rijden met schroef in band?

4 jul 2019
32
15
Na een rit zag ik dat er een schroef in mijn achterband zit, zie de foto. Ik neem aan dat ik dan de band gelijk moet vervangen voor de veiligheid??

En moet ik dan ook gelijk mijn voorband vervangen? Die is in principe nog goed genoeg qua profiel.

En kan ik er wel mee naar een garage rijden? Of is het echt super onveilig hier nog mee te rijden en moet ik hem laten ophalen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20200425_115140.jpg
    IMG_20200425_115140.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 31
Spanband mee en je bindt het ding achterop. Ik doe dat met enige regelmaat als ik mijn banden voor de vakantie laat vervangen maar de huidige band heeft nog voldoende profiel. Dan gaat die na de vakantie weer terug.
Dat is ook recht wel een werkbaar idee. Alleen zit ik dan met een band die ik moet opknappen met twee linkerhanden haha. Wellicht voor de toekomst eens.
 
Heb net wat zaken gebeld en merk inderdaad dat sommigen zeggen dat het waarschijnlijk gemaakt kan worden en andere dat dat veel te gevaarlijk is dus dat je hem moet laten vervangen.

De motorzaak die het veel te gevaarlijk vindt wil je een nieuwe band verkopen.

Zoals al duizend keer eerder is aangegeven: Met een prop kun je je band prima oprijden. Vertrouw je dit niet? Dan zo'n paraplu er in.
 
Ja met een sopje er op, kwamen belletjes uit.
En daarna bij t tankstation opgepompt en toen zat er in t begin ook maar 1 bar in terwijl ik de spanning een paar weken geleden nog had gecheckt.
Ik had al eerder aangegeven om dit topic maar te sluiten. Maar gelukkig ben je uit 'de dood weer opgestaan'.

Als ik de foto van die bout zie, en zoals je vertelt loopt ie niet al te snel leeg, is dat precies zoals ik het heb gehad.
Ik had een vrijwel nieuwe achterband, die ineens minder hard was.
Bij onderzoek bleek er een bout in te zitten, net als op jouw foto.
Er is toen een pluutje ingezet, waarna ik de band gewoon heb kunnen oprijden tot einde levensduur.
Wel steeds blijven controleren of er ter plaatse van het gat geen bult zou gaan ontstaan.
Dat betekent dan karkas-schade en DIRECT vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg dan ook dat op auto's is het normaal dat je op 1 as dezelfde banden laat monteren voor de (goede) rijeigenschappen. Niet wat de wet voorschrijft. Het gaat er bij auto's om dat je geen radiaal band en een diagonaal banden mag hebben op 1 as. 'T is maar welke eigenschappen je wil hebben voor je voertuig waar je onder soms barre omstandigheden met bijvoorbeeld 130km/u jezelf voortbeweegt. In DLD is de regelgeving (TuV) strenger dan de APK. Maar daar mag je dan op de autobahn een stuk sneller. En nogmaals: Als 1 band er de brui aan geeft, terwijl de andere nog even door wil of kan..

heb je er eigenlijk ervaring mee ? ik vermoed van niet, want je durft dat niet aan ...

Ik heb al met "letterlijk" alles door elkaar gereden. tot radiaal voor en diagonaal achter. je merkt daar NIKS van. Stop met je eigen angsten te projecteren op anderen.
wil je het perse veilig houden : kruip niet op een motorfiets. Als ze nu pas de motorfiets zouden uitvinden en direct met een 200pk bom op de markt zouden komen, het zou nooit toegelaten worden wegens veel te gevaarlijk.
 
heb je er eigenlijk ervaring mee ? ik vermoed van niet, want je durft dat niet aan ...

Ik heb al met "letterlijk" alles door elkaar gereden. tot radiaal voor en diagonaal achter. je merkt daar NIKS van. Stop met je eigen angsten te projecteren op anderen.
wil je het perse veilig houden : kruip niet op een motorfiets. Als ze nu pas de motorfiets zouden uitvinden en direct met een 200pk bom op de markt zouden komen, het zou nooit toegelaten worden wegens veel te gevaarlijk.
Waar heb ik dan wel of geen ervaring mee? En wat durf ik niet aan? Er is iemand die een vraag stelt waaruit blijkt dat-ie niet goed weet wat-ie er mee aan moet, en dus om raad vraagt. Dan heeft die persoon recht op een antwoord waarmee hij verantwoord verder kan. Er zijn er altijd die vertellen wat zij wel niet durven. Daar heeft die persoon niks aan. Dus niks angsten projecteren op anderen, maar gewoon vertellen hoe het zit. Gelukkig zijn er posters die het met mij in de discussie eens zijn, in plaats van aan het eind nog even hun plasje er over doen.

En daarbij is het niet voor niks dat er voor motoren een faserijbewijs is ingevoerd omdat het blijkbaar niet slim is om direct met 200pk te beginnen. Dat ben ik met je eens.
 
Ik heb nijn motor uit duitsland en de verkoper vertelde mij dat er op deze motorfiets alleen maar michelin banden mochten
Of het waar is weet ik niet,ik vroeg nergens om het werd mij gemeld.
Op zich is zo,n keuring als in duitsland op de motorfietsen zo gek nog niet.
 
Ik zal ook altijd adviseren om 2 dezelfde types op 1 as te monteren. Mijn reactie was puur gericht op de reactie waar in stond dat dit een apk eis was.
Eigenlijk moet je omwille van de balans aan de tegenovergestelde zijde nog een schroef in je band draaien, beetje vet op de punt, blijft-ie lekker dicht... Het beste is om de 72 graden een schroef erin bijdraaien zodat er dan 5 inzitten
 
Ik heb nijn motor uit duitsland en de verkoper vertelde mij dat er op deze motorfiets alleen maar michelin banden mochten
Of het waar is weet ik niet,ik vroeg nergens om het werd mij gemeld.
Op zich is zo,n keuring als in duitsland op de motorfietsen zo gek nog niet.
Nee. Dat kan niet. Een motor moet banden hebben die qua maat, load- en snelheidsindex aan bepaalde specificaties voldoen. Van een gespecificeerd merk kan nooit sprake zijn. In Duitsland heb je dan ook nog te maken met de Tüv-homologatie: een zuiver administratieve handeling waarbij een andere organisatie dan jijzelf verklaart dat een bepaald merk en type band die load- en snelheidsindex op de zijkant heeft staan.
 
Zou je bandenZEEP kunnen gebruiken ? Het spul dat je nodig hebt wanneer je een band wil vervangen ? Ik heb nu geen probleem, maar ik vraag het maar even voor de toekomst :-).
De bedoeling is dat je de meegeleverde solutie(een soort lijm) gebruikt zodat de prop goed vast vulvaniseert en dan lekdicht vast zit en er niet uitvliegt. Vet en zeep hebben precies het tegenovergestelde doel, dus wat denk je zelf ;)
 
De bedoeling is dat je de meegeleverde solutie(een soort lijm) gebruikt zodat de prop goed vast vulvaniseert en dan lekdicht vast zit en er niet uitvliegt. Vet en zeep hebben precies het tegenovergestelde doel, dus wat denk je zelf ;)

Ok, ik wist niet dat die prop met een soort lijm moet vast komen te zitten; dan is het natuurlijk wel duidelijk :-). Ik dacht dat de prop bleef zitten door de bandendruk die hem tegen de binnenkant openduwt.
 
Nee. Dat kan niet. Een motor moet banden hebben die qua maat, load- en snelheidsindex aan bepaalde specificaties voldoen. Van een gespecificeerd merk kan nooit sprake zijn. In Duitsland heb je dan ook nog te maken met de Tüv-homologatie: een zuiver administratieve handeling waarbij een andere organisatie dan jijzelf verklaart dat een bepaald merk en type band die load- en snelheidsindex op de zijkant heeft staan.
Niet helemaal.
Er is dus voor (vrijwel) elk model motorfiets een lijst van welke banden je wel mag gebruiken. Niet op de lijst, dan mogen ze ook niet op de motor. En daar zijn ze zeer streng in....
Dus is het heel goed mogelijk dat er alleen nog maar Michelins op desbetreffende motorfiets geplaatst mogen worden (voor inwoners van Duitsland).
En als buitenlander moet je van goede huize komen om een andere band geplaatst te krijgen. Uit ervaring weet ik dat de dealers er daar erg lastig over doen. Ik ben zelf motorbandenleverancier en kreeg in Duitsland tot 2 keer aan toe niet de band die ik wilde. Door een los wiel aan te leveren "wist de dealer niet om welke motor het ging" (dus wel) en deed hij het toch....
 
Waar heb ik dan wel of geen ervaring mee? En wat durf ik niet aan? Er is iemand die een vraag stelt waaruit blijkt dat-ie niet goed weet wat-ie er mee aan moet, en dus om raad vraagt. Dan heeft die persoon recht op een antwoord waarmee hij verantwoord verder kan. Er zijn er altijd die vertellen wat zij wel niet durven. Daar heeft die persoon niks aan. Dus niks angsten projecteren op anderen, maar gewoon vertellen hoe het zit. Gelukkig zijn er posters die het met mij in de discussie eens zijn, in plaats van aan het eind nog even hun plasje er over doen.

En daarbij is het niet voor niks dat er voor motoren een faserijbewijs is ingevoerd omdat het blijkbaar niet slim is om direct met 200pk te beginnen. Dat ben ik met je eens.
Dus ik mag concluderen dat je geen ervaring hebt met verschillende banden onder je motor?
Het faserijbewijs is ingevoerd dankzij de lobby van de motor en rijschoolbranche, in Nederland Bovag en RAI geheten. Er is geen enkel bewijs dat er een relatie is tussen motorvermogen en ongevallen.
 
Dus ik mag concluderen dat je geen ervaring hebt met verschillende banden onder je motor?
Het faserijbewijs is ingevoerd dankzij de lobby van de motor en rijschoolbranche, in Nederland Bovag en RAI geheten. Er is geen enkel bewijs dat er een relatie is tussen motorvermogen en ongevallen.

Het mag wel, maar het antwoord is :Nee

Goh

Ik lees toch wat anders:
De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan