rijden met schroef in band?

4 jul 2019
32
15
Na een rit zag ik dat er een schroef in mijn achterband zit, zie de foto. Ik neem aan dat ik dan de band gelijk moet vervangen voor de veiligheid??

En moet ik dan ook gelijk mijn voorband vervangen? Die is in principe nog goed genoeg qua profiel.

En kan ik er wel mee naar een garage rijden? Of is het echt super onveilig hier nog mee te rijden en moet ik hem laten ophalen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20200425_115140.jpg
    IMG_20200425_115140.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 31
Het onderwerp is vaker langs gekomen:






Voorband die niet oud is, nog genoeg profiel heeft, nog kan passen bij de achterband die je er op gaat zetten, ter reparatie vervangen is geld verbranden IMHO.

db
 
Het onderwerp is vaker langs gekomen:






Voorband die niet oud is, nog genoeg profiel heeft, nog kan passen bij de achterband die je er op gaat zetten, ter reparatie vervangen is geld verbranden IMHO.

db
Ah ik wist niet dat een band gerepareerd kon worden, chill, ga ik dat doen. Bedankt voor het advies!
 
Na een rit zag ik dat er een schroef in mijn achterband zit, zie de foto. Ik neem aan dat ik dan de band gelijk moet vervangen voor de veiligheid??

En moet ik dan ook gelijk mijn voorband vervangen? Die is in principe nog goed genoeg qua profiel.

En kan ik er wel mee naar een garage rijden? Of is het echt super onveilig hier nog mee te rijden en moet ik hem laten ophalen?

Alvast bedankt!

Hoi Laurens,
van 1 detail foto is weinig op te maken, behalve dat het lijkt of men destijds een slecht passende schroevendraaier voor die schroef heeft gebruikt ;)
Ik zou zelf de band eerst oppompen als de druk te laag en en desnoods met een fietspomp mee naar de dichtstbijzijnde garage rijden, maar bel wel eerst even natuurlijk om je probleem uit te leggen.
misschien kan de band na het verwijderen vanaf het wiel nog wel gerepareerd worden, of men dat kan en/of wil is aan hun.
Bij een motorzaak kan men dan ook wel beoordelen hoe de staat van je voorband is.
Daar zal men natuurlijk onder het mom van veiligheid je een complete set willen verkopen en misschien is dat ook wel gewoon de beste en veiligste optie.
Maar om een band goed te kunnen beoordelen moet je hem liefst in handen hebben of iig heel veel foto's ervan.
 
Ah bedankt voor alle tips. Zoals je merkt weet ik er niet echt iets van af.. was al bang dat mijn band misschien zou gaan klappen ofzo. Maar volgens mij kan ik hem gewoon naar een garage rijden en daar laten fixen.

Bedankt allemaal.
 
Ah bedankt voor alle tips. Zoals je merkt weet ik er niet echt iets van af.. was al bang dat mijn band misschien zou gaan klappen ofzo. Maar volgens mij kan ik hem gewoon naar een garage rijden en daar laten fixen.

Bedankt allemaal.
De meeste motor- of bandenzaken doen dat niet meer, in verband met aansprakelijkheid. Bovendien moet de band er vanaf, dat kost tijd en dus geld. Neem dit in overweging met de te verwachten levensduur van de band.
 
De 1e vraag is: is de band nu ook lek? Wellicht is het maar een erg kort schroefje/enkel een afgebroken kop van een schroefje en zit ie er slechts een mm of wat in.
Dus is de bad ook al wat leeggelopen/merk je dat er lucht langs de schroef komt? (beetje zeepsop op doen)
En een voor- en achterband slijten sowieso al niet even snel.
Nee hij is sowieso nog niet zacht, maar zal dat met dat sop wel even testen. Goede tip.
 
De meeste motor- of bandenzaken doen dat niet meer, in verband met aansprakelijkheid. Bovendien moet de band er vanaf, dat kost tijd en dus geld. Neem dit in overweging met de te verwachten levensduur van de band.
Heb net wat zaken gebeld en merk inderdaad dat sommigen zeggen dat het waarschijnlijk gemaakt kan worden en andere dat dat veel te gevaarlijk is dus dat je hem moet laten vervangen.
 
Da's dus niet unaniem

Ik had dus een schroef in de achterband van een best wel zware toerfiets (zie hier boven in de link die ik heb opgegeven) - Laten fixen in België door een pneus en gewoon nog zeker 6000km gereden met die band. Ik had er een tweede spijker in - toen maar laten vervangen aangezien de achterband toch al op zijn eind was. Voorband was sowieso heen dus gelijk niet setje laten monteren.

Gewoon laten maken - zeker als die band nog lang niet aan vervanging toe is
 
Band hoeft er niet af, propje en klaar.

Auto zaken doen t nog bijna dagelijks.
Als de motorzaak er dus niet aan wil weet je waar je heen moet.

Ik zal het je nog sterker vertellen.
In de Adventure motor wereld wordt nu juist overgegaan op tubeless banden met als reden dat je die kunt repareren zonder ze van de velg te halen.
Bij mijn motor zat ook zo'n kitje dat je het zelf kunt doen. Nu rij ik echter met binnenband dus heb er niks aan, maar het idee is er.
 
Afgelopen dinsdag wilde ik gaan rijden.... maar toen ik naar mijn Burgman liep, zag ik meteen dat mijn achterband slap was. Suzuki-pechservice gebeld......binnen uur stond ANWB voor mijn deur. Flinke spijker eruit gehaald, en prop erin. Zijn advies: je mag er tijdelijk mee rijden, maar ga ermee naar je motorzaak. Een auto mag er langer mee blijven rijden, maar een motor heeft maar twee wielen en dan is het niet veilig om met prop te blijven rijden.. Vrijdag naar mijn motorzaak geweest, had zowiezo al afspraak vanwege kleine beurt. Band was pas half jaar oud, maar ook daar zeiden ze: vervangen. En omdat voorband kaal was werden het dus 2 banden.
Kostte wel wat, maar veiligheid staat bij mij voorop!
 
Verbazingwekkend dat er altijd nog mensen zijn die niet weten dat een via de buitenkant aangebrachte prop alleen dient als thuiskomer. Dat staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Je hebt gelijk en wil geen discussie opstarten .Maar ken jij verhalen van goed aangebrachte proppen die er uit knallen ik niet dus dat mensen er mee door rijden is niet zo gek .Gewoon een vraag thats all
 
Verbazingwekkend dat er altijd nog mensen zijn die niet weten dat een via de buitenkant aangebrachte prop alleen dient als thuiskomer. Dat staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Je mag er 100 miles mee rijden staat er in, en dan vervangen of repareren. Maar ik heb een km teller. :+

Maar ik weet het wel, ik zie er geen groter gevaar in dan ademhalen (is sinds 2020 ook gevaarlijk).

Lekken door een spijker/schroef/... of langs een paddo.van de laatste weet je dat hij erin zit.

Vaak ben je te bang. I survived 100 miles with a mushroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan