Rijlessen Motor HELLUP!!

JokerB

Rookie
3 feb 2015
9
0
Bergschenhoek
Heey,

Ik ben net nieuw hier (lees: welkomst post ergens anders)
Ik zit met het volgende
Ben 23 jaar. wordt 24-11 24 jaren oud O-)
nu zit ik met het volgende probleem.

mijn vervoer (scooter) is overleden. Dus moet het nu met een andere tweewieler doen (fiets).
Nu is het zo dat ik wat anders wil. motorrijden heb ik altijd vet gevonden dat geluid van sommige motoren daar krijg je toch een harde #$%^& van :9 O-) maar nu:
vandaag eerste les gehad mega leuk en gaaf en wat dan nog.

Nu heb ik met me rijschool leraar wat geouwehoerd (hier zeer goeie ervaringen mee :P, ook me autorijbewijs bij hem gehaald in 2mnd)
en wat hij me vertelde is dat ik 2 dingen kan doen:

1: lessen op zwaar vermogen voor avd en avb examen en dan op 35kw motor me A2 rijbewijs halen. kan ik al wel zeer binnenkort gaan rijden (verwachting 4 maanden)
betekent dus wel 2examens voor A2 en 2examens voor vol vermogen

2: wachten met lessen op een later tijdstip beginnen (4 maanden later net voor de vakantie ong.) en dan als ik 24 ben examen doen. (wordt rijden wel lastig aangezien het winter is B| )

nu heb ik het CBR even gebeld en gevraagd wat de kosten zijn van een dergelijk examen. 150 - +euries voor avb en avd. vindt ik dat persoonlijk meevallen. moet je het wel in 1 keer halen

verder ben ik arme student :} heb een bijbaantje in de zorg wat prima verdient. nu loop ik dadelijk stage voor een appel en een ei tot februari 2016, waardoor ik dus weinig kan sparen (die lever moet ook gevoed worden) kan altijd wat wegleggen uiteraard maar t zal niet rap gaan.

dan heb ik natuurlijk weer een goeie smaak O-) en kies de volgende motoren uit die mij aanspreken:
Kawasaki Er6-N (zo rond de 3000-3500)
Honda CBR 600F 1997-2003 rond de 1750-2500)
Yamaha R6 (2000-3000)
Kawasaki Z750(vere droom veels te duur)
en de nieuwe 35kw motoren kosten een godsvermogen

of hebben jullie nog andere ideeen??

al deze motoren ex er6n hebben te veel vermogen voor een A2 rijbewijs.
heb nog geen kleding whatsoever. (marktplaats lijkt me een goede start ipv alles nieuw)

dus what to do what to do??
 
Laatst bewerkt:
Wachten tot je 24 wordt is goedkoper, nu beginnen is leuker. Jouw keus.

Kleding: beter nieuw kopen. Tweedehands past nooit helemaal goed. De motorbeurs (Utrecht) begint weer over een paar weken, dat is een goede plek om koopjes te scoren. Motorzaak Termaat (Nijmegen) schijnt ook een hoop voordelige kleding aan te bieden.

Motor: geen idee wat binnen 35kW regeling valt. Als je een sportfiets wil in een CBR600F een goede beginner. Kijk ook eens naar een ZZR600, iets zwaarder, iets ouder, maar die koop je echt voor een knaak en een bounty. Een ER6-N is een goeie naked (spreekt mij persoonlijk niet aan, maar dat mag jou niet hinderen). Kijk ook eens naar Suzuki SV650. Als je niet al te lang van stuk bent: Honda CB1.

Have fun!
 
Heey karl,

Bedankt voor je bericht! Ben zelf 1.90 van stuk.
ga zeker eens kijken naar zzr600.
ik heb de motorbeurs idd al voorbij zien komen misschien dat ik daar heen ga met me vriendinnetje.
vindt het zeer lastig hoor. Aan de andere kant als ik eenmaal rij kan ik ook weer ervaring op doen. Met de auto rij immers ook niet gelijk in een porsche :p

Andere nog suggesties voor.mijn probleem.
 
Dacht dat er op dit moment een ruilbeurs is bij een Outlet Motorkleding zaak in Hazerswoude-Rijndijk.
Daar kun je wellicht voor weinig slagen.
En ik zou dan nog even een jaar wachten, kun je gelijk op een zwaardere motor lessen.
 
Waarom zou je in godsnaam nu doorgaan met lessen als je in nov 24 wordt. Vanuitgaande dat je voor alle examens in 1 keer slaagt heb je misschien met 2/3 maanden je rijbewijs. Dan zitten we dus in April. Dan moet je terugkomen voor een herexamen over 2 jaar, een motor zoeken die of 35 kw is of kosten maken om een motor te laten voldoen aan deze regeling. En dat allemaal voor één seizoen motorrijden? Wacht lekker tot September en begin dan met lessen zodat je rond je verjaardag slaagt en direct vol vermogen mag.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha SZR660 is precies 35 kw. Maar aangezien jou lengte is hij dan te klein voor je.
Ik zou wachten als ik jou totdat jij 24 bent..
 
En qua motorspullen heel vaak hebben motorzaken ook korting. Ik heb mijn motorjas bij hans van wijk gekocht met zo'n dolle weekend actie dat ze 2 dagen 24 open zijn oid. Perfect geholpen, het is een ouder model, maar dat zal mijn een worst wezen.
 
@chroompoetser.
mag volgens het cbr gewoon examen doen als ik 24 ben wordt dan gezien als nieuwe bestuurder. Dus hoef niet 2 jaar op a2 te rijden.
 
Wat is het probleem met een jaar lekker op een leuke en niet te dure 35kw fiets rijden?
Plezier hebben in t rijden en meteen wat ervaring en voorkeur opdoen. En sparen voor een andere, mocht dat aan de orde zijn.
 
Als student zou ik het verschil tussen me en mijn even opzoeken.. :+

Sorry, flauw. Als je het kunt betalen zou ik nu gaan lessen. Eerder fun en eerder rijden! :)
 
nu beginnen en lekker kilometer maken op een gs500. flikkerd hij om of plant je hem een keer in een struik is er niks aan de hand. en kan je na het halen van volvermogen een knappe motor kopen. maar er rijd weinig goedkoper dan een brik.
 
wacht totdat je 24 bent.. is toch maar 10 maandjes nu.

maandje van te voren beginnen met lessen op je 24ste avb halen

als je dat niet doet ga je nu voor je a2.. meeste harde lul fietsen kun je gewoon niet rijden omdat je het gewoon niet kan met een a2 rijbewijs, en mag je weer na 2 jaar een avd doen (25 jaar) voor vol vermogen of vanaf je 24ste het gehele lestraject opnieuw doen als je het meteen wilt)
 
Kan natuurlijk niet voor je beslissen, niemand kan jou zeggen hoeveel jouw geld je waard is namelijk.

Maar ik zou als ik jou was nog even wachten, nog even sparen en dan in de zomer een beetje beginnen met lessen zodat je je examen in december kan doen. Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan, de kans dat er mid december al een horrorwinter is aangebroken is klein dus dat zou geen probleem zijn.

Ook geeft dat je iets meer tijd om te sparen en rustig aan wat kleding uit te zoeken. Het is namelijk de investering zeker waard om meteen écht goede kleding te kopen en niet eerst een paar jaar met matige kwaliteit rond te gaan rijden.

Er zijn trouwens wel ruimschoots voldoende motoren te vinden op 35kw voor een klein budget, dat is geen issue. Je eigen skills zijn de eerste paar jaar toch de beperkende factor, niet het vermogen van je fiets. Daarbij is het veel leuker om hard te gaan op een langzame motor dan dezelfde snelheid op een kruisraket.
 
Wacht je verjaardag rustig af!

Anders geef je straks weer een boel geld uit voor je zwaar rijbewijs. En da's van de zotte natuurlijk.
Kleding kun je gerust gebruikt kopen. Je zal toch moeten passen natuurlijk. Gebruikte kleding is inmiddels voorgevormd en zal (mits het past) stukken beter zitten als nieuw, en kost een fractie van de prijs. (Of je moet goed gespaard hebben en een MJKtje aan kunnen laten meten)
Kies voor de Honda trouwens. Veruit de betrouwbaarste. Uiteraard wel goed zoeken natuurlijk naar een goeie en niet te afgerakt exemplaar.

Succes!
 
Wat is het probleem met een jaar lekker op een leuke en niet te dure 35kw fiets rijden?
Plezier hebben in t rijden en meteen wat ervaring en voorkeur opdoen. En sparen voor een andere, mocht dat aan de orde zijn.

Met 35kW is niets mis, maar wel met 2x examen doen. Met 25kW kreeg je automatisch na 2 jaar het normale A-rijbewijs. Nu moet je opnieuw examen doen.

Als je over een jaar opnieuw examen wil/kan betalen en opnieuw de kosten voor een rijbewijspasje, dan zou ik nu beginnen met lessen voor A2, anders even wachten.

Genoeg leuk spul officieel (dus zonder extra keuringen) met max. 35kW te krijgen. Men zeurt wel eens dat het weinig is, maar volgens mij gaat het al over de 300 motoren heen. Natuurlijk heb je een bepaalde voorkeur en dat is het al wel minder, maar nog mag men echt niet klagen.
 
Met 35kW is niets mis, maar wel met 2x examen doen. Met 25kW kreeg je automatisch na 2 jaar het normale A-rijbewijs. Nu moet je opnieuw examen doen.

Als je over een jaar opnieuw examen wil/kan betalen en opnieuw de kosten voor een rijbewijspasje, dan zou ik nu beginnen met lessen voor A2, anders even wachten.
Ben ik het mee eens.
Nog een keer examen doen is kolder.
Nog belachelijker: het praktijkexamen moet opnieuw.
Als de redenatie is dat het onder controle hebben van een zwaardere motor met meer power niet zomaar kan, hoef je niet rijgedrag en verkeersregels in de praktijk te toetse, maar juist de controle van de motor. Bijzondere verrichtingen dus.

Maar goed: kost allemaal weer geld.

Voor mij persoonlijk: voor 120 euro heb ik graag een seizoen meer motorrijden, als ik het maar op 35 kw.

En het is niet verplicht om op de eerste de beste datum dat het mag op te gaan voor zwaar rbw. Dat mag ook best ene jaar later, of zo :)
Genoeg leuk spul officieel (dus zonder extra keuringen) met max. 35kW te krijgen. Men zeurt wel eens dat het weinig is, maar volgens mij gaat het al over de 300 motoren heen. Natuurlijk heb je een bepaalde voorkeur en dat is het al wel minder, maar nog mag men echt niet klagen.
 
AVB+AVD is 163 euro, excl. kosten die de rijschool nog er overheen zal rekenen. Theorie is anderhalf jaar geldig, dus dat zou je je kunnen besparen.

Het is ook kolder. Alsof je ineens wel een dikke supersport onder controle kan houden als je 25 bent, of voor mijn part 50 jaar oud bent en net start.

Beter is gewoon elke motorrijder (ongeacht leeftijd) verplicht 2 jaar 35kW en dan automatisch door naar vol vermogen. 125cc/11kW vrijstellen voor automobilisten om het fileprobleem op te lossen. In de praktijk zie ik toch niet al teveel mensen de auto inruilen voor de motor, dus veel gekkigheid verwacht ik er persoonlijk niet van qua idioot gedrag op de weg.


Hoe krom is het dat een 18-jarige op 125cc/11kW benzinemotor mag rijden, maar elektrisch kan je veel meer power onder je kont krijgen. de BMW C Evolution bijv. mag je met A1 rijden (nominaal = 11kW) en dan mag je ook piekvermogen gebruiken. Dit piekvermogen is 35kW bij +/- 70nm. Heb je dus een A2-motor onder je kont met het koppel van een willekeurige 650cc motor. Goed, de top is net geen 130km/u, maar trekt als een dolle (in vergelijking met 11kW/10nm). Kromme regeltjes in NL, besloten door mensen die er geen weet van hebben.
 
Voor mij persoonlijk: voor 120 euro heb ik graag een seizoen meer motorrijden, als ik het maar op 35 kw.

:^

Ik snap die verheerlijking van 'zware' motoren nooit zo erg. Alsof het zo'n drama is eerst een jaartje 35 Kw te rijden ?
Ik vind het net zo'n opmerking dat je eerst je autorijbewijs zou moeten halen voordat je je motorrijbewijs haalt, met als top-jeukreden; "het is zo handig een autorijbewijs" :r

@TS; als je het financieel kan lijden; gewoon lekker nu je rbw halen en komende zomer lekker rond toeren !
Als je zo'n fietsje koopt van bijvoorbeeld 10 jaar oud, dan verkoop je die volgend jaar voor zowat dezelfde prijs als die jij er nu voor geeft.
 
Laatst bewerkt:
T is ook heel cru om iemand die begint met rijden weer examen en lessen te laten nemen om uiteindelijk vol vermogen te mogen rijden.

ik denk idd dat het goedkoopste is om later te beginnen. Echter wat sommige ook zeggen je hoeft niet gelijk als je 24 ben vol vermogen te gaan rijden. Echter kan je dan in veel gevallen niet de motor kopen die je zou willen.

ik weet niet of het terug voeren van een >70kw moter naar 35 of van mij part 25kw gedoogt wordt. dan vindt ik het opzich niet zo'n heel groot probleem. Aan de andere kant langer wachten betekent wel meer geld voor een nieuwere vol vermogen motor.

Keuzes keuzes keuzes...

Ps. Sorry voor evt. Spelfouten zwaar dyslexiesch zonder grappen :)
 
Meer dan 70kW mag niet terug naar 35kW en tegenwoordig ook niet meer naar 25kW (vroeger wel via officiele typegoedkeuringen, via IKS was dat 75kW max). Er is wel genoeg te koop en je kan je jaren vermaken met 35kW. Ik vermaak me al jaren met max 35kW, heel af en toe pak ik wat zwaarders.
 
Wat is het probleem met een jaar lekker op een leuke en niet te dure 35kw fiets rijden?
Plezier hebben in t rijden en meteen wat ervaring en voorkeur opdoen. En sparen voor een andere, mocht dat aan de orde zijn.

Je zit ook met afschrijving van een een motor waarvan je maar even gaat rijden. 25kw is een goede optie voor iemand die jonger is en dus ook langer op zijn 25kw motor gaat rijden. Mijn advies: Even wachten en meteen voor zwaar gaan.
En nog een tip: Bespaar niet op je helm! Koop een goede lichte helm van Arai en Shoei oid. Ze kosten een vermogen maar het geld dubbel en dwars waard qua comfort en veiligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan