Rijstijl auto verandert na je motorrijbewijs? Of toch niet?

Marve

MF veteraan
21 aug 2007
2.782
2
Bergen op Zoom
Ik heb m'n Motor RBW nu een paar maanden :] 8-) en wat me vooral aan het begin opviel is dat je in de auto even goed gaat opletten als wanneer je op de motor zit, soms tot het zelfs zwaar overdreven wordt waardoor het lijkt alsof je net je autorijbewijs hebt en nog voorzichtig aan wil doen :)

Aan de andere kant, die zeldzame keer dat ik nu in het blik stap, lijk ik ook direct in een koekblikker te veranderen, al na een seconde wanneer ik ingestapt ben. Niet qua opletten zoals spiegels kijken, dode hoek etc. maar meer qua 'opstelling'.

Je kent het wel, met de kachel en radio kutten, eten, drinken, haantje de voorste willen zijn bij wegversmallingen. Rechterbaanrijders die 'dreigen' in te gaan halen voor willen zijn.
Maw alle dingen waar je je als motorrijder juist dood aan zit te ergeren bij de gemiddelde koekblikker.

Ik probeer mezelf dan te weerhouden dingen te doen die alleen aan doorgewinterde leasebakaso's besteed zijn, maar op de een of andere manier lukt dat niet, alsof je wordt 'gedwongen' je zo te gedragen zodra je instapt en wegrijdt.

Herkenbaar? En hoe gaan jullie daarmee om? :+
 
Ik had eerst mijn autorijbewijs, mijn rijstijl is niet veranderd, ik ben met de auto misschien ietsje voorzichtiger gaan rijden, voor de rest hetzelfde.
 
Ik had eerst mijn autorijbewijs, maar sinds ik mijn motor heb niet veel meer met een auto gereden. De zeldzame keren dat ik er mee rij zit ik me vooral te ergeren aan hoe weinig je wel ziet van wat er rondom de auto gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
ik word alleen gek van in de rij staan voor het stoplicht en in de file enzo...
parkeren als je ff naar de stad gaat...
iets meenemen (al is dat ook lastig in een suzuki alto :)

je moet denk onder ogen zien dat motor rijden en auto rijden compleet verschillend is...?
in een auto kan je niet rijden als een motor en andersom..
ik let overgens wel meeer op motor rijders bij stoplichten enz enz voor de ruimte..
 
Autorijstijl is niet veranderd. Maar op de motor heb ik een veel andere rijstijl.

Voorbeeld,

Onoverzichtelijke zijweg van links op een gelijkwaardige kruising binnen bbk.

Motor doe je rustig aan, remt af om te kijken of er niemand uit komt die je mogelijk over het hoofd ziet.

Auto, tuf je fijn met 50km.h door, boeit niet als ze je over het hoofd zien en raken, deukje in je hok en plofzak in je neus, who cares?
 
Ik ben vooral beter gaan kijken en rustiger gaan auto rijden. Mede omdat een auto lang niet de kick kan geven zoals een motorfiets dat doet.
 
Autorijstijl is niet veranderd. Maar op de motor heb ik een veel andere rijstijl.

Voorbeeld,

Onoverzichtelijke zijweg van links op een gelijkwaardige kruising binnen bbk.

Motor doe je rustig aan, remt af om te kijken of er niemand uit komt die je mogelijk over het hoofd ziet.

Auto, tuf je fijn met 50km.h door, boeit niet als ze je over het hoofd zien en raken, deukje in je hok en plofzak in je neus, who cares?

_O-

En een dikke claim van de verzekering })
 
Ik heb eerst 13-14 jaar auto gereden. Vanaf toen ik motorrijles had ben ik beter gaan kijken in de auto, eerst als 'oefening', daarna is het gewoonte geworden. M'n rijstijl is er verder niet echt op veranderd.

En ik hou meer rekening met motorrijders als ik in de auto zit.
 
Niet veel verandert :N

zat dernet nog met eten valentijnskados uit te pakken met de radio aan(voor een openstaande brug dan welismaar) en goed, macdonalds word nog steeds in de auto opgegeten.

Alleen je 'ziet' automatisch wel meer vind ik dan *O*
 
Heb rbw voor beiden in hetzelfde jaar gehaald, maar toch eerst 7 jaar blik gereden voor ik een fiets had.

In bepaalde situaties ben ik op de motor wat voorzichtiger dan met het blik, omdat je op 2 wielen kwetsbaarder bent. Maar juist het gemak van een motor is lekker door de file heen rijden en dergelijke, of even snel inhalen wat veel makkelijker gaat.

Het verschilt met situatie waar ik voorzichtiger mee ben.
 
Er is me wel eens verteld dat ik autorijdt alof het een computerspelletje is. })

komt vast omdat ik ook wel eens een spelletje speel :X
 
Het enige wat bij mij veranderd is, is dat ik in files/rijen voor het stoplicht rekening houdt met motorrijders. Ik let er nu echt op, en maak een beetje extra ruimte soms. Voorderest is er eigenlijk niets veranderd... :N
 
Laatst bewerkt:
Rijstijl is niet veranderd, wel de manier waarop ik naar de weg en het verkeer kijk.
Zo ga ik, net als velen, in de file en voor het stoplicht wat verder naar rechts staan zodat motorrijders erlangs kunnen.
Daarnaast kijk ik naar rotzooi in bochten of natte sporen op een rotonde, niet dat ik er met de auto last van heb maar het valt me nu wel op. Dat betekend dus dat ik het op de motor ook gezien zou hebben en er dus rekening mee had kunnen houden.
 
Mijn rijstijl is niet veranderd. In de auto rijd ik over het algemeen vrij rustig. Op de motor haal ik veel meer gekkigheid uit, maar dan heb ik ook een berg meer koppel tot m'n beschikking.
 
Je anticipeert beter in blik, ook al omdat de acceleratie sooooooooooow traaag is. :z :Z

En je houdt beter rekening met weersomstandigheden, bv. sproeiwater bij krap inhalen en maakt plek in de file / tijdens snelwegparkeren. |(
 
Mijn rijstijl in de auto is wel veranderd. Ben voorzichter geworden met inhalen, irriteer me kapot als ik in de rij moet aansluiten, snij soms een auto als ik te vroeg weer terug ga na een inhaalactie, zet m'n ruitenwissers aan als ik rechtsaf wil slaan en laat me alsjeblieft geen sigaret op steken.... :+
 
Zoals veel mensen hier ben ik beter gaan kijken en ook meer rekening gaan houden met motorrijders omdat ik nu veel beter weet waaraan ik me erger op de motor. Maar in de auto blijf ik nog steeds een leasebakaso :+
 
Ik rijd nu 4 jaar motor. en anderhalf jaar auto.

ik denk dat ik echt freaky oplet in de auto. als ik me zelf vergelijk met andere. iedereen knalt altijd maar door. ik weet het niet. ik doe rustig aan. en kijk vooruit. en kijk een bocht in. En daarbij zit ik niet graag bij andere in de auto. Laat mij maar lekker achter het stuur.

Met de motor heb ik zo'n 65000km gereden en met de auto nu 12000km. Het zal dus wel niet komen omdat ik nog maar net m`n rijbewijs heb.

Maar de radio, kachel, shagje... Dat maakt auto rijden dan wel weer relaxed. maar dat kut ding gaat niet scheef ;)
 
ben sinds ik me motorrbw heb wel in de auto wel beter gaan spiegelen en laat nog meer ruimte over bij stoplichten enz zodat het "voorkruipen" wat makkelijker gaat
 
Ik ben harder gaan rijden in de auto, alleen trek ik niet meer zo kansloos hard op bij stoplichten.
 
Had eerst mij autorijbewijs en rij nu 60.000 km per jaar. Daarna mijn motorrijbewijs gehaald. Ben nu wel voorzichtiger gaan rijden met de auto zodat ik motorrijders niet over het hoofd zie...
 
Rij nu iets meer dan een jaar met de motor en al die tijd niet met auto gereden , tot kort geleden. Ik moet zeggen dat het wel raar aanvoelt. Ik rij nu voorzichtiger met de auto en als je stilstaat om op een baan in te voegen ben ik minder zeker om in te voegen dan met de motor (mja het trekt dan ook zo traag op he ;) ).
En je wordt zowiezo ook bewuster van de motorijders op de baan
 
Mijn rijstijl in de auto is totaal veranderd sinds ik motor rijd. Ben tijdens mijn lessen heel bewust gaan rijden en ben me daardoor ook bewust geworden van mijn eigen -veel te gehaaste- rijstijl. Van een typische gefrustreerde leasebak-klojo ben ik sindsdien veranderd in een hele kalme bestuurder. Geen haast meer als ik door de stad rij, de linkerbaan is slechts voor inhalen bedoeld en meerijden met het overige verkeer is ook geen schande meer. Het is nou ook weer niet dat ik met 95 over de rijksweg tuf, maar haast heb ik niet meer.
Vreemd genoeg kom ik tegenwoordig ook veel relaxter thuis, zonder verhalen over "al die hufters op de weg"(zonder me te beseffen, dat ik zelf één van die hufters was).

Dus als je met je nou binnenkort een blauwe BMW 1 serie inhaalt, die normaal meerijd met het overige verkeer(kunnen er niet veel zijn!) en er zit een jongeman heel relaxt achter het stuur; Nee ik zit niet aan de drug en ik zit niet te bellen, of te dagdromen over betere tijden. Rij gerust langs me koekblik want ik heb je écht wel zien aankomen!
 
Ik ben in de auto ook steeds bezig is met dingen als "de weg lezen". Op de motor van levensbelang, in de auto wat minder. Toch doe ik dat en elke verandering of afwijking in het wegdek die zie ik. Iemand die alleen auto rijd zal dat niet zo hebben denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan