Rijden met gladheid

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Natuurlijk vermijdt menig motorrijder de gladheid op de weg in de koude dagen, maar soms moet men wel de weg op.

Waar letten jullie nou eigenlijk altijd op als je met glad (gevaarlijk) weer toch de motor gaat berijden? En hoe pas je je aan (bijv. rustig rijden, bochten wat meer rechtop nemen, bepaalde wegen vermijden; dus alleen gepekelde wegen nemen)?
 
- voor de bocht reeds de juiste snelheid en versnelling hebben
- na de bocht pas rustig gas bijgeven
- de droge/schone weggedeeltes gebruiken
- niet laten opjutten door koekblikken
- rust, kalmte en voorzichtigheid voor alles

[edit]
- NOOIT met ijzel rijden (dankje BertV)
- sneeuw is te doen voor korte ritjes binnen de bebouwde kom mits er sneeuwvrije bandensporen zijn (verstandig is anders)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Drie jaar geleden reed ik ook tijdens de winter door:

Een snelweg-oprit was bevroren en ondanks mijn rustige rijstijl gleed
mijn voorwiel weg.

Niks aan te doen, behalve dan met het OV of 4-wiel ding reizen.
 
Ben daarnet ook nog weg geweest met de motor en vond het best tricky met dit weer :?

Dat klopt. Vanmorgen naar m\'n werk gereden en toch een aantal zeer gladde stukken tegengekomen: een keer een glijdend achterbandje :(
Inderdaad voorzichtig rijden, liefst alleen gepekelde wegen en \'lekker\' rechtop ;( de bochten door.
 
Waar ik op let, is ijzel en sneeuw, als 1 van de 2 het geval is, zie je mij niet op de motor. De auto gleed al goed genoeg vanmorgen; lekker 360-jes draaien }) . Pekel probeer ik ook te vermijden, dat schoonmaken is altijd een hel :( :( :(
 
zaterdag ben ik dus op de a13 gestopt om te kijken of ik een platte band had (motor reageerde vaag) maar het was simpelweg de gladheid... ben daarna heel rustig verder gereden

tip1: bruggen hebben eerder last van ijzel. pas dus ontzettend op bij knooppunten van snelwegen.

tip2: pas heel erg op voor spatbordklevers (bumpers anyone?), rij je langzaam om niet al te hard te crashen, word je geplet... |(

tip3: lees voor vertrek altijd teletekst of weer/verkeersinfo op i-net. ben je in iedergeval op de hoogte en ga je beter voorbereid de bochten in

tip4: houdt de glimmende kant boven :]
 
Ik heb nog nooit met gladheid gereden, maar zag pas wel iets vreemds.

Vorige week reed ik in \'t koekblik op de A27 bij Hilversum. De lampen boven de weg stonden op 70. De reden: er lag over vier strekkende meter op de linkerbaan een ijsbaantje, omdat iemand melk of water verloren was :? .
Daar kan je best overheen met een auto, maar met een motor? Brrrrrrr.
 
ach, jullie watjes! :+

ik heb geen keus, moet wel met de motor! (ok, fietsen zou ook gaan, maar ik trap niet graag :( )

mijn eerste winter met de motor, hopelijk haal ik de lente zonder valpartij.
als het glad ligt pas ik zoveel mogelijk mijn rijweg aan zodat ik enkel rij waar gestrooid ligt. als je toch van die kleine weggetjes neemt is het wel echt gevaarlijk. soms kan je er te voet amper rechtblijven, laat staan met je motor...
het ergst vind ik niet sneeuw, maar wel aangevroren regen/mist. dan ligt er zo\'n heel dun laagje ijs die je soms niet ziet en pas merkt als het (bijna) te laat is

af en toe een spinnend/slippend achterwiel is nog te doen, maar eens het voorwiel begint te glijden is het meestal niet meer te corrigeren.
 
vorige winter ook op de motor gestapt met ijzel en sneeuw.zelfs nog gereden toen het vet sneeuwde en ik op de snelweg reed gewoon rustig aan rijden en in het autospoor rijden(en tot \'GOD\' bidden dat het goed gaat :] :+ en constant die sneeuw van je vizier vegen) winter daarvoor met de brommer. een keer met oud en nieuw was het spek glad op de stoep maar niet op het asfalt dus met 40km/h op de rijbaan door de stad gereden en geen centje pijn.

eerste wat je doet is met de voeten/benen de stoep en weg controleren of het glad is, zoja hoe glad is het dan?, zonee gewoon gaan met die banaan.

plan een route zo dat je weet dat goed wordt gepekelt en bereden door auto\'s (metname ov bussen).

let op glinsterende wegdelen ook als het eruitziet als kleine verstrooide diamandtjes. ontwijk de putdeksels en weg belijning.

zo min mogelijk remmen met de voorrem en meer met achterrem.(als achterwiel stil staat ga je niet meteen op je plaat)
het is sneller glad op bruggen en viaducten.
vroeger uitrollen voor een bocht en eerder remmen.
rustig door bochten rijden en wacht tot de motor weer rechtop staat om heel rustig het gas erop tezetten, eigenlijk op eieren rijden.

hoe minder vemogen/koppel de motor heeft hoe beter in dit geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan