Rijden met rugklachten

Heb in de loop van 25 jaar al 5 hernia's opgelopen waarvan 3 dubbele, volgens mijn chirurg een record (en ik moet minimaal nog 30 jaar mee)...
Maar ondanks mijn hernia's die mij volledig beperkten in mijn werk en dagelijkse trainingen (en 17 jaar was) kon ik wel 4 uur op de racefiets zitten. Door mijn toenmalige spierconditie kon dat. En de ene hernia is de andere niet.
Sterker nog, de meeste hernia's verlichten de pijn en klachten als je wat voorover zit of staat.
Dus een toermotor waarop je onderuit zit (Virago, chopper) is geen goede optie. En een toerfiets waarbij je net iets voorover zou zitten zou de klachten minder moeten maken (maar dat is persoonlijk). Echter er zit verschil in "onze" zit op motoren, ver gestrekt of helemaal onderuit geschoven... Rechtop, maar na een lange dag rijden toch doorzakken (niergordel of spieren versterken) gebeurt vaak. Maar heeft ook te maken met het type motor. Sommige krijgen last van hun stuitje (dan zit je toch te ver onderuit). Rechtop betekent gewoon je onderrug vlak (en eventueel licht hol trekken als je moe begint te worden).
Met betrekking tot je vraag van welke motor, kan ik je enkel aanbevelen om langere proefritten te gaan rijden (eventueel eerst een model huren).

en natuurlijk je budget, maar kijk eens naar een RT. Wat je er ook van vindt, het is luxer als een doorsnee fiets.

Sporten helpt zeker, maar het hoeft geen strafkamp te worden. Dagelijks je buikspieren een aantal keer per dag aanspannen maakt al verschil.
En een sportschool hoeft niet, er zijn maar een paar oefeningen nodig die je simpel thuis kunt doen. Buik, benen en billen (net als de dames ;-)

De CBR600F4i had mijn vrouw ook, maar daar kun je het lang op uithouden. Maar het is dan ook geen échte supersportbike. Honda's zitten niet zo diep als een Kawa of Soez. Daarom is de Honda ook een echte allemansvriend. Maar je moet daar van houden.
Maar ben je ook lid van de CBR600F Nederland club/vriendenpagina op FB?

Ik heb geen FB. (Alleen een nep accountje voor marketplace)
 
Hier snap ik even niets van je hebt een auto-ongeluk gehad rugwervel uit elkaar geklapt inmiddels grotendeels hersteld, maar met motorrijden heb je last van de rug daar had je voor het ongeluk ook al last van.
In overleg met een letsel schadejurist mag je opzoek gaan naar een andere motor!!!!
Het hele motorrijden heeft niets met het auto ongeluk te maken je had voor het ongeluk al rugklachten tijdens een lange rit.
Denk dat je voor je zelf wel weet of je een andere motor moet in verband met rugklachten hier heb je toch geen jurist nodig eerder een fysiotherapeut
 
Misschien een lichte all/off road: BMW G310 GS, Kawasaky Versys300.
 
Jaren terug had ik n gebroken rugwervel,vorig jaar een verzakte en n gebroken wervel.
Ook al jaren rugpijn van zwaar werk.
Motorrijden gaat best ik heb een Bandit650.
Natuurlijk geen ritten in 1 ruk door naar t buitenland,elke paar uur stoppen om ff de benen te strekken,het is dus te doen.
 
Eigenlijk was ik aan het zoeken naar ideeën hoe ik mijn motorfiets en vering toch meer bruikbaar zou kunnen maken voor ik hem zomaar in de verkoop smijt...
Heb ook gelijkaardige fenomeen met de rug, tot zelfs het idee dat de oorzaak van meer klachten mijn laatste aanwinst is. Bij mijn vorige motor was mijn houding (1m85) en opgetrokken knieën niet ideaal. Dus vroeger dan verwacht op zoek gegaan. Met een wissel die gelijkstaat aan ruilwaarde een Yam TDM900 geslecteerd. Zo waren mijn knieën meer relaxt en dus heup wat minder onder spanning. Maar toch geen feest....
Heb in ieder geval al onthouden uit deze thread dat de bestelde risers voor het stuur waarschijnlijk een goed idee is. Waarvoor mijn dank! En dacht nog wat te spelen met de demping van de vering(?) Deze blijkt standaard hard achteraan.
 
Eigenlijk was ik aan het zoeken naar ideeën hoe ik mijn motorfiets en vering toch meer bruikbaar zou kunnen maken voor ik hem zomaar in de verkoop smijt...
Heb ook gelijkaardige fenomeen met de rug, tot zelfs het idee dat de oorzaak van meer klachten mijn laatste aanwinst is. Bij mijn vorige motor was mijn houding (1m85) en opgetrokken knieën niet ideaal. Dus vroeger dan verwacht op zoek gegaan. Met een wissel die gelijkstaat aan ruilwaarde een Yam TDM900 geslecteerd. Zo waren mijn knieën meer relaxt en dus heup wat minder onder spanning. Maar toch geen feest....
Heb in ieder geval al onthouden uit deze thread dat de bestelde risers voor het stuur waarschijnlijk een goed idee is. Waarvoor mijn dank! En dacht nog wat te spelen met de demping van de vering(?) Deze blijkt standaard hard achteraan.
Dat herken ik dus presies, opgetrokken knieën hier heb ik ook last van. Na een uurtje motorrijden de rechte knie die erg pijnlijk begint te worden. en als klap of de vuurpijl na een uurtje of 2 de schouder een brandig gevoel. Voor ik aan een toerrit begin smeer ik er eerst Voltaren rond de knie een paracetamol en kan vertrekken tegen een uur of 12 nog een paracetamol en dan terug naar huis. Het gaat allemaal maar zat zelf ook al te kijken naar iets anders een Honda Forza 750 of de yamaha tmax 560 heb het een en ander hier al gelezen kan alleen bij mij niet in de buurt iets vinden om proef te rijden of voor een weekeinde uit proberen.
 
Dan adviseer ik je risers die én omhoog komen én naar je toe. Risers alleen omhoog heb ik hier nog voor je liggen, die andere zitten op mn TDM900 en bevallen prima. Ik ben 1.80/75 kg.
Vering van de TDM is achter prima instelbaar.
 
Hier snap ik even niets van je hebt een auto-ongeluk gehad rugwervel uit elkaar geklapt inmiddels grotendeels hersteld, maar met motorrijden heb je last van de rug daar had je voor het ongeluk ook al last van.
In overleg met een letsel schadejurist mag je opzoek gaan naar een andere motor!!!!
Het hele motorrijden heeft niets met het auto ongeluk te maken je had voor het ongeluk al rugklachten tijdens een lange rit.
Denk dat je voor je zelf wel weet of je een andere motor moet in verband met rugklachten hier heb je toch geen jurist nodig eerder een fysiotherapeut
Fijn dat jij precies weet wat hier speelt👍🏻. Ik ben niet van plan om op een openbaar forum tot in detail uit te gaan leggen wat er allemaal speelt, maar de jurist is destijds ingeschakeld om een schadevergoeding te regelen aangezien het om een bedrijfsongeval gaat en ik daardoor enkele tienduizenden euro’s aan schade (kosten ziekenhuis, fysio en inkomensverlies etc.) heb opgelopen.
Dat beetje last van de rug dat ik voor het ongeval kreeg na een lange rit staat niet in verhouding tot de extreme pijn die nu ontstaat bij een korte tijd in dezelfde zithouding. Dat heeft toch echt wel te maken met de wervel die permanent vervormd is.
Anyhow, jurist vindt huidige situatie een vorm van “schade” aangezien ik mijn hobby momenteel niet meer pijnvrij kan uitoefenen. Een andere motor met andere zithouding kan dit probleem oplossen, vandaar dat daar mogelijk een vergoeding voor geregeld kan worden. Betekent overigens niet dat ik er een slaatje uit kan slaan en meteen een dikke nieuwe motor ga uitzoeken, dat is de bedoeling helemaal niet. Ik wil gewoon normaal kunnen rijden, da’s alles.
 
Zelf heb ik al heel wat jaren rugklachten.

Zelf hou ik het lang vol op mijn r1200gs.
Maar dat zegt niet alles, ik ben er ook wel mee omgevallen omdat mijn been het even niet meer deed.

Wat voor mij niet werkt is een niergordel.
De ellende van dat ding is dat hij wel steun geeft maar je beter je lichaam, rugspieren, kan blijven trainen.
De spieren rondom het probleemgebied trainen.

Wat voor mij wel werkt is afwisseling.
uren achter elkaar vond ik al niet leuk maar gaat nu ook gewoon niet meer.
Ik moet een beetje in beweging blijven.
Daarvoor hoef ik niet elke keer te stoppen.
Maar juist door binnendoor te rijden, de kleine wegen op te zoeken, blijf ik lichamelijk een beetje in beweging.
Dan hou ik het de hele dag vol.
 
Tja, dat sporten vind ik ook ruk maar betrekkelijk interessant, maar spieren zijn - met of zonder rugletsel - noodzakelijk om goed op een motor te zitten, en om er voldoende controle over te hebben, imho. Gelukkig train je die ook enigszins door heel erg veel te rijden, soms… We zijn het verder eens: een rechtop zithouding belast de rug in principe vrij zwaar (oneffenheden in het wegdek), en de verleiding is groot om onderuit te zakken (doorzitten), maar een hoger stuur op de juiste afstand kan het ook makkelijker maken om de voor het specifieke geval juiste zithouding aan te nemen. En soms werkt een sportmotor gewoon beter, maar dat is erg afhankelijk van de persoon en de aard van de fractuur.

Het aannemen van die juiste zithouding is het punt: in geval van herstel na rugletsel is “de wereld” ineens anders. Want je had jezelf ooit een zithouding aangeleerd die werkte - goed of slecht, maakt niet uit - en die moet of gaat ineens anders zijn. Dus enerzijds uitzoeken welke zithouding voortaan werkt, en daarnaast heeft je lijf logischerwijs tijd nodig om daar aan te wennen, waarbij spieropbouw nodig kan zijn.
Rugpijn is altijd actueel, dus vandaar dat ik dit topic weer omhoog schop.
Voorover is voor mijn onderrug een pré. Rechtop is een kwartier leuk, daarna killing. Voorover gaat uren goed, als ik eraf stap en rechtop sta is het firma steun en kreun. Ben 5 weken geleden door mijn rug gegaan en deze x was het een dikke 12 op de pijnladder van 10. Extreme kramp in den onderug liet mij door mijn benen zakken en dus 5 dagen plat. Nu een aantal weken verder loop ik nog steeds scheef, en na een half uur zeurende pijn in voorkant bovenbenen. Fysio helpt niets/geeft tijdelijk verlichting, maar de problemen blijven terugkomen. Iedere keer meer en meer hevig. Ga volgende week naar een kliniek in Tilburg om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Voor nu is er zichtbare slijtage(minder ruimte tussen de wervels) op L1 L2 en L3 L4. Bloedonderzoek wijst niet uit.
De zeurende pijn is zwaar vermoeiend zeg maar.
 
Herkenbaar verhaal. Ik heb bij een crash ook mn rug gebroken gehad en nu een lading titanium dr in zitten. Mn KTM 1090R verkocht omdat ik in elkaar zak bij rechtop zitten en dan (nog meer) pijn krijg. Op mn Laverda zit ik voorover en dan gaat het beter, maar langer dan 50km rijden gaat gewoon niet meer. Het is wat het is helaas.
Wat ik absoluut niet snap is dat ik nog wel aardig kan mountainbiken. Dat houd ik langer vol dan motorrijden. Heel apart...
 
Bij het mountainbiken ben je in beweging, motorrijden is daarmee vergeleken statisch dus het is niet zo gek dat mountainbiken beter gaat. Ik heb problemen met mijn L5 en rechterschouder/arm (schroefjes) en zowel autorijden als motorrijden wordt na een uur vervelend en bij 2 uur is het echt over. Het is niet anders, gewoon naar je lichaam luisteren. Het moet wel leuk blijven. Ik gebruik overigens ook een niergordel en dat maakt het toch wat beter vol te houden.
 
Bij mijn eerste hernia (HNP) en bovendien een dubbele kon ik amper rechtop staan en liggen. Maar ik kon wel ruim 180 km. op de racefiets wegtrappen zonder al te veel in te moeten leveren qua snelheid. Moest wel blijven zitten want staan op de pedalen ging dan weer niet.
En zo kan dat voor elk anders zijn, alhoewel mijn voormalige artsen en fysio's aangeven dat bij een hernia/rugklachten voorover de betere houding zou zijn. Men had het ook over katten, die zich veelvuldig hol/bol maken...
 
Rugpijn is altijd actueel, dus vandaar dat ik dit topic weer omhoog schop.
Voorover is voor mijn onderrug een pré. Rechtop is een kwartier leuk, daarna killing. Voorover gaat uren goed, als ik eraf stap en rechtop sta is het firma steun en kreun. Ben 5 weken geleden door mijn rug gegaan en deze x was het een dikke 12 op de pijnladder van 10. Extreme kramp in den onderug liet mij door mijn benen zakken en dus 5 dagen plat. Nu een aantal weken verder loop ik nog steeds scheef, en na een half uur zeurende pijn in voorkant bovenbenen. Fysio helpt niets/geeft tijdelijk verlichting, maar de problemen blijven terugkomen. Iedere keer meer en meer hevig. Ga volgende week naar een kliniek in Tilburg om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Voor nu is er zichtbare slijtage(minder ruimte tussen de wervels) op L1 L2 en L3 L4. Bloedonderzoek wijst niet uit.
De zeurende pijn is zwaar vermoeiend zeg maar.
Wat kunnen ze aan slijtage doen?

Als ik last van mijn hernia (uitstulping van de tussenwervelschijf die tegen de zenuwbaan drukt) heb probeer ik zsm op de fiets te stappen, na 10 minuten voel ik dan al verlichting van de pijn.
Wat ook helpt is een niergordel, en dan zo strak mogelijk.
Alleen bij het afdoen moet je dan wel in bed liggen anders voel je de pijn zo terug vloeien.
Maar ieder persoon ervaart de pijn weer anders.
 
Slijtage, daar kunnen ze naar mijn idee wel iets aan doen(de pijn dan weg nemen doel ik op).

Maandag mri en woensdag de uitslag, maar ik verwacht er niet teveel van. Tijd zal het leren. Rugband aan en als de onderrug vermoeid raakt ga ik rusten. Fietsen gaat hier ook prima. Voorkant van mijn bovenbenen beginnen te zeuren na een kwartier staan/lopen. En veelal iedere dag hoofdpijn, maar dat zal vast voortkomen uit de rug-spanningen/scheef staan.
Zit bij rugpoli Brabant in Tilburg voor de geïnteresseerden.
Gelukkig geen uitval en extreme pijn, want dan ben je echt klaar. Je wordt dan wel sneller geholpen naar mijn idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan