Rijden met opgeklapte systeemhelm, waarom???

Iron Horse

MF veteraan
22 mrt 2004
1.091
3
Gendringen
Zelf heb ik omdat ik brildragend ben een systeemhelm. Anders was het gewoon een integraal geweest.

Wat mij opvalt is dat er erg veel motorrijders met dat ding opgeklapt rijden. En daar is de motorpolitie ook geen uitzondering in. Ik vind dat echt heel verbazingwekkend. Wat is daarvan nou het nut? Buiten dat is het niet bevoordelijk voor de veilgheid. Dan had je net zo goed een pilothelm kunnen kopen heb je ook geen kinstuk inzitten. Bij mij is ie altijd gesloten.

Nu kan ik die van mij (Caberg) al sowieso niet met 1 hand open en dicht doen, maar ook al kun je dat wel dan zie ik het nut er niet van in. Maar ik laat me graag voorlichten. :P

reden 1: als er dames in de buurt zijn, moet je goed zichtbaar zijn: conspicious consumption.

reden 2: Het is frisser en niet gevaarlijk als je traag rijdt.

Meer redenen kan ik niet verzinnen.

reden 1: als er dames in de buurt zijn, moet je goed zichtbaar zijn: conspicious consumption.

reden 2: Het is frisser en niet gevaarlijk als je traag rijdt.

Meer redenen kan ik niet verzinnen.
De eerste reden is er een van oportuun belang. :}

ja heb ook een systeemhelm en soms zie je ze gaan met dat ding open, lijkt mij niks, rijd zelfs erg weinig met vizier open, hoef geen vliegen tegen me kop aan te hebben, maar goed ze zullen wel een reden hebben.

Tsja...heb zelf ook een systeem vanwege me bril. En ook ik rijd (welliswaar alleen in de stad) vaak met die kap open. Het is inderdaad frisser...ff lekker uitwaaien. Buiten de bebouwde kom doe ik 'm dan weer dicht, vanwege de hogere snelheid EN de betere bescherming bij een eventuele uitglijer. Wordt ook afgeraden om met hogere snelheden die kap open te houden...Kan je kop van je romp afgetrokken worden met een beetje tegenwind :P

Precies die mogelijkheid (het open kunnen klappen) van een systeemhelm is voor mij de reden om er een te kopen als volgende helm *D

Heerlijk met zonnebrilletje op de knar vliegen happen :}

Ik doe het ook regelmatig. Is lekker, beetje verkoeling als je rustig rijdt. Maar ook op lage snelheden is het gevaarlijk, want als je erafpleurt kan je nek nog een extra klap krijgen door die rare uitstekende punt. Ik probeer het mezelf dus af te leren.

Dat die politiejongens soms bij 120 nog met hun helm open rijden snap ik ook niet. Maar ik snap wel meer niet van die gasten :X

Wat is daarvan nou het nut?

Omdat het gewoon heerlijk rijden is... met een gangetje van max. 50 a 60 km p/h lekker frisse neus halen (vliegen heb ik geen last van, die slaan dood tegen m,n ruit :P ). Overigens gaat bij hogere snelheden kinstuk omlaag :) en uiteraard hangt het van de weersomstandigheden af of kinstuk omhoog of omlaag staat ;)

Ik vind dat argument van "lekker fris" eigenlijk nergens op slaan. Kun je misschien wel vinden of denken, maar als ik met een systeem- of integraalhelm m'n vizier opendoe dan maakt het echt geen verschil met een totaal opgeklapte systeemhelm. Zit dus meer tussen de oren dan dat het werkelijk iets toevoegt.

Afgezien van Caltrin's eerste natuurlijk. :P

Ik vind dat argument van "lekker fris" eigenlijk nergens op slaan. Kun je misschien wel vinden of denken, maar als ik met een systeem- of integraalhelm m'n vizier opendoe dan maakt het echt geen verschil met een totaal opgeklapte systeemhelm. Zit dus meer tussen de oren dan dat het werkelijk iets toevoegt.

Nou, ik merk toch weldegelijk verschil of m'n vizier alleen omhoog staat of als mijn kinstuk omhoog staat... Maar ja... ik heb dan ook wat minder wind direct in het gezicht dan de meeste motorrijders hier waarschijnlijk 8-)

nog een reden voor het omhoog klappen (en voor mij dé reden): je hebt meer zicht!

je periferie wordt door het opklappen nét dat beetje groter. heel praktisch in stadsverkeer en door de lage snelheden goed te doen.

heb zelf de caberg justissimo en die heeft een neerklapbaar zonnevizier. dus rij ik vaak met systeem omhoog en zonnevizier neer. dat houdt de meeste insecten en eigenlijk alle steentjes uit je ogen.

heeft natuurlijk veel (of eigenlijk alles) met aerodynamica te maken, maar met mijn motor en mijn lichaamsbouw kan ik tot de 100/120 (op de teller) goed met open vizier rijden.

vind ik heerlijk. maar 's winter, met regen of tijdens een bankoverval wil ik natuurlijk lekker beschut zitten. dus dan gaat ie weer helemaal dicht.

Om de wind te voelen natuurlijk :}

Heb zelf altijd mijn vizier open onder de 80 (behalve als het regent), systeemhelm was me nog even te duur..oh ja heb een geel brilletje van veiligheidsglas op tegen de vliegen/steentjes/peuken uit auto's e.d.

Heb ik weer mazzel met m'n DL650 en m'n RMA Vario screen. Rij probleemloos 130~140 met m'n vizier open. :9

Maar ik blijf het onzin vinden om dan ook het kinstuk omhoog te doen, bij welke snelheid dan ook. De helm geeft dan absoluut niet meer de bedoelde veiligheid en die "frisheidsgevoelens" blijf ik ook in twijfel trekken.

Heb ik weer mazzel met m'n DL650 en m'n RMA Vario screen. Rij probleemloos 130~140 met m'n vizier open. :9

Ik rij 200 probleemloos met vizier open :)
is ook maximum snelheid met windscherm omhoog, als ik harder wil moet ik windscherm laten zaken (wat overigens electrisch gaat *D )

Ik rij 200 probleemloos met vizier open :)
is ook maximum snelheid met windscherm omhoog, als ik harder wil moet ik windscherm laten zaken (wat overigens electrisch gaat *D )
De raampjes van mijn auto gaan ook electrisch ;)

Motorbroer van me heeft zo een Schuberth met zonnekleppie, als t mooi weer is ben ik toch wel jaloers op hem als ik m zo met zijn gezicht in de zon en wind zie rijden :]

De raampjes van mijn auto gaan ook electrisch ;)

Vergelijking tussen K1100LT en auto is niet eens zo gek... vandaag is er een nieuwe koppeling ingegaan. Zit hetzelfde construeert als bij een auto.
I.p.v. een uurtje werk bij de gemiddelde motor, zijn ze met een K1100LT de hele dag bezig (achterkant moet er compleet vanaf tot aan de koppeling)

En oja... er zit bij mij ook nog een autoradio in *D (niet dat 'ie vaak aan staat, maar toch :P )

dan wordt zeker je volgende moto een goldwing (wel 1 met airco nemen he) :+

Zelf heb ik omdat ik brildragend ben een systeemhelm. Anders was het gewoon een integraal geweest.
:^ :^
wat is dit een gelul zeg !!
hoeveel mensen steken en zonnebril in hun helm als ze ee stukje gaan rijden.
in dat geval moeten we allemaal met systeem helm gaan rijden (oja de dokter heeft hyper optiks en goede ogen)

Laatst bewerkt:
ik rijd alleen met mn systeem helm open bij zeer lage snelheden en hoge temperaturen. ik ben geen mietje en kan dus wel tegen een wesp of meeuw :P

Ook ik heb een systeem helm en ik vind het heerlijk om als ik rustig rijd (tot 60 km) het hele systeem opengeklapt te hebben. Zodra ik de bebouwde kom uitrij dan gaat ie dan ook weer gewoon dicht. Bijkomende reden voor mij is dat ik de motor vooral voor woonwerk verkeer gebruik (van begin januari tot eind december) en binnen de kom geeft dat ding als ie open is meer zicht en ik hoor de geluiden rondom me wat beter dan met de helm dicht.

Groet rutger

Ik ben dus overgestapt van systeemhelm naar intergraalhelm..
Reden? geluid...
nog een reden? rij nu een motor zonder kuipruit die de wind weg houd...
nog een reden? moest toch maar eens een nieuwe helm..

Een voordeel van systeemhelm.. ligt geheel aan wat voor motor je rijd.
Als je een Pan of een FJR of een LT/RT rijd, ja prima!!, bij heet weer is het dan wel lekker om wat "frisse" wind te krijgen achter je ruit....

Als je een motor rijd zonder al die plastic onderdelen.. vind ik het geluid te hoog worden op snelheid.

...
Als je een motor rijd zonder al die plastic onderdelen.. vind ik het geluid te hoog worden op snelheid.
Ik heb een Nolan systeemhelm, en rij een naked (ER-5)...
als de snelheid wat hoger wordt is het idd best een herrie.
Maar bij die snelheden zit ik ook niet comfortabel meer op die naked :+

Terug
Bovenaan Onderaan