Rijden met nat weer

Ik maak toch best veel kilometers op jaar basis (tussen 15000-20000) maar ik vind natweer gewoon klote om te rijden. Komt waarschijnlijk omdat ik alweer 2 schuivers op mijn naam heb staan tijdens natte omstandigheden.

Denk dat sommige mensen (zoals ik) altijd wat verkrampt op de motor zit wanneer het (hard) regent.

Je hoeft niet nat te worden tijdens de regen als je een gore-tex pakt draagt. Heb je echter een leer pak aan (vind dit veel lekkerder zitten) en je word overvallen door een (zware) regenbui, tja, dan ben je nat tot op het bot.
 
.....Heb je echter een leer pak aan (vind dit veel lekkerder zitten) en je word overvallen door een (zware) regenbui, tja, dan ben je nat tot op het bot.


Niet overdrijven he? ;) Heenreis richting VROII lelystad 45 minuten regen gehad, het enige dat nat was was de voorkant van mn shirt. Ja en een beetje bij de edele delen, doordat het water zich verzamelt rond de buddy....Klote gevoel is dat!
 
Gewoon eerst je rijbewijs B halen .... en op je 21ste je zwaar motor rijbewijs halen echt <25kW schiet niet op kun je beter een brommer opvoeren ;)
 
Niet overdrijven he? ;) Heenreis richting VROII lelystad 45 minuten regen gehad, het enige dat nat was was de voorkant van mn shirt. Ja en een beetje bij de edele delen, doordat het water zich verzamelt rond de buddy....Klote gevoel is dat!
:^

Mijn leren pak houdt het water ook aardig tegen. Alleen bij de schouders en in het kruis wordt het op een gegeven moment nat door de ventilatiestukken die daar ziten. De problemen beginnen bij je handschoenen en laarzen. Het leren pak zit in de laarzen waardoor het water, vooral als je ff stilstaat, zo langs je benen je laarzen inloopt. Ook je handschoenen hebben dit probleem. Eerste keer remmen en ze lopen zo langs je mouwen vol. Erg vervelend moment is dat. B|

Qua rijden gaat het best, zolang je maar een beetje met beleid rijdt. Niet te hard op het gas, niet te woest insturen en vooral niet te agressief aanremmen. Je kunt nog best behoorlijk doorrijden en remmen in de regen, maar je moet het rustiger opbouwen.
En idd, putdeksels, strepen en modder zijn een stuk gladder in de regen. Daar staat tegenover dat je minder last hebt van olieresten en diesel. Doordat ze op water drijven spoelen ze sneller weg en worden ze met het water door het profiel van je band afgevoerd. Bij dee eerste regen na een droge periode is de weg dan juist wel weer erg glad door de rubber en vettigheid laag die er in de droge periode op de weg is komen te liggen.

En verder... Motorrijden is echt om te :r . Vandaar dat ik ook als ik maar half de kans heb op de motor stap ipv in de auto en dat ik tig uur per week op motor-forum zit. ;)
 
Ik maak toch best veel kilometers op jaar basis (tussen 15000-20000) maar ik vind natweer gewoon klote om te rijden.


tuurlijk, droog is altijd leuker. maar wat ik eigenlijk net zo vervelend vind is als niet meer regent maar de weg nog wel nat is. komt het met bakken uit de hemel dan houden sommige automobilisten toch wat meer rekening met je (temminste, misschien verbeeld ik het me -wishful thinking- maar dat idee heb ik).

maar dan heb je temminste een goede reden om langzaam een bocht te nemen. maar als het niet meer regent zitten ze gelijk te douwen als je eens wat langzamer (lees: normaal) rijdt. van 'joh rij eens door, je bent toch zo'n snelle jongen of niet?!' heel irri.
 
Hoi
...
Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen. Ik ben van plan zo defensief mogelijk te rijden, maar ik vraag me toch af of ik altijd ga kunnen van die gas blijven, zeker als ik eens ik 21 ben mijn zxr400 ga hebben. Jullie mening/ervaring hierrond?

Te defensief rijden kun je vergeten, dan rijd je je eigen nog eerder dood
(Je kweekt een te overdreven grote angst) daarmee zal je niet eens slagen
voor je examen, het theorieboek voor A is daar ook TE extreem in, en ik heb
echt moeten pushen om die "Voorzichtigheid" eruit te krijgen

Alleen lang harig getatoereerd en gepeirced tuig, die motorrijders

U riep?
 
Motorrijden is absoluut niet leuk!!
je moet hebben lang haar, WD40 als deo, carterolie als gel, bierbuik, minimaal 6 tatoo's, vrienden met een crimineel verleden en ga zo maar door. Rijden in de regen moet je nooit doen want je moet daarna je hele glimmerij weer poetsen.


Gelieve dit alles hierboven niet serieus te nemen en lekker gaan rijden!
 
Mmmmmmmmmmmm, niet te recht de bocht door????? ..........
Je kunt natuurlijk wel altijd aan de kantjes van de banden rijden, maar dat lijkt me met regen niet zo'n goed idee!
Hang gewoon wat verder naast de motor als met droog weer en alles komt goed met de sportieve rijstijl!! :]

Je moet natuurlijk niet te plat gaan, maar je moet ook niet krampachtig rechtop een bocht door. En gewoon met beleid rijden. Je kan niet zo hard in de regen, maar best nog wel doorrijden. Orpheus weet hou nat mijn VRO-1 was (hij was er bij die dag; 7 mei: de hele dag regen) en je kan nou niet bepaald zeggen dat we daar rechtop door de bocht zijn gegaan...

De herst komt er weer aan; natte blaadjes in combinatie met remmen is géén goed idee B|

We hebben het hier over motoren... niet over treinen :X :+
 
Rij eerst enkele jaren met de wagen. Zo leer je op een veiliger manier met medeweggebruikers omgaan, en gevaarlijke situaties beter/sneller inschatten. Als je een foutje maakt meestal enkel blikschade.

Wie zegt dat motorrijden goedekoper is dan een wagen: vergeet het maar. Duurder rijbewijs, minstens zoveel verzekering (zeker onder 30 (26?)), kledij, onderhoud (kan heel goed meevallen ook) en motor zelf.
Verbruik natuurlijk wel pak minder

Koop je geen goedkoper nieuw pak, want uiteindelijk betaal je daar toch de prijs voor, en heb je een tweede nodig. Ik heb me laten foppen op die manier. Ik kom in november in winkel:
"textiel Richa pak. Ja, voldoende warm, waterdicht, kan in winter pull onder, mouwen aan te passen, binnenvoering kan eruit bla bla bla".

Zelfde winkel in zomer. "Ja die pakken zijn natuurlijk luchtdicht hé, en niet echt geschikt om in de zomer mee te rijden. Daarvoor heb je eerder zoiets nodig (neemt me mee naar de allerlaatste nieuwste prachtige nieuwe Gore-tex collectie)
Wel mevrouw geeft u me de uitleg maar, dan weet ik in de volgende winkel waar ik ga direct wat ik moet kopen.

Pak is trouwens niet waterdicht ook als het stevig regent. rotzooi.
 
Hoi

Simpel vraagje: wat denken jullie over rijden tijdens de regen. Ik zou eventueel een fiets kopen in plaats van een auto. Ik ben nogmaar 18 ...

Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen. Ik ben van plan zo defensief mogelijk te rijden, maar ik vraag me toch af of ik altijd ga kunnen van die gas blijven, zeker als ik eens ik 21 ben mijn zxr400 ga hebben. Jullie mening/ervaring hierrond?


gewoon een goedkoop startertje kopen.
en flink op je plaat gaan.
dan weetje precies hoe het voelt.
je kan gewoon niets vertellen hoe het voelt.
dit is voor een ieder verschillend
 
maar dan heb je temminste een goede reden om langzaam een bocht te nemen. maar als het niet meer regent zitten ze gelijk te douwen als je eens wat langzamer (lees: normaal) rijdt. van 'joh rij eens door, je bent toch zo'n snelle jongen of niet?!' heel irri.


:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
defensief rijden betekent niet dat je als een slak moet gaan rijden.
Ver vooruit kijken, en juist je snelheid kan veiligheid leveren.

Textiel en je blijft droog....zelfs onder de douche :+
 
Ook Hoi :]
Simpel vraagje: wat denken jullie over rijden tijdens de regen. Ik zou eventueel een fiets kopen in plaats van een auto. Ik ben nogmaar 18 ...
tsja, auto heeft zeker zijn voordelen als het regent, maar gelukkig is het vaker droog weer dan regenweer. Rustig en ontspannen rijden met goede kleding (vooral waterdichte laarzen en handschoenen zijn belangrijk) en de regen maakt je niets uit.
Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen. Ik ben van plan zo defensief mogelijk te rijden, maar ik vraag me toch af of ik altijd ga kunnen van die gas blijven, zeker als ik eens ik 21 ben mijn zxr400 ga hebben. Jullie mening/ervaring hierrond?
waardeloos! levensgevaarlijk! stelletje acherlijke onverantwoorde imbecielen, als ik ze voor m'n motorkap krijg rij ik er dwars overheen :(
Oeps, dit is niet het www.corrado-forum.nl :X

:+
 
Hoi

Simpel vraagje: wat denken jullie over rijden tijdens de regen. Ik zou eventueel een fiets kopen in plaats van een auto. Ik ben nogmaar 18 ...

Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen. Ik ben van plan zo defensief mogelijk te rijden, maar ik vraag me toch af of ik altijd ga kunnen van die gas blijven, zeker als ik eens ik 21 ben mijn zxr400 ga hebben. Jullie mening/ervaring hierrond?

Lachen die reacties WoLVenCLaW .......
Ik weet echt wel zeker dat er niet één motorrijder is die lol heeft aan rijden in de regen. In de regen rijden is écht niet leuk, 't is wél goed te doen. Je moet het er gewoon voor over hebben ..... want na regen komt zonneschijn (zeggen ze. Eerlijk gezegd eigenlijk ook wel eens sneeuw).

Try the bike en kiek of het bevalt. Want motorrijden in het algemeen bevalt mij al 27 jaartjes zeer goed. Met oplettend en bedacht rijden kom je een heel eind. Het is echter wel een illusie dat je daarmee schade (en/of schande) voorkomt. Naast het door velen begeerde A-tje raad ik een starter (of heropstapper) dan ook een vro-tje oid aan. Én nuchterheid, want je laten meeslepen door wannabee coureurs is verleidelijk én vooral levensgevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt dat motorrijden goedekoper is dan een wagen: vergeet het maar. Duurder rijbewijs, minstens zoveel verzekering (zeker onder 30 (26?)), kledij, onderhoud (kan heel goed meevallen ook) en motor zelf.
Verbruik natuurlijk wel pak minder

Nou idd goedkoper niet echt...
Mijn motor (GSX-R750W '93) verbruikt meer benzine als mijn auto (Peugeot 206). ;(
(motor gemiddeld 1 op 12,5 en auto 1 op 15)

Maar een beetje plezier mag wat kosten, nietwaar... :]
 
A (motor) is leuk, ook wel voor woonwerk, maar met slecht weer toch minder. Daarbij komt dat je als 18 jarige alleen gelimiteerd motorrijbewijs kunt krijgen, dus max 25KW, waarmee je amper fatsoenlijk 120 op de snelweg kan rijden.

Hier ben ik niet mee eens, ja er zijn motoren die niet harder gaan dan 120 (Honda CB250 bijvoorbeeld), maar tegenwoordig gaan (de meeste) zeker wel harder dan dat.
Van het weekend nog getest, kreeg m toch zeker aan de 170, maar er zijn vele die nog harder gaan. Daar moet je niet naar kijken dus.

Maar het is inderdaad handiger (praktischer) om eerst je B te halen en daarna je A. (heb zelf eerst mijn A en toen mijn B gehaald, maar dat terzijde O-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan