Rijschool met elektrische motorfietsen

tomdirks

MF'er
11 feb 2023
129
95
Kent er iemand een rijschool in Vlaanderen die werkt met elektrische motorfietsen ? Of dat op termijn van plan is ?

Ik rij zelf al 2 a 3 jaar met een moto (Zero DS) met een rijbewijs B. Ik doe meestal 200 a 400 km per week. Ook in de winter. Dus ik rij vrij intensief.
Aangezien ik volledig legaal kan moto rijden met mijn rijbewijs B, heb ik niet dringend een rijbewijs A nodig.
De zero DS is ook ruim krachtig genoeg. Op papier is dat 11kw, maar in de praktijk is dat 60pk in combinatie met veel koppel.
Dus ik kan wel wachten tot een rijbewijs halen ook elektrische kan.
Ik heb nooit met een brandstofmoto gereden en heb ook niet veel zin om dat nu wel te moeten doen om een rijbewijs te krijgen.
Ik wil het vooral doen voor het geval dat men toch plots de wetgeving zou wijzigen.
Vorig jaar heb ik eens rondgebeld, maar toen was het nog niet beschikbaar bij mij in de buurt.
 
Wat zegt de wetgeving, mag je al eexamen doen op een elektrische motor en dan een A rijbewijs krijgen? Is het niet zo dat de voertuigbeheersing uitgaat van een brandstofmotor met manuele versnellingsbak (en dus koppelingshendel)? Kan overigens in Belgie ook nog weer anders zijn dan in Nederland.
 
Ik denk dat je met 11kW geen examen mag doen voor een A-rijbewijs, dan zal je alleen A1 kunnen krijgen?
 
Een motor, ook een elektrische, kan niet tegelijkertijd een maximum vermogen hebben van 15 pk en 60 pk.
 
Een motor, ook een elektrische, kan niet tegelijkertijd een maximum vermogen hebben van 15 pk en 60 pk.
Voor elektrische motorfietsen wordt het vermogen anders geinterpreteerd door de wet.
Een benzinemotorfiets mag maximum 125cc hebben en een maximaal piekvermogen van 11kw/15pk. Dat resulteert dan in 0-100 in 8 a 10 seconden en topsnelheid van max 110 km/u.
Een elektrische motorfiets mag een maximaal continue vermogen hebben van 11kw/15pk, maar een onbegrensd piekvermogen. Het piekvermogen van een zero S/DS is 59pk. Daardoor doet die 0-100 in 5s en topsnelheid van 139 km/u.
De zero S/DS is officieel A1 125cc, maar komt in de praktijk eerder overeen met een 600 a 700cc.

In combinatie met de vlaamse wetgeving, kan je dus met een '600cc motor' rijden zonder rijbewijs A. Dat doe ik al 3 jaar. Geen problemen mee gehad. Er zijn maar 2 nadelen: "blijft de wet wel bestaan" en ik kan niet naar het buitenland.
 
Laatst bewerkt:
Wat zegt de wetgeving, mag je al eexamen doen op een elektrische motor en dan een A rijbewijs krijgen? Is het niet zo dat de voertuigbeheersing uitgaat van een brandstofmotor met manuele versnellingsbak (en dus koppelingshendel)? Kan overigens in Belgie ook nog weer anders zijn dan in Nederland.
Dat is zoals bij auto's. Dan staat erbij dat je enkel met automatische versnellingen mag rijden.

Beetje off-topic maar: Bij auto's is men in Vlaanderen trouwens van plan om de komende jaren standaard geen rijlessen met versnellingen meer aan te bieden. De rijscholen gaan geen nieuwe auto's met manuele versnellingen meer aankopen. Als je een rijbewijs wil hebben om te mogen rijden met manuele versnellingen moet je extra bij betalen en extra lessen volgen.
 
Nou spreek je jezelf tegen.
Ik mag niet met een klasse A motorfiets naar de rijlessen rijden zonder rijbewijs A.
Ik mag enkel met A1 motorfietsen rijden. En ik mag geen rijlessen doen voor rijbewijs A met een motorfiets van klasse A1.
Mijn elektrische A1 motorfiets heeft wel het piekvermogen van een klasse A benzinemotorfiets, maar het blijft klasse A1 op papier.
Vandaar dat ik een rijschool nodig heb die al een elektrische A klasse motorfiets heeft.
 
Een Zero DS die 59pk doet _O-
Degene die dat op papier heeft gekregen heeft staan meesteppen op de testbank.

Ik heb een DS en heel wat 35kW fietsen gehad.
De DS komt daar geen eens in de buurt kwa vermogen. Koppel onderin van een 125, middengebied van een 650 single of 500 twin en het topvermogen van een 200. Ook die paar km dat hij even kan pieken. Na die 2km volgas wordt het gewoon een 125 idd.

Van een DS op een 59pk motor stappen wordt wel even schrikken :9

Edit:
Dit was wel heel negatief...
De DS is best een grappig ding en rij er ook met plezier woon-werk mee. Maar het is niet meer dan het is.

Alsnog zou ik je adviseren om een rijschool met schakel motoren te zoeken.
Het maakt je ervaring veel breder en kan me gezien de vermogenskromme (ja die hebben ze in tegenstelling tot de versimpelde media) er in de toekomst 2/3 bakken komen om met de performance en range van benzine motoren mee te komen.
Auto wereld lost dit op door extreem grote motoren en accu pakketten. Die luxe hebben wij niet.

Edit 2:
2012-zero-ds-vs-2010-zero-s.jpg

Beetje slecht leesbaar, maar je ziet de zero DS pieken op 29.2 pk. Wat wel heel duidelijk is is dat er een duidelijke kromme in de grafiek zit. Om het maximale uit die motor te halen zullen fabrikanten iets moeten verzinnen om in dat toerengebied te blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
@Erwin P Zoals bij vele motorfietsen en auto's zal die piekwaarde inderdaad wel een eerder theoretische piekwaarde zijn. Die grafieken zijn wel al 11 en 13 jaar oud. Ondertussen zijn er al verschillende updates geweest aan de motor en de controller. Rond 2013 en rond 2017 zijn er nog updates geweest aan de aandrijving. Dus waarschijnlijk is het reeel vermogen van een DS vandaag wel wat hoger dan wat er op die grafieken staat.
Maar dat is voor mij niet relevant. Ik vind het vermogen van de DS ok. 0-100 in een 5-tal seconden is ruim voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen. Zeker omdat je niet moet schakelen en ontkoppelen, dus je bent snel weg.

Aangezien niemand hier lijkt te weten of rijscholen dit al aanbieden, zal ik nog wel wat afwachten. Elektrische moto's zullen de komende jaren waarschijnlijk nog maar zeer beperkt relevant zijn voor de rijscholen. Maar ik verwacht binnen een jaar of vijf toch wel een verandering. Onder andere omdat dan bepaald low emissie zones dan ook strenger worden voor motorrijders. We zien wel.
 
Wat is er op tegen om gewoon op een benzine te lessen dan? Extra ervaring kan nooit kwaad.
Kwa hoeveelheid lessen zal het weinig doen. AVB (of de Vlaamse tegenhanger) is vooral niet makkelijker op een automaat.

5 seconden red die Zero nooit gezien een motor die het in 7 doet er bij weg rijdt (praktijk test hier gedaan).
Gezien je topsnelheid nog vergelijkbaar is aan de 2012 vermoed ik dat het piekvermogen ook vergelijkbaar is.
Dat bet niet zo relevant is ben ik met je eens, motorrijden gaat om de ervaring. Wat ik erger vindt is dat het simpelweg onwaar is. Die info zal vanuit Zero komen waarschijnlijk...? Als een 60 pk die kleiner en lichter is minder topsnelheid levert dan een 40 pk klopt 1 van beide getallen niet. Nu verdenk ik eerder de 60 :9
 
Zijn er geen rijscholen die een motorscooter in de dienst hebben? Hoef je niet te (leren) schakelen, komt het dichtst in de buurt.
 
5 seconden red die Zero nooit gezien een motor die het in 7 doet er bij weg rijdt (praktijk test hier gedaan).
Ik haal toch wel zeker sub-6 seconden met mijn 2022 DS. Schat net iets meer dan 5. Zeer duidelijk minder dan 7.
Maar misschien weeg jij wat meer, ;-)
 
Een goeie 85kg. Met de stopwatch er naast valt het altijd tegen, vooral de eerste meters is de Zero echt traag voor een motor, daar had ik wel meer van verwacht na alle halleluja verhalen over EV's.
 
Wat is er op tegen om gewoon op een benzine te lessen dan? Extra ervaring kan nooit kwaad.
Kwa hoeveelheid lessen zal het weinig doen. AVB (of de Vlaamse tegenhanger) is vooral niet makkelijker op een automaat.
Dit. Gewoon investeren in een goede opleiding.
 
Er bestaat geen examen voor enkel elektrisch motorrijden. Net zomin als enkel elektrisch autorijden. Automatische versnellingsbak auto bestaat wel (code 78). (België)
 
Zijn er geen rijscholen die een motorscooter in de dienst hebben? Hoef je niet te (leren) schakelen, komt het dichtst in de buurt.
Hier zat ik ook aan te denken. Lijkt me dat een elektrische motorscooter en een motorscooter op benzine niet zo veel verschillen qua rijgedrag

@tomdirks wat houdt je tegen om les te nemen op een motorscooter op benzine?
 
Ik denk dat hij vooral bang is dat hij ineens verkocht is aan de benzine motor.
Veel krachtiger, veel snellere acceleratie vanuit stilstand enz :9
 
Je ziet nu pas de eerste rijscholen met elektrische auto's (bij ons in de buurt zelfs met Tesla, das dan wel weer cool!). Terwijl de elektrische auto al veel verder ingeburgerd is dan de elektrische motor. Denk dat het echt nog wel een aantal jaar duurt voor rijscholen aan elektrische motoren gaan.
 
Een Zero heeft dan misschien niet veel vermogen, hij voelt wel aardig snel; hij loopt ook best rap naar z’n top.
Komt misschien ook doordat je geen schakelmomenten hebt.

Een motor, ook een elektrische, kan niet tegelijkertijd een maximum vermogen hebben van 15 pk en 60 pk.
Je kunt een Zero wel heel eenvoudig begrenzen, in procenten kun je het maximum vermogen instellen met een App op de telefoon.

Ik las dat een rijschool (meen in Rotterdam) met Zero’s rijdt, daar een hele dag mee kan lessen op een lading en de begrenzing handig gebruikt.
Met een simpele App kun kun je de motor ver begrenzen voor de beginner, of wat minder ver voor de iets meer gevorderde leerling.
Het is dezelfde instelling waarmee je de regeneratie naar wens instelt bij de verschillende rijdmodi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan