Rijden met nat weer

Wiim

MF veteraan
22 mei 2004
1.264
0
Koksijde, België
Hoi

Simpel vraagje: wat denken jullie over rijden tijdens de regen. Ik zou eventueel een fiets kopen in plaats van een auto. Ik ben nogmaar 18 ...

Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen. Ik ben van plan zo defensief mogelijk te rijden, maar ik vraag me toch af of ik altijd ga kunnen van die gas blijven, zeker als ik eens ik 21 ben mijn zxr400 ga hebben. Jullie mening/ervaring hierrond?
 
In een textielen pak of in een regenpak met waterdichte laarzen en handschoenen blijf je droog :)

En hard rijden en defensief rijden kunnen best samengaan mits je weet wat je doet ;)
 
Regenrijden. Gewoon beheerst rijden en er is niets aan de hand. Zeker niet te stijf op je motor gaan zitten want dan gaat het juist fout, gewoon net zo vloeiend als normaal bij droog weer. Snelheid aanpassen aan de omstandigheden.. zoals altijd.
Wat denken jullie trouwens van motorrijden in het algemeen.
Wat moet ik als 100% motorrijder hier nou op zeggen :) Ik rijd het hele jaar door, dus ik vind het wel top :)
 
Ik ben zón motorrijder die liever niet nat wordt! O-)
komt bij dat ik alleen een leren kloffie bezit.
en motorrijden in het algemeen tsjaa.......... ;)
 
Het hoort bij het motorijden, net als tijdens de winter doorrijden.
Regenpak aan, goede laarzen en een beetje extra opletten tijdens het rijden.
 
Als het uitgangspunt is droogblijven dan zou ik maar geen motor gaan rijden in nl of B. Ga er maar vanuit dat het regent dan valt het af en toe mee :]
 
:^ nooit aan beginnen. Alleen lang harig getatoereerd en gepeirced tuig, die motorrijders

Dit roept om een foto van je! :+

@TS: Motorrijden zelf is prachtig, ben er pas laat aan begonnen (met 42, magisch getal als je de Hitchhiker guide to the Galaxy kent), maar geniet met volle teugen! Defensief rijden, maar dan wel met een assertief tintje. Je motor is sneller dan een koekblik en door goed voor je eigen postitie op de weg zorgen, maak je jezelf zichtbaar. En altijd rekening houden met het onverwachte. En regenrijden: geen probleem, niet verkrampen, motor aanvoelen, en niet te rechtop de bocht door.
 
Laatst bewerkt:
:^ nooit aan beginnen. Alleen lang harig getatoereerd en gepeirced tuig, die motorrijders
ik heb alleen tattoo's... mag dat ook?

verder vind ik motorrijden eigenlijk geen klap aan :Z maar het scheelt geld he, minder verzekering, minder wegenbelasting, rijdt zuiniger en reistijd is korter O-) })

DUS :+
 
Dit roept om een foto van je! :+

@TS: Motorrijden zelf is prachtig, ben er pas laat aan begonnen (met 42, magisch getal als je de Hitchhiker guide to the Galaxy kent), maar geniet met volle teugen! Defensief rijden, maar dan wel met een assertief tintje. Je motor is sneller dan een koekblik en door goed voor je eigen postitie op de weg zorgen, maak je jezelf zichtbaar. En altijd rekening houden met het onverwachte. En regenrijden: geen probleem, niet verkrampen, motor aanvoelen, en niet te rechtop de bocht door.


Mmmmmmmmmmmm, niet te recht de bocht door????? ..........
Je kunt natuurlijk wel altijd aan de kantjes van de banden rijden, maar dat lijkt me met regen niet zo'n goed idee!
Hang gewoon wat verder naast de motor als met droog weer en alles komt goed met de sportieve rijstijl!! :]
 
Heb een keer in de stromende regen van Amsterdam naar Maastricht gereden (volgens teletext zou het de hele avond nog droog blijven toen, maar ik was Abcoude op de A2 nog niet voorbij of het begon al te hozen). Toch was ik onder mijn "goretex" regenkleding kurkdroog en warm gebleven!
 
met een beetje goed waterdicht pak is in de regen rijden goed te doen. en zoals gezegd iets rustiger met het gas en het gaat allemaal best.
het kna alleen vervelend zijn als je erg lang in de kou en regen moet rijden. Dan krijg je het echt wel koud.
 
mensen vragen mij weleens of ik nat ben geworden als ik bij aankomst op een regenachtige dag weer eens bij ze op de mat sta uit te druipen. maar dan is mijn standaard antwoord: ík word niet nat, alleen mijn pak wordt nat! want zo is het. met het juiste spul (ik zweer bij gore-tex) kun je kurkdroog blijven.

wel is het in de basis gevaarlijker om in de regen te rijden. je hebt toch wat minder grip (bij nood/paniek stops gaat het eerder fout) en je wordt minder goed gezien (beslagen en bedruppelde ruiten/ spiegels).

maar er is altijd voldoende grip om normaal te kunnen blijven rijden. let wel op strepen, putdeksels e.d. en als je defensief rijdt vind ik de risico's aanvaardbaar (maar dat blijft persoonlijk natuurlijk). ow en qua zicht: mijn regenoverall is knalrood en knalgeel. ja, een mooi zwart pak vind ik ook mooier, maar je kan het jezelf natuurlijk ook onnodig moeilijk maken...
 
Ik zou toch voor die auto gaan hoor, da's veel makkelijker. De chicks stappen liever in een koekblik dan achter op de bike, echt waar hoor :) :) :)
 
Ik zou toch voor die auto gaan hoor, da's veel makkelijker. De chicks stappen liever in een koekblik dan achter op de bike, echt waar hoor :) :) :)

Dan heb je de verkeerde chicks *D

Nog een tip: Probeer noodstops e.d. op natwegdek, zodoende weet je wat je motor doet en wat ie kan. Maar vooral, wat jij kan...
Vaak heb je meer grip dan je denkt, maar pas op bij drukke (scherpe) bochten voor olie/diesel/ander vuil...kan erg glad zijn.
 
ja, oefening baart kunst. deed ik ook vlak na halen rbw. zekerheid kweken in de regen. en ik hou mijn vaardigheden bij door elk jaar een vro, rmt, slipcursus oid te doen.
 
met een beetje goed waterdicht pak is in de regen rijden goed te doen. en zoals gezegd iets rustiger met het gas en het gaat allemaal best.
het kna alleen vervelend zijn als je erg lang in de kou en regen moet rijden. Dan krijg je het echt wel koud.

klopt als een bus :)
 
mensen vragen mij weleens of ik nat ben geworden als ik bij aankomst op een regenachtige dag

Op zo'n regenachtige dag blijf je meestal lekker droog. Pas als mensen tegen je gaan zeggen "Nu is het echt een lekker motorweertje ,he", omdat het 29 graden is, dan wordt je pas echt nat (van het zweet). :(
 
Ik vind motorrijden super... nat pak is kloten, ik vertrek nooit tijdens regen, maar als het me onderweg overkomt, pech gehad.

Als je nog maar 18 bent, moet je er ff goed over na denken, en ook vooral waarvoor je het gebruikt. Ik neem aan dat je nog geen enkel rijbewijs hebt?

B (auto) is opzich verstandig te hebben, omdat het soms een eis is voor bedrijven, en het altijd erg handig is over deze te beschikken. A (motor) is leuk, ook wel voor woonwerk, maar met slecht weer toch minder. Daarbij komt dat je als 18 jarige alleen gelimiteerd motorrijbewijs kunt krijgen, dus max 25KW, waarmee je amper fatsoenlijk 120 op de snelweg kan rijden. Mijn persoonlijke mening is dus dat je het beste eerst je B kunt halen, en als je 21 bent je Motor (Tenzij je 1000000% motorgek bent, maar aan de vraag van "wat vind je van motorrijden" vermoed ik dat dit (nog) niet zo is).

Persoonlijk heb ik ook toen ok 18 was mijn B eerst gehaald, en vervolgens 2 maanden geleden mijn A (zwaar) gehaald.

Bij zware regenval en winter (lijkt me) het niet lekker om motor te rijden. Dus ga voor auto (B) zou ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan