Rijdt het zuiniger op E98?

Klinklare nonsens. Sommige motoren hebben een dusdanig hoge compressie dat ze een hogere klopvastheid nodig hebben, om zelfontbranding tegen te gaan. Verreweg de meeste motoren zijn echter gewoon geschikt voor E95 (of lager), en daarmee maakt het dus niets uit. Ja, ik tank ook regelmatig E102 als ik in Duitsland ben, maar heb nog geen verminderd brandstofverbruik kunnen waarnemen. Zou ook raar zijn, want de energetische waarde is gelijk, heeft namelijk niets met klopvastheid te maken.
 
De allerbeste reclametruc ooit is toch de naam die de benzinemaatschappijen gaven aan RON98, namelijk "superbenzine".
Die naam had tot gevolg dat elke brave rijder in z'n Opeltje zich een formule 1 coureur kon wanen als hij maar "super" tankte. Tot op de dag van vandaag houdt, alleen door die naam en het placebo effect, de mythe stand dat "superbenzine" hogere prestaties en zuiniger verbruik moet geven dan gewone benzine.
 
Omdat je je continu bewust bent van het feit dat je er 98 in hebt gegooit, ga je vanzelf (onbewust) anders rijden. Daardoor is je verbruik ook anders.
In het geval van TS verwacht ik gewoon dat een lichte wind meer heeft gedaan voor het verbruik dan de brandstof.
 
Hebben die BMW's geen ontstekingsvervroeger zodat je minder vermogen hebt bij 95?

Dan scheelt het natuurlijk wel. Anders (als er niets wijzigt aan de motor) helemaal niets.
 
Als vroeger een brave rijder toevallig het geld had om een kadettje te kunnen kopen met een 1,2l S motor er in of een echte SR uitvoering dan moest hij van meneer Opel er zelfs superbenzine in tanken omdat anders bij zwaardere belasting deze S uitvoering motoren als een gek gingen pingelen.
Dus superbenzine of Ron 98 is niet helemaal onzin verhaal zeg maar.
Met de huidige motoren met computergestuurde injectie en ontsteking met klopsensor enz kun je gewoon 95 tanken omdat het hele managmentsysteem dan alle parameters zo aanpast dat de motor op de aangeboden brandstof toch nog maximaal blijft presteren.
Toch denk ik dat als je de moderne auto's gaat meten op een vermogensbank dat er hogere vermogens en koppel waardes uit komen op een betere kwaliteit brandstof.
 
Als vroeger een brave rijder toevallig het geld had om een kadettje te kunnen kopen met een 1,2l S motor er in of een echte SR uitvoering dan moest hij van meneer Opel er zelfs superbenzine in tanken omdat anders bij zwaardere belasting deze S uitvoering motoren als een gek gingen pingelen.
Dus superbenzine of Ron 98 is niet helemaal onzin verhaal zeg maar.
Met de huidige motoren met computergestuurde injectie en ontsteking met klopsensor enz kun je gewoon 95 tanken omdat het hele managmentsysteem dan alle parameters zo aanpast dat de motor op de aangeboden brandstof toch nog maximaal blijft presteren.
Toch denk ik dat als je de moderne auto's gaat meten op een vermogensbank dat er hogere vermogens en koppel waardes uit komen op een betere kwaliteit brandstof.
Waarom denken als je kunt meten?
 
Hebben die BMW's geen ontstekingsvervroeger zodat je minder vermogen hebt bij 95?
Dan scheelt het natuurlijk wel. Anders (als er niets wijzigt aan de motor) helemaal niets.

Daar heb je wel een punt.
Het BMW blok hoort op RON98 te draaien, vanwege de hogere compressie moet de benzine klopvaster zijn dan RON95, anders gaat er detonatie (pingelen) optreden. Dan ook levert het blok z'n volle vermogen. Dat vermogen levert het blok niet vanwege de benzine, maar door de hogere compressie/efficiëntie.
Maar..... de BMW loopt ook op RON95. Alleen wordt in dat geval de ontsteking door het motormanagement (anti-pingelsensor) vervroegd om te voorkomen dat er detonatie optreedt. Maar in dat geval levert het blok een paar pk minder vermogen. Niet omdat RON95 minder energie levert bij verbranding, maar omdat het blok/de verbranding minder efficiënt loopt door de vervroegde ontsteking.

Overigens kan "super" soms ook effect hebben bij een erg vervuild (oud...) blok.
De grote hoeveelheid koolresten in het blok kunnen blijven nagloeien, daardoor ontstaat er vaak vermogensverlies omdat de benzine vroegtijdig ontsteekt door de gloeiende resten. Door de slechte ontbranding vervuilt het blok steeds sneller en steeds meer.
Tank je in zo'n geval super, dan wil de benzine veel minder makkelijk vroegtijdig ontsteken, je hebt dan meteen weer vermogen terug. Daarnaast bevat super vaak meer dopes om vervuiling tegen te gaan, zodat de koolresten ook enigszins worden opgeruimd.
Maar ook in dat geval heeft de ogenschijnlijke vermogenswinst niets met een magische extra verbrandingswaarde van superbenzine te maken.....
 
Meer vermogen uit 98, dus minder gasgeven, dus zuiniger.
Wel waar dus.

Heb zelf ook tijden lang afstanden liters gechecked en ik kom met 98 altijd zuiniger uit dan met 95. Het prijsverschil compenseert overigens wel de extra afstand die je ermee rijdt. Ik gooi er dus standaard Bp Ultimate 98 in.
Dit is simpelweg niet waar. Het octaangehalte zegt NIETS over de energiewaarde en dus hoeft er in principe niet meer vermogen uit voort te komen. Echter, het zegt wel wat over het moment van ontsteking; veel motoren (met name oude BMW's) zijn ingesteld op E98, maar kunnen ook op E95 rijden met een vermindering van vermogen. Dat heeft niets met de brandstof an sich te maken als wel de manier waarop de motor omgaat met het ontstekingsmoment.
 
Toch denk ik dat als je de moderne auto's gaat meten op een vermogensbank dat er hogere vermogens en koppel waardes uit komen op een betere kwaliteit brandstof.

(Zucht) Er IS geen betere kwaliteit brandstof, het is allemaal DEZELFDE benzine. Als je het verbrandt, levert het (ongeveer, er zitten hele kleine verschillen in afhankelijk van de productie, herkomst van de olie en de toevoegingen) dezelfde verbrandingswaarde.

Er is alleen een type benzine die geschikt is voor motoren met lagere compressie (RON95) en een type waar een dope is bijgevoegd waardoor de benzine geschikt is voor motoren met hogere compressie (RON98).

Nogmaals: RON98 heeft dus géén hogere kwaliteit dan RON95, het is alleen geschikt voor motoren met hogere compressie.
 
Ik geloof het niet, 98 is gewoon minder snel detoneerbaar, er zit niet meer energie in een gram 98 dan 95.

98 heeft een hogere hoeveelheid energie [kJ] per liter dan 95, dus je rijdt zeker meer km op 1 liter 98 dan op 1 liter 95.
 
@ Fiah ik ben gelukkig niet in het bezit van zo'n modern koekblik met al die moderne toeters en bellen.
Ik rijd in een oude belastingvrije volvo 340 oliestoker die op bijna alles kan lopen tot en met slaolie aan toe hahahahahahaha
 
98 heeft een hogere hoeveelheid energie [kJ] per liter dan 95, dus je rijdt zeker meer km op 1 liter 98 dan op 1 liter 95.

Gewoon stug je geloof blijven verspreiden...... |( |(

Laat ik het eens anders proberen:
Je maakt een pilletje tegen hoofdpijn en je zet "aspirine" op het pilletje.
Je maakt daarna nog eens precies datzelfde pilletje, maar dat geef je een smaakje omdat mensen dat lekkerder vinden en je zet "super-aspirine" op het pilletje.

Jij gelooft dus dat het "super" pilletje beter werkt tegen hoofdpijn......
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen chemicus, maar is er niet iets dat pleit voor 98 Ron ivm het "vergommen" van de benzine als deze lang stilstaat in een brandstoftank (bvb in de winterperiode) ?

Wat zou dat moeten zijn dan? :?
 
Ik ben geen chemicus, maar is er niet iets dat pleit voor 98 Ron ivm het "vergommen" van de benzine als deze lang stilstaat in een brandstoftank (bvb in de winterperiode) ?
Dat heeft meer met de additieven te maken dan met het octaangehalte; ik kan me voorstellen dat bepaalde duurdere brandstoffen hier middelen in hebben zitten die daarvoor het een en ander voorkomen.
 
De allerbeste reclametruc ooit is toch de naam die de benzinemaatschappijen gaven aan RON98, namelijk "superbenzine".
Die naam had tot gevolg dat elke brave rijder in z'n Opeltje zich een formule 1 coureur kon wanen als hij maar "super" tankte. Tot op de dag van vandaag houdt, alleen door die naam en het placebo effect, de mythe stand dat "superbenzine" hogere prestaties en zuiniger verbruik moet geven dan gewone benzine.

Volgens mij heet 95 al super (en was gewone benzine 91). 98 heet super plus. Toch?

Normaalbenzine vind je hier bijna nergens meer. In duitsland soms nog wel.
Hoewel het volgens mijn instructieboekje moet kunnen, gooi ik er echter nooit normaal in; toch maar super (95 dus).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heet 95 al super (en was gewone benzine 91). 98 heet super plus. Toch?
Normaalbenzine vind je hier bijna nergens meer. In duitsland soms nog wel.
Hoewel het volgens mijn instructieboekje moet kunnen, gooi ik er echter nooit normaal in; toch maar super (95 dus).

Zou kunnen, maar voorzover ik weet hebben we hier altijd normaal (RON95) en super (RON98) gehad.
 
OCTAAN GETAL !!!!!
De benzine boeren gooien geen octaan door de benzine en dus is het dus geen gehalte maar een getal
Waar dat getal voor staat en hoe ze er aan komen moet je even zelf opzoeken want als ik dat hier tik dan denken de "kenners"dat ik gek ben
 
Daar heb je wel een punt.
Het BMW blok hoort op RON98 te draaien, vanwege de hogere compressie moet de benzine klopvaster zijn dan RON95, anders gaat er detonatie (pingelen) optreden. Dan ook levert het blok z'n volle vermogen. Dat vermogen levert het blok niet vanwege de benzine, maar door de hogere compressie/efficiëntie.
Maar..... de BMW loopt ook op RON95. Alleen wordt in dat geval de ontsteking door het motormanagement (anti-pingelsensor) vervroegd om te voorkomen dat er detonatie optreedt. Maar in dat geval levert het blok een paar pk minder vermogen. Niet omdat RON95 minder energie levert bij verbranding, maar omdat het blok/de verbranding minder efficiënt loopt door de vervroegde ontsteking.

Overigens kan "super" soms ook effect hebben bij een erg vervuild (oud...) blok.
De grote hoeveelheid koolresten in het blok kunnen blijven nagloeien, daardoor ontstaat er vaak vermogensverlies omdat de benzine vroegtijdig ontsteekt door de gloeiende resten. Door de slechte ontbranding vervuilt het blok steeds sneller en steeds meer.
Tank je in zo'n geval super, dan wil de benzine veel minder makkelijk vroegtijdig ontsteken, je hebt dan meteen weer vermogen terug. Daarnaast bevat super vaak meer dopes om vervuiling tegen te gaan, zodat de koolresten ook enigszins worden opgeruimd.
Maar ook in dat geval heeft de ogenschijnlijke vermogenswinst niets met een magische extra verbrandingswaarde van superbenzine te maken.....


Dus wel waar.

Heb nooit beweerd dat het door verbrandingwaardes van de brandstof komt.
 
Volgens mij heet 95 al super (en was gewone benzine 91). 98 heet super plus. Toch?

Normaalbenzine vind je hier bijna nergens meer. In duitsland soms nog wel.
Hoewel het volgens mijn instructieboekje moet kunnen, gooi ik er echter nooit normaal in; toch maar super (95 dus).

Is er in NL ooit 91 geweest?
Ik dacht altijd, in de tijd van de loodhoudende peut, dat normaal 95, en super 98 was.
Of is het veranderd?
 
Bij euro95 mag 5% bio-ethanol worden toegevoegd. En bio-ethanol bevat minder energie per liter dan benzine. Dus...

Maar het verschil is niet gigantisch. Denk niet dat je dat zo meteen even opmerkt.
 
Bij euro95 mag 5% bio-ethanol worden toegevoegd. En bio-ethanol bevat minder energie per liter dan benzine. Dus...
Maar het verschil is niet gigantisch. Denk niet dat je dat zo meteen even opmerkt.

Zou kunnen, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het zuiniger lopen van RON98 dat sommigen beweren te ervaren. Maar mag er bij RON98 dan geen ethanol worden gemengd?
 
Mijn 250 tweetakt rijdt anders nog niet echt zuinig op E98 xD
Maar E98 heeft een hogere klopvastheid wat betekent dat het hogere compressieverhoudingen kan weerstaan zonder uit zich zelf te ontbranden door de opbouwende druk.

Daarom rijden veel racemachines op E98 of tanken ze in Duitsand E110 ofzo??
Daar kun je in elk geval nog hoger octaan tanken.

Maar naar mijn idee maakt het qua verbruik niks uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan