rijden zonder lambdasonde?

SDtaxi

Die hard MF'er
3 mei 2008
403
0
Uden
Goedemiddag mede MF'ers,

Ik heb onlangs een PC3 geinstalleerd op mijn 600rr en daarbij de de lambdasonde losgekoppeld en een O2 eliminator geplaatst. Nu is mijn plan om van de zomer (als mijn 25kw periode voorbij is) een custom map te laten maken. Momenteel heb ik de standaard map draaien.

Nu vraag ik me af of het wel 'goed' is voor de motor om zonder lambdasonde met de standaard map te rijden? Zorgt dit voor meer benzineverbruik of loopt de motor juist veel te arm?
 
Goedemiddag mede MF'ers,

Ik heb onlangs een PC3 geinstalleerd op mijn 600rr en daarbij de de lambdasonde losgekoppeld en een O2 eliminator geplaatst. Nu is mijn plan om van de zomer (als mijn 25kw periode voorbij is) een custom map te laten maken. Momenteel heb ik de standaard map draaien.

Nu vraag ik me af of het wel 'goed' is voor de motor om zonder lambdasonde met de standaard map te rijden? Zorgt dit voor meer benzineverbruik of loopt de motor juist veel te arm?


een duidelijk antwoord kan ik je niet geven, omdat een lambda sonde een controle van de verbranding is.

een lambda sonde meet het verschil in zuurstof tussen de buitenlucht en de uitlaat en aan de hand van die gegevens regelt hij de computer bij (kan zowel armer als rijker bijgesteld moeten worden)

greets
 
Laatst bewerkt:
Haal de PCIII eraf, steek de lambda sonde weer op zijn plaats, en blijf er vervolgens van af tótdat je geld hebt om hem fatsoenlijk te laten mappen.
Zowat alle dingen die je anders doet, is fout.
 
Bedankt voor jullie adviezen en ik begrijp de argumenten, maar ik het de PC echt niet meer losmaken. Ik ga denk ik op zoek naar een map op de PC site, al weet ik dat iedere motor anders is.

edit: @Paul, kan ik ook de PC laten zitten en alleen de lambdasonde weer aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie adviezen en ik begrijp de argumenten, maar ik het de PC echt niet meer losmaken. Ik ga denk ik op zoek naar een map op de PC site, al weet ik dat iedere motor anders is.

edit: @Paul, kan ik ook de PC laten zitten en alleen de lambdasonde weer aansluiten?

In dat geval zou ik persoonlijk de O2 eliminator laten zitten.
Maar ik raad je toch HÉÉL STERK AAN om de PCIII los te koppelen en de lambda weer aan te sluiten....
 
snap ook niet dat iemand die wel erg gebonden is aan zijn 25 kw lemit en dan toch een pc plaatsen
en dan om advies vraag wat nu te doen (er word goed antwoord gegeven) 2 zelfs

alles terug bouwen zo als orgineel (incl lambda sonde) en je 25kw behouden tot dat je vol ma rijden (blijf je wel goed verzekerd)
of alles ontgrenzen 25kw set er uit pcIII er in en opnieuw met JUISTE map af laten stellen op een vermogens bank (ben je officieel niet meer gedekt mja ben je ook niet als je een pcIII er aan hangt want dan is hij niet meer orgineel kwa vermogen)

je hebt 2 hele goede opties en toch gewoon lekker blijven vragen of het kwaat kan
je knijpt hem aan de eene kant door de moter niet meer al 25 kw te laten produceren
en aan de andere kant hang je een pcIII om het meer vermogen te geven BEETJE DOM (lees ongelofelijk achtelijk)
 
Laatst bewerkt:
Wel even beter lezen svp voor dat je dat (nutteloos) commentaar geeft. Ik wil de motor nu helemaal niet meer vermogen geven tijdens de 25 kw periode. Ik heb alleen de pc geinstalleerd omdat ik bezig was om de kleppen te controleren en een speedometer heb geplaatst. De PC doet nu nog helemaal niets omdat er geen andere map op zit. Mijn vraag was of het ontbreken van een lambdasonde op een standaard ecu setup problemen gaat geven.

edit: ik houd mijn benzineverbruik de komen paar tankbeurten in de gaten en afhankelijk daarvan ga ik wel of niet langs de dynocenter voor een custom map.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag mede MF'ers,

Ik heb onlangs een PC3 geinstalleerd op mijn 600rr en daarbij de de lambdasonde losgekoppeld en een O2 eliminator geplaatst. Nu is mijn plan om van de zomer (als mijn 25kw periode voorbij is) een custom map te laten maken. Momenteel heb ik de standaard map draaien.

Nu vraag ik me af of het wel 'goed' is voor de motor om zonder lambdasonde met de standaard map te rijden? Zorgt dit voor meer benzineverbruik of loopt de motor juist veel te arm?

zo als ik hier boven lees staat er dat je nu met een standaart map rijd van je pcIII
en je van het zomer als je 25kw periode over is een custom map wil laten maken
heb ik het toch goed

er word niet verteld of ie wel of niet is aan gesloten maar ik neem aan als je iets instaleerd je hem ook gebruikt waar ie voor is bedoeld om je fiets meer power te geven dus belemert het je 25 kw periode
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zou ik persoonlijk de O2 eliminator laten zitten.
Maar ik raad je toch HÉÉL STERK AAN om de PCIII los te koppelen en de lambda weer aan te sluiten....

Elke PC hoort op na elke montage toch afgesteld te worden op een testbank??
Omdat het analoog is, en dus 2 verschillende PC's op dezelfde motorfiets met dezelfde map toch een compleet ander resultaat geven.

Zo heeft een collega van je het mij ooit ongeveer uitgelegd meen ik..


@TS :

Waarom neem je niet de moeite om hem toch gewoon keurig af te laten stellen??
Schijntje op de onderdelen die je gekocht hebt.
 
Laatst bewerkt:
Elke PC hoort op na elke montage toch afgesteld te worden op een testbank??
Omdat het analoog is, en dus 2 verschillende PC's op dezelfde motorfiets met dezelfde map toch een compleet ander resultaat geven.

Zo heeft een collega van je het mij ooit ongeveer uitgelegd meen ik..


@TS :

Waarom neem je niet de moeite om hem toch gewoon keurig af te laten stellen??
Schijntje op de onderdelen die je gekocht hebt.

Hoeft niet, bij een PC kan je nog altijd zelf de maps erin zetten. Klinkt leuk maar 99% van de rijders gebruikt die functie niet.
Bovendien is geen motor + inlaat en uitlaat configuratie hetzelfde dus het klopt dat je over het algemeen niet met 1 map voor meerdere fietsen uit de voeten kunt
 
een duidelijk antwoord kan ik je niet geven, omdat een lambda sonde een controle van de verbranding is.

een lambda sonde meet het verschil in zuurstof tussen de buitenlucht en de uitlaat en aan de hand van die gegevens regelt hij de computer bij (kan zowel armer als rijker bijgesteld moeten worden)

greets

Je hebt gelijk, maar je vergeet een belangrijk punt.

De lambdasonde heeft als enige (!) functie om de verbranding zo te regelen, dat de katalysator zoveel mogelijk CO, NOx en CH (de schadelijke stoffen dus) neutraliseert. Dit betekent dat de motor zo rond de Lambda 1 pendelt. De waarde die de lambda doorgeeft aan de ECU wordt niet gebruikt om de motor soepeler te laten lopen o.i.d. maar alleen maar om de katalysator zo goed mogelijk zn werk te laten doen. Loskoppelen kan dus prima, en kan in theorie alleen maar schadelijk zijn voor je kat, maar ik neem aan dat die er al uitlag toen jij nog vloeibaar was, of niet soms? :+

Dat is dus ook de reden dat je op oude BMW's met injectie, maar zonder katalysator, geen lambdasonde aan zult treffen.
 
Laatst bewerkt:
Zonder lambda sonde heeft je ECU en sensoren totaal geen nut meer. Je ECU loopt op een nood loop dan. dat zijn vaste waardes waar je fiets nog goed op kan lopen. het zal er niet sneller of langzamer op worden. wellicht een hoger benzine verbruik.
 
Zonder lambda sonde heeft je ECU en sensoren totaal geen nut meer. Je ECU loopt op een nood loop dan. dat zijn vaste waardes waar je fiets nog goed op kan lopen. het zal er niet sneller of langzamer op worden. wellicht een hoger benzine verbruik.

Onzin. Zoals ik al zei, een lambda is niet noodzakelijk. De motor bepaalt zelf aan de hand van inlaatluchtddruk, inlaatluchttemperatuur, gasklephoek en motortemperatuur de hoeveelheid ingespoten brandstof. De lambda dient alleen het goed laten functioneren van een katalysator.

Noodlopen doen voor zover ik weet alleen kawa's als je de lambda verwijderd.
 
een duidelijk antwoord kan ik je niet geven, omdat een lambda sonde een controle van de verbranding is.

een lambda sonde meet het verschil in zuurstof tussen de buitenlucht en de uitlaat en aan de hand van die gegevens regelt hij de computer bij (kan zowel armer als rijker bijgesteld moeten worden)

greets

Je hebt gelijk, maar je vergeet een belangrijk punt.

De lambdasonde heeft als enige (!) functie om de verbranding zo te regelen, dat de katalysator zoveel mogelijk CO, NOx en CH (de schadelijke stoffen dus) neutraliseert. Dit betekent dat de motor zo rond de Lambda 1 pendelt. De waarde die de lambda doorgeeft aan de ECU wordt niet gebruikt om de motor soepeler te laten lopen o.i.d. maar alleen maar om de katalysator zo goed mogelijk zn werk te laten doen. Loskoppelen kan dus prima, en kan in theorie alleen maar schadelijk zijn voor je kat, maar ik neem aan dat die er al uitlag toen jij nog vloeibaar was, of niet soms? :+

Dat is dus ook de reden dat je op oude BMW's met injectie, maar zonder katalysator, geen lambdasonde aan zult treffen.

Kijk dit is een onderbouwd bericht (i.t.t. het het geven van alleen een mening) die antwoord geeft op mijn vraag. Ik meen ook te hebben gehoord dat bmw boxers hun lambdasonde verwijderen om het schokken in de eerste en tweede versnelling op te lossen. Ik moet zeggen dat ik tijdens het rijden ook helemaal geen verschil heb gemerkt en zoals ik al eerder heb gepost, ik wacht even het benzineverbruik af voordat ik verdere stappen ga ondernemen.
 
Onzin. Zoals ik al zei, een lambda is niet noodzakelijk. De motor bepaalt zelf aan de hand van inlaatluchtddruk, inlaatluchttemperatuur, gasklephoek en motortemperatuur de hoeveelheid ingespoten brandstof. De lambda dient alleen het goed laten functioneren van een katalysator.

Noodlopen doen voor zover ik weet alleen kawa's als je de lambda verwijderd.

nog nooit van OBD gehoord dan? trouwens een gp fiets heeft ook lambda sondes, denk je dat die dan ook een kat heeft?????
 
Kijk dit is een onderbouwd bericht (i.t.t. het het geven van alleen een mening) die antwoord geeft op mijn vraag. Ik meen ook te hebben gehoord dat bmw boxers hun lambdasonde verwijderen om het schokken in de eerste en tweede versnelling op te lossen. Ik moet zeggen dat ik tijdens het rijden ook helemaal geen verschil heb gemerkt en zoals ik al eerder heb gepost, ik wacht even het benzineverbruik af voordat ik verdere stappen ga ondernemen.

Wat wil je nu precies? Nu 25kw rijden en dat legaal blijven doen?
Zo ja, pc3 eraf, lambda terug en rijden.
Zo nee, fatsoenlijk af laten stellen, nu heeft dit ook geen nut.
Je kan me niet wijsmaken dat een pc3 icm verkeerde mapping goed is voor je motor.
 
De lambda dient alleen het goed laten functioneren van een katalysator.

En hoe doet ie dat dan? Door alleen aanwezig te zijn? Of zou 'ie heel misschien iets doorgeven (een voltage tussen 0.2 en 0.8 bijvoorbeeld) aan je injectiecomputer zodat het mengsel stociometrisch is?

En, zou je hem loskoppelen, dan draait de motor in open loop ipv closed loop. Gevolg: rijker lopen dus een hoger verbruik, en hogere uitstoot van CO en HC. En stel je hebt een verwarmde sensor, dan zal die, na het opwarmen een veels te arm mengsel zien (teveel zuurstof) en gaan bijregelen.

Dus nee, dit is niet goed, bouw terug die hap.
 
Onzin. Zoals ik al zei, een lambda is niet noodzakelijk. De motor bepaalt zelf aan de hand van inlaatluchtddruk, inlaatluchttemperatuur, gasklephoek en motortemperatuur de hoeveelheid ingespoten brandstof. De lambda dient alleen het goed laten functioneren van een katalysator.

Noodlopen doen voor zover ik weet alleen kawa's als je de lambda verwijderd.
Onzin (gedeeltelijk dan), de meeste auto's hebben twee lambda sonde's waarvan er een met name de kat. in de gaten houdt, maar de ander is hoofdzakelijk om de ecu aan te sturen en dient als parameter voor de inspuiting.
Bij motorfiets dient hij voornamelijk om om de ecu aan te sturen en daardoor o.a. wordt de kat beschermt --> closed loop systeem (feedback lus)

Je spreekt jezelf een beetje tegen, want hoe kan een lambda sonde de kat beschermen als hij de ingespoten hoeveelheid benzine niet kan meeregelen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan