rijden met schroef in band?

4 jul 2019
32
15
Na een rit zag ik dat er een schroef in mijn achterband zit, zie de foto. Ik neem aan dat ik dan de band gelijk moet vervangen voor de veiligheid??

En moet ik dan ook gelijk mijn voorband vervangen? Die is in principe nog goed genoeg qua profiel.

En kan ik er wel mee naar een garage rijden? Of is het echt super onveilig hier nog mee te rijden en moet ik hem laten ophalen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20200425_115140.jpg
    IMG_20200425_115140.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 31

Zo fix ik mijn banden. Dit was 1e keer dus was wat aan het stoeien met de tool. Bewust de film zo gelaten dat je kan zien hoe de paddo niet moet. Inmiddels 3x motorband en 1 autoband mee gefixt en alles opgereden. De plek waar jouw schroef zit is perfect voor "mijn" reparatie.
Leuke film maar waarom gebruik je geen vet zodat de stuk rubber er makkelijker in de band gaat.
 
Je mag er 100 miles mee rijden staat er in, en dan vervangen of repareren. Maar ik heb een km teller. :+

Maar ik weet het wel, ik zie er geen groter gevaar in dan ademhalen (is sinds 2020 ook gevaarlijk).

Lekken door een spijker/schroef/... of langs een paddo.van de laatste weet je dat hij erin zit.

Vaak ben je te bang. I survived 100 miles with a mushroom.
Ja, het is net zoiets als corona. Nu niet iedereen ziek is of doodgegaan, worden de regels niet meer opgevolgd.
 
En wat is het worstcase scenario met een prop in de band... Scheurt hij dan aan flarden en maak je een dubbele salto tegen een vrachtwagen aan?
Volgens mij loopt je band ongeveer net zo leeg als hij langs een spijkertje oid zou doen. Heel jammer, dan moet je alsnog voor een nieuwe band.

Ik heb er met de auto 35K km mee gereden, geen probleem.
Met de motor/brommer ook wel wat lekke banden gehad, in het begin wel eens door onkunde gemonteerd of te weinig lucht. Later wel eens door spijkers oid.
Geen van de keren resulteerde het in gigantisch onbestuurbare motor, dus van een prop die op magische wijze los zou komen lig ik ook niet gigantisch wakker.

Er zijn zat redenen te verzinnen voor een producent van proppen om aan te geven dat je er niet mee moet doorrijden.
 
Ik zou de band laten repareren Laurens, waarom je meteen de voorband wilt vervangen als er iets in je achterband zit begrijp ik niet echt.
Omdat TS in zijn leventje compleet overspoeld is met regeltjes, 20 pagina's A4 veiligheuidsvoorschriften voor een scheerapparaatje, bangmakerijen van mensen om hem heen die dat ook zijn, roodwitte lintjes, hypotheses, belerende woorden, rode driehoeken en pilonnen en dus compleet in zijn broek schijt als hij iets moet doen waarvan hij heeft gehoord dat het misschien wel eens tot ernstige ongelukken en zelfs de dood ten gevolge hebbend kan leiden.


Ja, dan krijg je dat
 
En wat is het worstcase scenario met een prop in de band... Scheurt hij dan aan flarden en maak je een dubbele salto tegen een vrachtwagen aan?
Volgens mij loopt je band ongeveer net zo leeg als hij langs een spijkertje oid zou doen. Heel jammer, dan moet je alsnog voor een nieuwe band.

Ik heb er met de auto 35K km mee gereden, geen probleem.
Met de motor/brommer ook wel wat lekke banden gehad, in het begin wel eens door onkunde gemonteerd of te weinig lucht. Later wel eens door spijkers oid.
Geen van de keren resulteerde het in gigantisch onbestuurbare motor, dus van een prop die op magische wijze los zou komen lig ik ook niet gigantisch wakker.

Er zijn zat redenen te verzinnen voor een producent van proppen om aan te geven dat je er niet mee moet doorrijden.

Als de plu er echt uitschiet dan heb je wel een aanzienlijk groter gat dan van een spijker (die zelf het gat ook deels dicht houdt) dus je band zal dan wel erg snel leeglopen, wat wel gevaarlijk kan zijn. Waarschijnlijker echter is dat de plu er niet uitschiet maar lucht lekt. Zelf heb ik 3 a 4 maanden met een zelf aangebrachte plu gereden. Geen problemen mee gehad.
 
Ik heb wel eens een ventiel afgescheurd door te lage bandendruk en een waarschijnlijk 20 jaar oude binnenband.
Was nog op een soepele Tube band ook nog. Dat het in de bocht was gaf wel ff een slinger, maar onbestuurbaar is een groot woord.

Vooral als je een vrij lage en stugge tubeless hebt zal het effect nog minder zijn.
 
Ik heb met een scooter een keer een prop verloren, dat is niet langzaam leeg lopen hoor :N.... niet fijn, gewoon niet verder mee rijden op een motor dan nodig, kun je er ook geen spijt van krijgen.

Op dit moment heb ik dan weer een dingetje in de band waar ik trots op mag wezen.... Goede nieuws: is er met behulp van een tang ook weer uitgekomen, gelukkig alleen in het rubber gestoken *D... maar toch maar even laten controleren, band is langzaamaan wel toe aan vernieuwing ook.

IMG_3669.jpeg
 
Nouja ik ben niet een te voorzichtig type, maar als deze band langzaam (of plots wat sneller) leeg raakt en het is een vrij lange schroef dan krijgt je velg het wel vrij zwaar te verduren.
Dat zou ik zelf dan weer wel voor willen zijn.
 
Ik heb bij een bijna nieuwe band wel eens een binnenband erin laten zetten. Ging prima. Bandje niet opgereden helaas, in Duitsland nog een spijker erin en dan is een tubeless niet even langs de weg te fixen. Nog 10 km gereden ofzo met een lege band (wat een takkeherrie en sturen is ook niet echt top... ) En de band laten vervangen.
Zo'n binnenband is dus ook nog een optie.
 
Vrijwel al mijn achterbanden eindigen met één, en soms zelfs twee, proppen er in. En versleten tot aan de slijtnok. Al jaren. Kiek maar wat je er mee doet. Als je naar iedereen luistert dan doe je uiteindelijk nix.
Ik dacht dat ik sinds 1993 nog nooit een prop had in mijn achterband, maar herinner mij dat nu wel een keertje. Bij een budget fiets.
Met dat ding ook nog meerdere malen op Zandvoort gereden.
Ik was met name bang voor het opwarmen van de band op hoge snelheid en veel bochten, in de zomer ging het rubber soms zelfs smeren.
Het geheel gaf geen krimp. :N :t

Op een gegeven moment ben ik de prop ook vergeten. Het was gewoon een motor met goede achterband. ;)
 
En wat is het worstcase scenario met een prop in de band... Scheurt hij dan aan flarden en maak je een dubbele salto tegen een vrachtwagen aan?
Volgens mij loopt je band ongeveer net zo leeg als hij langs een spijkertje oid zou doen. Heel jammer, dan moet je alsnog voor een nieuwe band.
Niet helemaal. Bij montage van een prop of een pluutje moet je het gat groter maken met een bijgeleverd freesje.
Het grote voordeel van een pluutje is dat het freesje beduidend dunner is, dus dat karkasschade minder vaak zal optreden.
Daarnaast moet een pluutje van binnenuit aangebracht worden, dus je hoort ook de binnenkant van de band te controleren op schade.

Dat veel motorzaken geen reparaties doen aan banden is niet waar. Veel doen het juist wel.
Degenen die het niet doen hebben daar een paar redenen voor:
1. Mogelijke aansprakelijkheidsclaims mocht het mis gaan. Niet elke aansprakelijkheidsverzekering van die bedrijven accepteert deze reparaties.
2. Ze weten niet hoe een deugdelijke reparatie uit te voeren is.
3. Ze verkopen liever nieuwe banden.

Ik heb honderden motorband-reparaties gedaan. Slechts een enkeling lukt niet. En in die gevallen loopt de band nog steeds langzaam leeg, nooit iets ernstigs meegemaakt. Ofwel, je bent er ongeveer hetzelfde aan toe als voor de reparatie.....
Een enkele keer twijfel ik vooraf of het gaat lukken, meestal weet ik meteen al of het kan of niet. Dan is het een gokje......
 
Of het slim is of niet maakt mij niet veel uit,maar ik denk wel dat het veel uitmaakt of je op een hakkepuf motor rijdt of op een motorfiets met veel power
En ook je rijstijl maakt natuurlijk veel uit,ik houdt van gasgeven,maar zou nooit een prop laten zetten bij mijn motorfiets,daar en tegen rijdt ik ook in een transporter bus maar dan vindt ik het prima
Als bij plus 200km/uur er iets met de prop gebeurd wordt je daar niet vrolijk van
 
  • Haha
Waarderingen: Manz
Terug
Bovenaan Onderaan