Rijles

600 HR

ZAC light #814
1 jul 2006
842
40
Heey

Ik had een vraagje over motor rijlessen. Wil namelijk binnenkort beginnen (auto is bijna binnen). Moet ik tot na de winter wachten met het motor rijbewijs of is het goed te doen? En hoelang doet men er gemiddeld over?

Groeten Tijnus :)
 
Je kunt in de winter lessen. Maar je loopt dan ook het risico dat lessen niet doorgaan (i.v.m. de weersomstandigheden). Echt prettig is het ook niet om in de kou te rijden. Dus hartje winter is niet aan te raden, alles daar omheen gaat redelijk.

Tja, en hoe lang je er over doet? Dat is bij ieder individu anders. Ik heb zelf mijn A'tje in 10 lessen gehaald (en toen had ik nog niet eens m'n B, ik reed alleen maar een versnellings-brommert).

In ieder geval succes met de lessen!
 
ah bedankt voor de snelle reactie *D

Ik zal ook eens informeren bij mijn rijschool over hoe en wat. Is de theorie trouwens nog veel anders dan bij auto?
 
ik begin a.s. vrijdag, en ik doe er dan volgens de planning 13 dagen over. dus dan kan ik de 21ste hopelijk als ik het haal mn papiertje ophalen :)

(ik heb dan 16 lessen, 8lessen voertuigbeheersing, 8lessen verkeersdeelname. en dan inclusief de 2 examens. en ik krijg dan telkens 2 lessen achter elkaar.)
 
Heey

Ik had een vraagje over motor rijlessen. Wil namelijk binnenkort beginnen (auto is bijna binnen). Moet ik tot na de winter wachten met het motor rijbewijs of is het goed te doen? En hoelang doet men er gemiddeld over?

Groeten Tijnus :)


Gewoon lekker beginnen met lessen.
Als het echt niet te doen is, worden de lessen vanzelf afgezegd.
Zoek wel een rijschool uit waar de instructeur zelf op de motor volgt,
niet met de auto!

Tegen de kou en wind enzo kun je je kleden.
Investeer maar in thermo-underwear, dan zit je wat dat betreft al goed
als het echt koud wordt.

Met de afgelopen winters in het achterhoofd zeg ik:
je kunt rustig tot half januari lessen zonder last te hebben van
al te veel slecht weer.

Ik vind ook dat je in de winter toch beter leert motorrijden dan in de zomer.
Je leert meteen met lastige weersomstandigheden omgaan.

Hoeveel lessen?
Ken mensen die er meer dan 80 nodig hebben,
en mensen die met 15 lessen klaar zijn...
 
Ik heb eigenlijk alleen maar met kut weer motorgereden. Sneeuw, regen, kou en harde wind. Ik kan me nog de enigste les herinneren dat het zonnetje scheen en de temperatuur aangenaam was. Toen heb ik wel genoten. Die andere lessen altijd ff doorbijten maar ondanks alle negatieve weersomstandigheden waren het toch leuke lessen.

Je weet zelf het beste wat je wil.
 
Ik zou gewoon nu al beginnen, uiteindelijk zal je ook met k*tweer moeten rijden. Nu is de instructeur er nog om goede tips te geven, je leert beter je grenzen kennen (mijn voertuigbeheersing was in de lente maar tijdens/na een flinke regenbui). Grote kans dat je minder 'natweerangst' hebt wanneer je gelest hebt in de winter dan in de zomer.

Ik zeg: zo snel mogelijk beginnen, iedere maand dat je wacht stel je het vol vermogen rijden uit.
 
Allen bedankt!

Ik heb toch besloten om gewoon meteen te beginnen met lessen! :9 Wat raden jullie aan; motor kopen na of voor rijbewijs.

Heb namelijk wel wat leuks zien staan
 
Ik zou gewoon nu al beginnen, uiteindelijk zal je ook met k*tweer moeten rijden. Nu is de instructeur er nog om goede tips te geven, je leert beter je grenzen kennen (mijn voertuigbeheersing was in de lente maar tijdens/na een flinke regenbui). Grote kans dat je minder 'natweerangst' hebt wanneer je gelest hebt in de winter dan in de zomer.

Ik zeg: zo snel mogelijk beginnen, iedere maand dat je wacht stel je het vol vermogen rijden uit.


En... heel belangrijk:
Je kunt beter de eerste keer met een lesmotor onderuit gaan, dan met je eigen motor O-)

Kopen motor: ik zou het na het halen van het rijbewijs doen.
Beetje zonde als je je niet kunt inhouden, en je rijdt hem (en jezelf)
in puin...
 
Ik ben in de winter ook gewoon door gegaan met lessen, niet echt altijd even leuk en soms viel er een les uit, maargoed. Het voordeel is dat je leert rijden onder alle omstandigheden wat later alleen maar van pas kan komen. Ben je van plan af en toe eens lekker in de zomer te gaan toeren, ja dat kan je net zo goed wachten tot het weer wat lekkerder is.
 
tja motor kopen........ik weet niet of je van plan bent om te gaan rijden in de winter. als je wel in de winter wil gaan rijden koop dan lekker een pekelfiets. Koop dan geen mooie racer, want de uitlaatbochten met de pekel enz kan je dan wel vergeten. maar het voordeel van een motor in het naseizoen kopen is wel, dat de prijzen lager zijn. Kopen kan je ook doen voor je rijbewijs, heb ik ook gedaan, maar hou je dan wel in. :W
 
t makkelijkst is net voor zomervakantie beginnen met lessen ( t enige nadeel is dan weer de hitte ) maar dan heb je t minst last van gladwegdek en of regen ( je durft dan net iets meer )

maar ik zou gewoon ff een try the bike doen ( mijn instructeur heeft zelfs verwarmde kleding die op de motor wordt aangesloten )

11 oktober ben ik als alles goed gaat :P geslaagd en ik ben ergens juni begonnen.

en idd iemand met motor achter je aan is ideaal hij kan je bochtjes voordoen etc. en ziet zelf meer omdat die om je heen kan rijden en auto is gewoon lomp.

en spaar gewoon lekker door voor een motor als je klaar bent.. je veranderd toch nog 5 x van merk etc als je geld langzaam opbouwd.

en verder t gaat sneller als je de auto al hebt ( anders zijn er een hoop lessen aan het om je heen kijken nodig wat je dan nog niet zo doet in het verkeer )
eerst motor is wat ik doe en ik doe er misschien een paar lesjes meer over maar dat wordt t wel waard :P
 
ik ga ook gewoon in de winter lessen het scheelt voor mij 400 euro, normaal 1200 spoed opleiding nu 800, dan maar met kouwe klouwen op de motor :P moet gewoon dat papiertje halen :9~ Ik zit al een tijd te kijken voor een zxr 400 maar nu zag ik een 750 staan voor 2100 euro uit 1993 met 1500 kilometer. wat kan er met dze motor zijn dat ie zo goedkoop is? andere uitlaat en alles zat eronder. Nu weet ik niet wat het kost om een 25 kit legaan te installerern.. maarja alvast bedeankt mensen!
 
gewoon lekker lessen, ik heb zelfs met sneeuw gelest. En je hebt als voordeel dat je geen last hebt van die groene bomen in de tuinen van mensen, waar je dus niet omheen kan kijken B|
 
Je kunt in de winter lessen. Maar je loopt dan ook het risico dat lessen niet doorgaan (i.v.m. de weersomstandigheden). Echt prettig is het ook niet om in de kou te rijden. Dus hartje winter is niet aan te raden, alles daar omheen gaat redelijk.

Hoe vaak komt dat echt voor, dat lessen niet doorgaan? Hooguit een of twee keer per winter?

En in de kou rijden ... goed pak kopen :)

t makkelijkst is net voor zomervakantie beginnen met lessen ( t enige nadeel is dan weer de hitte ) maar dan heb je t minst last van gladwegdek en of regen ( je durft dan net iets meer )

Ik zie dat niet als een voordeel ... waar leer je het meest van?
 
Hoe vaak komt dat echt voor, dat lessen niet doorgaan? Hooguit een of twee keer per winter?

En in de kou rijden ... goed pak kopen :)Ik zie dat niet als een voordeel ... waar leer je het meest van?


Het is gladder dus meer uitkijken, maar van de gladheid merk je niet veel als lesser, hoogstens bij de noodstop. Maar op de openbare weg gaat iedereen toch als een dwijl door de bocht
 
Lekker gaan rijden in winter, je handen doen na het rijden even zeer maar dit is na een kwartiertje over :X . Ik was na het rijden altijd zo verdoofd van de kick dat het me niets uitmaakte. Verder gewoon een motor kopen na het afrijden, motoren zijn er genoeg en mijn keuze is onder het lessen ook veranderd.
Gewoon eerst een lesmotor aftuigen O-)
 
Ik heb mijn papiertje sinds 23-12-05

Zelfs die bewuste vrijdag met zoveel sneeuw heb ik gereden , onwijs leuk om eens uit te proberen hoe een noodstop met dat weer is(veel van geleerd iig).
 
Terug
Bovenaan Onderaan