Rijden op grote hoogte

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
1
IJmuiden
Met dit topic hoop ik dat er wat meer inzicht komt in de gevolgen van het rijden op grote hoogte, daamee bedoel ik dus hoogtes tussen de 3000 en 5000 meter.
Een motor met motormanagement zal alles flink bijregelen als de lucht ijler wordt maar hoe zit het met carburateurmotoren?
Zelf wil met een XT600 volgend jaar in de Pamirs gaan rijden met als hoogste punt een pas van 4655m, ik heb begrepen dat speciale maatregelen niet echt nodig zijn maar het gaat ook meer om de technische achtergrond.
Ook gelezen dat benzine met een lager octaan getal gunstiger is, vraag me dan wel af of een motor met een hoge compressie verhouding het wel zo goed zal doen.
In een reis verslag heb ik verder gelezen dat iemand met een BMW F650 in de bergen een veel lager verbruik had dan op zeenivo.

Gixxerdré

MF'er
17 apr 2007
103
0
Leiden
Ik denk zelf dat een carburateur motor minder problemen zal geven. als het al problemen geeft is het makkelijker te verhelpen (luchtschroef)
Las toevallig gisteren in de autokampioen dat er auto's zijn die problemen krijgen met de lambdasonde en brandstofpompen op grote hoogte waardoor de motor slecht ging lopen en ook niet meer af te regelen was.

Aangezien lambdasondes en brandstofpompen ook bij de moderne motorfietsen worden gebruikt zouden die imho meer problemen opleveren dan een traditionele carb motor.

gassen

MF veteraan
Donateur
26 apr 2004
11.812
641
Venray
Als je alleen de bult over moet zou je het kunnen wagen maar als je er lagere tijd rondrijdt:
1 of 2 maten kleinere hoofd- en stationiar sproeiers meenemen evt de naald nog laten zakken.
Ijlere lucht , dus de kans op verzuipen is redelijk aanwezig.

leesvoer: Carburator setting by chart

Laatst bewerkt:

COOLMAN

Die hard MF'er
31 aug 2009
908
0
Elke 300 in hoogte geeft ca. 2 tot 3 % vermogens verlies.

Geld voor benzine en diesel. Carb of injec. maakt niet uit.

Heeft te maken met ijlere lucht en lager atmosferische druk.

In beginsel zal je meer gas geven ( rechter handje) en merk je er weinig van.

Op die hoogte licht sneeuw en ijzel, dus echt plat door de bocht met vermogen op het achterwiel zal niet zo noodzakelijk zijn.

Op 5000 mtr. ben je dus ca. 50% vermogen kwijt.

Met 100pk beneden, heb je nog ca. 50 pk boven. Kom je de bult wel mee over.
Maak je geen zorgen over verijking of verarming. Door de lagere druk wordt er ook minder brandstof (carb) aangevoerd.
Injec. regelt het zelf.

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.447
154
Soest
Een aantal jaren terug de pyneneene in geweest met twee vrienden. We reden allemaal een carb. motor en hadden allemaal min of meer er last van. Niet dat de motor niet draaide maar het vermogen viel aanzienlijk terug.

De oplossing is natuurlijk een ander sproeier bezetting maar dat is een hoop gesleutel onderweg.

Threoretische oplossing. Sproeier bezetting voor de bergen. Onderweg er naar toe de choke iets openzetten?

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
4.905
658
Ik heb wel eens in de Sierra Nevada gereden en pas nog in Italië.
Wat mij opviel was dat een motor langzamer stationair gaat lopen.
Voor de rest was het mooi rijden.

[email protected]@

MF veteraan
Donateur
8 okt 2004
16.395
7.094
nijmegen

Op die hoogte licht sneeuw en ijzel, dus echt plat door de bocht met vermogen op het achterwiel zal niet zo noodzakelijk zijn.

Maak je geen zorgen over verijking of verarming. Door de lagere druk wordt er ook minder brandstof (carb) aangevoerd.
Injec. regelt het zelf.

Je zult het misschien niet geloven maarrrrrrrr.

Berg op richting andorra, gaf 4 jaar terug een zx7r veel problemen, liep niet meer boven de 5000 rpm, terwijl mijn gixxer 1100 nergens last van had ( de zx7r was 2 weken van te voren nog op de dynobank geweest, en helemaal afgesteld)

Dit jaar met een Z1000 en zx9r naar boven, zx9r nergens last van, Z1000 viel gewoon stil.... ( injectie dus) ra ra politiepet

Franxtasy

Die hard MF'er
13 nov 2003
362
0
Groningen
De laatste vakantie in de bergen kwam mijn motor nauwlijks de berg op. In de 1 een bochtje om, optrekken naar de 2 en dan smoorde hij, vermogen zakte in en weer terug naar de 1, of met slippende kopppeling in de 2 naar boven, wat ik uit pure frustatie ook deed. Hoe hoger ik kwam hoe erger het werd.

Later op de dynobank bleken de gasbuizen versleten. In lage toeren kreeg ie in verhouding veel te veel benzine. Met de ijle lucht boven werd dat waarschijnlijk alleen maar erger.

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
283
Amsterdam
Je zult het misschien niet geloven maarrrrrrrr.

Berg op richting andorra, gaf 4 jaar terug een zx7r veel problemen, liep niet meer boven de 5000 rpm, terwijl mijn gixxer 1100 nergens last van had ( de zx7r was 2 weken van te voren nog op de dynobank geweest, en helemaal afgesteld)

Dit jaar met een Z1000 en zx9r naar boven, zx9r nergens last van, Z1000 viel gewoon stil.... ( injectie dus) ra ra politiepet

Dat komt omdat een Z1000 geen rekening houdt met de atmosferische druk, c.q. hij heeft hier geen sensor voor. De laatste serie BMW's (F650 Twin, F800, R1200, K1200 (behalve GT van voor 2006 en LT) en K1300) hebben bijvoorbeeld wel een druksensor aan boord.

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
3.951
1.791
provincie Groningen
Zelf ben ik met een XT600 in de Himalayas geweest, de hoogste pas die ik heb genomen was 5600 meter. Bij hoogtes boven de +/- 3000m begon de XT echt merkbaar slechter te lopen. Op zulke hoogtes zette ik er inderdaad een andere (kleinere) hoofdsproeier in en ook de naald verhing ik een tandje. Zelfs dan kon ik alleen nog maar met veel moeite omhoog. Maar altijd nog wel veel sneller als de lokale bevolking met jeeps.

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
1
IJmuiden
Zelf ben ik met een XT600 in de Himalayas geweest, de hoogste pas die ik heb genomen was 5600 meter. Bij hoogtes boven de +/- 3000m begon de XT echt merkbaar slechter te lopen. Op zulke hoogtes zette ik er inderdaad een andere (kleinere) hoofdsproeier in en ook de naald verhing ik een tandje. Zelfs dan kon ik alleen nog maar met veel moeite omhoog. Maar altijd nog wel veel sneller als de lokale bevolking met jeeps.

heb je ook met andere benzine te maken gehad? Octaan 80 of zo...
In de stan landen waar ik volgend jaar heen ga heb je nog wel eens lager octaan benzine, met een beetje geluk nog 91 en anders 86 of 80 of zelfs 76.
In de grote steden is meestal wel 95 of zelfs 98 te krijgen, in Uzbekistan rijden vele op LPG dus daar is minder keuze in Benzine.
Ik zorg in elk geval voor een flinke actieradius.

Je hebt die 5600 meter in elk geval wel gehaald en daar gaat het om, op die hoogte ben je als mens ook niet zo snel meer. Ik wil ook nog eens naar Leh en omgeving.

BandY

MF veteraan
Donateur
17 apr 2008
39.816
12.296
Hoorn
heb je ook met andere benzine te maken gehad? Octaan 80 of zo...In de stan landen waar ik volgend jaar heen ga heb je nog wel eens lager octaan benzine, met een beetje geluk nog 91 en anders 86 of 80 of zelfs 76.In de grote steden is meestal wel 95 of zelfs 98 te krijgen, in Uzbekistan rijden vele op LPG dus daar is minder keuze in Benzine.Ik zorg in elk geval voor een flinke actieradius.Je hebt die 5600 meter in elk geval wel gehaald en daar gaat het om, op die hoogte ben je als mens ook niet zo snel meer. Ik wil ook nog eens naar Leh en omgeving.

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
2
breda
In de stan landen waar ik volgend jaar heen ga heb je nog wel eens lager octaan benzine, met een beetje geluk nog 91 en anders 86 of 80 of zelfs 76.
In de grote steden is meestal wel 95 of zelfs 98 te krijgen, in Uzbekistan rijden vele op LPG dus daar is minder keuze in Benzine.

Je hebt die 5600 meter in elk geval wel gehaald en daar gaat het om, op die hoogte ben je als mens ook niet zo snel meer. Ik wil ook nog eens naar Leh en omgeving.

Op 5000 m boven zeenivo kan je last krijgen van hoogteziekte.
Je moet dan extra zuurstof toegediend krijgen. Hoofdpijn, draaierigheid, concentratieproblemen. Zeker op een zijspan is het zwaar werk op grote hoogte en kan je er last van krijgen. In het ergste geval kan je zelf niets meer, je moet dan naar beneden.

Voor de motor zou een compressor een uitkomst zijn, maar dat vereist nogal wat aanpassingen.

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
1
IJmuiden
Op 5000 m boven zeenivo kan je last krijgen van hoogteziekte.
Je moet dan extra zuurstof toegediend krijgen. Hoofdpijn, draaierigheid, concentratieproblemen. Zeker op een zijspan is het zwaar werk op grote hoogte en kan je er last van krijgen. In het ergste geval kan je zelf niets meer, je moet dan naar beneden.

Voor de motor zou een compressor een uitkomst zijn, maar dat vereist nogal wat aanpassingen.
Met hoogte ziekte houd ik met de komende trip ook al ernstig rekening mee, je kan er op 2500m al last van krijgen.

Ik ga niet met zijspan..... dat is inderdaad op dit soort wegen niet leuk meer.
De XT600 is vrij licht en goed hanteerbaar op zand en gravelwegen, sterker nog...hij is er voor gemaakt!

Laatst bewerkt:

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
3.951
1.791
provincie Groningen
Hoogteziekte klopt wel maar wanneer je geleidelijk went aan de hoogte valt het wel mee. Zelf heb ik er in ieder geval geen last van gehad. Je bent wel snel buiten adem. Weet wel dat wanneer ik een korte stop deed, ik de XT gewoon liet lopen, omdat ten eerste het starten ook niet meer zo vlot ging (alleen kickstarter) en ik niet genoeg lucht had om lang te trappen.
Wat benzine betreft, ik had 40 liter bij me en dit was soms net genoeg tot de volgende pomp. Kwaliteit??dit werkt daar anders, je neemt gewoon wat je kan krijgen, vaak uit een 200 literdrum.
Leh ben ik ook geweest (Ladakh, Zanskar en Kashmir) een speciale ervaring. Veel meegemaakt.

AadmanZ

MF veteraan
29 dec 2003
9.134
2
Haarlem

Injec. regelt het zelf.
XTtje gaat dan al gauw terug naar 20 pk :) Maar goed, in de himalaya is dat ook nog ruim voldoende..

El_Kingo

MF'er
14 jun 2009
63
1
Herten
Wat mij opviel was dat een motor langzamer stationair gaat lopen.

Ik had dezelfde ervaring tijdens tripjes door de Oostenrijkse Alpen. Hoe hoger op de berg hoe lager het stationair toerental bij mijn SV (met carb's). De F650 (met injectie) van mijn vrouw bleef lopen zoals ie altijd heeft gedaan.
Absoluut geen last gehad van vermogensafname. Ik had eerder het idee dat ie iets beter liep omdat de brandstof/zuurstof verhouding hoger was. Dat kan echter ook tussen mijn oren hebben gezeten :)

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
2
breda
Ik heb begrepen uit reisverhalen dat hij zuiniger zou lopen, vermogen neemt wel degelijk af.

Het is ook logisch dat het vermogen afneemt, je hebt immers op 5000 meter de helft van de hoeveelheid zuurstof per cm3 dan op zeenivo.
Vreemd dat de motor zuiniger wordt , de compressie neemt immers ook af. Een hoge compressie is noodzakelijk voor een hoog rendement.

Je kan weldegelijk hoogteziekte krijgen, ook al ga je met een slakkegang omhoog het gaat te snel, het aclimatiseren duurt weken. Zelfs klimmers kunnen het krijgen.

Buiten al de hindernissen lijkt het mij een fantastisch avontuur.

black mule

MF veteraan
3 dec 2008
11.450
53
Heemskerk
mijn ervaring op oude fietsen was toen (honda 400 twin) geen power
slecht starten en als het ging sneeuwen bevroor de carb-.
praat nu over 25 jaar terug ,dacht eigenlijk dat de meeste problemen nu
wel verholpen waren.
niet dus.......gewoon aanpassen dus.

Gman_NL

MF veteraan
14 sep 2006
2.011
0
Nijmegen

Klopt ja, ik ben bij een presentatie geweest van een wereldreiziger (met motor) en die vertelde inderdaad dat het octaan gehalte echt laag ging.
Hij mixte het zelf. Ik neem aan dat je toch reserve meeneem, probeer die op 98 te houden dan kan je mixen.

Bovenaan Onderaan