Rijdersverslag Bisan Lifan Pasific 150cc motorscooter

29 mei 2006
70
0
Heetveld
Omdat ik regelmatig hier vragen lees over de Bisan Lifan 150cc Pasific motorscooter wil ik hier mijn rijdersverslag plaatsen.
Niet omdat ik een diehard motorscooter-rijder ben (heb dat ding uit de handel ingeruild: nagelnieuw voor een paar honderd euro)
maar omdat ik hier een stukje las over iemand die ook zo`n ding had gekocht en zijn relaas zou gaan vertellen. Dat heeft ie
tot de 200 km gedaan en daarna niets meer.

Wel moet ik zeggen dat ik door ervaring met Chinees spul nu niet meer zo anti-chinees ben geworden; ik heb vele kilometers
afgelegd op een MadAss 125 cc "motor"fiets van chinese makelij en dat is me echt goed bevallen! Ook deze fiets kocht ik nieuw;
puur omdat ik het een apart ding vond en ik er goedkoop via de handel aan kon komen. Uiteindelijk heb ik er in 3 jaar tijd zo`n
20.000 km mee afgelegd zonder noemenswaardige problemen.

jv3kep.jpg


Wat me aan de MadAss opviel was dat ik nagenoeg nooit de kleppen hoefde te stellen! In het begin toch regelmatig controleren maar
pas bij zo`n 8000 km moest ik de uitlaatklep iets stellen...daarna tot aan de 20.000 niet meer. Toen ik hem verkocht bij die stand
heb ik alles nog nagelopen maar niets hoeven te stellen.

Hoe dat gaat met de Bisan weet ik uiteraard nog niet. Hij heeft op dit moment zo`n 250 km gelopen en morgen ga ik de olie vervangen
en het filtertje schoonmaken. Ik doe er Castrol 10W40 op.

Inrijden neem ik niet zo nauw met dit ding; tot zo`n 80 km heb ik niet harder gereden dan zo`n 60 km/uur maar daarna (ná de 100 km)
heb ik het vrij snel opgevoerd tot de topsnelheid. Die ligt op dit moment rond de 90 km/uur en ik heb het vermoeden dat hij
daar wel overheen gaat. Ook valt me de rustige loop van het blokje op: ben daar positief over gesteld. Stationeer nooit de neiging
om af te slaan en never nooit niet ook maar íets inhouden als je gas geeft..helemaal super.
Over het inrijden: ik gebruik de Bisan als postscooter. Ik bezorg 2 dagen in de week post en dat doe ik op de Bisan. Hij loopt in
principe de hele dag; van `s ochtends 10 tot `s middags 2 uur.

Vanochtend voor de eerste keer de olie vervangen. Het zeefje was geheel schoon; geen metaaldeeltjes eraan. De olie gecontroleerd dmv
een magneet maar daarin ook geen metaaldeeltjes...zegt dit iets over de kwaliteit van het chinese materiaal? Wie weet....

Wat me positief opvalt is dat de motor koud netjes op de automatische choke gaat lopen en ná een paar minuutjes gaat ie netjes stationeer
lopen. Ook is ie me nog nooit afgeslagen, zowel warm als koud niet. Mijn eigenlijke "postscooter" een Peugeot Speedfight 3 Le Mans
4 takt snor (motorblokje 49cc is ook chinees: een Sym blokje) heeft op dit moment 5500 km gelopen (is ontgrenst en loopt rond de 60 km/uur)
loopt vanaf het begin al erg mooi maar slaat wel af als hij langere tijd stationeer draait. Als ik na een tijdje volgas het gas gelijk
dichtdraai dan stottert hij als hij weer op het gas gaat; draai ik langzaam het gas dicht dan is er niets aan de hand. De Bisan heeft
hier totaal geen last van.

Vergelijk Bisan met de Peugeot:

(waarbij ik moet vermelden dat de Peugeot me 2200 euro nieuw heeft gekost en dat de Bisan nieuw 1250 euro kost!)

De Bisan is qua gewicht erg licht. Wat hij precies weegt weet ik niet maar hij is verschrikkelijk wendbaar. Ondanks zijn gewicht blijft hij
tot op topsnelheid goed handelbaar en wordt niet lichtvoetig waar ik in eerste instantie wel bang voor was.
De Peugeot is veel zwaarder en (beter??) degelijker uitgevoerd. Voor mijn gevoel hang je hier met gemak een 400cc blokje onder en hij geeft
geen krimp. Zo zijn de remmen zeer goed op hun taken berekend en is het stuurgevoel een stuk hoger. Toch zijn de remmen van de Bisan niet
ondermaats; ik zou ze een voldoende willen geven maar ook niet meer dan dat. Positief over de Bisan zijn in mijn ogen de bedieningselementen.
De knoppen/schakelaars voelen zeer volwassen aan en geven niet de indruk dat ze snel zullen afbreken of defect zullen raken. Ook de beide remmen
geven een goede weerstand en zijn zeer goed te doseren. Een groot minpunt is de (véééél te) kleine benzinetank: 3 liter! Omdat hij bij mij erg veel
stationeer draait ivm de post is het verbruik nu ongeveer 1 : 20. Dat betekent in de praktijk dat ik met 60 gereden kilometers stil kom te staan...
Een postdag is bij mij idd zo`n 60 kilometer dus ik vul hem halverwege bij met benzine omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan. Er zit een
duidelijke benzinemeter op maar geen extra lampje!

Zo, dat was het tot nu toe. Zodra er meer kilometers op komen zal ik dat hier vermelden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag, hou het bij zou ik zeggen!

Enige wat me opvalt is dat je allerlei fabricaten afdoet als Chinees, maar dat klopt niet. Bisan is een Turks merk. Sym is Taiwanees. Natuurlijk weet ik niet waar beide merken hun blokjes vandaan halen, maar van Sym denk ik zeker te weten dat die ze iig zelf maakt.
 
Duidelijk verhaal.
Ben benieuwd hoe ons hollands klimaat invloed heeft op roest bij de chinese producten.
Grappig ding trouwens die madass :-)
 
De merknaam is gekocht door Chinezen. Datzelfde geldt voor Berini, Kreidler en wie weet welke andere merken nog meer. Best jammer.

Ik was vroeger,in mijn brommer tijd een groot sachs fan :P .
Ik heb ee 4 bak en 2 5 bakken gereden,waaronder 1 hercules en 1 op en top getunede aprillia cross motor met 6 spoelpoorten en een 32 mm bing erachter }) .

Maar ik vind het toch niet verkeerd dat die merken,weleenswaar in chinese handen,een nieuwe kans krijgen.
Al denk ik wel dat de luchtgekoelde 2 tact sachs en kreilder blokken niet meer gemaakt gaan worden :') ,en da's dan weer jammer.
 
Mooi verslag, hou het bij zou ik zeggen!

Enige wat me opvalt is dat je allerlei fabricaten afdoet als Chinees, maar dat klopt niet. Bisan is een Turks merk. Sym is Taiwanees. Natuurlijk weet ik niet waar beide merken hun blokjes vandaan halen, maar van Sym denk ik zeker te weten dat die ze iig zelf maakt.


Hmmm....als Bisan een turks merk is hoe kan het dan dat ik de inklaringspapieren uit China en ook de typegoedkeuring uit China er bij had zitten? Ik moet inderdaad toegeven dat als het niet europees klinkt ik het al gauw chinees noem....
 
Duidelijk verhaal.
Ben benieuwd hoe ons hollands klimaat invloed heeft op roest bij de chinese producten.
Grappig ding trouwens die madass :-)

Op de Sachs MadAss totaal geen roest na drie jaar intensief gebruik (en 20000 km). Dus zeker niet slechter als een gerenomeerd merk. Let wel: intensief dus ook de winters in sneeuw en ijzel gewoon doorgereden!!
 
Ik was vroeger,in mijn brommer tijd een groot sachs fan :P .
Ik heb ee 4 bak en 2 5 bakken gereden,waaronder 1 hercules en 1 op en top getunede aprillia cross motor met 6 spoelpoorten en een 32 mm bing erachter }) .

Maar ik vind het toch niet verkeerd dat die merken,weleenswaar in chinese handen,een nieuwe kans krijgen.
Al denk ik wel dat de luchtgekoelde 2 tact sachs en kreilder blokken niet meer gemaakt gaan worden :') ,en da's dan weer jammer.

Jawel hoor: kreidler is ook als 2 takt (chinees) te krijgen! Er is zelfs een, in mijn ogen schitterende kreidler scooter te koop maar die is volgens mij alleen in 4 takt te verkrijgen.
 
Ik moet nog ergens een foto hebben liggen waar ik op de madass zit; moet ik f zoeken maar hij is inderdaad niet erg groot...in ieder geval groot genoeg voor mij (186 cm)
 
Voor eventuele liefhebbers: ik heb nog zo`n Madass staan echter dit is een bromfiets (49cc) automaat viertakt in de kleur silvergrijs en is ook nog nagelnieuw; heeft nog nooit gelopen en zit nog veelal in het plastic verpakt maar is net zo robuust als de 125cc uitvoering. Is voorzien van een kenteken.....voor de liefhebber.
 
De motoruitvoering is juist veel leuker bv voor op vakantie :-)

Als je toch een help op moet dan meteen 125cc min.

Prijs is zag ik in Be 1990 eur.
 
Laatst bewerkt:
Voor op vakantie neem ik geen scooter of brommer mee....past ook niet op mijn wagen...of ik ga met mijn GSX-R 1000 áls ik motor wil rijden.
 
Die Chinezen kopen de naam kreidler, maar wat ze in China maken heeft niets meer te maken met de Duitse kreidler van vroeger.
Wel een keer gelezen van iemand die een kreidler scooter had gekocht , dat hij hem na de zoveelste reparatie bij de dealer door de winkelruit naar binnen wilde gooien, zo tevreden was hij ermee.

Je weet gewoon niet wat je koopt bij die Chinezen.
er zal ook wel beter spul tussen zitten, maar als een Chineese fabrikant serieuze kwaliteits produkten produceerd, dan zijn er binnen now time weer andere Chineese bedrijfjes die de boel gaan kopieeren.

Chinezen zelf willen liever geen Chineese motor, scooter of auto.
ze betalen liever 4 keer zoveel voor een Duitse auto, dan een veel goedkopere Chinees.
 
Laatst bewerkt:
Kreidler maakt tegenwoordig zelfs straatlegale karts, go figure :P

Ik heb zelf een Sachs Dirty Devil, een weglegale pitbike die in ieder geval het motorblok en elektrisch deeld met de MadAss.

Gebruik was ongeveer 2:1, 2 uur sleutelen, 1 uur rijden. Lostrillende popnagels in de uitlaatdemper, kettingwiel achter trilde constant los, wiellagers die spontaan uit het wiel vallen (niet dat ze gemonteerd veel beter waren), km tellers die opeens niet meer verlicht is (batterij leeg!), deed de km teller het weer smolt de magneet uit de voorschijf, een balpenveer voor de vering achter, krukastappen die spontaan lostrillen, brekende delen in de versnellingsbak.

Toch kun je veel geluk hebben met die Chinese blokken, ze kunnen écht wel jaren probleemloos meegaan en een pak slag incasseren, maar soms schrijf je identieke blokken binnen 3 straatlengtes af.
Vervang de eerste 100km in ieder geval minstens 2x de olie want reinigen van onderdelen na fabricage doen ze in China niet aan (en ach er gaat toch maar 800mL op dus het zijn de kosten ook niet).


En tóch is het allemaal zo slecht nog niet, je moet bij dergelijk Chinees spul gewoon goed vooronderzoek doen, meestal zijn er een handvol standaard problemen, als je die even opspoort en allemaal preventief verhelpt heb je vaak wel een solide rijwielgedeelte zonder dat dit erg veel tijd/geld kost.
En er zijn hele leuke Japans gebouwde (en ook veel betrouwbaardere) blokken te koop die 1:1 onder een pitbike, Chinese DAX of Madass te bouten zijn, en die zijn redelijk betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Op de Sachs MadAss totaal geen roest na drie jaar intensief gebruik (en 20000 km). Dus zeker niet slechter als een gerenomeerd merk. Let wel: intensief dus ook de winters in sneeuw en ijzel gewoon doorgereden!!

Nou dan moet ik toch mijn mening over de kwaliteit van ''sommige'' schinese makelij bijstellen.
20.000 km zonder noemanswaardige problemen en vooral geen roest ondanks doorijden.
Dat betuigd toch van enige kwaliteit.

gr nutty
 
Nee daar heb je helemaal gelijk in hihi.
Geen tijd en geen km standen,kan net zo goed een rondje om de kerk zijn inderdaad haha
 
Ik koop geen chinees spul of het nu een stekker is op vakantie of een rijstkoker of een motor.

Liever lap ik wat meer zonder gezanik plus de chinese opstelling in de regio daar de omgang met mensen als arbeider en het milieu bevalt me niet.

De enige chinees waar ik zaken mee doe zit om de hoek.
 
Ik koop geen chinees spul of het nu een stekker is op vakantie of een rijstkoker of een motor.

Liever lap ik wat meer zonder gezanik plus de chinese opstelling in de regio daar de omgang met mensen als arbeider en het milieu bevalt me niet.

De enige chinees waar ik zaken mee doe zit om de hoek.

70% van wat je in huis hebt staan komt uit de rode republiek. Zelfs het merkplaatje aan de voorkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan