Rijden op v-power?

tvl2000

MF veteraan
1 mei 2006
1.503
3
Omgeving Rotterdam
Facebook
Instagram
Had een vraagje, ik heb eeb suzuki gsx-r 750W uit 1994 gekocht maar vroeg mij af of ik zomaar V-power kan gaan tanken? Iemand ervaring hiermee?
 
Ik rijd met de auto op Total Excellium, merkbaar feller.
Dat zit toch echt in je koppie.
full


Is daar al een effect, dan is het op de lange termijn.
Nog afgezien van de noodzakelijke motormanagement veranderingen. O-)
 
Heb je het zelf ook al geprobeert ?? of ben je net als de auto/motordealers die zeggen dat het niet werkt en slecht is voor je motor????
Ik tank nagenoeg alleen V-power in de motor. :Y En als het niet voorhanden is de BP variant.
En voorheen ook mijn auto van 2004 tot maart 2006.
Maar niet voor meer vermogen, de hoop dat het zaakje minder vervuilt en langer heel blijft.
Ik rij ook niet veel kilometers per jaar.

Met de auto heb ik overigens veel pech gehad, maar ja, toch steeds maar het idee dat ik er alleen aan deed met V-power. :+ En heel goed onderhoud. B|

Tussendoor overigens een 2 takt motor gehad, en dat gaat idd niet samen. :X
 
Door de dopes in de benzine gaan de glij-eigenschappen van de cilinders erop vooruit waarmee ik wil zeggen dat er minder wrijving is. Dit zou moeten evolueren in een soepelere motorloop idd, een lager verbruik en eventueel een kleine vermogenswinst.

Voor oudere motoren waarbij er al redelijk wat vervuiling is, is het toch oppassen. Vooral het vuil in hoeken en gaten en tussen lagers kan loskomen door de dopes en schade veroorzaken. Kan op korte termijn en lange termijn. Doordat het vuil loskomt, kan er in de lagers bvb meer speling ontstaan waardoor het op den duur ook kapot draait. Of losgekomen brokken kunnen de kleine oliekanalen verstoppen en dan krijgen bepaalde delen geen of onvoldoende smering waardoor ook alles in de soep draait.

Maar zoals gezegd, dit geld alleen voor oudere motoren die redelijk wat kilometers hebben gedraaid zonder revisie.

Greetz

Dat van die speciale dopes, die de wrijving in de motor moeten verminderen kan je bij de Nederlands V power dus vergeten, want die zitten daar volgens het artikel, ( waarvan de link een stukje terug staat ) over V power door Paul Klaver dus niet in.



Quote:

Vandaar dat het gebruik van hightech brandstoffen
de acceleratie verbetert. Alle ingespoten
benzine wordt onmiddellijk voor de verbranding
gebruikt, de wrijvingsverminderaar (nietin Shell
V-Power 97 in Nederland) doet zijn werk
bij de bovenste zuigerveren en de klopsensor
komt niet in werking. Dat het vermogen toeneemt,
komt vooral door de speciale samenstelling
van de basisbrandstoffen en door de lagere
wrijving van de bovenste zuigerveren.
 
Laatst bewerkt:
Ziet jou blok er na al die jaren nog steeds uit als nieuw???? Van binnen dan

als je de slijtageinvloeden verwaarloosd, ziet mijn en vele andere blokken er nog steeds uit zoals die geleverd werd ja....
Je begrijpt toch zelf ook wel dat er nauwelijks vervuiling op kan treden, mits de auto regelmatig op normale bedrijfstemperatuuren komt.
Jullie praten over kool en vuilafzetting, als dat door zou gaan zoals er gesuggereerd wordt, zouden de zuigers,kleppen op een gegeven moment toch iets moeten raken door al die "afzettingen" dat gebeurt dus nooit.
Ik heb al heel wat motoren uit elkaar getrokken, en kan (op ernstige olie problemen na) je verzekeren dat de meeste motoren er gewoon schoon van binnen uitzien. Vervuiling die optreed is bijna altijd het gevolg van olie nooit van brandstof
 
als je de slijtageinvloeden verwaarloosd, ziet mijn en vele andere blokken er nog steeds uit zoals die geleverd werd ja....
Je begrijpt toch zelf ook wel dat er nauwelijks vervuiling op kan treden, mits de auto regelmatig op normale bedrijfstemperatuuren komt.
Jullie praten over kool en vuilafzetting, als dat door zou gaan zoals er gesuggereerd wordt, zouden de zuigers,kleppen op een gegeven moment toch iets moeten raken door al die "afzettingen" dat gebeurt dus nooit.
Ik heb al heel wat motoren uit elkaar getrokken, en kan (op ernstige olie problemen na) je verzekeren dat de meeste motoren er gewoon schoon van binnen uitzien. Vervuiling die optreed is bijna altijd het gevolg van olie nooit van brandstof

Niet helemaal waar , de EGR zorgt ook voor een behoorlijke vervuiling.
 
Aaah, een cola/chips topic!

Ik heb een keer een uitgebreide test gelezen in een Duits motorblad, waarbij ze drie motoren op de testbank hebben gezet en nog wat vaklui hadden geraadpleegd. Ik herinner me dat alleen de Harley er 3 pk meer uitperste met V-power. De andere twee (een BMW boxer en nog en andere fiets) hadden geen vermogenswinst. Dat was met de Duitse 100 oktaan-versie. Een gerenommmeerde Duitse tuner stelde wel dat hij kon zien wanneer er V-power gebruikt werd in de motor. Die bleef dan duidelijk schoner volgens hem.

Dat die auto's wel vermogenswinst hebben kan komen doordat ze een motormanagement hebben dat ontsteking en inspuiting aanpast aan de brandstof.

Ik stook in mijn brikken ook V-power. Kost me 50 euri's per jaar. Mijn GT had regelmatig last van vuiltjes in de carb's. Meestal loste dat wel op door even flink doortrekken. Sinds ik Pura en daarna V-power gebruik heb ik er geen last meer van. Ik geloof niet in sprookjes maar het geeft een goed gevoel. En daarvoor vind ik 50 euri's niet te veel.
:)
 
Dat regelt ie zelf he , daarom heet het ook motormanagement.
;)
Bedoelde het ook meer voor de vele motorfietsen zonder, maar ik was wat vaag. :)

In het geval van motormanagement kan ik mij wel voorstellen dat de programma's wat globaal zijn, aan de safe kant blijven, en geen rekening houden met high(er) tech brandstoffen. :]
 
Wat is daar nu anders aan dan?is vervuiling geen vervuiling dan? ( no offence hoor)

Ja maar dit is hetzelfde als even komen vertellen dat je luchtfilter vervuilt!
we hadden het over het inwendige van de verbrandingsruimte, niet over delen die zich buiten de motor (vverbandingsdeel) afspeelt.

Goh die nieuwe benzine loopt ie lekker mee, alleen zo jammer dat er zoveel vliegen van op je kuip komen |( |(
 
Wat ik nergens tegenkom, maar al wel eens ergens gelezen heb is dat het in hoog toeren motoren afgeraden wordt omdat het te goed reinigd en zo ook teveel olie van de cilinderwanden spoeld en er een smeerings probleem kan ontstaat.
Ik meen dat het Honda Nederland was, maar ik kan mij vergissen.
 
Wat ik nergens tegenkom, maar al wel eens ergens gelezen heb is dat het in hoog toeren motoren afgeraden wordt omdat het te goed reinigd en zo ook teveel olie van de cilinderwanden spoeld en er een smeerings probleem kan ontstaat.
Ik meen dat het Honda Nederland was, maar ik kan mij vergissen.
Bij een technisch goede motor zit er geen olie boven de zuiger, dus dat lijkt mij een beetje onzin :?
 
Bij een technisch goede motor zit er geen olie boven de zuiger, dus dat lijkt mij een beetje onzin :?

Mij lijkt het geen onzin, de olieschraapveer haalt nooit alle olie weg (de cilinderwand is ook niet 100% glad) de toevoegingen in de benzine doen dat wel waardoor de smering van de zuiger juist bij hoge toerentallen minder wordt.

Ik heb het nooit geprobeert, maar misschien zijn er vrijwilligers!

Ik geef alleen aan wat ik gelezen heb, en als een fabrikant een waarschuwing geeft sla ik die over het algemeen niet in de wind.

In mijn auto gebruik ik het wel, maar daar zijn de toerentallen veel lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan