rijden zonder lambdasonde?

SDtaxi

Die hard MF'er
3 mei 2008
403
0
Uden
Goedemiddag mede MF'ers,

Ik heb onlangs een PC3 geinstalleerd op mijn 600rr en daarbij de de lambdasonde losgekoppeld en een O2 eliminator geplaatst. Nu is mijn plan om van de zomer (als mijn 25kw periode voorbij is) een custom map te laten maken. Momenteel heb ik de standaard map draaien.

Nu vraag ik me af of het wel 'goed' is voor de motor om zonder lambdasonde met de standaard map te rijden? Zorgt dit voor meer benzineverbruik of loopt de motor juist veel te arm?
 
Jongens, goed nieuws.....
Ik heb contact opgenomen met dynojet in Oss en ik kan een afspraak maken om hem kostenloos te laten afstellen omdat een er nog geen map is gemaakt voor mijn motor. Dus bye bye 25 kw...
 
...
er word niet verteld of ie wel of niet is aan gesloten maar ik neem aan als je iets instaleerd je hem ook gebruikt waar ie voor is bedoeld om je fiets meer power te geven dus belemert het je 25 kw periode

Je kunt een powercommander ook prima gebruiken om een 25kW fiets goed mee af te stellen. Dan gaat het echt niet om vermogen maar om een goede afstelling.

@TS: Waarom stel je hem met de PC niet gewoon goed af voor 25kW?
 
En hoe doet ie dat dan? Door alleen aanwezig te zijn? Of zou 'ie heel misschien iets doorgeven (een voltage tussen 0.2 en 0.8 bijvoorbeeld) aan je injectiecomputer zodat het mengsel stociometrisch is?

En, zou je hem loskoppelen, dan draait de motor in open loop ipv closed loop. Gevolg: rijker lopen dus een hoger verbruik, en hogere uitstoot van CO en HC. En stel je hebt een verwarmde sensor, dan zal die, na het opwarmen een veels te arm mengsel zien (teveel zuurstof) en gaan bijregelen.

Dus nee, dit is niet goed, bouw terug die hap.


hier sluit ik mij bij aan, in sommige gevallen kan de motor in storing vallen omdat de ecu een signaal verwacht van de sensor.
 
Je kunt een powercommander ook prima gebruiken om een 25kW fiets goed mee af te stellen. Dan gaat het echt niet om vermogen maar om een goede afstelling.

@TS: Waarom stel je hem met de PC niet gewoon goed af voor 25kW?

Omdat de motor op het gas is begrensd en met een dergelijke gasuitslag kan de tuner vrijwel niet afstellen. Misschien dat ik na de afstelling het schroefje weer terugdraai alleen dan zou ik eigenlijk opnieuw een run moeten maken om weer keurig op 25 kw uit te komen.
 
En hoe doet ie dat dan? Door alleen aanwezig te zijn? Of zou 'ie heel misschien iets doorgeven (een voltage tussen 0.2 en 0.8 bijvoorbeeld) aan je injectiecomputer zodat het mengsel stociometrisch is?

En, zou je hem loskoppelen, dan draait de motor in open loop ipv closed loop. Gevolg: rijker lopen dus een hoger verbruik, en hogere uitstoot van CO en HC. En stel je hebt een verwarmde sensor, dan zal die, na het opwarmen een veels te arm mengsel zien (teveel zuurstof) en gaan bijregelen.

Dus nee, dit is niet goed, bouw terug die hap.

Ik dacht bij mezelf van, kom, laat ik het niet te moeilijk voor TS maken, maargoed, bovenstaande is natuurlijk correct (alhoewel het meetbereik wat jij geeft enkel geldt voor de zirconium-oxide sensor (bosch) en niet voor de titanium-oxide (siemens) of de breedbandsensor)

Wat betreft loskoppelen, met loskoppelen bedoel ik de sensor compleet verwijderen van de motorfiets, dus niet uit het uitlaatsysteem schroeven en ergens anders achter een kuip o.i.d. tie-rappen. Dan krijg je inderdaad een sensor die foute gegevens gaat zenden die de motor slecht (kan) doen gaan lopen.

Of de open-loop regeling een voor of een nadeel is, ligt meer aan de wens van de bestuurder. Veel motoren lopen af-fabriek overigens al bij vollast in open-loop. :)

Onzin (gedeeltelijk dan), de meeste auto's hebben twee lambda sonde's waarvan er een met name de kat. in de gaten houdt, maar de ander is hoofdzakelijk om de ecu aan te sturen en dient als parameter voor de inspuiting.
Bij motorfiets dient hij voornamelijk om om de ecu aan te sturen en daardoor o.a. wordt de kat beschermt --> closed loop systeem (feedback lus)

Je spreekt jezelf een beetje tegen, want hoe kan een lambda sonde de kat beschermen als hij de ingespoten hoeveelheid benzine niet kan meeregelen?

Nee. Een moderne auto heeft vaak twee katalysatoren, een drie-weg kat, en een NOx kat. Voor en achter de drie-weg kat zitten lambdasondes, eentje ervoor om het juiste mengsel te bepalen om de katalysator zo goed mogelijk te laten werken, en eentje erachter als zelfcontrole om te controleren of de katalysator goed zijn werk heeft gedaan (zuurstofgehalte 0 of bijna 0). Tot zover de twee lambdasonde's.

De NOx kat zit vaak op een auto, omdat het gehalte NOx juist bij lambda 1 in tegenstelling tot de drie andere schadelijke gassen erg hoog is. Daarom wordt er aparte NOx kat toegepast, die wel in staat is om het grootste gedeelte NOx te neutraliseren. Vaak zit er dan ook een lambdasonde voor deze NOx katalysator.

3 lambdasondes in totaal dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan