Rijgedrag VFR 800, iets mis?

Arjen76

MF'er
8 okt 2010
155
0
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Vanwege een mooie sleutelblunder staat mijn VFR stil en heb ik de VTR Firestorm van mijn zwager te leen. Nu valt mij het enorme verschil in rijgedrag op, en dan met name in de bochten. Mijn VFR heeft echt veel meer de neiging om de bocht in te vallen waardoor ik ook minder comfortabel bochten rij, terwijl ik na een uurtje op de Firestorm het idee heb dat ik in elke bocht de stepjes op de grond kan rijden :?

Hebben meer mensen op allebei gereden en is het verschil echt zo groot?? De Firestorm is wel een stuk lichter, maar ik krijg toch het idee dat er iets beter kan aan mijn VFR! Nieuw balhoofd misschien, betere afstelling van de vering? Bandje achter is nieuw en voor nog goed.

Ik ben verknocht aan mijn VFR maar ik heb na een uur op de VTR al de neiging om hem in te ruilen :? '(

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten, Arjen
 
Het is geen sportfiets, maar die VFR heeft zeker geen slechte wegligging.

Wel eens gedacht aan banden, in combinatie met de veerinstelling? Met de ene band reageert je fiets nu eenmaal anders dan met de andere, het valt me op dat je zelfs het merk banden niet noemt. Dat kan aardig wat verschil uitmaken.

Andere mogelijkheid is dat er iets niet helemaal lekker is met de vering. Die gaat ook niet eindeloos mee, soms is er een probleem met de hoeveelheid olie in een voorvork, soms worden de veren zelf te slap. Ook andere zaken, zoals speling op de achterbrug of een lager, kunnen een rol spelen. Dat is hiervandaan niet te bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heb een VFR800fi en ik heb een kilometer of 40 op een VTR gereden en dat ging prima, ze stuurde ongeveer 't zelfde.

De VFR was iets makkelijker de bocht in te gooien maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er hyperpro vering in heb zitten.

Ik zou het hele rijtje is nalopen.
 
Naast het verschil in motorfiets. Welke banden heb je, zijn deze beide in goede staat en zijn het dezelfde banden? Welke banden zitten er op de VTR?
Misschien eens je vering anders (laten) instellen (door een specialist)?
 
Het is al gezegd, maar (verkeerde) bandenslijtage kan veel doen.


Balhoofdlager kan je gewoon even ter plekke laten nakijken bij de garage. Ze merken het meteen ;)
 
@erwin_k: pff gelukkig, dat is eigenlijk de boodschap waar ik op hoopte. Betekent wel dat er werk zit aan mijn brommert, maar ik was ff bang dat de vfr gewoon veel minder stuurt dan de vtr..

@JanB en bathory: de voorband is in goede staat, niet 100% maar ook nog niet vierkant. Er liggen BT023's onder.

Hebben jullie nog tips wat betreft een vfr-vertroetelaar, anders dan bijvoorbeeld een Hans van Wijk? Ik weet dat veel mannen en vrouwen van het VFROC forum hun motor naar Johan van hetzelfde forum brengen.
 
Overigens zijn de banden goed op spanning, 14 dagen terug nog gedaan en de achterband is nieuw. Maar het is ook niet van de ene op de andere dag hoor, hij stuurt sinds de aanschaf een jaar geleden al zo. Dus misschien ligt het inderdaad aan zaken als veerinstelling, voorvorkolie etc..
 
Toen ik van mn oude banden naar 2x nieuwe roadsmarts ging had ik zelfs met dezelfde motor het gevoel dat mn motor opeens níét meer in de bocht viel.. maar super stabiel op 1 lijn bleef :Y
 
Niet als je het idee hebt dat ie door wil vallen tot je op je snufferd ligt :D

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij Hyperpro om voor en achter aan te laten pakken. Ik zal mijn bevindingen eens neerpennen hier zodra mn brommert is aangepakt, helaas pas eerste week juni!
 
Laat ook even goed naar de balhoofdlagers kijken, als daar de originele fietskogeltjes lagers nog inzitten, dan zijn die hoogstwaarschijnlijk niet goed meer. Dit kan ook het "in de bocht" vallen veroorzaken, omdat er dan een vast punt in zit.
 
enkele 100 km gereden op een VFR en daarna op een VTR.
Qua sturen is de VFR zeker niet de mindere hoor. Ik vond het als geheel sowieso een erg fijne motor.

Ik denk dat je conclusie dat er met jouw specifieke fiets iets aan de hand is de juiste is.
 
@vroembert: Bas van Hyperpro gaf idd al aan dat hij het balhoofdlager ook nakijkt en zonodig vervangt.

@KDTL: ik ben er zelf ook steeds meer van overtuigd. Alleen al het verschil met de VTR in rijcomfort qua vering bij hobbels in de weg is opmerkelijk. Ben erg benieuwd hoe mn fiets straks stuurt, eerst eens die verrekte koppelingsdeksel vervangen!
 
Ik heb onlangs mijn voorvorkolie en banden laten vervangen. Wat een enorm verschil maakte dat! Mijn vriend en ik hebben allebei een VFR uit '93. Die van hem leek veel lichter dan de mijne en stuurde veel beter, nu is het andersom en stuurt de mijne strakker. Verder zit bij mij nog de originele vering en balhoofd er in (54.000 Km), ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik dat ooit eens laat vervangen....
 
Balhoofdlager is al genoemd, maar mijn VFR had dat met Bridgestone-banden. Ik rijd nu op Dunlop Roadsmart, het is nu veel beter geworden.
 
Ik heb BT016 van voor op mijn VTR en bij de langzamere bochten valt hij ook iets de bocht in.
Enkel is het wel zo dat hoewel het even kriebelig aanvoelt dit niet betekend dat je minder grip hebt.

Ik vermoed dat de band in deze ook wel een hele boel uitmaakt.
 
Balhoofdlager is al genoemd, maar mijn VFR had dat met Bridgestone-banden. Ik rijd nu op Dunlop Roadsmart, het is nu veel beter geworden.
Dunlop roadsmart is een erg neutraal sturende band :Y

Ik heb BT016 van voor op mijn VTR en bij de langzamere bochten valt hij ook iets de bocht in.
Enkel is het wel zo dat hoewel het even kriebelig aanvoelt dit niet betekend dat je minder grip hebt.

Ik vermoed dat de band in deze ook wel een hele boel uitmaakt.
:^

Vandaar mijn vraag wat er dan onder die vtr ligt, iedereen kan wel roepen dat het de motor is, maar zonder te weten wat er onder die vtr ligt is het sowieso appels met peren vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog niet gekeken wat er onder de VTR ligt. Het type band zal qua bochtenwerk ongetwijfeld verschil maken, maar het verschil in vering/demping tussen zijn VTR en mijn VFR is aanzienlijk. Zeg maar BMW 5-serie t.o.v. volkswagen kever haha. Denk dat mijn bezoekje aan Hyperpro al een heleboel gaat schelen..
 
ik heb ook een vtr en vfr en begrijp het gevoel.
ik heb de veervoorspanning vooraan van de vfr op gedraaid tot er nog één ring zichtbaar is.
dat is een ganse verbetering .
 
Ik heb nog niet gekeken wat er onder de VTR ligt. Het type band zal qua bochtenwerk ongetwijfeld verschil maken, maar het verschil in vering/demping tussen zijn VTR en mijn VFR is aanzienlijk. Zeg maar BMW 5-serie t.o.v. volkswagen kever haha. Denk dat mijn bezoekje aan Hyperpro al een heleboel gaat schelen..
mijn VTR stuurt sinds deze niet meer op een diablo rosso achter staat, maar op een pilot road2 een stuk zwaarder dan eerst

voorband is kort daarvoor van een bt014 naar pilot sport gegaan, en weinig verschil
iets harder rubber, dat merk je wel, maar het verschil is minimaal

de achterband is bij mij echt een grote verandering geweest, en persoonlijk de reden om bij een volgende achterband weer een sportievere achterband uit te zoeken
(al gaat deze nu wel mooi lang mee....)

zelf heb ik ook op de VFR van erwin_k gereden
(motorwissel :+)
en vond hem niet echt harder of zwaarder sturen, iets lichter dan de VTR


succes met je speurtocht ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan