Rijlessen voor Aso-motorrijders

Robbinm

Die hard MF'er
5 feb 2008
575
3
Hoofddorp
Zie Ruim 1100 'asomobilisten' naar verkeersles | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Is er al iemand van MF die heeft deelgenomen aan zo'n cursus?


Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarin je iets deed zodat het verkeer beter doorstroomde maar je vervolgens verwijten naar je hoofd kreeg dat je een asociale bestuurder was omdat je van de regels bent afgeweken?

Valt het jullie ook op dat in het verkeer steeds minder mensen echt nadenken en gewoon blindelings de regels volgen (denk aan groen licht, terwijl verkeer van rechts ook groen licht heeft en daar heisa om ontstaat, terwijl verkeer van rechts echt voorrang heeft)
 

Ja dan wordt het tijd om de wegbeheerder te bellen. Groen geef je maar aan 2 kanten (gelijke kanten), niet het kruisende verkeer. Ik heb het in elk geval nog NOOIT meegemaakt, niet hier en niet in andere landen. Ook niet aan de andere kant van de wereld.
 
Valt het jullie ook op dat in het verkeer steeds minder mensen echt nadenken en gewoon blindelings de regels volgen (denk aan groen licht, terwijl verkeer van rechts ook groen licht heeft en daar heisa om ontstaat, terwijl verkeer van rechts echt voorrang heeft)
Het valt mij juist op dat steeds minder mensen gewoon de regels volgen: geen voorrang geven aan bussen in de bebouwde kom die de halte willen verlaten, niet kijken of knipperen bij het wisselen van rijstroken, stoppen voor voetgangers die rood licht hebben, onnodig links rijden...
 
Het valt mij juist op dat steeds minder mensen gewoon de regels volgen: geen voorrang geven aan bussen in de bebouwde kom die de halte willen verlaten, niet kijken of knipperen bij het wisselen van rijstroken, stoppen voor voetgangers die rood licht hebben, onnodig links rijden...

Inderdaad, ik maak de afgelopen paar dagen constant mee dat mensen geen voorrang verlenen en ook gewoon niet kijken.
 
De drempel om een EMG op te leggen is erg laag overigens... Zelfs geluidsoverlast is afdoende reden voor een agent om de EMG op te leggen. Op zich geen probleem wanneer je jezelf er tegen kunt verdedigen. Maar dit is niet mogelijk. Het CBR beslist namelijk of je op cursus mag, wordt de bekeuring geseponeerd dan blijft de EMG gewoon nog staan.

Kan een van de agenten hier iets meer over vertellen? Ik heb gisteren het een en ander gelezen over de in de basis prima regel (notoire verkeersmisbruikers heropvoeden, oudere levensgevaarlijke weggebruikers uit de auto krijgen) en ik ben er best bang van geworden...
 
De drempel om een EMG op te leggen is erg laag overigens... Zelfs geluidsoverlast is afdoende reden voor een agent om de EMG op te leggen. Op zich geen probleem wanneer je jezelf er tegen kunt verdedigen. Maar dit is niet mogelijk. Het CBR beslist namelijk of je op cursus mag, wordt de bekeuring geseponeerd dan blijft de EMG gewoon nog staan.

Kan een van de agenten hier iets meer over vertellen? Ik heb gisteren het een en ander gelezen over de in de basis prima regel (notoire verkeersmisbruikers heropvoeden, oudere levensgevaarlijke weggebruikers uit de auto krijgen) en ik ben er best bang van geworden...

Dat lees ik vaker ...
Vandaar mijn opluchting toen ik dit las... aanvechten kan dus wel !!

Kom uit een topic op Audiforum.

50 km/h te hard in bebouwde kom en EMG? (NU CJIB) - Pagina 7

Hoi, ik heb deze topic even rustig door zitten lezen en het is echt zuur als je op deze manier gepakt wordt.

Ik ben zelf echt niet heilig m.b.t. de snelheid, ik beperk het tot max. 30km te hard op de teller, maar dan nog kan het gebeuren dat je
op je rijgedrag gewezen wordt.
Zelfs (ook al is het toegestaan) als je op de invoegstrook nog 2 vrachtwagens rechts passeert om niet achteraan aan te sluiten bij de inhalende vrachtwagen (tijdens een inhaalverbod) werd ik toch aan de kant gezet en kreeg een boete van €90,- art.5 i.v.m. de gevaarzetting werd het roekeloos rijgedrag en mocht ook naar EMG.

Ik heb de situatie geschetst, foto's gemaakt van die invoegstrook en op de foto's ingetekend hoe het was gegaan, boete betaald, bezwaar aangetekend en voor laten komen.
De rechter oordeelde dat het een "strakke" aktie was maar dat er geen enkele aanwijzing was van roekeloos rijgedrag en het vonnis werd nietig verklaard.
Ook de EMG werd afgewezen.
Ondertussen had ik al wel bericht gehad van het CBR, en deze hebben zelfs mijn rijbewijs ongeldig verklaard omdat ik niet was komen opdagen, terwijl het vonnis van de rechter mij vrijsprak van EMG en geldboete.

Dus opnieuw een advocaat ingeschakeld en uiteindelijk werd ik in mijn gelijk gesteld.
Maar ik heb dus 2 maanden niet kunnen rijden omdat CBR mijn rijbewijs ongeldig had verklaard, pffffff.

Ik heb 2 maanden OV kosten geclaimed, ook deze zijn volledig vergoed incl. de wettelijke rente.


Zo zie je maar dat je door een diender op de meest vreemde manieren keihard op je vingers geslagen kan worden, 't is maar net hoe z'n petje staat en in discussie gaan met een diender moet je helemaal al niet aan beginnen.

Een rechtsbijstandsverzekering is dan ook een aanrader, want het kost je handen vol geld.
 
quote:
Robbinm schreef op 12 januari 2010 @ 12:56:
(denk aan groen licht, terwijl verkeer van rechts ook groen licht heeft en daar heisa om ontstaat, terwijl verkeer van rechts echt voorrang heeft)

:^
 
ik reed afgelopen week met de fiets ergens en moest oversteken, ik had haaientanden op de weg staan dus stop voor een naderede LESbus.. deze stopt en de instructeur gebaart dat ik voor moet gaan, ik wijs nog op de haaientanden voor me op de weg, de instructeur haalt zijn schouders op en gebaart me nogmaals dat ik over mag steken... :? later passeert ie me en zwaait ff vriendelijk naar me... :? wie het snapt mag het zeggen..

de volgende keer doe ik net of ik niet weet wat die haaientanden betekenen, rij door en wordt geplet ofzo???
 
Misschien dat die les-bus die straat waar jij uitkwam in wilde rijden en z'n draai niet kon halen doordat jij een beetje in de weg stond ?

Wel vreemd dat 'ie je dan later weer inhaald .... maar toch :+
 
Laatst bewerkt:
ik reed afgelopen week met de fiets ergens en moest oversteken, ik had haaientanden op de weg staan dus stop voor een naderede LESbus.. deze stopt en de instructeur gebaart dat ik voor moet gaan, ik wijs nog op de haaientanden voor me op de weg, de instructeur haalt zijn schouders op en gebaart me nogmaals dat ik over mag steken... :? later passeert ie me en zwaait ff vriendelijk naar me... :? wie het snapt mag het zeggen..

de volgende keer doe ik net of ik niet weet wat die haaientanden betekenen, rij door en wordt geplet ofzo???

Soms laat ik ook wel eens iemand voor terwijl ik eigenlijk voorrang heb, als diegene bijvoorbeeld al een tijdje staat te wachten met z'n fiets.
 
Misschien dat die les-bus die straat waar jij uitkwam in wilde rijden en z'n draai niet kon halen doordat jij een beetje in de weg stond ?

Wel vreemd dat 'ie je dan later weer inhaald .... maar toch :+


nee hoor... was op een rotonde en ik reed op het fietspad.. was echt heel raar, ik stond ook echt al stil toen hij aan kwam rijden en gewoon stopte.. en pas na de oversteekplek moet ie de draai gaan maken om rechtsaf te slaan.. ruimte zat..


Soms laat ik ook wel eens iemand voor terwijl ik eigenlijk voorrang heb, als diegene bijvoorbeeld al een tijdje staat te wachten met z'n fiets.


doe ik ook wel eens, maar nu zag hij me aankomen en stoppen.. hij stopte echt bewust alsof hij die haaientanden gewoon niet gezien had..
 
De drempel om een EMG op te leggen is erg laag overigens... Zelfs geluidsoverlast is afdoende reden voor een agent om de EMG op te leggen. Op zich geen probleem wanneer je jezelf er tegen kunt verdedigen. Maar dit is niet mogelijk. Het CBR beslist namelijk of je op cursus mag, wordt de bekeuring geseponeerd dan blijft de EMG gewoon nog staan.

Kan een van de agenten hier iets meer over vertellen? Ik heb gisteren het een en ander gelezen over de in de basis prima regel (notoire verkeersmisbruikers heropvoeden, oudere levensgevaarlijke weggebruikers uit de auto krijgen) en ik ben er best bang van geworden...

:o ,en die kunnen altijd centjes gebruiken,de oplichters :Y
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij juist op dat steeds minder mensen gewoon de regels volgen: geen voorrang geven aan bussen in de bebouwde kom die de halte willen verlaten, niet kijken of knipperen bij het wisselen van rijstroken, stoppen voor voetgangers die rood licht hebben, onnodig links rijden...
Zolang je niet te snel rijdt (en dus niet geflitst wordt) kan er volgens de overheid niets aan de hand zijn, anders zou de overheid er wel tegen optreden... _O-
 
Ja dan wordt het tijd om de wegbeheerder te bellen. Groen geef je maar aan 2 kanten (gelijke kanten), niet het kruisende verkeer. Ik heb het in elk geval nog NOOIT meegemaakt, niet hier en niet in andere landen. Ook niet aan de andere kant van de wereld.

dan ben je duidelijk nog niet in België geweest... op de A-12 antwerpen - brussel, net na de viaduct, ter hoogte van atlas copco....

(maar eigenlijk zijn bijna alle lichten op stukje A-12 Antwerpen Boom fucked up geregeld)
 
nee hoor... was op een rotonde en ik reed op het fietspad.. was echt heel raar, ik stond ook echt al stil toen hij aan kwam rijden en gewoon stopte.. en pas na de oversteekplek moet ie de draai gaan maken om rechtsaf te slaan.. ruimte zat..



[...]


Heb ook met lessen geleerd, dat je bij het verlaten van de rotonde al het verkeer voor moet laten gaan, ook al staan er haaientanden. Hij zei doe het bij je examen, maar niet in het echt, want andere bestuurders verwachtten het niet.
Snapte er ook geen bal van, maar toch maar braaf geluisterd.
 
Ach ik vindt het allemaal wel best :Y .
Als je haast heb mag je van mij voor _O- .

Kan er wel om lachen dat men elkaar bijna de hersens in slaat om dat ze
niemand het licht in de ogen gunnen :} .

Je laat je dag toch niet door zoiets vergallen |(
 
nee hoor... was op een rotonde en ik reed op het fietspad.. was echt heel raar, ik stond ook echt al stil toen hij aan kwam rijden en gewoon stopte.. en pas na de oversteekplek moet ie de draai gaan maken om rechtsaf te slaan.. ruimte zat..Heb ook met lessen geleerd, dat je bij het verlaten van de rotonde al het verkeer voor moet laten gaan, ook al staan er haaientanden. Hij zei doe het bij je examen, maar niet in het echt, want andere bestuurders verwachtten het niet.
Snapte er ook geen bal van, maar toch maar braaf geluisterd.


hij reed de rotonde op, om daarna de 1e afslag eraf te pakken.. maar laat maar gaan.. het was gewoon heel raar en misschien wel gewoon hoffelijk bedoeld, zo warm was het nou ook weer niet vrijdag..
 
Zie Ruim 1100 'asomobilisten' naar verkeersles | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Is er al iemand van MF die heeft deelgenomen aan zo'n cursus?


Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarin je iets deed zodat het verkeer beter doorstroomde maar je vervolgens verwijten naar je hoofd kreeg dat je een asociale bestuurder was omdat je van de regels bent afgeweken?

Valt het jullie ook op dat in het verkeer steeds minder mensen echt nadenken en gewoon blindelings de regels volgen (denk aan groen licht, terwijl verkeer van rechts ook groen licht heeft en daar heisa om ontstaat, terwijl verkeer van rechts echt voorrang heeft)

Doorlopend. Ik zorg altijd voor voldoende snelheid, om mijn wegbezetting te minimaliseren. Nu ik er over nadenk, zou de wegenbelasting verminderd mogen worden, want het bezetten van kostbare weg per gereden kilometer is minimaal.

Wat serieuzer: stoor me d'r nooit aan. Gewoon goede oplossingen kiezen, zoveel mogelijk binnen de regels, maar als het beter is om een regel te negeren is dat beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan