Rijden met rugklachten

Cptn Smee

MF'er
7 nov 2014
32
2
Twente
Heb al ff gezocht naar vergelijkbaar topic, maar niet gevonden wat ik zocht, dus bij deze!
Lang verhaal kort, 2 jaar geleden is 1 rugwervel uit elkaar geklapt bij een auto ongeluk. Inmiddels wel weer grotendeels “hersteld” voor zover dat mogelijk is, maar motor rijden zit er nog niet in. Heb een CB500 uit ‘97, maar hier kreeg ik voor het ongeluk na een lange rit al last van de rug van, dat hoef ik nu dus helemaal niet te proberen. Lang voorover geboden zitten lukt me niet meer. Vermoedelijk zou een rechtere zit beter lukken. In overleg met de letselschadejurist mag ik op zoek naar een ander type motor (met vergelijkbare leeftijd/prijsklasse) waar ik wél fatsoenlijk op zou kunnen zitten.
Zijn hier mensen die met soortgelijke problemen zaten tijdens het rijden en een goed alternatief hebben gevonden? Ik weet namelijk nog niet zo goed in welke klasse ik moet gaan zoeken😅
 
Heb je eventueel ook al nagedacht over gebruik van een niergordel voor wat extra ondersteuning?
 
Heb je het alweer geprobeerd op die motor?
Rechtop zitten eindigt vaak in elkaar gezakt zitten waardoor je ook weer rugklachten krijgt
Korte ritjes kunnen wel, maar dan praat ik over hooguit 15-20 minuten rijden. Probleem zit hem in de licht voorover gebogen houding, ik moet door de vorm van de kapotte wervel zo veel mogelijk met een holle rug zitten, maar ga op de CB te makkelijk met een bolle rug rijden.
 
Ik kan je alleen maar een comfortabele toermotor aanraden. Ik ben zelf lichamelijk versleten maar kan het op de Goldwing toch nog uren volhouden.
 
Ik rijd zelf op een V-twin die qua zithouding ook is aan te passen. Plaats voeten (floorboard positie), Zadel (evt rugsteun) en je zit(stuur, dus plaats handen). Je moet ook kijken naar het manoeuvreren bij stilstand, dus het gewicht van de motor.
Een niet te zware All Road zou ook een optie zijn, zeker geen bolle rug.🤔
 
Ik rijd zelf op een V-twin die qua zithouding ook is aan te passen. Plaats voeten (floorboard positie), Zadel (evt rugsteun) en je zit(stuur, dus plaats handen). Je moet ook kijken naar het manoeuvreren bij stilstand, dus het gewicht van de motor.
Een niet te zware All Road zou ook een optie zijn, zeker geen bolle rug.🤔
Ik zat ook altijd licht voorover gebogen wat mij prima beviel. Hoewel de polsen wel eens protesteren. Rij sinds kort ook op een V twin, de Vstrom 650. Ik zit daarop helemaal rechtop met een holle rug.. Dus zo'n soort model is wellicht een optie.
Sterkte ermee!!!
 
Ik ben i.v.m. hernia overgestapt van VFR800 naar R1200GS. Fysiotherpeut kon het maar niet fixen. Na de overstap was het probleem gelijk weg.
Nu is dit niet vergelijkbaar in prijsklasse maar elke allroad waar je op past zou dus moeten voldoen.

Dus oudere GS, TDM, Afican twin oid. Soepele vering (lange veer wegen) helpt ook denk ik.
 
Hallo Esmee,

ik ben vele jaren geleden 2x aan mijn rug geopereerd, 4 onderste wervels vastgezet.
Het gaat goed maar in de loop der jaren moet je toch steeds weer iets inleveren, stapje terug doen. Ik ben ook al 2x "definitief" gestopt met motor rijden. Maar ben gelukkig toch weer begonnen sinds begin vorig jaar. Nu ook op een CB500 (s)
Ik heb er risers op zitten zodat het stuur iets hoger staat dan standaard. Ik kan er gelukkig prima op rijden, natuurlijk voel ik mijn rug wel na een lange rit maar dat is het wel waard.
Ik snap natuurlijk ook dat ieder rug probleem anders is maar ik hoop dat jij, net als ik, zult kunnen blijven rijden. Op de CB of op een andere motor waar je wel goed op zit met jouw rugprobleem.
Succes met je zoektocht naar de juiste zithouding, geef het niet te snel op. :t
 
Je zegt vergelijkbare prijsklasse.
Maar eh, is zelf bijbetalen ook een optie?
Dan wordt de keuze wat groter lijkt me.

Ik zeg, zoek een dealer met een breed aanbod,
en probeer verschillende modellen uit.
 
een scooter is meestal de slechtste optie bij serieuze rugklachten.
+1
dat is ook mijn ervaring met motorscooters (heb er wel eens gehuurd).
ook al heb je een zacht steuntje bij de onderrug, toch zit je gaandeweg (ongemerkt) bol.

of zoals indewegrijer hier eerder schreef, een sportmodel iets is, zul je zelf moeten testen.
het maakt nogal verschil of je sportief op een GSX of VFR zit qua rug, en de positie van je bovenlichaam t.o.v. de tank en je bovenbenen.
je kan i.p.v. tegen de tank aanzitten, wat verder naar achteren gaan zitten zodat de rug rechter komt te liggen, maar heeft als keerzeide
dat je na elke keer remmen moet ´verzitten´
wat ook misschien kan helpen (als bijv. een sport tour een serieuze optie is) is een aangepast zadel, waardoor de zithouding (en die van de rug) gehandhaafd blijft...
 
Korte ritjes kunnen wel, maar dan praat ik over hooguit 15-20 minuten rijden. Probleem zit hem in de licht voorover gebogen houding, ik moet door de vorm van de kapotte wervel zo veel mogelijk met een holle rug zitten, maar ga op de CB te makkelijk met een bolle rug rijden.
Een CB500 is natuurlijk ook een kleine / compacte motor, tenzij je zelf 1.50 meter bent. Met een gemiddelde NL lengte is de zit erop erg gedrongen. Ik weet niet wat jouw lengte is, maar verwacht dat een iets grotere motor kan helpen, of aanpassing van de CB (ander stuur, risers).
Of gestrekt voorover (sportfiets), of juist rechtop (toer of all-road) zitten beter werkt zult je moeten uitproberen. Misschien dat een fysiotherapeut je daarin kan adviseren. Wat gezegd werd over het doorzitten bij een rechtop zithouding is beslist waar: dat voorkom je eigenlijk alleen - ook zonder rug letsel - door continue op je zithouding te letten, en de daarvoor benodigde spieren (buik en onderrug) te blijven trainen, hetgeen i.v.m. jouw letsel sowieso noodzakelijk zal zijn, veronderstel ik. Voordeel is wel dat je er aan went, na een tijdje, dus op een gegeven moment niet meer bij nadenkt.
 
Laatst bewerkt:
Heb een supersport maar heb ook 2 scolioses in m’n rug. Daarnaast ook m’n linkerpols gebroken ooit. Wat bij mij helpt is veel naar de sportschool, rug en buik veel trainen. Niet zoals dat je een wasbordje wilt, maar gewoon de spieren sterker maken. En veel oefeningen. Uiteindelijk krijg ik altijd last, maar ik ben dan ook niet iemand die uren erop zit. Het is maar wat je er voor over hebt ook. Ik zou haar nooit weg doen voor iets anders namelijk, dan rijd ik liever helemaal niet.
 
Heb een supersport maar heb ook 2 scolioses in m’n rug. Daarnaast ook m’n linkerpols gebroken ooit. Wat bij mij helpt is veel naar de sportschool, rug en buik veel trainen. Niet zoals dat je een wasbordje wilt, maar gewoon de spieren sterker maken. En veel oefeningen. Uiteindelijk krijg ik altijd last, maar ik ben dan ook niet iemand die uren erop zit. Het is maar wat je er voor over hebt ook. Ik zou haar nooit weg doen voor iets anders namelijk, dan rijd ik liever helemaal niet.
Voila: de sportschool dus :t , en stuk goedkoper dan een nieuwe motor :+
 
Op de motorbeurs heb ik gereden op de Benelli TRK 502. Dat reed best lekker! Ongeveer hetzelfde vermogen (35kW). Niet dezelfde prijsklasse en leeftijd, maar misschien kan je dat onderhandelen? Success met de zoektocht!
 
Elke rug is anders, maar een scooter is meestal de slechtste optie bij serieuze rugklachten.
Dat lijkt me meer iets voor versleten heup.
Bij mij tot nu toe de beste optie…en dat met een zeer serieuze aangeboren rugafwijking…
 
Voila: de sportschool dus :t , en stuk goedkoper dan een nieuwe motor :+

Sporten helpt zeker. Op aandrang van de fysio moest ik ook sporten ivm mijn rugklachten.... 1 probleem; ik vind het écht niet leuk om te doen.

Abonnement op de sportschool gehad, ik vond het verschrikkelijk tussen al die zelfgeile fitness boys.

Zelf apparatuur aangeschaft, multigym etc. Ik heb het een half jaar volgehouden om 3 keer in de week te trainen. Maar nogmaals; ik vind het écht niet leuk om te doen, dus bij mij raakt de discipline dan weg.

Rugklachten is gewoon echt kloten.

Maar een rechtere zit is niet altijd "beter" dit zal per persoon verschillen.

Ik heb destijds met rijlessen op een XJ6 en een Z750 gereden, beide had ik na een uurtje les al irritaties, en bij een les van 2 uur achter elkaar had ik er al serieus last van.

Heb nu een CBR600F4i, daar zit/lig je iets platter op dan bovenstaande motoren, maar voor m'n gevoel kan ik het daar wel langer op volhouden.
 
Sporten helpt zeker. Op aandrang van de fysio moest ik ook sporten ivm mijn rugklachten.... 1 probleem; ik vind het écht niet leuk om te doen.

Abonnement op de sportschool gehad, ik vond het verschrikkelijk tussen al die zelfgeile fitness boys.

Zelf apparatuur aangeschaft, multigym etc. Ik heb het een half jaar volgehouden om 3 keer in de week te trainen. Maar nogmaals; ik vind het écht niet leuk om te doen, dus bij mij raakt de discipline dan weg.

Rugklachten is gewoon echt kloten.

Maar een rechtere zit is niet altijd "beter" dit zal per persoon verschillen.

Ik heb destijds met rijlessen op een XJ6 en een Z750 gereden, beide had ik na een uurtje les al irritaties, en bij een les van 2 uur achter elkaar had ik er al serieus last van.

Heb nu een CBR600F4i, daar zit/lig je iets platter op dan bovenstaande motoren, maar voor m'n gevoel kan ik het daar wel langer op volhouden.
Tja, dat sporten vind ik ook ruk maar betrekkelijk interessant, maar spieren zijn - met of zonder rugletsel - noodzakelijk om goed op een motor te zitten, en om er voldoende controle over te hebben, imho. Gelukkig train je die ook enigszins door heel erg veel te rijden, soms… We zijn het verder eens: een rechtop zithouding belast de rug in principe vrij zwaar (oneffenheden in het wegdek), en de verleiding is groot om onderuit te zakken (doorzitten), maar een hoger stuur op de juiste afstand kan het ook makkelijker maken om de voor het specifieke geval juiste zithouding aan te nemen. En soms werkt een sportmotor gewoon beter, maar dat is erg afhankelijk van de persoon en de aard van de fractuur.

Het aannemen van die juiste zithouding is het punt: in geval van herstel na rugletsel is “de wereld” ineens anders. Want je had jezelf ooit een zithouding aangeleerd die werkte - goed of slecht, maakt niet uit - en die moet of gaat ineens anders zijn. Dus enerzijds uitzoeken welke zithouding voortaan werkt, en daarnaast heeft je lijf logischerwijs tijd nodig om daar aan te wennen, waarbij spieropbouw nodig kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
maar hier kreeg ik voor het ongeluk na een lange rit al last van de rug van, dat hoef ik nu dus helemaal niet te proberen.
Lang voorover geboden zitten lukt me niet meer. Vermoedelijk zou een rechtere zit beter lukken.
Zijn hier mensen die met soortgelijke problemen zaten tijdens het rijden en een goed alternatief hebben gevonden?
Ik weet namelijk nog niet zo goed in welke klasse ik moet gaan zoeken😅
Heb in de loop van 25 jaar al 5 hernia's opgelopen waarvan 3 dubbele, volgens mijn chirurg een record (en ik moet minimaal nog 30 jaar mee)...
Maar ondanks mijn hernia's die mij volledig beperkten in mijn werk en dagelijkse trainingen (en 17 jaar was) kon ik wel 4 uur op de racefiets zitten. Door mijn toenmalige spierconditie kon dat. En de ene hernia is de andere niet.
Sterker nog, de meeste hernia's verlichten de pijn en klachten als je wat voorover zit of staat.
Dus een toermotor waarop je onderuit zit (Virago, chopper) is geen goede optie. En een toerfiets waarbij je net iets voorover zou zitten zou de klachten minder moeten maken (maar dat is persoonlijk). Echter er zit verschil in "onze" zit op motoren, ver gestrekt of helemaal onderuit geschoven... Rechtop, maar na een lange dag rijden toch doorzakken (niergordel of spieren versterken) gebeurt vaak. Maar heeft ook te maken met het type motor. Sommige krijgen last van hun stuitje (dan zit je toch te ver onderuit). Rechtop betekent gewoon je onderrug vlak (en eventueel licht hol trekken als je moe begint te worden).
Met betrekking tot je vraag van welke motor, kan ik je enkel aanbevelen om langere proefritten te gaan rijden (eventueel eerst een model huren).

en natuurlijk je budget, maar kijk eens naar een RT. Wat je er ook van vindt, het is luxer als een doorsnee fiets.
Sporten helpt zeker. Op aandrang van de fysio moest ik ook sporten ivm mijn rugklachten....Maar nogmaals; ik vind het écht niet leuk om te doen, dus bij mij raakt de discipline dan weg.

Rugklachten is gewoon echt kloten.

Maar een rechtere zit is niet altijd "beter" dit zal per persoon verschillen.

Heb nu een CBR600F4i, daar zit/lig je iets platter op dan bovenstaande motoren, maar voor m'n gevoel kan ik het daar wel langer op volhouden.
Sporten helpt zeker, maar het hoeft geen strafkamp te worden. Dagelijks je buikspieren een aantal keer per dag aanspannen maakt al verschil.
En een sportschool hoeft niet, er zijn maar een paar oefeningen nodig die je simpel thuis kunt doen. Buik, benen en billen (net als de dames ;-)

De CBR600F4i had mijn vrouw ook, maar daar kun je het lang op uithouden. Maar het is dan ook geen échte supersportbike. Honda's zitten niet zo diep als een Kawa of Soez. Daarom is de Honda ook een echte allemansvriend. Maar je moet daar van houden.
Maar ben je ook lid van de CBR600F Nederland club/vriendenpagina op FB?
 
Terug
Bovenaan Onderaan