rijgedrag in een bocht

hallo allen.
ik ben een nieuwe dus even voorstellen.Ik ben Stephane uit Izegem België en enkele jaren motorrijder . Momenteel rij ik met een bmw k 1100 rs van 1993 .Naar mijn mening en goede en soepel motor ware het niet dat het in de bochten niet zo vlot . Ik heb altijd de indruk dat deze moto zwaar stuurt en in een bocht altijd wil duiken (vallen) . Motor heb ik gekocht van iemand die niet veel reed , en veel recht door aan de achterband te zien (vlak) . Voorband ziet er nog ok uit . Achtervering heb ik wat gezakt daar ik niet van de grootsten ben .Wat zou de reden van dat "duiken " kunnen zijn ?

Ik begrijp het niet.Krijg je de motor niet ingestuurd en wil de motor continu de bocht uit? Of valt de motor juist alleen maar de bocht in?

Bij het eerste: je hebt de vering achter lager gezet. Zwaar insturen en de bocht uit willen is een direct gevolg van die aanpassing.

Bij het tweede: meer gas geven.

Korte uitleg betreft de vering:
Als de achterkant te laag / de voorkant te hoog staat, dan zal de motor rechtop willen en zwaar insturen. Met remmen en accelereren is deze erg stabiel.

Als de achterkant te hoog / de voorkant te laag staat, dan zal de motor heel snel en makkelijk insturen en korte bochten willen draaien. Maar dat gaat ten koste van de stabiliteit met remmen (tankslapper) en accelereren (onderuit trekken).

Zomaar de achterkant lager zetten is niet verstandig.
 
Laatst bewerkt:
Ik vergeleek mijn K altijd met een


1577786920706.png

_O-
 
Met die bakstenen kan je alleen met wat gas insturen. Met gas dicht een bocht in is raar en op het moment dat je dan op het gas gaat, krijg je een zwieper in je stuur.
:^ dit dus! Gas er op en het stuurt als een scheermes. Een beetje zwaar scheermes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan