Rijden met passagier

flycatcher

Rookie
25 apr 2004
6
0
Amsterdam
Hallo Motorfreaks,

Even een vraagje omtrend het rijden met een extra persoon achterop. Normaal gebruik ik mijn BMW F650 dagelijks voor woon werk verkeer in de stad. 1 a 2 keer per week rijd ik echter met iemand achterop. Op de motor staat dat ik dan de bandenspanning moet verhogen van 1.9 naar 2.5 bar. Hoe belangrijk is dit? Kan het niet gewoon met de knop die de veervoorspanning van mijn achterwiel regelt. Vind het nogal wat om iedere keer naar een pomp te moeten rijden om de bandenspanning aan te passen.

Alvast bedankt voor de reactie :}

Ik :]
 
Bandenspanning en veervoorspanning zijn twee verschillende zaken. Het is maar net hoe belangrijk je een goede wegligging vindt..... })
Misschien een idee om de bandenspanning eens voorzichtig te testen met duo op 1.9 en 2.5? Merk je vanzelf het verschil.
 
Bandenspanning en veervoorspanning zijn twee verschillende zaken. Het is maar net hoe belangrijk je een goede wegligging vindt..... })
Misschien een idee om de bandenspanning eens voorzichtig te testen met duo op 1.9 en 2.5? Merk je vanzelf het verschil.
:^ Meer uitleg behoeft dit niet.
 
Als ik lange stukken met duo rijd verhoog ik af en toe als ik toch bij een benzine station sta de druk met 0.2 bar

offtopic
Is 1.9 voor niet wat weinig?
 
das nogal een verschil zeg van 1.9 naar 2.5.

maar ja, erg praktisch is het niet om steeds naar de pomp te moeten. maar ik zou zeggen gooi em dan in het midden ofzo. 2.2 bar

in je eentje is het niet zo erg om met wat meer te rijden, maar met zn tweeen zou ik toch niet met een (veel) te lage spanning willen rijden. je verbruik zal dan hoger liggen en je motor zal waarschijnlijk ook lomper sturen.

in tegenstelling tot bv een off-road of mtb is het met wegmotoren namelijk niet zo dat minder spanning tot betere grip leidt ofzo.
 
Is het trouwens verstandig om je vering stijver te zetten als je een passagier meeneemt?

Neem wel eens een collega mee naar m'n werk, en ik heb idee dat (meer) dan de gehele veerweg achter gebruikt wordt ... '(
 
Is het trouwens verstandig om je vering stijver te zetten als je een passagier meeneemt?

Neem wel eens een collega mee naar m'n werk, en ik heb idee dat (meer) dan de gehele veerweg achter gebruikt wordt ... '(

Is wel wat makkelijker ja als je 'm wat stugger zet. Als ik iemand achterop mn DR heb en we vliegen over een drempel of een heuveltje dan voel ik 'm ook langer deinen... ook maar eens afstellen :o
 
Tsja, mijn tweewieler is nu nog een Aprilia RS50 dus jullie zullen me wel niet serieus nemen.

Op de Aprilia heb ik ook vaak mijn meisje achterop. En ik moet zeggen dat wat extra bandenspanning een wereld van verschil is. Ik merk het vooral in de bochten (dijkweggetje met 80 bijvoorbeeld); met te weinig spanning word de achterkant instabiel en begint te glijden.

Een te hoge spanning zonder duo is ook niet ideaal; ook dan glibbert de band teveel.

Dus voor een wat langer tochtje met schatje achterop rij ik even langs de benzinepomp en gooi ik 2.5 bar in de achterband ipv 2.2 a 2.3 bar. De voorband doe ik eigenlijk niks aan; die hou ik op 2.1 bar.

Deze waarden zijn proefondervindelijk als 'prettigst' bepaald.
 
Tsja, mijn tweewieler is nu nog een Aprilia RS50 dus jullie zullen me wel niet serieus nemen.

Op de Aprilia heb ik ook vaak mijn meisje achterop. En ik moet zeggen dat wat extra bandenspanning een wereld van verschil is. Ik merk het vooral in de bochten (dijkweggetje met 80 bijvoorbeeld); met te weinig spanning word de achterkant instabiel en begint te glijden.

Een te hoge spanning zonder duo is ook niet ideaal; ook dan glibbert de band teveel.

Dus voor een wat langer tochtje met schatje achterop rij ik even langs de benzinepomp en gooi ik 2.5 bar in de achterband ipv 2.2 a 2.3 bar. De voorband doe ik eigenlijk niks aan; die hou ik op 2.1 bar.

Deze waarden zijn proefondervindelijk als 'prettigst' bepaald.


dat je brommer rijd is al genoeg om je niet serieus te nemen.
lees je verder dan is jou post gewoon serieus.
dus wat makt het uit dat je brommer rijd. je ruilt hem straks toch in voor een motor ;)


maar goed een te zahte band met duo
meer brandstof verbruik
meer slijtage van je band
je demper moet je opschroeven je geeft zelf al aan dat hij erg deint
 
Misschien heel stom, maar ik heb mijn banden gewoon standaard op de maximaal toegestane spanning, rijd het lekkerst.

(of is dat heel dom???)
 
mja ook een vraagje langs deze kant...

Ik heb net gekeken in de handeleiding en
voor 0 tot 90 staat er voor 2,25Kgf/cm en achter 2,50Kgf/cm
voor 90 tot 190 staat er voor 2,50Kg/cm en achter 2,90Kgf/cm

trouwens voor hoge snelheid staat er hetzelfde als 0 tot 90...

Nu mijn vraag: Ik rij soms met passagier dus ik zou dan de bandenspanning op de tweede waarden willen zetten maar dat dan zo laten. Maar jah als ik dan met hoge snelheid rijdt is het dan gevaarlijk met een TE hoge bandenspanning te rijden en als ik alleen rijdt dan ook?

alvast bedankt voor de reacties...
 
dat je brommer rijd is al genoeg om je niet serieus te nemen.

Dat dacht ik al wel :P
Ook al is het in feite een 125cc fiets met 50cc blok...

lees je verder dan is jou post gewoon serieus.
dus wat makt het uit dat je brommer rijd. je ruilt hem straks toch in voor een motor ;)

Yup, als het even kan de dag dat ik m'n A-tje heb :)
Maar ik heb wel al ruim 100000km op de brommer getuft, waarvan enkele duizenden met duo-passagier. Dus helemaal ervaringsloos ben ik niet...

en binnenkort tuf ik er lekker mee naar Luxemburg voor een weekendje :]

Overigens: mijn rechterstepje heeft ook wat slijtschade van asfaltcontact hoor :P

Misschien heel stom, maar ik heb mijn banden gewoon standaard op de maximaal toegestane spanning, rijd het lekkerst.

(of is dat heel dom???)

Als je banden te hard zijn, dan heeft je grip op de weg er aanzienlijk onder te lijden. Omdat de banden boller worden kun je wel makkelijker de bochten induiken, en met het beperkte 50cc vermogen merk je ook dat je sneller op kunt trekken wegens minder rolweerstand (of dat op een motor met 10x zoveel PK's ook zo is weet ik niet).

Maar als het nat is en je moet een noodstop maken, dan ga je op je plaat wegens het verminderde contactoppervlak met het asfalt.

Maar jah als ik dan met hoge snelheid rijdt is het dan gevaarlijk met een TE hoge bandenspanning te rijden en als ik alleen rijdt dan ook?

alvast bedankt voor de reacties...

Beter iets te hoog dan te laag. Van een te lage bandenspanning word je band gloeiend heet. En met 80km/u gaat dat nog wel goed, maar met 180 word dat een ander verhaal.
 
Aangezien ik mijn veerspanning niet kan instellen (alleen me veer hoger zetten, en die staat al op zijn 1na hoogst), zet ik me banden spanning op
2.2 voor en 2.4 achter --> met passagier zet ik em achter op 2.6/2.8 ofzo
 
Terug
Bovenaan Onderaan