Rijden op platte achterband en het niet merken

ben20

MF'er
15 mrt 2009
76
2
Ik heb vroeger eens mijn achterband laten vervangen en door een slechte montage lekte het ventiel een zeer kleine hoeveelheid lucht.

Na een paar weken controleerde ik de bandenspanning (gewoon routinecontrole)en zag tot mijn verbazing dat er geen druk meer inzat. Dus heb toch wel zeker honderden kilometers gereden met een achterband zonder druk en dit merkte ik niet eens.

Mijn vriend heeft net een 2e hands yamaha gekocht, hij vond hem niet echt goed sturen dus ik zeg dat hij de bandenspanning best eens bekijkt. Wat blijkt, 0.1bar achter (voor ook maar 1.8 maar dat is in dit opzicht 'nog te doen')

De vorige eigenaar reed daar dus ook mee rond.
Die band was bij mij een Michelin pilot road, en bij mijn vriend een pirelli scorpion

Hoe is het mogelijk dat een band zo goed presteert zonder druk? Het kan dan toch niet anders dan dat er nog veel mensen zijn die dit voorgehad hebben en er nu zo mee rijden op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Met zo weinig bar is het een wonder dat je niet verongelukt bent :X En vooral met sturen merk je het, ik merk zelfs het verschil tussen 2.2 en 2.4 in een voorband.

En idd veel mensen rijden met een te lage spanning, ik heb vaak een bandenspannings meter mee en meet ik voor de grap de spanning bij mijn vrienden waarna vervolgens de halve groep bij de pomp staat lucht te tanken :')
 
Laatst bewerkt:
Met zo weinig bar is het een wonder dat je niet verongelukt bent :X En vooral met sturen merk je het, ik merk zelfs het verschil tussen 2.2 en 2.4 in een voorband.

En idd veel mensen rijden met een te lage spanning, ik heb vaak een bandenspannings meter mee en meet ik voor de grap de spanning bij mijn vrienden waarna vervolgens de halve groep bij de pomp staat lucht te tanken :')

Op een voorband denk ik dat het niet mogelijk is dat je het niet merkt als deze plat staat, net omdat je daar stuurt en je rechtstreeks gevoel hebt.

Het gaat hem dus wel degelijk over de achterband waarvan 3 rijders het niet aanvoelden
 
Laatst bewerkt:
weleens gelest met een lekke lege voorband. viel wat meer de bochten in maar verder geen problemen mee gehad. het is maar net hoever jeje banden gebruikt. op het circuit is 0.1 bar al goed merkbaar. op straat? zet voor meestal op 2,5 bar en met 1,5 merk ik dat ik weer eens moet bijpompen.
 
Mijn GTR staat op 2.9 en 2.5. Als er 0.2/0.3 bar minder inzit merk ik het direct. Bizar hoe sommige rijders gewoon met slappe banden de weg op gaan en het niet merken...
 
weleens gelest met een lekke lege voorband. viel wat meer de bochten in maar verder geen problemen mee gehad. het is maar net hoever jeje banden gebruikt. op het circuit is 0.1 bar al goed merkbaar. op straat? zet voor meestal op 2,5 bar en met 1,5 merk ik dat ik weer eens moet bijpompen.

Grappig, hier andersom. Ik kreeg een CB500 en een pacific coast amper de bocht door totdat ik de bandjes had opgepompt. Moest er echt aan gaan hangen. Met die PC was het helemaal een drama omdat er nog iemand achterop zat.
 
Merk het ook als ik mijn brommeRT uit de schuur haal, ding stuurt voor geen meter als er minder lucht in zit. En anders merk ik het wel als een stoepje af rijdt...
Met de auto merk ik het ook direct welke band er 0.1 bar is (of meer). Moet elke 2 weken aan de beademing...
 
Merk je normaal gezien echt wel, bij m'n vorige motor lekte alleen de achterband langzaam, bij 0.2-0.3 bar verschil merkte ik het direct. (Ik rij dan wel af en toe dicht op het maximaal kunnen van m'n banden)
 
Ik heb pas geleden nog zeker langer dan een week rondgereden met een schroef in mijn voorband. :(
De bochten gingen idd een stuk beroerder maar rechtuit merkte ik niks. :]
Danny :W :]
 
Ik merk het pas als ik tegen de limiet rij.

Met rustig rijden merk ik het nauwelijks, als ik wat meer naar de limiet ga rijden voel ik het duidelijk. Ik heb er dus maar een gewoonte van gemaakt om voor het wegrijden eerst de bandenspanning te meten.

Met een van mijn eerste koekblikken heb ik er een keer een band afgereden. Waarschijnlijk was deze ook te zacht en met een snel genomen bocht kwam de band los van de velg.
Pssst, schraap, kloink...... stoeprand beschadigd, velg en band naar de vaantjes en ik had een verhoogde hartslag.
 
Paar weken terug een slecht aangebrachte prop die uit de achterband schoot (jaaahaa ik weet het maar nood overmacht en andere redenen)
Wellicht dat de plotselinge overgang van 2.9 naar 0 een verschil maakt in vergelijk tot een langzaam leeglopende band maar ik vond het ENG .
Zeezieke kameel met parkinson omschrijft zo'n beetje het weggedrag .En goed merkbaar .
 
Hoe is het mogelijk dat een band zo goed presteert zonder druk? Het kan dan toch niet anders dan dat er nog veel mensen zijn die dit voorgehad hebben en er nu zo mee rijden op dit moment.

Dit kan omdat goede motorbanden veel beter zijn dan hun gemiddelde gebruikers. En ja ik denk dat er nog veel meer zijn.

Als ik met een groep een paar dagen weg ben ben ik de enige met een bandenspanningsmeter en de enige die het nameet en vult bij een tankstation.
 
Dit kan omdat goede motorbanden veel beter zijn dan hun gemiddelde gebruikers. En ja ik denk dat er nog veel meer zijn.

Als ik met een groep een paar dagen weg ben ben ik de enige met een bandenspanningsmeter en de enige die het nameet en vult bij een tankstation.

Bij automobilisten is het waarschijnlijk nog erger.
Het is een wonder dat het nog zo vaak goed gaat met die lage bandenspanningen.
 
ooit eens een lekke achterband gereden op de snelweg. Ik hoorde een "poef" maar kon het geluid niet plaatsen. Lekker 10 km met 140 doorgereden, niks van gemerkt. Totdat ik ineens wat moest afremmen en met 100 km/h een baantje moest opschuiven. Dat voelde je dus meteen.

Ik begrijp echt niet dat je met een lege band fatsoenlijk kunt rijden. Ik merkte het pas bij lagere snelheid en bochten rijden omdat die band door de middelpuntvliedende kracht misschien wat meer stevigheid gaf ofzo. Maar een lege band merk je al bij het opstappen en wegrijden thuis. Zo'n ding is niet meer te sturen dan :X
 
Als het een band is met een zeer stijf karkas kan ik het me nog wel voorstellen... Maar zelfs dan?

Zoals de meeste voel ik een paar tienden verschil al.. (zowel naar boven als naar onder).
 
Vorig jaar in Denemarken een nieuwe achterband er onder laten zetten, er zat een gat in de band, dus waarschijnlijk een stuk op een lege band gereden. Vorige week een nieuwe voorband en nieuwe remblokken voor op laten zetten. Bij controle van het achterwiel bleek dat de velg een rare slag had, dit waarschijnlijk kwam door het rijden met een lege band. Kosten nieuwe aluvelg 1200 Euries
Je merkt er niet zo veel van op een Goldwing
 
Laatst bewerkt:
De half leeggelopen band gisterochtend had ik op rotondes heel snel door :X :X . Kudt spijkers :X

Rechtuit weinig te voelen met zachte banden maar de bocht in merk ik het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan