rijscholen motorscooters

misschien een goeie kandidaat voor het 125cc 11kw rijbewijs
de derbi rambla 125 cc met 15 pk {sportcity cube 125cc} voor 2750 euro
full
 
Yup, A rijbewijs automaat blijft erg handig.

Je moet een helm op ok maar je hoeft tenminste niet van de weg op de weg en het schiet tenminste op.

Snorfiets is leuk voor rondom huis maar echt meters maken duurt te lang.
Bromfiets moet je helm op maar het is niet echt allemaal
 
het is wel een beperking, misschien niet voor je persoonlijk.
het is geen volwaardig rijbewijs waarmee je op alle soorten motoren mag rijden, dat is beperkt...

misschien kun je eens bij een rijsschool in de buurt gaan vragen wat voor eisen ze aan een zelf gekochte scooter stellen, wie weet kun je met een model wat 2e hands voor 750 euro staat wel lessen, dan valt het toch nog weer mee
 
Je zal een scooter moeten hebben die voldoet aan de norm dus hij zal ook een stukje snelweg aan moeten kunnen. Bij examens rijden ze altijd een bepaalde route waar "alle "situaties inzitten. Dus een top van minimaal 100 lijkt me gewenst.
 
we krijgen in januari 2013 dacht ik 3 rijbewijzen 11 kw, 35 kw, en onbeperkt.
of er dan ook nog 3 automaat rijbewijzen zijn ??

vroeger kon je zonder te lessen op deze gaan oefenen met een L plaatje
 
de motor moet voor een examen minimaal 100 echte kilimeters per uur kunnen halen hier moet je dus rekening mee houden met je keuzen.
vandaar dat ik voor een maxter 150 koos van yamaha want die haalde dit makelijk.
 
Ik woon in Noord Nederland, en daar is (tot nu toe) geen mogelijkheid om te lessen op een motorscooter.
Dus heb ik 16 november 2012, een Yamaha Majesty 250 gekocht, en een aantal rijscholen gevraagd of ik daar met mijn eigen motorscooter, mijn A (automaat) rijbewijs kon halen.
1 rijschool belde mij terug, en was bereid, mij voor 19 januari te laten slagen (natuurlijk alleen als ik goede vorderingen maakte).
Dus mijn motorscooter opgehaald (aanhanger) uit Apeldoorn en gelijk door naar de rijschool.
De volgende dag kon ik al lessen, ik als enige motorscooter tussen alle motoren.
Verzekering regelde de rijschool, en ze hebben mij uitstekend les gegeven.
Op 7 januari ben ik geslaagd voor de praktijk (vb in 2 keer, theorie in 1 keer).
Gereden onder diverse omstandigheden (ook met het weer).
De rij instructeurs Michel en Marcel hebben echt heel goed hun best gedaan, motor mannen met hart en gevoel!
Mijn keuze voor de motorscooter, was bewust, omdat ik daar goede mogelijkheden in zie.
 
gefeliciteerd Jop, kan je nu na 19 januari geen rijbewijs A automaat meer halen?
 
Laatst bewerkt:
Na 19 januari 2013 kun je ook een A rijbewijs (automaat) halen, maar dan mag je de 1e tijd (dacht 2 jaar) alleen maar 125cc rijden.
En daar had ik niet veel zin in, de Europese regelgeving is nu van toepassing voor motor rijbewijzen.
Nu ik voor 19 januari 2013 mijn A rijbewijs (automaat) heb, kan ik gewoon op mijn Yamaha Majesty 250 rijden :)
De rijschool waar ik les had, had het ook superdruk om cursisten voor de 19e te laten slagen.
Maar hoe dan ook, het waren super gave lessen!!
 
ohh , ik dacht dat je na je 24e gewoon onbeperkt kan doen.
voor automaat A misschien weer anders.

Voor het A rijbewijs gelden nu de Europese regels, in feite zijn de zaken wat omgedraaid.
Voor Nederland valt dat in feite wat nadelig uit, ook motorrijscholen moeten daardoor andere motoren aanschaffen (of bestaande modellen "downsizen").
De achterliggende gedachte achter de nieuwe regels is, dat je als beginnende motorrijder langzaam kan groeien naar een zwaarder vermogen, op zich een goede zaak (vind ik).
In feite zou dat ook moeten gelden voor beginnende automobilisten.
 
Gefeliciteerd, Jop! :D

Ikzelf heb begin 2011 ook mijn A 'Automaat' gehaald bij Jaap Schulz in Haarlem. Daar kon je destijds lessen en afrijden op een motorscooter van de rijschool (Honda SH300i), en dat heb ik dan ook gedaan. Helaas hebben ze die daar niet meer. Voor mij was het destijds de enige rijschool met eigen scooter in de buurt. Geen idee hoe het daar tegenwoordig mee is gesteld. Ook grappig: mijn eerste eigen motorscooter was ook een Majesty 250 (model 1999). Heb daar ruim een jaar met heel veel plezier op gereden. Leuk om te zien dat er (nog steeds) meer zijn die heel bewust hun A Automaat halen voor de motorscooter!
 
Gefeliciteerd, Jop! :D

Ikzelf heb begin 2011 ook mijn A 'Automaat' gehaald bij Jaap Schulz in Haarlem. Daar kon je destijds lessen en afrijden op een motorscooter van de rijschool (Honda SH300i), en dat heb ik dan ook gedaan. Helaas hebben ze die daar niet meer. Voor mij was het destijds de enige rijschool met eigen scooter in de buurt. Geen idee hoe het daar tegenwoordig mee is gesteld. Ook grappig: mijn eerste eigen motorscooter was ook een Majesty 250 (model 1999). Heb daar ruim een jaar met heel veel plezier op gereden. Leuk om te zien dat er (nog steeds) meer zijn die heel bewust hun A Automaat halen voor de motorscooter!

Dankje, ja een motorscooter is echt super op te rijden.
En tijdens mijn lessen heb ik ook gemerkt, dat de instructeur wat betreft les geven geen verschil maakte tussen motor en motorscooter.
Ja behalve de grappen over de koppeling ;) , hoe dan ook ik hoop echt dat de motorscooter nog beter doorbreekt in Nederland.
En dan niet perse de automobilist die een motorscooter erbij kiest, maar mensen die BEWUST voor een motorscooter durven te kiezen.
Zelf heb ik wel een auto rijbewijs, maar heb geen auto, daarom is mijn Yamaha Majesty ook 100% mijn trouw en toeverlaat.
En daarnaast vind ik auto rijden "saai", op mijn Yamaha heb ik juist veel Plezier, dus na elke rit een brede glimlach! :W
 
Ik ben toendertijd ook rond gaan bellen of ze hier ergens in de buurt les gaven met motorscooters maar hellaas,was het er wel geweest dan had ik het hoogstwaarscheinlijk ook gedaan,dan had ik met een les of 10 klaar geweest haha,scheeld een hoop geld.

Uiteindelijk maar op de normale manier (niet te zwaar aan tillen ;) ) gehaald maar 2 dagen na het behalen stond de motorscoot voor de deur :P

Nu een jaar verder nog steeds dezelfde Honda,ik heb wel zitten kijken naar iets vlotters (SH300) maar die zijn gewoon te duur in aanschaf,zelfs nog zitten kijken naar kleine schakel motoren,ook op gereden en reed toch best lekker (voor een schakel dan he ) hihi maar als ik alle voor's en na's naast elkaar leg dan wint de motorscooter nog steeds :)

Ik blijf lekker de automaat rijden,voor dagelijks ww is het gewoon onverslaanbaar,of je moet een dikke portomonee hebben en een garage ;)
 
Ik ben toendertijd ook rond gaan bellen of ze hier ergens in de buurt les gaven met motorscooters maar hellaas,was het er wel geweest dan had ik het hoogstwaarscheinlijk ook gedaan,dan had ik met een les of 10 klaar geweest haha,scheeld een hoop geld.

Uiteindelijk maar op de normale manier (niet te zwaar aan tillen ;) ) gehaald maar 2 dagen na het behalen stond de motorscoot voor de deur :P

Nu een jaar verder nog steeds dezelfde Honda,ik heb wel zitten kijken naar iets vlotters (SH300) maar die zijn gewoon te duur in aanschaf,zelfs nog zitten kijken naar kleine schakel motoren,ook op gereden en reed toch best lekker (voor een schakel dan he ) hihi maar als ik alle voor's en na's naast elkaar leg dan wint de motorscooter nog steeds :)

Ik blijf lekker de automaat rijden,voor dagelijks ww is het gewoon onverslaanbaar,of je moet een dikke portomonee hebben en een garage ;)


Ja, ik heb het al vaker gelezen, dat als je één maal een motorscooter hebt, dat je daar ook trouw aan blijft.
Mooi dat je daar ook zo over denkt, zelf heb ik tijdens het lessen wel eens gedacht "zal ik overstappen op motor?", maar nee zelf vind ik motorscooter juist dat stukje "rebelse", van "hoe en wat dat ook, ik rij motorscooter, duh!" :P :)
En inderdaad, de vele voordelen, als betere windbescherming, meer opbergruimte, goedkoper in gebruik, zijn hele goede argumenten.
Persoonlijk denk ik, dat als rijscholen, de durf hadden om een motorscooter als les voertuig te nemen, dat meer mensen de stap naar het A automaat rijbewijs zouden zetten. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan