Rijden zonder accu... kan het?

Vrachos

MF'er
11 mei 2007
149
0
Mensen zeggen altijd technisch is alles mogelijk... Maar is dat ook zo? Kan je rijden zonder een accu?
 
nee dus, dat kan niet altijd.
sommige type dynamo's moeten een basisspanning van een paar volt hebben om vermogen te kunnen leveren

zonder een spanning heb je uberhaubt geen vermogen.

zal je dynamo niet echt op prijs stellen. tenzij je die ook graag wil vervangen. die wil zijn prikkels graag ergens laten.


:?
Zou kunnen. De SR regelt het voltage netjes af naar rond de 14 volt, maar je accu fungeert ook als een buffer om pieken en dalen op te vangen. Ik zou het maar laten.

dat doet een condensator.
naja met kapotte accu heb ik al als een gek lopen rennen. Deed niks!
Als je accu maar ver genoeg ontladen is trekken je platem krom, en heb je een beetje sluiting in je accu.
Je kan je motor dan wel via een andere accu starten, maar dan moet je je lege accu wel loskoppelen.
 
nee dus, dat kan niet altijd.
sommige type dynamo's moeten een basisspanning van een paar volt hebben om vermogen te kunnen leveren

Dat geldt voor de dynamos met hulpveld wikkeling (dus geen permanente magneet) deze zit oa op Guzzi en BMW maar ben ik ook op oude Hondas tegen gekomen (CB750 four)

Een motor met CDI ontsteking zou het kunnen doen zonder accu en boordspanning
ook de ouderwetse magneetontsteking blijft het zonder accuspanning doen.

meestal werkt de spanningsregelaar niet goed zonder accu en ontstaan er piekspanningen op het boordnet, dit is meestal ook einde oefening voor de aanwezige electronica.
 
Terug
Bovenaan Onderaan