Rijopleiding in 2 dagen

Menze

MF'er
7 jun 2004
99
0
Groningen
Bij oosterpoort (groningen) bieden ze cursussen voor verkeersdeelneming en voertuigbeheersing aan die ieder maar 2 tot 3 dagen duren. Nu heb ik zelf geen ervaring met motor rijden, alleen 2 jaar op een brommer ;) Maar ik zat te denken om dan die versnelde opleiding van 2 dagen te doen, wat denken jullie, is dit slim, of heeft iemand anders hier ervaring mee?

In België is dat de normale gang van zaken.

Hangt er een beetje vanaf hoeveel talent je hebt...

Tsja...ik weet niet hoor. Heb het zelf niet zo hoog op met die verkorte opleidingen. Als je "mazzel" hebt, tref je net 1 of twee dagen dat het ff niet druk is op de weg. En daar leer je niet echt motorrijden mee dan.

als het goed is , krijg je eerst een intake les,
Dan kunnen ze kijken of je het evt kan redden in twee dagen..

Ik heb het ook gedaan, en heb niet het idee dat ik met lessen verdeeld over een 3-4 maanden anders had gereden als nu.
Voordeel is wel dat je niet eerst weer moet "wennen" aan de motor.
Vraag me alleen af hoe ze dat doen met die twee losse examens

2 dagen is wel erg kort... te veel lessen op 1 dag is ook niet goed.. je kunt er net zo goed iets langer over doen. Bel een motorrijschool op en boek een blok van 2 uur elke dag, dan met je exams erbij doe je er 2 weekies over, maar dan toch iets gespreider. Dan rijd je in wat gevarieerde situaties, misschien eens met regen, met drukte op de weg of zonder.

Was het trouwens een schakelbrommer, en heb je je rijbewijs B al?

Rijbewijs B heeft als voordeel dat je al over het algemeen goed verkeerssituaties kunt aanzien komen etc... dan heb je minder dingen om over na te denken, omdat je dingen vooraf ziet aankomen.

Heb m'n roze ook in 2 dagen gehaald en was er zeer tevreden over.
Met z'n 3en lessen op 2 motoren, s'morgens 8ies en stoppies s'middags lekker rond tuffen.
Zo kwam je ook aan je (broodnodige) rust en kon ik achterop zittend bij de instructeur mee kijken wat m'n collega leerlingen fout deden en er dus wat van opsteken.
Na het weekeinde examen gedaan en dus in 1 keer geslaagd.
Nadeel van zulke dagen is wel dat je (vooral de eerste dag) bekaf thuis komt, voordeel was het heerlijke gevoel van een hele dag lekker in de buitenlucht bezig geweest zijn.

Bij oosterpoort (groningen) bieden ze cursussen voor verkeersdeelneming en voertuigbeheersing aan die ieder maar 2 tot 3 dagen duren. Nu heb ik zelf geen ervaring met motor rijden, alleen 2 jaar op een brommer ;) Maar ik zat te denken om dan die versnelde opleiding van 2 dagen te doen, wat denken jullie, is dit slim, of heeft iemand anders hier ervaring mee?

noot:

moet je wel eerst geslaagd zijn voor de bijzondere verrichtingen en pas daarna kan je deze twee daagse cursus volgen ;)

dus eignelijk zit je meer dat twee dagen op de motor :)

Rijbewijs B heeft als voordeel dat je al over het algemeen goed verkeerssituaties kunt aanzien komen etc... dan heb je minder dingen om over na te denken, omdat je dingen vooraf ziet aankomen.

ehm... :? waren mensen met rijbewijs B nou net niet de mensen die juist NIET ver vooruit aan het kijken waren?

ik heb zo'n 2 daagse cursus gedaan en dat is erg goed bevallen.

had wel al aantal jaar autorijbewijs en altijd schakelbrommer gereden misschien dat dat scheelt.

je moet zowiezo een instap toets doen om te kijken of ze wel denken dat je het kan halen.

succes ermee in ieder geval

ehm... :? waren mensen met rijbewijs B nou net niet de mensen die juist NIET ver vooruit aan het kijken waren?

dat kan misschien zo zijn, maar als automobilist heb je toch wel ff wat meer ervaring dan wanneer je van je brommertje afkomt, je hebt niets voor niets dat roze papiertje gehaald.

noot:

moet je wel eerst geslaagd zijn voor de bijzondere verrichtingen en pas daarna kan je deze twee daagse cursus volgen ;)

dus eignelijk zit je meer dat twee dagen op de motor :)

Ja dat verandert de zaak. Als je dan je B al een tijdje hebt is het niet meer dan logisch dat je het op twee dagen leert.

Lijkt me - laat ik ff m'n woorden niet afwegen met waarschijnlijk alle gevolgen vandien - dat als je BV kunt (dat is tenslotte de beheersing vh voertuig) + B hebt en je kan het op twee dagen niet leren dat er iets grondigs fout is.

2 dagen is idd wel heel erg snel, ik was het laatst ook te overwegen om het in 3 dagen te doen in de vakantie ofzo(anders gaat heel lastig worden als je nog eens van stad moet gaan verhuizen enzo :X )

maar motorrijden dat moet je leren, net zoiets als wiskunde of frans.
Als je zeg maar alles in keer wilt gaan leren dan zal dat heel moeilijk kunnen zijn, vooral als je zeg maar geen talent daarvoor hebt. Dan moet de leerstof(motorrijden) ff in jouw kunnen bezinken, waardoor het ook langer blijft hangen en je zelf ff rustig na kunt denken wat je de vorige keer fout deed.

Ook als je er wat langer over gaat doen, dan blijft het ook langer hangen in die hersenpan, dus als het misschien nog ff kan duren voordat je een motor hebt en je weet van jezelf dat je er dus geen aanleg voor hebt, dan suggereer ik iig doe er 2 weken over, dat lijkt mij al stukken beter dan 2 dagen..

Ik heb het zelf in 4 dagen gedaan (5e dag afrijden) en dat is me uitstekend bevallen! Op zie manier zit je tenminste geen 7 uur per dag op de motor want dat is in het begin doodvermoeiend!

En over het leerproces: koop na het halen van je rijbewijs een motor en voila daar is je leerproces ;)

En gebruik de zoekfunctie eens, dan kun je al aardig wat info vinden.

Terug
Bovenaan Onderaan