Rijden op grote hoogte

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Met dit topic hoop ik dat er wat meer inzicht komt in de gevolgen van het rijden op grote hoogte, daamee bedoel ik dus hoogtes tussen de 3000 en 5000 meter.
Een motor met motormanagement zal alles flink bijregelen als de lucht ijler wordt maar hoe zit het met carburateurmotoren?
Zelf wil met een XT600 volgend jaar in de Pamirs gaan rijden met als hoogste punt een pas van 4655m, ik heb begrepen dat speciale maatregelen niet echt nodig zijn maar het gaat ook meer om de technische achtergrond.
Ook gelezen dat benzine met een lager octaan getal gunstiger is, vraag me dan wel af of een motor met een hoge compressie verhouding het wel zo goed zal doen.
In een reis verslag heb ik verder gelezen dat iemand met een BMW F650 in de bergen een veel lager verbruik had dan op zeenivo.
 
Klopt ja, ik ben bij een presentatie geweest van een wereldreiziger (met motor) en die vertelde inderdaad dat het octaan gehalte echt laag ging.
Hij mixte het zelf. Ik neem aan dat je toch reserve meeneem, probeer die op 98 te houden dan kan je mixen.
Mixen is de grote truc denk ik.

met jerrycans (2x5l) heb ik een actieradius van 700Km (33liter), hierdoor kun je bij de aankoop van benzine wel een beetje kieskeurig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan