Rijstijl auto verandert na je motorrijbewijs? Of toch niet?

Ik heb m'n Motor RBW nu een paar maanden :] 8-) en wat me vooral aan het begin opviel is dat je in de auto even goed gaat opletten als wanneer je op de motor zit, soms tot het zelfs zwaar overdreven wordt waardoor het lijkt alsof je net je autorijbewijs hebt en nog voorzichtig aan wil doen :)

Aan de andere kant, die zeldzame keer dat ik nu in het blik stap, lijk ik ook direct in een koekblikker te veranderen, al na een seconde wanneer ik ingestapt ben. Niet qua opletten zoals spiegels kijken, dode hoek etc. maar meer qua 'opstelling'.

Je kent het wel, met de kachel en radio kutten, eten, drinken, haantje de voorste willen zijn bij wegversmallingen. Rechterbaanrijders die 'dreigen' in te gaan halen voor willen zijn.
Maw alle dingen waar je je als motorrijder juist dood aan zit te ergeren bij de gemiddelde koekblikker.

Ik probeer mezelf dan te weerhouden dingen te doen die alleen aan doorgewinterde leasebakaso's besteed zijn, maar op de een of andere manier lukt dat niet, alsof je wordt 'gedwongen' je zo te gedragen zodra je instapt en wegrijdt.

Herkenbaar? En hoe gaan jullie daarmee om? :+

Heel herkenbaar. Op de motor rij ik veel relaxter. De "drang"om overal voorop te rijden is er niet . Ook erger je je veel minder aan je medeweggebruikers. Dit komt misschien omdat je beter oplet en je veel dingen al van te voren aan ziet komen? Zodra ik echter in de auto stap gaan onbewust de oorlogskleuren op. Vooral getreuzel brengt de gemoederen aan het koken. Niet iedereen hoeft bij het stoplicht een Formule 1 start na te doen maar het stoplicht staat gemiddeld al 3 seconden op groen voordat de eerst auto optrekt ;).
 
Ik houd meer rekening met motorrijders als ik in de auto zit..........
Kijk heel goed in spiegels en als ik er een aan zie komen in de verte achter me, en ik zie hem de auto voor hem inhalen, dan maak ik ruimte om me heen zodat hij/zij altijd ook de ruimte heeft om in mijn buurt in te voegen !

:):):)
 
ik compenseer allles....

Ik rij in de auto heel beleefd netjes, geen bumperkleven, niet harder als 10km/p toegestane snelheid. Geef overal netjes voorrang. Oudjes laat ik nog ff oversteken etc etc.


Nou moet ik dan ook nog uitleggen hoe ik motorrij ? :N
 
De enige verandering in het autorijden bij mij, nadat ik mijn motorrijbewijs gehaald heb is eigenlijk

beter anticiperen in het verkeer :Y

verder van me weg kijken en beter/eerder om me heen kijken dan ik in de auto deed :Y

Meer rekening houden met achteropkomende motorrijders door beter te spiegelen in files. :Y

Maar verder is alles hetzelfde gebleven.
:+
 
Laatst bewerkt:
motor is voor mij een soort van uitlaatklep heb ik het idee. Ik merk dat als ik op de motor heb gereden dat ik de week erna een stuk rustiger rij in de auto. En tja oplettender gaan rijden dat doe ik eigenlijk altijd al.
 
ik compenseer allles....

Ik rij in de auto heel beleefd netjes, geen bumperkleven, niet harder als 10km/p toegestane snelheid. Geef overal netjes voorrang. Oudjes laat ik nog ff oversteken etc etc.


Nou moet ik dan ook nog uitleggen hoe ik motorrij ? :N

:Y :Y Same here *D
 
ik compenseer allles....

Ik rij in de auto heel beleefd netjes, geen bumperkleven, niet harder als 10km/p toegestane snelheid. Geef overal netjes voorrang. Oudjes laat ik nog ff oversteken etc etc.


Nou moet ik dan ook nog uitleggen hoe ik motorrij ? :N
:^ exact. Auto is zoooo traag, dat ik niet eens meer zin heb om het snel te doen laten lijken; ik blijf zelfs rustig achter een vrachten tuffen, interesseert me geen fuck :z
En dan lekker genieten van de mensen met de "rijstijl" zoals in de startpost beschreven... daaag stakkers :W
 
De enige verandering in het autorijden bij mij, nadat ik mijn motorrijbewijs gehaald heb is eigenlijk

beter anticiperen in het verkeer :Y

verder van me weg kijken en beter/eerder om me heen kijken dan ik in de auto deed :Y

Meer rekening houden met achteropkomende motorrijders door beter te spiegelen in files. :Y

Maar verder is alles hetzelfde gebleven.
:+

heel herkenbaar dit.
Had zelf eerst het rijbewijs van mn auto. Toen ik motor ben gaan rijden heb ik wel geleerd wat beter vooruit te kijken, en te anticiperen.
En verder geef je natuurlijk de ruimte aan motorrijders :Y

Maar ik herken het verhaal van de TS ook erg.. zodra ik in de auto stap gaat er een knop om.. Betrap mezelf er te vaak op dat ik medekoekblikkers weinig gun, en mezelf laat verleiden tot aggressief rijgedrag '(
 
Ik had mijn motor rbw eerder dan mijn auto. reed op de motor eigenlijk altijd al vrij "normaal" ( verantwoord iig ) in de auto's wilde het idd wel eens harder gaan. Radio aan, boom boom.... Toen heb ik jaren geleden een flink ongeluk gehad en ben ineen keer wakker geschud. Rijdt nu rustig en heb alle tijd van de wereld. Niet opgejaagd oid.

Rij met de auto eigenlijk nooit te hard, met de motor wel indien de omstandigheden het toelaten. Maar ben zeker geen blind paard op de motor die alleen maar volgas kent. Heb nog een gezin om bij thuis te komen en doe dus lekker m'n eigen ding en geniet met volle teugen elke dag.
 
Mijn rijstijl is absoluut wel veranderd.
Meer inzicht gekregen.

Ik trek sneller op :)
Heb nu ook overdag verlichting van mijn auto aan :)
Af en toe haal ik ook 2 vd 4 banden eraf, om de motor gevoel terug te krijgen als het vriest, en ik lekker warim in de auto zit....
 
Mijn rijstijl is sterk veranderd sinds dat ik het motorrijbewijs heb. Kijk veel meer in de spiegels, om me heen en verder voorruit. Helaas wordt het zicht ernstig belemmerd door de kooiconstructie en de lage zithouding.
 
mn autorijstijl is niet echt veranderd. enige wat ik meer doe is in mn spiegels te kijken of er niet ergens een motor langs wil. fietsen daarentegen is wel degelijk veranderd. wow, ben je kwetsbaar op een fiets zeg. :P en wat remt zo'n ding totaal niet en wat is zo'n stuur losjes.... :)
 
Voorheen keek ik niet genoeg vooruit, wat ik nu wel doe. Als een idioot "2Flex 2Flurious" bij een stoplicht wegrijden, hoeft mij ook niet meer. Heel maf, maar ik ben rustiger/bewuster gaan autorijden na het behalen van mijn motorrijbewijs.
 
:^ exact. Auto is zoooo traag, dat ik niet eens meer zin heb om het snel te doen laten lijken; ik blijf zelfs rustig achter een vrachten tuffen, interesseert me geen fuck :z
En dan lekker genieten van de mensen met de "rijstijl" zoals in de startpost beschreven... daaag stakkers :W


idd, rij er ook veel rustige door, alhoewel ik op rotondes wel eens aan patserautootjes laat zien hoe je snel rotondes neemt :$

normaliter neem ik nu in de auto een cd met bijvoorbeeld cabaret mee, geweldig relaxed is dat *D
 
Sinds ik motor rij probeer ik ook altijd een knee-down te maken in de auto :P .
 
Terug
Bovenaan Onderaan