Rijden zonder Accu (Honda CB350f 1974)

KeijeZ

Rookie
26 feb 2010
8
0
Zwolle
Beste forumgebruikers,

Ik heb sinds kort een honda cb350f uit 1974* en wil deze ombouwen naar een caferacer. Nu wil ik zo min mogelijk bedrading en geen accu. Warom?**

Ik kom er alleen totaal niet uit. Een van de vele eigenaren voor mij heeft de bedrading helemaal rond gegooid er ging een apart draadje van de accu naar de bobine. met een lege accu kon er dus niet gereden worden. (wanneer ik de accu oplaad en de plus met de bobine verbind kan er gewoon gereden worden.)

uit mijn blok komen 2 bundels:***
- een gele en een blauwe, gaan gelijk naar de bobine (het lijkt me dat deze aangeven wanneer er gevonkt moet worden.)
- 3 gele, 1 witte, 1 groene. de groene splitst op en gaat naar vrijwel elk lampje de spanningsregelaar de gelijkrichter en word geaard op het frame, de witte gaat gelijk naar de spanningsregelaar en de 3 gele gaan alleen naar de gelijkrichter.

Uit de gelijkrichter**** komt een rode die moet de accu opladen.
Uit de spanningsregelaar***** komt een zwart draadje die later contact maakt met de bobine.

hier een schema van een 350f:


hier een duidelijk schema van een 550:


*

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

**De cb heeft een buizenframe met 2 kapjes aan de zijkant, wanneer je geen accu hebt zit er achter de kapjes niets en kijk je door de motor heen.:

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

***

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

****

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

*****

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

Mijn doel is met zo min mogelijk elektronica een rijdende motorfiets te hebben, hoe moet ik het geheel aansluiten?

Bedankt voor het lezen!
Als je buiten dit probleem om nog tips hebt hoor ik het ook graag!

Met vriendelijke groet,
KeijeZ
 
Ik heb hetzelfde doel als jij, alleen rijdt de mijne nog niet. Maar ik weet wel dat als je een kickstarter hebt (net zoals jij) dat je geen startmotor nodig hebt. (Moet je de motor wel altijd aankicken ipv een knopje gebruiken). Maar dat scheelt alweer een paar draadjes en onderdeeltjes. Wel het gat in je blok goed afdichten!
 
dank voor je reactie

Ik heb nu een kaal blok, ook geen contact slot etc... De as van mijn kickstarter is helaas rond. Ik loop hem nu aan. Kan jij je motor aan kicken als je de accu losgekoppeld hebt?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je kickt of loopt draait je vliegwiel toch al? kan je met de spanning die ze dan verwekken niet de bougies laten vonken? Ik ben dus niet de enige met dit probleem :P

edit:
Kan je wel de motor starten met accu en deze vervolgens loskoppelen?
Van mijn brommertje weet ik nog dat ik hem gewoon aan kon kicken zonder accu.. auto's kan je toch ook aanduwen wanneer de accu leeg is.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je kickt of loopt draait je vliegwiel toch al? kan je met de spanning die ze dan verwekken niet de bougies laten vonken? Ik ben dus niet de enige met dit probleem :P

edit:
Kan je wel de motor starten met accu en deze vervolgens loskoppelen?
Van mijn brommertje weet ik nog dat ik hem gewoon aan kon kicken zonder accu.. auto's kan je toch ook aanduwen wanneer de accu leeg is.

er zijn ook zat crossmotoren zonder accu ;)
 
Dat gaat niet lukken of je moet het motorblok op 2000t/m kunnen krijgen door te duwen daaronder levert je dynamo niet genoeg spanning voor de ontsteking .
Dat is ook gelijk de reden voor je accu .
Het is jammer dat je voor de viercilinder heeft gekozen de twins welke ik ken waren voorzien van een ander soort ontsteking waarbij je dynamo een aparte spoel heeft zitten voor de ontsteking die kon je wel aantrappen zonder accu .
Iets van CDI meen ik (CM400T)

Maar zo'n mini accu kan je toch wel onder de tank weg werken ?
( mijn Guzzi heeft er een van 40 amp daar lukt het nog niet mee)
 
nee,starten zonder accu is niet mogelijk en de accu ontkoppelen terwijl de motor draait kost je de dynamo. Daarbij is mijn ervaring dat het ook een goede accu moet zijn met voldoende amperage anders krijg je hem (startmotor) niet rondgedraaid. Ook kicken met een zwakke accu gaat niet lukken,hij heef een goede basisspanning nodig.
 
Ajjj, dat is jammer.

Weet iemand een schema (of motortype) waarbij de motor wel draaiend gehouden word zonder accu? (dan kan ik het veschil zien in de schema's)

Zal dit werken?: (moet er nog een spanningsregelaar tussen?)



Bedankt voor de reacties tot nu toe!
 
Een dynamo is volgens mij vrij prijzig, dus misschien is het toch handig dat er maar een ''mini'' accu inkomt... Alleen is het bij dat schema niet zo dat wanneer de motor eenmaal draait er veel meer dan 12 volt de bobine berijkt?
 
ohohoh, ik vind het maar raar allemaal...

sluit ik die spanningsregelaar zo goed aan?

Is dat groene draad gemaakt om de spanning die teveel is naar het frame te ''dumpen'' ?
 
Laatst bewerkt:
Niet dus goed kijken naar je eerste schema dan zie je dat de witte draad naar de regelaar gaat .
Ben alleen benieuwd naar wat voor soort dynamo het gaat normaal gesproken gaan er geen twee draden van de regelaar naar een magneet dynamo.
Wel bij een dynamo met een rotor als machneet

oeps op de draadschema van de 350 staat dus een rotor dynamo getekend dan kan je alles iets simpeler maken .
Helaas nu geen tijd meer om het te tekenen voor je dat zal pas morgen worden .
Je maakt van je dynamo / gelijkrichter en regelaar een set van met daaruit een laad draad en een draad naar je contactslot en waarschijnelijk een laadstroom lampje welke je dynamo aanslingert om te gaan laden .
Dit type dynamo zit dus ook op een Guzzi en die ken ik door en door helaas voor jou blijf je wel een accu nodig hebben .
De dynamo plus de ontsteking van een CM400T heeft dat niet nodig maar zal denk ik niet passen bij de viercilinder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan