rijlessen belasting aftrekbaar?

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. Ik heb vorig jaar ergens aan het begin mijn rijbewijs gehaald. Nu weet ik dat je studiekosten tbv je werk mag aftrekken van de belasting.

Als je nu met je motor naar werk gaat, dan vallen rijlessen onder "tbv werk" of zie ik dat nu verkeerd?

p.s. ander leuk puntje is dat een helm ook belasting aftrekbaar is (kleding niet, maar ik weet het fijne er niet van
 
Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. Ik heb vorig jaar ergens aan het begin mijn rijbewijs gehaald. Nu weet ik dat je studiekosten tbv je werk mag aftrekken van de belasting.

Als je nu met je motor naar werk gaat, dan vallen rijlessen onder "tbv werk" of zie ik dat nu verkeerd?

p.s. ander leuk puntje is dat een helm ook belasting aftrekbaar is (kleding niet, maar ik weet het fijne er niet van


Leuk bedacht :Y maar ik denk het niet :N

Hopelijk weet er iemand het fijne van.
 
Tenzij je van plan bent een koeriersdienst op de motor op te zetten, zie ik als fiscalist geen mogelijkheid ;)

Het zijn sowieso geen studiekosten want hieronder vallen geen reiskosten. Dan valt er, tenzij je een eigen bedrijf hebt, al helemaal niets af te trekken.

;(

toevoeging: studiekosten tbv van je werk? Ik neem aan dat je doelt op de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen. Je moet wel een studie doen om er later inkomen mee te verkrijgen. Dit is om alle hobby-studies uit te sluiten.

Er is ooit iemand geweest die zijn vliegopleiding wilde aftrekken, maar dit echt als hobby had. Hij zei wel dat ie later voor zijn werk wilde vliegen maar kon dit, door zijn nu al goede baan, niet aannemelijk maken.
 
Laatst bewerkt:
als je alleen A hebt en geen B lijkt het me beter te verantwoorden dan wanneer je beide hebt, als ik zie hoeveel profiijt ik heb gehad van het hebben van een rijbewijs.
maar het fijne weet ik er niet van
 
Tenzij je van plan bent een koeriersdienst op de motor op te zetten, zie ik als fiscalist geen mogelijkheid ;)

Het zijn sowieso geen studiekosten want hieronder vallen geen reiskosten. Dan valt er, tenzij je een eigen bedrijf hebt, al helemaal niets af te trekken.

;(

toevoeging: studiekosten tbv van je werk? Ik neem aan dat je doelt op de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen. Je moet wel een studie doen om er later inkomen mee te verkrijgen. Dit is om alle hobby-studies uit te sluiten.

Er is ooit iemand geweest die zijn vliegopleiding wilde aftrekken, maar dit echt als hobby had. Hij zei wel dat ie later voor zijn werk wilde vliegen maar kon dit, door zijn nu al goede baan, niet aannemelijk maken.

als ik een dubbele studie doe, zeg psychologie en informatica 2 vakgebieden die oogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben dan zou je dat wel kunnen aftrekken. Je moet dan alleen wel werkzaam zijn op een kruisvlak van de 2. Dat is nooit zo heel erg moeilijk te bedenken.
 
als ik een dubbele studie doe, zeg psychologie en informatica 2 vakgebieden die oogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben dan zou je dat wel kunnen aftrekken. Je moet dan alleen wel werkzaam zijn op een kruisvlak van de 2. Dat is nooit zo heel erg moeilijk te bedenken.

Maar dat is een andere vraag. In beginsel is het mogelijk maar het ging om je rijbewijs ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is een andere vraag. In beginsel is het mogelijk maar het ging om je rijbewijs ;)

ja maar "de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen." je kunt toch aannemelijk maken dat zonder motor het een ondoenlijke zaak is om op werk te komen (en dus ter verkrijging van inkomen)

maar afijn, valt het ergens anders onder te scharen? ik hoor namelijk ook iets van het aftrekken van je helm van de belasting. hoe zit dat?
 
Laatst bewerkt:
Échte Hollanders weer... :X
Al m'n studieboeken declareer ik ook gewoon bij de belasting, geen enkel punt.
Hoe dat met rijbewijs zit weet ik niet.... :N
 
ja maar "de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen." je kunt toch aannemelijk maken dat zonder motor het een ondoenlijke zaak is om op werk te komen (en dus ter verkrijging van inkomen)

maar afijn, valt het ergens anders onder te scharen? ik hoor namelijk ook iets van het aftrekken van je helm van de belasting. hoe zit dat?

Je mag het van mij proberen maar in mijn ogen zijn dit geen scholingsuitgaven. Ik heb het vermoeden dat de inspecteur het met me eens is. :P Stel het zijn wel studiekosten, dan nog is er geen rechtstreeks verband met het verkijgen van inkomen vanuit deze studie. Tenzij je bijvoorbeeld als motor-koerier aan de slag gaat.

Wat wel mogelijk is, is dat de werkgever je een motor ter beschikking stelt. De brandstofkosten en pak, helm en dergelijke zijn dan belastingvrij te vergoeden in de loonbelasting, hetgeen inhoudt dat het niet tot je loon behoort zodat je er geen loonbelasting over betaalt. Zie verder ook mijn reactie in Motor als bedrijfsmotor rijden hoe en wat?
 
Je hebt geen kans.
Wat belastingaftrekbaar is:
-Studie kosten
-Reiskosten
-Nieuwe computer t.b.v. studie
 
Voor de Belgen: je kan de opleidingscheques van de VDAB gebruiken in de rijschool.
Je betaalt 125€ en je krijgt 250€ cheques. Jaarlijks te doen. Dus als je de opleiding spreidt kan je dit 2 keer doen. Of zelfs meer als je telkens faalt.;)
 
Studiekosten zijn enkel aftrekbaar als ze direct aanmerkbaar zijn aan de bedrijfsactiviteiten. Algemene opleidingen zijn niet aftrekbaar. In theorie zijn zelfs hogeschool opleidingen e.d. niet aftrekbaar. Vandaar dat daar studiefinanciering over gegeven wordt.
 
Tenzij je van plan bent een koeriersdienst op de motor op te zetten, zie ik als fiscalist geen mogelijkheid ;)

Het zijn sowieso geen studiekosten want hieronder vallen geen reiskosten. Dan valt er, tenzij je een eigen bedrijf hebt, al helemaal niets af te trekken.

;(

toevoeging: studiekosten tbv van je werk? Ik neem aan dat je doelt op de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen. Je moet wel een studie doen om er later inkomen mee te verkrijgen. Dit is om alle hobby-studies uit te sluiten.

Er is ooit iemand geweest die zijn vliegopleiding wilde aftrekken, maar dit echt als hobby had. Hij zei wel dat ie later voor zijn werk wilde vliegen maar kon dit, door zijn nu al goede baan, niet aannemelijk maken.
:^ dat dus :Y
 
Tenzij je van plan bent een koeriersdienst op de motor op te zetten, zie ik als fiscalist geen mogelijkheid ;)

Het zijn sowieso geen studiekosten want hieronder vallen geen reiskosten. Dan valt er, tenzij je een eigen bedrijf hebt, al helemaal niets af te trekken.

;(

toevoeging: studiekosten tbv van je werk? Ik neem aan dat je doelt op de scholingsuitgaven ter verkrijging van inkomen. Je moet wel een studie doen om er later inkomen mee te verkrijgen. Dit is om alle hobby-studies uit te sluiten.

Er is ooit iemand geweest die zijn vliegopleiding wilde aftrekken, maar dit echt als hobby had. Hij zei wel dat ie later voor zijn werk wilde vliegen maar kon dit, door zijn nu al goede baan, niet aannemelijk maken.

Bedoel jij het Cessna arrest? ;)
 
Bedoel jij het Cessna arrest? ;)

Haha, nee dat ging over een arts die in Munchen (dacht ik) werkt en zijn vliegtuig op de zaak wilde zetten. Hij vloog hiermee zelf naar zijn werk. De aftrek van alle kosten ging de Hoge Raad iets te ver.
 
Laatst bewerkt:
Haha, nee dat ging over een arts die in Munchen (dacht ik) werkt en zijn vliegtuig op de zaak wilde zetten. Hij vloog hiermee zelf naar zijn werk. De aftrek van alle kosten ging de Hoge Raad iets te ver.

Kwam wel enigzins in de buurt ;)

De kosten waren 'iets' te hoog tov van de voordelen die ermee werden gehaald :+
 
Je kan altijd de benzine kosten (en afschrijving van je motor) bij het vakje 'giften' zetten. Maak het bedrag niet te gek en niemand die ernaar kijkt :)
 
Je kan altijd de benzine kosten (en afschrijving van je motor) bij het vakje 'giften' zetten. Maak het bedrag niet te gek en niemand die ernaar kijkt :)
Tuurlijk kan dat :Y


Nog beter is meteen een fictieve onderneming op te voeren en een verlies van 10 miljoen aangeven *O* dan betaal je nooit meer belasting
 
Laatst bewerkt:
En als je de aangifte 2007 al verstuurd had voor afgelopen vrijdag, dan mag je het nu gewoon nog eens doen.........alle aangiften die digitaal zijn verstuurd tot en met afgelopen vrijdag zijn onbruikbaar geworden door een "computerfout" bij de belastingdienst... :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan