autorallysport
MF'er
Omdat ik regelmatig hier vragen lees over de Bisan Lifan 150cc Pasific motorscooter wil ik hier mijn rijdersverslag plaatsen.
Niet omdat ik een diehard motorscooter-rijder ben (heb dat ding uit de handel ingeruild: nagelnieuw voor een paar honderd euro)
maar omdat ik hier een stukje las over iemand die ook zo`n ding had gekocht en zijn relaas zou gaan vertellen. Dat heeft ie
tot de 200 km gedaan en daarna niets meer.
Wel moet ik zeggen dat ik door ervaring met Chinees spul nu niet meer zo anti-chinees ben geworden; ik heb vele kilometers
afgelegd op een MadAss 125 cc "motor"fiets van chinese makelij en dat is me echt goed bevallen! Ook deze fiets kocht ik nieuw;
puur omdat ik het een apart ding vond en ik er goedkoop via de handel aan kon komen. Uiteindelijk heb ik er in 3 jaar tijd zo`n
20.000 km mee afgelegd zonder noemenswaardige problemen.
Wat me aan de MadAss opviel was dat ik nagenoeg nooit de kleppen hoefde te stellen! In het begin toch regelmatig controleren maar
pas bij zo`n 8000 km moest ik de uitlaatklep iets stellen...daarna tot aan de 20.000 niet meer. Toen ik hem verkocht bij die stand
heb ik alles nog nagelopen maar niets hoeven te stellen.
Hoe dat gaat met de Bisan weet ik uiteraard nog niet. Hij heeft op dit moment zo`n 250 km gelopen en morgen ga ik de olie vervangen
en het filtertje schoonmaken. Ik doe er Castrol 10W40 op.
Inrijden neem ik niet zo nauw met dit ding; tot zo`n 80 km heb ik niet harder gereden dan zo`n 60 km/uur maar daarna (ná de 100 km)
heb ik het vrij snel opgevoerd tot de topsnelheid. Die ligt op dit moment rond de 90 km/uur en ik heb het vermoeden dat hij
daar wel overheen gaat. Ook valt me de rustige loop van het blokje op: ben daar positief over gesteld. Stationeer nooit de neiging
om af te slaan en never nooit niet ook maar íets inhouden als je gas geeft..helemaal super.
Over het inrijden: ik gebruik de Bisan als postscooter. Ik bezorg 2 dagen in de week post en dat doe ik op de Bisan. Hij loopt in
principe de hele dag; van `s ochtends 10 tot `s middags 2 uur.
Vanochtend voor de eerste keer de olie vervangen. Het zeefje was geheel schoon; geen metaaldeeltjes eraan. De olie gecontroleerd dmv
een magneet maar daarin ook geen metaaldeeltjes...zegt dit iets over de kwaliteit van het chinese materiaal? Wie weet....
Wat me positief opvalt is dat de motor koud netjes op de automatische choke gaat lopen en ná een paar minuutjes gaat ie netjes stationeer
lopen. Ook is ie me nog nooit afgeslagen, zowel warm als koud niet. Mijn eigenlijke "postscooter" een Peugeot Speedfight 3 Le Mans
4 takt snor (motorblokje 49cc is ook chinees: een Sym blokje) heeft op dit moment 5500 km gelopen (is ontgrenst en loopt rond de 60 km/uur)
loopt vanaf het begin al erg mooi maar slaat wel af als hij langere tijd stationeer draait. Als ik na een tijdje volgas het gas gelijk
dichtdraai dan stottert hij als hij weer op het gas gaat; draai ik langzaam het gas dicht dan is er niets aan de hand. De Bisan heeft
hier totaal geen last van.
Vergelijk Bisan met de Peugeot:
(waarbij ik moet vermelden dat de Peugeot me 2200 euro nieuw heeft gekost en dat de Bisan nieuw 1250 euro kost!)
De Bisan is qua gewicht erg licht. Wat hij precies weegt weet ik niet maar hij is verschrikkelijk wendbaar. Ondanks zijn gewicht blijft hij
tot op topsnelheid goed handelbaar en wordt niet lichtvoetig waar ik in eerste instantie wel bang voor was.
De Peugeot is veel zwaarder en (beter??) degelijker uitgevoerd. Voor mijn gevoel hang je hier met gemak een 400cc blokje onder en hij geeft
geen krimp. Zo zijn de remmen zeer goed op hun taken berekend en is het stuurgevoel een stuk hoger. Toch zijn de remmen van de Bisan niet
ondermaats; ik zou ze een voldoende willen geven maar ook niet meer dan dat. Positief over de Bisan zijn in mijn ogen de bedieningselementen.
De knoppen/schakelaars voelen zeer volwassen aan en geven niet de indruk dat ze snel zullen afbreken of defect zullen raken. Ook de beide remmen
geven een goede weerstand en zijn zeer goed te doseren. Een groot minpunt is de (véééél te) kleine benzinetank: 3 liter! Omdat hij bij mij erg veel
stationeer draait ivm de post is het verbruik nu ongeveer 1 : 20. Dat betekent in de praktijk dat ik met 60 gereden kilometers stil kom te staan...
Een postdag is bij mij idd zo`n 60 kilometer dus ik vul hem halverwege bij met benzine omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan. Er zit een
duidelijke benzinemeter op maar geen extra lampje!
Zo, dat was het tot nu toe. Zodra er meer kilometers op komen zal ik dat hier vermelden.
Niet omdat ik een diehard motorscooter-rijder ben (heb dat ding uit de handel ingeruild: nagelnieuw voor een paar honderd euro)
maar omdat ik hier een stukje las over iemand die ook zo`n ding had gekocht en zijn relaas zou gaan vertellen. Dat heeft ie
tot de 200 km gedaan en daarna niets meer.
Wel moet ik zeggen dat ik door ervaring met Chinees spul nu niet meer zo anti-chinees ben geworden; ik heb vele kilometers
afgelegd op een MadAss 125 cc "motor"fiets van chinese makelij en dat is me echt goed bevallen! Ook deze fiets kocht ik nieuw;
puur omdat ik het een apart ding vond en ik er goedkoop via de handel aan kon komen. Uiteindelijk heb ik er in 3 jaar tijd zo`n
20.000 km mee afgelegd zonder noemenswaardige problemen.
Wat me aan de MadAss opviel was dat ik nagenoeg nooit de kleppen hoefde te stellen! In het begin toch regelmatig controleren maar
pas bij zo`n 8000 km moest ik de uitlaatklep iets stellen...daarna tot aan de 20.000 niet meer. Toen ik hem verkocht bij die stand
heb ik alles nog nagelopen maar niets hoeven te stellen.
Hoe dat gaat met de Bisan weet ik uiteraard nog niet. Hij heeft op dit moment zo`n 250 km gelopen en morgen ga ik de olie vervangen
en het filtertje schoonmaken. Ik doe er Castrol 10W40 op.
Inrijden neem ik niet zo nauw met dit ding; tot zo`n 80 km heb ik niet harder gereden dan zo`n 60 km/uur maar daarna (ná de 100 km)
heb ik het vrij snel opgevoerd tot de topsnelheid. Die ligt op dit moment rond de 90 km/uur en ik heb het vermoeden dat hij
daar wel overheen gaat. Ook valt me de rustige loop van het blokje op: ben daar positief over gesteld. Stationeer nooit de neiging
om af te slaan en never nooit niet ook maar íets inhouden als je gas geeft..helemaal super.
Over het inrijden: ik gebruik de Bisan als postscooter. Ik bezorg 2 dagen in de week post en dat doe ik op de Bisan. Hij loopt in
principe de hele dag; van `s ochtends 10 tot `s middags 2 uur.
Vanochtend voor de eerste keer de olie vervangen. Het zeefje was geheel schoon; geen metaaldeeltjes eraan. De olie gecontroleerd dmv
een magneet maar daarin ook geen metaaldeeltjes...zegt dit iets over de kwaliteit van het chinese materiaal? Wie weet....
Wat me positief opvalt is dat de motor koud netjes op de automatische choke gaat lopen en ná een paar minuutjes gaat ie netjes stationeer
lopen. Ook is ie me nog nooit afgeslagen, zowel warm als koud niet. Mijn eigenlijke "postscooter" een Peugeot Speedfight 3 Le Mans
4 takt snor (motorblokje 49cc is ook chinees: een Sym blokje) heeft op dit moment 5500 km gelopen (is ontgrenst en loopt rond de 60 km/uur)
loopt vanaf het begin al erg mooi maar slaat wel af als hij langere tijd stationeer draait. Als ik na een tijdje volgas het gas gelijk
dichtdraai dan stottert hij als hij weer op het gas gaat; draai ik langzaam het gas dicht dan is er niets aan de hand. De Bisan heeft
hier totaal geen last van.
Vergelijk Bisan met de Peugeot:
(waarbij ik moet vermelden dat de Peugeot me 2200 euro nieuw heeft gekost en dat de Bisan nieuw 1250 euro kost!)
De Bisan is qua gewicht erg licht. Wat hij precies weegt weet ik niet maar hij is verschrikkelijk wendbaar. Ondanks zijn gewicht blijft hij
tot op topsnelheid goed handelbaar en wordt niet lichtvoetig waar ik in eerste instantie wel bang voor was.
De Peugeot is veel zwaarder en (beter??) degelijker uitgevoerd. Voor mijn gevoel hang je hier met gemak een 400cc blokje onder en hij geeft
geen krimp. Zo zijn de remmen zeer goed op hun taken berekend en is het stuurgevoel een stuk hoger. Toch zijn de remmen van de Bisan niet
ondermaats; ik zou ze een voldoende willen geven maar ook niet meer dan dat. Positief over de Bisan zijn in mijn ogen de bedieningselementen.
De knoppen/schakelaars voelen zeer volwassen aan en geven niet de indruk dat ze snel zullen afbreken of defect zullen raken. Ook de beide remmen
geven een goede weerstand en zijn zeer goed te doseren. Een groot minpunt is de (véééél te) kleine benzinetank: 3 liter! Omdat hij bij mij erg veel
stationeer draait ivm de post is het verbruik nu ongeveer 1 : 20. Dat betekent in de praktijk dat ik met 60 gereden kilometers stil kom te staan...
Een postdag is bij mij idd zo`n 60 kilometer dus ik vul hem halverwege bij met benzine omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan. Er zit een
duidelijke benzinemeter op maar geen extra lampje!
Zo, dat was het tot nu toe. Zodra er meer kilometers op komen zal ik dat hier vermelden.
Laatst bewerkt: