Rijden met nat weer

Ben niet dol op regen maar aan de andere kant, vind ik het nu ook niet meer zo erg.In het begin had ik er moeite me toen durfte ik niet zo af te schuinen maar nu rijd ik gewoon defensief en gaat prima.
Behalve als ik olie zie, dan gaat ik effe een andere lijn rijden
 
ik heb absoluut geen hekel aan rijden in de regen. Ik ben toen tijdens het lessen onderuit gegaan in de regen omdat ik eigenlijk reed alsof het droog was. Daar heb ik van geleerd. In de regen rijd ik wat rustiger, vooral in de bochten. Ik houd voor mezelf het toerental wat lager zodat hij niet onder mijn kont uitvliegt.
Maar ik vind het zelfs wel leuk om in de regen te rijden.
 
Motorrijden is wel degelijk goedkoper als autorijden; als je maar niet krampachtig op het nieuwste van het nieuwste japanse of italiaanse supersport of tour rond wilt rijden, dan is aanschaf en verzekering dusdanig duur dat besparing op wegenbelasting niets uit maakt.
Ben je bereidt een wat oudere motorfiets te rijden (en motoren worden over het algemeen heel wat langer op de weg gehouden als auto's.......) dan is een verzekering goedkoop.
De meeste oudere motorfietsen zijn technisch simpel zelf te onderhouden (geen injectie en aanverwante electronica) en dat is ook een hele forse besparing op jaar-basis
Als je normaal rijdt zullen de meeste motorfietsen minder brandstof verbruiken als een auto hoewel sommige zwaardere oudere motoren een gelijk verbruik hebben.

wat motorrijden duurder maakt is de eerste aanschaf, een 2e hands motor is nu eenmaal duurder als een 2e hands auto en je zult kleding moeten kopen.
Het blijft echter een vaststaand feit dat autorijden (heb het echt een paar keer geprobeerd) ongelofelijk saai en vervelend is.
Motorrijden is gewoon het mooiste wat er is (kwa vervoer dan uiteraard.........)

En zelfs in de regen en sneeuw heel goed te doen, alleen met ijzel moet je met een solo-motor een beetje uitkijken.

cheers
Steven Wolf
Moto Guzzi 1000SPII (19jr, 199800km, 136 euro pj verz.) met EZS compact (3e wiel voor de ijzel???, nee meer goed vervoer voor mijn dochtertje, ik heb geen autorijbewijs)
 
Ik rijd nu 3 jaar 's zomers en 's winters (behalve bij ijzel) zo'n 90 km per dag en de paar keer dat ik bij heel veel regen de auto nam had ik daar steeds spijt van.
In de regen rijden op de motor is echt niet zo leuk als met mooi weer, maar met de auto er een uur langer over doen is ook geen pretje. De enige keer dat het echt niet leuk was, was toen mijn pinlock losging en er dus druppels tussen kwamen; het hele stuk met open vizier rijden is niet echt fijn, want bij een kilometertje of 80 zijn regendruppels erg hard..
 
hey wolvenclaw

ikzelf heb een textiel broek met jas, water en winddicht, idemdito laarzen en handschoenen, en je blijft eronder kurkdroog en warm.
zomers kun je de binnenvoering eruit halen.

bevalt me prima
 
HEt is erg gevaarlijk dat motorrijden ik zou er NOOIT aan beginnen zeker niet met die regen, want ik heb van mijn oma gehoord dat dat erg gevaarlijk is en dat je zo wegslipt.
Nee effe serieus kijk gewoon naar jezelf waar je een motor voor nodig hebt als het puur voor de fun is kan je er gewoon een aanschaffen want als het dan geen mooi weer is hoef je ook niet te rijden. Met de regen valt het natwoorden wel mee mits je een textielen pak of een regenpak aan hebt. Ik rij wel vaak alleen in het leer met de gedachte zo nat zal ik toch niet worden maar dat valt iedere keer zwaar tegen :( . even voordelen en nadelen van auto en motorrijden tegen elkaar.
Voordelen motor: minder last van files, goedkoper (bij een auto uit een zelfde klasse), minder wegen belasting, zuiniger, sneller, VEEL leuker, geen parkeergeld
Voordelen auto: blijft droog in de regen ( bij de meeste dan , voor cabrio's heb ik nog weinig voordelen gevonden), Als je rookt kan je een sigaretje opsteken, je klan je tijdens het rijden tevens scheren en dergelijke.

nadelen motorrijden: veel mensen vinden je motor erg mooi en zitten eraan met hun vette vingers zodat je hem vaker moet wassen. het is vaak lastiger om 50 km/h te hard te rijden omdat (in mijn geval) ik niemand in de buurt heb die mijn motor naar huis kan rijden als mijn rijbewijs ingenomen wordt. Je ziet in de file alleen maar sagerijnige gezichten.
nadelen autorijden: file, file, file, heeeel veel wegenbelasting, schiet niet op, veel te veel mensen met dezelfde auto zodat ie van jou niet meer speciaal is, apk keuring en ga zo maar door, gewoon motorrijden dus
 
Rijden in regen is, zeker met de huidige generatie van sport-toer banden, geen probleem. Sommige sportievere banden die wat meer warmte nodig hebben plakken wat minder vooral als je net van huis bent omdat het water de banden afkoelt. In bochten kun je nog steeds akelig plat op schoon asfalt, alleen iets soepeler aan het gas draaien natuurlijk. Grootste probleem van regen is dat je minder goed vuil, gaten en metalen deksels kunt zien en veel opgeplakte strepen zijn ook een stuk gladder in de regen. Ook moet je uitkijken als het na wekenlang droogte opeens weer eens regent: het is dan ook een stuk gladder omdat de wegen dan vuiler zijn. Het beste is gewoon ontspannen te rijden, extra goed op het wegdek te letten, en wat meer marge / afstand te houden.
Kleding: goed onderhouden leer houdt je meestal wel een poosje droog, maar als je langer onderweg bent dan maar een regenoverall er overheen aan. Als je nat wordt en het kruipt zo lekker naar binnen dan heeft dat ook indirect negatieve invloed op je rijstijl vooral als het ook nog es koud is.
 
A (motor) is leuk, ook wel voor woonwerk, maar met slecht weer toch minder. Daarbij komt dat je als 18 jarige alleen gelimiteerd motorrijbewijs kunt krijgen, dus max 25KW, waarmee je amper fatsoenlijk 120 op de snelweg kan rijden. Mijn persoonlijke mening is dus dat je het beste eerst je B kunt halen, en als je 21 bent je Motor (Tenzij je 1000000% motorgek bent, maar aan de vraag van "wat vind je van motorrijden" vermoed ik dat dit (nog) niet zo is).

Met de juiste (gestroomlijnde) fiets haal je makkelijk 120.. mijn RS125 met 21Kw haalt 160 top en makkelijk 120-130 en dan heb ik nog een 6e versnelling :D
 
Ik heb op mijn 18de ook eerst mijn A gehaald.... Wilde al vanaf mijn 12de een motor.. Was helemaal verliefd op de RS125 en ook meteen gekocht. Alleen een probleem ik wilde hem nooit warm rijden en meteen lekker aan het gas hangen... Vandaar een vastloper. :(

Daarna heb ik maar een ER-5 gekocht (minder sportief) en daar rijd ik nu al een tijdje op (dik een jaar) door wind, regen, zon zelfs 1 keer door een dikke laag sneeuw gereden :] ... Dat was ook meteen de eerste keer dat ik ingehaald werd door auto's binnen de bebouwde kom :?

En ondertussen heb ik ook me B maar nog geen auto....
 
Terug
Bovenaan Onderaan