Rijden over bitumen

Op veel op- en afritten van snelwegen zijn er met bitumen de scheuren in de weg gerepareerd. soms wel 3 of 4 lijnen in een lengte van een halve meter over de gehele rijstrook. :( belachelijk eigenlijk maargoed. en dan ook nog halverwege de bocht. Met droog weer is dit geen probleem, echter kan ik me wel voorstellen dat als het geregend heeft deze stroken spekglad zijn.
Omzeilen gaat hier dus niet, maar hoe kan ik het wegglijden het beste voorkomen?

O ja, omrijden is voor mij geen optie ;)


Kijk maar eens op de A7 op de as van de weg en de nieuwe belijningen (onderbroken strepen) in het midden zijn heeeeeeeeeeeeeeeel hoog (dik)
 
langzaam erover heen gaan als je niet meer kunt ontwijken.

ook wel eens mijn achterbandje een stuk opzij voelen gaan toen ik erover ging.

maar ja, je komt wel raardere dingen tegen.
laatst liep ik lekker te scheuren toen opeens na een bocht een gigantische tak op de weg lag.
schrok me de pleuris :P
 
ontkoppelt? ik heb juist geleerd om nooit ontkoppelt de bocht door te gaan, dan heb je namelijk veel minder feeling met de motor... :?


Als je niet ontkoppelt kan je achterwiel door je aandrijving tegen gaan werken. Als je ontkoppelt is kan ie makkelijker van snelheid wisselen, waardoor hij minder snel gaat slippen. Dan praat ik nog geen eens als je per ongeluk (schrik oid) aan het gas zwengelt...

Net als met remmen (rechtdoor en in een bocht) is ontkoppelen het beste.
 
Als je niet ontkoppelt kan je achterwiel door je aandrijving tegen gaan werken. Als je ontkoppelt is kan ie makkelijker van snelheid wisselen, waardoor hij minder snel gaat slippen. Dan praat ik nog geen eens als je per ongeluk (schrik oid) aan het gas zwengelt...

Net als met remmen (rechtdoor en in een bocht) is ontkoppelen het beste.

Dat klinkt inderdaad allemaal logisch. Ga ik misschien wel eens uitproberen. Maar toch, voor mijn gevoel is het toch niet helemaal lekker. Stel dat je ontkoppelt de bocht doorgaat en dat je iets teveel de bocht invalt en wat meer snelheid nodig hebt. Of dat je juist de bocht iets te hard ingaat en de remkracht van de motor nodig hebt. In beide gevallen ben je de sjaak omdat je altijd te laat bent en omdat het natuurlijk gevaarlijk is om de koppeling juist in een bocht op te laten komen.
Maar wel de moeite waard om eens te onderzoeken! :)
 
Dat klinkt inderdaad allemaal logisch. Ga ik misschien wel eens uitproberen. Maar toch, voor mijn gevoel is het toch niet helemaal lekker. Stel dat je ontkoppelt de bocht doorgaat en dat je iets teveel de bocht invalt en wat meer snelheid nodig hebt. Of dat je juist de bocht iets te hard ingaat en de remkracht van de motor nodig hebt. In beide gevallen ben je de sjaak omdat je altijd te laat bent en omdat het natuurlijk gevaarlijk is om de koppeling juist in een bocht op te laten komen.
Maar wel de moeite waard om eens te onderzoeken! :)


Als het wegdek slecht is ben je ontkoppelt beter af, als hij goed is niet ;)

En als je dan toch gaat proberen, ga dan ook eens probveren te remmen in de bocht. Dat gaat vroeg of laat heel erg nuttig zijn.
 
Remmen in de bocht kan inderdaad heel nuttig zijn......wel voorzichtig beginnen :+ Anders wordt het een minder nuttige start :)
 
Als het wegdek slecht is ben je ontkoppelt beter af, als hij goed is niet ;)

En als je dan toch gaat proberen, ga dan ook eens probveren te remmen in de bocht. Dat gaat vroeg of laat heel erg nuttig zijn.

oh geloof me, dat remmen in de bocht doe ik vaak zat. Moet ook wel als je op dijkjes racet :+
ben gelukkig nog nooit te ver gegaan, maar het voorwiel heeft vaak stapjes op zij gezet :X
 
wel wat vorstschade was opgetreden. Werd in maart het wegdek afgegraven. Van die lekkere lengtegroeven waar je totaal geen grip op hebt, remmen met een motor op dat

Klinkt bekend. In de bocht van de A1 naar de A9 vanuit Amersfoort zijn ze nu al een tijdje aan het werken. Toen hebben ze daar in het begin ook het asfalt geschraapt. Behoorlijk schrikken als je met een vaartje van 90 die bocht denkt te nemen en plotseling ziet dat er eigenlijk niet echt een wegdek meer is. Normaal zetten ze een bord neer met waarschuwing, maar dat hebben ze maar vertikt.
 
Klinkt bekend. In de bocht van de A1 naar de A9 vanuit Amersfoort zijn ze nu al een tijdje aan het werken. Toen hebben ze daar in het begin ook het asfalt geschraapt. Behoorlijk schrikken als je met een vaartje van 90 die bocht denkt te nemen en plotseling ziet dat er eigenlijk niet echt een wegdek meer is. Normaal zetten ze een bord neer met waarschuwing, maar dat hebben ze maar vertikt.

Gevalletje; "even apeldoorn bellen" :X
 
Klinkt bekend. In de bocht van de A1 naar de A9 vanuit Amersfoort zijn ze nu al een tijdje aan het werken. Toen hebben ze daar in het begin ook het asfalt geschraapt. Behoorlijk schrikken als je met een vaartje van 90 die bocht denkt te nemen en plotseling ziet dat er eigenlijk niet echt een wegdek meer is. Normaal zetten ze een bord neer met waarschuwing, maar dat hebben ze maar vertikt.

Dus...morgenochtend even een telefoontje naar de desbetreffende wegbeheerder (zeer waarschijnlijk RWS) om ze hier op te wijzen....zijn je medeweggebruikers je dankbaar ipv dat je hier loopt te piepen...... :W
 
Dat klinkt inderdaad allemaal logisch. Ga ik misschien wel eens uitproberen. Maar toch, voor mijn gevoel is het toch niet helemaal lekker. Stel dat je ontkoppelt de bocht doorgaat en dat je iets teveel de bocht invalt en wat meer snelheid nodig hebt. Of dat je juist de bocht iets te hard ingaat en de remkracht van de motor nodig hebt. In beide gevallen ben je de sjaak omdat je altijd te laat bent en omdat het natuurlijk gevaarlijk is om de koppeling juist in een bocht op te laten komen.
Maar wel de moeite waard om eens te onderzoeken! :)

Master-D als je in de Alpen bij het nemen van een scherpe haarspeldbocht bij een helling omhoog ontkoppeld of geen aandrijving meer hebt op je achterwiel ja je zeker plat. Je hebt gelijk.
 
Dus...morgenochtend even een telefoontje naar de desbetreffende wegbeheerder (zeer waarschijnlijk RWS) om ze hier op te wijzen....zijn je medeweggebruikers je dankbaar ipv dat je hier loopt te piepen...... :W

Ik zie niemand piepen. Ik zie wel iemand zeiken.
:+

maar je advies vind ik goed!
 
ja dat wordt mij ook geleerd op dit moment om altijd licht trekkend door de bocht te gaan, en dat die bitumen glad is heb ik dinsdag nog meegemaakt met lessen in de zeikregen en ik gleed ook licht weg maar kon hem gelukkig makkelijk houden
 
ja dat wordt mij ook geleerd op dit moment om altijd licht trekkend door de bocht te gaan, en dat die bitumen glad is heb ik dinsdag nog meegemaakt met lessen in de zeikregen en ik gleed ook licht weg maar kon hem gelukkig makkelijk houden


Das inderdaad het beste,.... met een ideaal wegdek!
Tijdens je lessen ga je je echt nog niet bezig houden met wazige dingen en dit is daarom ook de beste manier om er doorheen te komen.

Vroeg of laat gaat eens gebeuren dat je geen keus meer hebt. en dan heb je twee opties: optie 1 doorgaan zoals geleerd en jezelf om een boom/auto/vangrail vouwen, optie 2: iets doen wat je niet geleerd hebt. Dat laaatste schrikt altijd af, dus kun je die het beste trainen.
 
Op de dijk tussen Moordrecht en Gouda is het heel erg: voorheen reed ik daar moeiteloos 120 door de bochten. Nu is het met 50 al glibberen, op droog wegdek. :(

zelfde ervaring , zijn geen bitumenstrepen maar bitumenrichels , op zich een beetje glijden/driften is niet erg maar deze richels veroorzaken toch wel een heftiger reaktie ,
maakt het wat spannender zullen we maar zeggen ;) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan