan mensen met een open pijp en oordoppen in? Minder dan in een moderne auto waarin de radio lekker hard staat? Of minder dan bij 130 km/uur met turbulentie rond je helm?

Ik zelf rij met oordoppen in en heb daardoor bij het meeste geluid weinig idee waar het vandaan komt. Hierdoor rijd ik ook helemaal niet op gehoor, iets wat je naar mijn mening sowieso nooit moet doen.

Ik denk dat niks horen dus niet gevaarlijk is.

hoewel ik denk dat niets horen niet zo heel gevaarlijk is, gebruik je onbewust toch al je zintuigen. ik hoor bijvoorbeeld tot een km of 80 per uur nog goed of er een auto van achteren komt. nu heb ik wel een heel erg stille helm.
 
Misschien even een rare vraag gezien de context en content van dit forum, maar ik gooi 'm d'r maar gewoon in: zijn hier ook mensen die motor rijden met een gehoorapparaat? Mijn vader heeft er onlangs aan moeten geloven en hij heeft al een stuk gereden met het gehoorapparaat in, maar het is hem totaal niet bevallen. Zijn helm drukte er blijkbaar nogal tegenaan en het geluid was daardoor niet optimaal. Zijn oplossing (pragmatisch als ie is) was om dan maar zonder te gaan rijden, maar dat vind ik zelf te gevaarlijk, aangezien hij dan bijna niks hoort.

Iemand hier ervaring mee en ook een oplossing voor?

Draagt je vader "achter het oor" toestellen? Een oplossing kan zijn een "in het oor". Net als oordopjes dus. Als het goed is heeft je vader een proefperiode. Als dat nog niet voorbij is, zou ik het zeker proberen. Ook dáár heb je weer een proefperiode mee.

Succes!
 
Ik heb gehoorapparaten, kleintjes achter mn oor. Kan ook met de helm op. Maar waarom zou je. Ik doe mijn doppen in. Je gaat toch niet de schadelijke windruis ook nog eens versterken?

Overigens zijn die apparaten voor in het oor niet voor iedereen geschikt, hangt van het soort gehoorstoornis af.
Ik heb overigens ruim 50 dB gehoorsverlies, dus ook aanzienlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gehoorapparaten, kleintjes achter mn oor. Kan ook met de helm op.

Voel er niets van en heb ze altijd in, mis zelf 65dB op de lage tonen.
Verder rij ik altijd op zicht en gevoel, eer ik wat hoor, is het al te laat nml.
Verder heb ik siliconen dopjes in mijn oor, verbonden via een ringleiding naar mijn bluetooth ontvanger en daar kan ik geluid op alle frequenties mee afdempen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gehoorapparaten, kleintjes achter mn oor. Kan ook met de helm op. Maar waarom zou je. Ik doe mijn doppen in. Je gaat toch niet de schadelijke windruis ook nog eens versterken?

Overigens zijn die apparaten voor in het oor niet voor iedereen geschikt, hangt van het soort gehoorstoornis af.
Ik heb overigens ruim 50 dB gehoorsverlies, dus ook aanzienlijk.
:^
Ik ben ook drager van een hoortoestel maar moet er niet aan denken dat de windruis erdoor versterkt word. Ik doe ALTIJD mijn Alpine doppen in.
 
Ik heb zelf ook 2 "achter het oor" apparaten. Heb jaren lang met de apparaten in, maar de apparaten zelf uit gereden. Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe helm en heb ik oordoppen aan laten meten, welke ik nu standaard in doe als ik ga rijden. Buiten dat het geluid gewoon klote is, zitten ze ook niet fijn in de helm.
Overigens rijd ik ook niet op het geluid, nooit gedaan trouwens.

Ben nu met m'n vriendin aan het uitzoeken wat de beste oplossing is voor een communicatiesetje.. Vrees toch dat er een apparaat in moet. Maar goed, dat is een ander topic waard :-)
 
Volgens mij heeft hij ook "achter het oor" apparaten, ik weet in ieder geval dat hij ze op www.audibene.nl heeft besteld, dat is verder allemaal prima gegaan.

Kan me inderdaad ook wel voorstellen dat je zonder gehoorapparaat wel kan motor rijden, ik rijd zelf ook inderdaad niet op geluid, maar ik weet niet in hoeverre hij zonder apparaat echt niks hoort. Anders vind ik het nog wel gevaarlijk (als je bijvoorbeeld een auto claxon niet eens kan horen).

Bedankt voor jullie input!
 
Blijkbaar geen rare vraag want er zitten hier best veel mensen dus met een hoorapparaat. Ik zelf ook achter beide oren maar op de motor zit ik altijd zonder en met oordoppen in. Gehoor verlies is iets van 40dB en zelfs auto rijden vind ik irritant en zet ik ze altijd zachter. Lijkt me niet dat je ze op de motor nodig hebt.
 
Ik rijd ook altijd zonder gehoor apparaat en doe ook doppen in de oren tijdens het rijden.
Bevalt prima, vooral als je al een piep/ruis in je oren hebt wordt het voor mijn gevoel met apparaat in nog erger.
 
Kennis van mij doet ze ook altijd uit. Zelf heb ik geen gehoor apparaten, maar wel oordoppen tegen de herrie. Horen doe ik ook vrij weinig. Op de motor hoor je sowieso maar weinig. Gewoon uit die apparaten!
 
Nou heb met 'm afgesproken om van het weekend maar weer eens een stukje te gaan rijden en hij zou het gaan proberen. Moet wel goedkomen!
 
Wat ik mij afvraag: Het gehoorsverlies is waarschijnlijk niet per acuut ontstaan. Hoe deed hij het dan tot nu toe? Doppen in of niet? Beleving van het verkeer?
 
Mijn vrouw heeft ook gehoor apparaten. Van die kleine dingen in het oor. Op de motor heeft ze ze gewoon in. Die dingen slaan "uit" op het moment dat het geluid te hard wordt, dus windgeruis o.i.d.

Ze vindt het perfect met motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag hoorapparaten. En zonder hoor ik bijna niets. Op de motor gaan ze altijd uit en gaan de gehoorbeschermers in, dan hoor ik dus echt niets meer. Geeft niet, dat beetje gehoor dat ik nog heb wil ik graag zo lang mogelijk houden!

En eerlijk gezegd, ik ervaar het niet als nadeel dat ik die dingen niet in heb. De herrie van de wind hoor ik toch nog wel en tijdens het rijden komt daar niets bovenuit. (Alleen is het wel vreemd in het begin om op de snelweg te constateren dat je toeter het niet doet, maar vervolgens die automobiloot wel naar je te zien kijken)
 
Terug
Bovenaan Onderaan