rijgedrag in een bocht

azureus

Rookie
6 aug 2018
8
7
hallo allen.
ik ben een nieuwe dus even voorstellen.Ik ben Stephane uit Izegem België en enkele jaren motorrijder . Momenteel rij ik met een bmw k 1100 rs van 1993 .Naar mijn mening en goede en soepel motor ware het niet dat het in de bochten niet zo vlot . Ik heb altijd de indruk dat deze moto zwaar stuurt en in een bocht altijd wil duiken (vallen) . Motor heb ik gekocht van iemand die niet veel reed , en veel recht door aan de achterband te zien (vlak) . Voorband ziet er nog ok uit . Achtervering heb ik wat gezakt daar ik niet van de grootsten ben .Wat zou de reden van dat "duiken " kunnen zijn ?
 
Dus beste achterband vervangen. Op een moment gedacht dat er iets met de voorvork aan de hand was maar daar is niet veel aan te zien .Van mijn suzuki gs 650 kan ik daar met een pomp lucht bijpompen van deze bmw niet ,zie ook nergens lekken of zo .
 
Met die bakstenen kan je alleen met wat gas insturen. Met gas dicht een bocht in is raar en op het moment dat je dan op het gas gaat, krijg je een zwieper in je stuur.
 
Zou eerst eens die achterband vervangen dan valt ie niet zo de bocht in.

Als je van het vlakke stuk naar de wang gaat dan kan je het idee krijgen dat je omvalt.
 
Bandenspanning wel goed ?
Welk merk en type banden.
Rij ook met een K100 en herken dit alleen van als de bandenspanning te laag is.
Verder zijn het wel zware motoren
 
wat @Zot zegt je moet het gas er op zetten ........."ride it like you stole it "

niet op het beeld letten maa op het geluid :

 
Dus beste achterband vervangen. Op een moment gedacht dat er iets met de voorvork aan de hand was maar daar is niet veel aan te zien .Van mijn suzuki gs 650 kan ik daar met een pomp lucht bijpompen van deze bmw niet ,zie ook nergens lekken of zo .
Hoeveel kilometers en/of jaar zit de vorkolie er al in?

Toevoeging: Ja, die band is natuurlijk de eerste verdachte; eens met wat daarover gezegd is. Maar de geciteerde reactie doet vermoeden dat er bij de voorvork wellicht sprake is van wat achterstallig onderhoud, en dat komt het rijgedrag ook niet ten goede.
 
zo'n K wil gewoon rechtdoor, daar zijn ze voor gemaakt , wil je een bocht om dat zul je meer moeten doen dan vriendelijk vragen
 
Op een K100rs gaat het goed, op een K1100rs gaat het nog veel beter. Die heeft betere vering, bredere banden en een versteviging rond het balhoofd.
Met de K1100rs kun je zelfs vol in de ABS rammelend nog heel plat door de bocht als het echt moet. Don't ask how I know...
 
Oja, tips voor een goed sturende K: Continental banden ( eenvoudige ContiGo gaat al goed, SportAttacks gaat echt heel goed), voorband op 3,2 bar, achterband op 2,7 bar, vering op de hoogste stand achter, dikkere olie in de voorvork, blik op oneindig en gaaaaaaaaan.
 
Oeps,heel wat info op een korte tijd. Achterband is een bridgestone met 2,3 bar vooraan ook Bridgestone met 2 bar . Denk inderdaad dat de vorkolie eens moet vervangen worden al zie ik nergens lekken en trekt de motor niet naar links of rechts bij het remmen met de voorrem. Wanneer de voorpoten eruit zijn balhoofdlagers vervangen?
 
Begin eerst met het simpelste en goedkoopste: wat hogere bandenspanning.
Een heel vierkant afgesleten achterband kan zoals genoemd in een bocht een wiebelig gevoel geven omdat je dan op de "scherpe" overgang tussen versleten en niet-versleten stuk rijdt. Daar helpt alleen vervangen.

Vorkolie moet inderdaad af en toe vervangen worden, in de praktijk gebeurt dat vaak pas als een keerring de geest geeft.

Balhoofdlagers: motor op de middenbok zetten, schoonloeder achterop zodat het voorwiel van de grond komt en voelen of er een dood punt in zit. Loopt ie heel soepel zonder horten van links naar rechts hoef je de lagers niet te vervangen.

Kijk ook de schokdemper na, gebrek aan demping (de K shocks hebben de neiging de olie eruit te gooien) is ook niet best voor de stabiliteit.

 
Oeps,heel wat info op een korte tijd. Achterband is een bridgestone met 2,3 bar vooraan ook Bridgestone met 2 bar . Denk inderdaad dat de vorkolie eens moet vervangen worden al zie ik nergens lekken en trekt de motor niet naar links of rechts bij het remmen met de voorrem. Wanneer de voorpoten eruit zijn balhoofdlagers vervangen?


Die bridgestone banden, denkelijk de bt45, hebben een veel hogere bandenspanning nodig.
Vooraan minimaal 2,5 bar en achter 2,9 bar.
En dan nog blijft dit wat zwaar sturen weet ik uit ervaring.
Heb nu een contigo voor en dat stuurt zoveel scherper en directer.
Metzeler banden zitten daar tussenin.
Voor mij geen bridgestone meer in ieder geval
 
Ja, een K100RS was niet de meest lichtvoetige motor.

Maar als 26jarig jochie was ik er eind jaren 80 wel blij mee.
En blazen op de Autobahn, dat wilde de K wel :Y
IMG-20191205-WA0025.jpeg
 
Oeps,heel wat info op een korte tijd. Achterband is een bridgestone met 2,3 bar vooraan ook Bridgestone met 2 bar . Denk inderdaad dat de vorkolie eens moet vervangen worden al zie ik nergens lekken en trekt de motor niet naar links of rechts bij het remmen met de voorrem. Wanneer de voorpoten eruit zijn balhoofdlagers vervangen?

Begin eens met de bandenspanning op 2.5 en 2.8 te zetten, 2.0 en 2.3 is echt veel te weinig.
En plaats eens een foto van je banden ? Platte band, zeker achter, heeft ook veel negatieve invloed. Veel meer dan veel mensen denken.

Ik weet bijna zeker dat je dan al een wereld van verschil merkt.
Mocht dat niet zo zijn, word het tijd naar andere dingen te kijken.

Ik heb de K1100 voor m'n werk gereden en heb zelf 2 x een 1100RS gehad.
Als je het beheerst.... is het een heerlijke manier om er bochten mee te rijden: Niet sturen, maar gewoon met je gewicht de motor in de bocht laten vallen, tegen de tijd dat ie schuin genoeg hangt gas bij geven en m zo opvangen en doooooorrrrrrrr..... :)
 
Vandaag ritje gedaan met andere bandenspanning. Achter 2,8 bar en voor 2,5 bar . Achtervering op middelste stand . Een zee van verschil in de bochten , maar zal toch nog andere balhoofdlagers moeten plaatsen denk ik en andere Achterband en alles komt goed.
Aan allen bedankt voor de info en wijze raad
 
Terug
Bovenaan Onderaan