Rijden met passagier (type motor?)

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.918
169
hardinxveld-giessendam
o ja nog vergeten haal eerst je rijbewijs en maak je dan druk over welke motor je wilt hebben. ik snap dat de voorpret leuk is maar 1 het is heel lastig om een proefrit te maken als je nog geen rijbewijs hebt dus je kunt ook niet uitproberen of de motor waar je verlieft op bent geworden wel bij je past en 2 het is lastig genoeg om je rijbewijs te halen en ook dat kan fout gaan of tegenvallen en het kan dus zomaar winter zijn voordat je hem hebt en dat is niet de meest fijne tijd om te beginnen.
en er is altijd voldoende aanbod dus als je hem hebt hoeft het helemaal niet lang te duren voordat je kan rijden. en waarschijnlijk is je eerste motor niet de beste keuze, maar hij helpt wel erg bij het leren wat je wel en niet wil. ik zou me over beoogd gebruik dus ook nog niet erg druk maken want waarschijnlijk verander je in niet al te lange tijd naar een motor die beter bij je past en heel vaak verandert het beoogde (werkelijke) gebruik vaak ook erg. misschien vind je vrouw het meerijden wel helemaal niet leuk of ben jij binnen de kortste keren dat helmpje botsen helemaal zat of zijn de toertochten toch niet wat je er van had voorgesteld. en ik weet niet of je in je budget al rekening had gehouden met je uitrusting want die kan ook aardig in de papieren lopen en dus een grote hap uit het budget halen, zeker als je vrouw ook nog een uitrusting nodig heeft.
 

daan944

Die hard MF'er
30 jun 2015
692
32
33
Bergambacht
-Hoe lang ben je? 186cm, om en bij de 100kg en geen rugklachten
-Naar wat voor soort wegen/reizen gaat je voorkeur naar uit? Hoofdzakelijk plattelandswegen, af en toe eens een iet bochtiger parcours in de heuvels van de (Vlaamse) ardennen
-Wat is je budget? 5 à 6000 euro
-Wat voor rijder denk je te worden? Zoals ik mezelf nu ken eerder een rustige genieter, geen "circuit-type"
- het woon-werk is een klassieke ringweg
- Ik ben dus niet echt op zoek naar snelheidsmachine, wel naar comfort
- Regelmatig een stukje snelweg zal er ook wel inzitten
- Op termijn is het de bedoeling om onze 2de wagen niet te vervangen (of max een iniemienie) en alle mogelijke verplaatsingen met de motor te doen
Gezien je zelf ook de kleinste niet bent, hoef je niet terug te deinzen van een zwaardere motor zoals de BMW R1200RT of Honda ST1300: je hebt voldoende gewicht en waarschijnlijk ook kracht om met deze motoren te kunnen manoeuvreren. Zolang je aan het rijden bent merk je bijzonder weinig van het gewicht. Een BMW R 1200 RT (of ST, iets goedkoper te vinden) lijkt me ook prima te voldoen aan je wensen. Je zal ze vinden met hoge kilometerstanden binnen jouw budget, maar daar kunnen ze bij uitstek tegen.

Als je vaak afwisselend alleen of met duo rijdt, is electronisch geregelde veerverstelling zoals BMW ESA erg handig. Hierme kan je aangeven dat je met duo rijdt en de demping wordt daarmee strakker afgeregeld. Dit kan zonder zo'n systeem natuurlijk ook, maar met het handje.
 

Tranceman400

Aangepaste titel
16 dec 2012
231
169
Thuis
Hallo rijders,

Zoals jullie in de voorstelronde konden lezen zou ik als alles goed gaat binnen een tweetal maanden mijn A-rijbewijs halen.
Nu ben ik aan het rondneuzen welke motor ik zou aanschaffen.

Op termijn wil mijn echtgenote mee achteraan om op die manier comfortabele ritjes te maken. Anderzijds zou de motor ook gebruikt worden voor woon-werk.
Zijn er dingen waar ik voor het rijden met passagier extra moet op letten en/of zijn er specifieke types die hiervoor meer in aanmerking komen.
No panic: ik zal niet vanaf de eerste dag met een passagier gaan rijden, maar als ik dan toch een motor aankoop kan ik gelijk wat verder in de toekomst kijken.
Zijn er tevens tips die je aan de passagier moet meegeven om veilig te kunnen rijden?
Motorscooter?
 
3 mei 2019
27
23
Nou, mijn vrouw rijdt bij mij mee achterop sinds we elkaar kennen (zo heb ik haar ook veroverd, met een ritje midden in de winter:)). Tenzij je vriendin/vrouw 1m50 is, GEEN supersport. Dat geneuzel over motoren met een hoog gewicht, negeren. Als je zelf wat fysieke kracht geen probleem, verder zijn ze alleen lastig te hanteren bij lage snelheden, vooral als het gewicht hoog zit. Een Goldwing of een BMW boxer hebben het gewicht laag zitten, daar heb je niet zoveel last van. Verder adviseer ik een motor met een wat rustigere gasresponse, is prettiger voor de passagier. Topkoffer was een goede tip, steuntje in de rug is heel prettig voor de duo. Goed zadel is ook aan te bevelen, vaak after market spul.
 

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.309
30
63
Midden van het Land
photos.google.com
Als je geen beperkingen hebt met het rijbewijs qua categorie en je wilt comfortabel verplaatsen, alle twee en niet dat je duo met zijn of haar knieën in de oksels zit koop dan in ieder geval een motor waarbij je rechtop zit, achter een scherm of fairing. En als je dan ook nog wat mee wil nemen zodat je ook comfortabel kunt overnachten moet je ook wel wat capaciteit hebben.
Dit is onze verplaatsingscombinatie. Niks hotels of B&B, maar gewoon lekker kamperen. Maar dan wel in een tent waar je in kunt staan in plaats van kruipen en een fatsoenlijke stoel en tafel in plaats van op de grond of allerlei in elkaar geknutselde "stoeltjes".
Alleen ging ik zo


...en sliep ik zo, samen met de motor.


Nu gaan we zo...


..en kamperen zo.


En dit doen we dan meestal 7/8 weken aaneengesloten. Comfort houd je veel langer vol.
En wij komen ook overal, geen pas te hoog of te steil.
 
3 mei 2019
27
23
Als je geen beperkingen hebt met het rijbewijs qua categorie en je wilt comfortabel verplaatsen, alle twee en niet dat je duo met zijn of haar knieën in de oksels zit koop dan in ieder geval een motor waarbij je rechtop zit, achter een scherm of fairing. En als je dan ook nog wat mee wil nemen zodat je ook comfortabel kunt overnachten moet je ook wel wat capaciteit hebben.
Dit is onze verplaatsingscombinatie. Niks hotels of B&B, maar gewoon lekker kamperen. Maar dan wel in een tent waar je in kunt staan in plaats van kruipen en een fatsoenlijke stoel en tafel in plaats van op de grond of allerlei in elkaar geknutselde "stoeltjes".
Alleen ging ik zo


...en sliep ik zo, samen met de motor.


Nu gaan we zo...


..en kamperen zo.


En dit doen we dan meestal 7/8 weken aaneengesloten. Comfort houd je veel langer vol.
En wij komen ook overal, geen pas te hoog of te steil.
Past je vrouw in dat aanhangertje? 8-);)
 

Marreke

MF'er
1 okt 2016
123
28
Laat je vrouw ook haar rijbewijs halen! Probleem opgelost.
Mijn ventje en ik gaan binnenkort weer naar Oostenrijk, elk op onze eigen motor. Veel comfortabeler dan samen op één motor èn je kunt veel meer meenemen.
 
  • Like
Waarderingen: BMW-Wouter

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.918
169
hardinxveld-giessendam
@too Al een geluk dat het hier in BE toch wat sneller gaat dan in NL om je rijbewijs te halen :)
Hier fixen ze dat (12u) in 3 dagen (als je geslaagd bent uiteraard).
het is niet zozeer de tijd die nodig voor het halen als dat er dingen kunnen gebeuren die voor veel vertraging kunnen zorgen. je zakt een keer voor je examen (ben je zo een paar maanden verder) of je wandelt door de stad en ziet een stoeprandje over het hoofd en komt wat ongelukkig terecht. je hebt er er zelf al over dat je oven een maand of 2 hoopt af te reiden. als dat mis gaat en je doet er nog 2 maanden bij is de zomer al voorbij. en je zal ook de eerste niet zijn die met een lesmotor zich zelf onderuit remt en ongelukkig terecht komt. het hoeft geen hoofdzaak te zijn die voor een behoorlijke vertraging zorgt. en als je nog een paar maanden moet lessen en wachten kan het goed zijn dat je het rijden niet zo leuk gaat vinden als je nu denkt.
en 1 van de leukste dingen van het zoeken van je motor is het uitproberen tijdens een proefrit.
 

Tcat

MF veteraan
17 nov 2002
2.499
806
010
Laat je vrouw ook haar rijbewijs halen! Probleem opgelost.
Mijn ventje en ik gaan binnenkort weer naar Oostenrijk, elk op onze eigen motor. Veel comfortabeler dan samen op één motor èn je kunt veel meer meenemen.

Zo, dit is het eerste goede advies wat ik voorbij zie komen
(Of moet ergens overheen gelezen hebben)😇

Verder advies:
Ervaring begint bij het begin.
 
27 apr 2019
24
10
West-Vlaanderen (BE)
het is niet zozeer de tijd die nodig voor het halen als dat er dingen kunnen gebeuren die voor veel vertraging kunnen zorgen. je zakt een keer voor je examen (ben je zo een paar maanden verder) of je wandelt door de stad en ziet een stoeprandje over het hoofd en komt wat ongelukkig terecht. je hebt er er zelf al over dat je oven een maand of 2 hoopt af te reiden. als dat mis gaat en je doet er nog 2 maanden bij is de zomer al voorbij. en je zal ook de eerste niet zijn die met een lesmotor zich zelf onderuit remt en ongelukkig terecht komt. het hoeft geen hoofdzaak te zijn die voor een behoorlijke vertraging zorgt. en als je nog een paar maanden moet lessen en wachten kan het goed zijn dat je het rijden niet zo leuk gaat vinden als je nu denkt.
en 1 van de leukste dingen van het zoeken van je motor is het uitproberen tijdens een proefrit.
Ik begrijp wat je wil zeggen. Ik rij nu 125, dus de kwestie van leuk vinden is hier niet direct van toepassing.
Klopt wat je zegt, het zoeken alleen al is leuke bezigheid
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.374
1.258
Nou, mijn vrouw rijdt bij mij mee achterop sinds we elkaar kennen (zo heb ik haar ook veroverd, met een ritje midden in de winter:)). Tenzij je vriendin/vrouw 1m50 is, GEEN supersport. Dat geneuzel over motoren met een hoog gewicht, negeren. Als je zelf wat fysieke kracht geen probleem, verder zijn ze alleen lastig te hanteren bij lage snelheden, vooral als het gewicht hoog zit. Een Goldwing of een BMW boxer hebben het gewicht laag zitten, daar heb je niet zoveel last van. Verder adviseer ik een motor met een wat rustigere gasresponse, is prettiger voor de passagier. Topkoffer was een goede tip, steuntje in de rug is heel prettig voor de duo. Goed zadel is ook aan te bevelen, vaak after market spul.
Lul toch niet zo dom man,ik heb zelf een Goldwing en je heb wel degelijk last van het gewicht,lieden hier die beweren dat
een beginner maar gelijk een 1200 moet kopen sporen echt niet.
Vandaar dat de overheid ook maar zegt begin gelijk maar aan een 1200 als je net een rijbewijs heb in plaats van een 11kw fietsje8)7
 

nomko

Experienced banned user
25 feb 2019
533
354
Lul toch niet zo dom man,ik heb zelf een Goldwing en je heb wel degelijk last van het gewicht,lieden hier die beweren dat
een beginner maar gelijk een 1200 moet kopen sporen echt niet.
Vandaar dat de overheid ook maar zegt begin gelijk maar aan een 1200 als je net een rijbewijs heb in plaats van een 11kw fietsje8)7
" Lul zelf ook ff niet zo..." Ik heb motorrijbewijs gehaald (gelijk de A) en mijn eerste motor is een R1200RT. Ik wilde een goede toermotor, punt. Als je je B rijbewijs haalt, heb je dan ook een B1, B2 en B? Nee meneertje! Dan mag je van de overheid wel als jong snotapie van 18 in een voor jou veel te snelle sterke en te machtige Ferrari stappen of een Porsche.

Gaat niet om de kW's of PK's of CC's. Gaat erom wat je ermee doet. Rij je beheerst of ga je als een evil knievel op elke kruispunt afstormen? En zelfs met een 11 kW (voor A1) kan je je te pletter rijden als je niet oppast.
 
  • Like
Waarderingen: *Jan*
3 mei 2019
27
23
Lul toch niet zo dom man,ik heb zelf een Goldwing en je heb wel degelijk last van het gewicht,lieden hier die beweren dat
een beginner maar gelijk een 1200 moet kopen sporen echt niet.
Vandaar dat de overheid ook maar zegt begin gelijk maar aan een 1200 als je net een rijbewijs heb in plaats van een 11kw fietsje8)7
2-takt liefhebber he? Dus je zou een beginner liever op een Honda CR500 of een Yamaha RD500 zetten dan op een Goldwing? CC's zegt niets over een motor, het gaat erom hoe de pk's eruit komen. En dat jij last hebt van het gewicht van een Goldwing zegt meer over jouw rij capaciteiten, bijna elke Goldwingrijder die ik spreek zegt dat je het niet voelt als je rijdt. Alleen bij langzaam rijden is het opletten.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.374
1.258
" Lul zelf ook ff niet zo..." Ik heb motorrijbewijs gehaald (gelijk de A) en mijn eerste motor is een R1200RT. Ik wilde een goede toermotor, punt. Als je je B rijbewijs haalt, heb je dan ook een B1, B2 en B? Nee meneertje! Dan mag je van de overheid wel als jong snotapie van 18 in een voor jou veel te snelle sterke en te machtige Ferrari stappen of een Porsche.

Gaat niet om de kW's of PK's of CC's. Gaat erom wat je ermee doet. Rij je beheerst of ga je als een evil knievel op elke kruispunt afstormen? En zelfs met een 11 kW (voor A1) kan je je te pletter rijden als je niet oppast.
Ja ja en jij spreekt voor iedereen,ik heb van heel wat mensen die volgens zichzelf goede motorrijders en beheerste rijders waren
afscheid genomen,die kunnen het niet meer na vertellen.Zo,n zwaar apparaat is gewoon geen beginners motor,leer eerst maar
eens motor rijden op een makkelijker te berijden motor.En ik heb op alles gereden wat jij kan verzinnen dus weet waarover ik praat.
 

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
1.230
26
Vianen
Ja ja en jij spreekt voor iedereen,ik heb van heel wat mensen die volgens zichzelf goede motorrijders en beheerste rijders waren
afscheid genomen,die kunnen het niet meer na vertellen.Zo,n zwaar apparaat is gewoon geen beginners motor,leer eerst maar
eens motor rijden op een makkelijker te berijden motor.En ik heb op alles gereden wat jij kan verzinnen dus weet waarover ik praat.
Denk dat het wel meespeelt hoe oud je bent, hoe groot en zwaar jezelf bent. Ben een 45+, weeg meer als 100 kg, ruim 25 jaar rij-ervaring en haalde 5 jaar geleden mijn rijbewijs A. Maar met 100+ kg op een 500 cc is geen rijden, wilde direct een HD kopen maar heb een BMW 1150RT gekocht (270 kg, 95 pk) met veel kracht onderin. Nooit geen problemen gehad met rijden, nu stap ik over naar een nog grotere motor (BMW is te koop, bij interesse PB).
Maar reed ook op de 600cc van mijn vrouw, en daar reed ik iedereen zoek omdat ik deze nog makkelijker plat kon leggen als de BMW).
Gewoon ook goed te rade bij jezelf gaan wat je wilt doen. En als je rijbewijs denken ik weet het nou wel/ik heb de motor onder controle want je weet dan nog niets!
Dat is ervaring opbouwen.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.374
1.258
Denk dat het wel meespeelt hoe oud je bent, hoe groot en zwaar jezelf bent. Ben een 45+, weeg meer als 100 kg, ruim 25 jaar rij-ervaring en haalde 5 jaar geleden mijn rijbewijs A. Maar met 100+ kg op een 500 cc is geen rijden, wilde direct een HD kopen maar heb een BMW 1150RT gekocht (270 kg, 95 pk) met veel kracht onderin. Nooit geen problemen gehad met rijden, nu stap ik over naar een nog grotere motor (BMW is te koop, bij interesse PB).
Maar reed ook op de 600cc van mijn vrouw, en daar reed ik iedereen zoek omdat ik deze nog makkelijker plat kon leggen als de BMW).
Gewoon ook goed te rade bij jezelf gaan wat je wilt doen. En als je rijbewijs denken ik weet het nou wel/ik heb de motor onder controle want je weet dan nog niets!
Dat is ervaring opbouwen.
Ach iedereen moet maar doen wat hij zelf wil,ik heb er verder geen last van dat iemand zich op een hoop rijd.
Maar dat met 100kg een 500 geen rijden is is onzin,ik weeg 148kg en heb zelfs met veel plezier op een 50cc gereden,
en van 50 tot 2300cc en alles wat daar tussenin zit en niet 1 fiets was niet fijn om op te rijden.