Rijervaring Cagiva Navigator

Sanderd

Rookie
3 feb 2002
5
0
Leiden
Ben nieuwbie in motorland en mijn voorkeur gaat uit naar dikke V-twin all-road modellen. Ben als een blok gevallen voor Cagiva Nav. Lijkt me een uitstekende keus, en ben nu op zoek naar rijervaringen en tips (om het gevoel te rationaliseren natuurlijk...) :P
 
In een oude Motor (magazine) stond eens een verslag over diverse allroad motoren, ook de Cagiva. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden en dan even de plus en min punten op noemen. Volgens mij was het wel een fijne fiets.
 
Hoi,
Er zijn heel wat tests geweest met als ingrediënten BMW GS, de cagiva, de triumph tiger, aprilia caponord en honda varadero. Voor mij kwamen eigenlijk alleen de gs en de Varadero in aanmerking(veel lange reizen met vriendin achterop). Het is de GS geworden want die vind ik het mooiste, heeft de best passende koffers(ik haal ze er nooit af), een kardan(een waar godsgeschenk bij woonwerkverkeer en lange vakanties), de grootste trekkracht bij lage toerentallen, ABS, sportieve vering, ligt als een blok beton op de weg etc.

Maar uiteindelijk kies je de motor die je het beste gevoel geeft, denk ik zo...

Maar goed, de Navigator:

plussen waren:
het vermogen (opgegeven aan het achterwiel, ik geloof zo\'n 100 pk- het is overigens een Suzuki blok, afkomstig uit de TL 1000 S. Suzuki is eigenlijk de enige die losse blokken kan verkopen omdat zij in de productie motoren en blokken niet exact op elkaar afstemmen zoals bijoorbeeld Honda. Ze kunnen dus blokken \"overhouden\")

wendbaarheid

het geluid(er zullen wel van die Lafranconi-potten opzitten ofzo)

remmen waren krachtig en goed doseerbaar

minnen waren:
slechte windbescherming(maar dat is erg subjectief)
afwerking(kuipdelen die een beetje tegen elkaar aanschuren waardoor er een soort plasticvijlsel vanaf kwam)
saai dashbord(tsja)

Volgens mij is het gewoon een mooie kettingfiets, die eigenlijk dichter bij een super motard ligt dan bij een all road. De prijs is erg goed, hij ziet er leuk uit, heeft een heel krachtig blok.Door de zithouding ook geschikt om lekker mee te reizen en er is een merkeigen kofferset Wat je daar gratis bij krijgt is de slordige italiaanse afwerking en zeer waarschijnlijk een pittige afschrijving.
wat je absoluut zou moeten doen is een wat langere proefrit maken. Laat je niet afschepen met en kwartiertje, als ze willen verkopen moeten ze daar maar moeite voor doen.

Oja, exra info over de Cagiva(en andere motoren) kunnje natuurlijk vinden op www.motormaniacs.nl. Ben je echter het duits machtig, probeer dan eens www.motorradonline.de -->archiv -->freie Suche en dan navigator intikken. Dan krijg je heel wat uitgebreide rijverslagen.

de groeten en veel plezierbij het uitzoeken van een motor!

Ruud
 
Volgens mij is het gewoon een mooie kettingfiets, die eigenlijk dichter bij een super motard ligt dan bij een all road.
mmmmm.... zeker nooit op een SM gerejr ;)

maar de navigator is wel de sportiefste in zijn segment, en wordt inderdaad wel es beschreven als een super-supermotard.... weten zij veel :P
 
Ik heb \'m een dagje als leenmotor meegenomen. Ik vond hem heel makkelijk rijden. Geluid viel echter heel erg tegen. Hij is echt fluisterstil. Zithouding is erg rechtop. Ik kan zo niet langdurig zitten. Ondanks de rechte houding was het toch relaxed om met 180 over de snelweg te toeren. Je zit ook lekker hoog.

Ik vind mijn duc echter leuker om op te rijden. Ik kan niet goed omschrijven waarom. De duc is \"spannender\". De cagiva is een beetje \"saai\" om te rijden.

Ik vind het trouwens geen saai dashboard.
 
bedankt voor de reacties, ik ga direct op zoek naar testverslagen..
..enne, kwa nieuwbie, kan iemand mij een definitie geven van \'supermotard\'??
in deze scene een veel gebezigde term, maar geen idee wat het is. :?


thanx,
S.
 
Even de plus en minpunten welke ze gaven in het blad Motor een jaar geleden ongeveer (het ging overigens tussen een test met de BMW R1150GS, Cagiva Navigator, Honda Varadero en Triumph Tiger)
:

Dit zijn de plus en minpunten bij elkaar van 4 testrijders.

Pluspunten :

+ remmen
+ styling
+ heerlijk voor korte werk
+ power
+ temperament
+ hoge funfactor
+ active houding
+ design
+ feestbeest (echt weer wat voor Mink :) )
+ pijlsnel
+ wendbaar

Minpunten :

- geen mogelijkheid tanktas
- veel mechanisch geluid
- klein
- afwerking
- weinig grondspeling
- harde vering
- schokt bij deellast
- minder stabiel hoge snelheid


Neem een proefrit zou ik zeggen.
 
Als groot liefhebber van het betere veeg en gumwerk ben ik al jaren op zoek naar de perfecte fiets voor deze discipline.Hard rechtuit rijden kan iedereen op een veelvermogende fiets. Het wordt natuurlijk pas leuk als dxe bochten zo snel mogelijk genomen worden en ook een slecht wegdek alleen voor meer lol zorgt. Na het lezen van enkele tests (o.a in de Kicxstart) heb ik de Navigator eens een dag gehuurd. Je weet niet wat er gebeurd. Veel vermogen van onderuit, behoorlijke topsnelheid, en redelijk goed zitten. In ons clubje was de bmw gs de snelste toen. Eens op de navigator...nooit meer gezien. Als er maar enig bochtje in de weg zit zijn alle stoere jongetjes op dikke dure pk bakken gezien.toedeledoki Of ze moeten Rossi heten. Als newbee kom je er snel achter dat de keuze van motorfiets vaak meer zegt over het formaat geslachtsdeel dan over kunnen rijden. Dus.. lees de testen, maak een proefrit en dan moet jij eens kijken. Vette grijns. Een echte Hyper-motard.

slijtboutje
 
ga eens een keer op een caponord rijden !!
veel vermogen en super in de bochten !!
vlot 200 draaien !!
en ook heel goed duo te rijden !
ik heb er zaterdag ff op gestuurd en ik was er zeer van onder de indruk !
ik ga aanstaande zaterdag nog ff de varadero uitproberen .
de navigator heb ik nog nie gereden dus kan ik daar nie over oordelen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan