Rikketik, Pruttel, Stop!

Menze

MF'er
7 jun 2004
99
0
Groningen
Allereerst even iedereen een gelukkig nieuwjaar. Zo nu dat uit de weg is zal ik even uitleggen wat er mis is. De afgelopen dagen kan jullie niet ontgaan zijn dat het flink gesneeuwd heeft in Nederland. Hoewel ik veel van mn motortje (XVS 650) moest ie toch even blijven staan (buiten zonder dekzeil)

Toen ik vanavond na 1,5 week weer wilde rijden, kreeg ik bij het omdraaien van mijn sleutel een heel raar getik te horen van, zo klonk het, bij mijn sleutelgat of iets daaronder. Nu doet ie dat wel eens vaker maar dan is het na 2 tikjes gebeurt, nu ging ie wel een paar seconden door. Maar toch even rijden. Ik kwam er echter snel achter dat hij daar geen zin in had en leek het net alsof maar 1 cylinder (V2) werkte.

Misschien is dit wel een heel simpel probleem, maar dit is de eerste keer dat ik het tegenkom en daarom heb ik geen idee wat het is, kan het zijn dat een van mijn bougies er mee gestopt is? of is dit toch iets groters? En wat zijn die tikken voor het starten?

groetjes, menze
 
ja overstarten zal straks wel moeten want door inmiddels is de accu leeg, hij deed het echter eerst wel. Maar dus nog niet geproboeerd. Maar verklaard dat ook waarom hij er na een paar honderd meter goeg gereden te hebben ineens ophoud?
 
Laatst bewerkt:
Omdraaien sleutel en dan getik :? of getik bij het indrukken startknopje ? Bij laatse krijg je dat als spanning accu te laag is (startrelais tikt dan) Als de motor wel loopt en dan tikt hebben we een ander probleem...Gr Mark
 
Omdraaien sleutel en dan getik :? of getik bij het indrukken startknopje ? Bij laatse krijg je dat als spanning accu te laag is (startrelais tikt dan) Als de motor wel loopt en dan tikt hebben we een ander probleem...Gr Mark

Ja, alleen na het omraaien van de sleutel. dan tikt ie. Probeerde toen te starten en als dat dan niet lukt en je stopt met op de startknop drukken gaat ie weer een paar seconden tikken. Het is niet het getik van een accu zonder spanning, dat klinkt anders.
 
Oke'os stap voor stap :Y Je draait de sleutel om wat gebeurd er dan? (1)
Je drukt de startknop in wat gebeurd er dan? slaat dan de motor aan?(2)

ok 1, draai sleutel om, en hoor snel getik, 2 a 3 seconden
2, druk startkop in en motor loopt.
3, rijd weg en na 200 meter verliest hij bijna al zn vermogen en bij het dichtdraaien van het gas stopt hij er mee.
4, als je nu opnieuw probeert te starten probeerd ie wel maar motor slaat niet aan. Als je dan de startknop loslaat begint het getik weer.
 
Lijkt er op dat ie geen benzine genoeg krijgt ! Tank vol ? anders je tankdop es open zetten en dan weer proberen ! Pre stand achter je tank kan je ook manueel bedienen! Succes :Y en laat dan maar weer es horen. Gr Mark
 
:Y goed gegokt . Als je zelf een beetje handig bent dan haal je je tankje eraf en je carburateurs (Gaskabel kan je laten hangen carburateurs op de kop hangen van elke de 4 boutje van het flotterbakje loshalen en dan ff schoonmaken) vervolgen de carburateurs vullen met benzine,benzine slang aansluiten en starten maar. beetje mazzel dan is het probleem opgelost. Tis best wel :( om je het zo ff duidelijk te maken maar we doen ons best...baat het niet dan schaad het niet.
 
potverdorie, ik heb wat te doen lees ik. Nou in ieder geval heel erg bedankt voor de tips. :}

ik zie net dat je ook in het noorden woont, kan je niet even in Groningen komen en het verhelpen in ruil voor een fles jenever? *D
 
Laatst bewerkt:
je kan vlotterbakken heel eenvoudig verwarmen, heb ik ook in de winter, maar -ik heb een kudde motoren- de V twin gebruik in de winter niet, 2 cylinders zijn veel storingsgevoeliger dan 4 cylinders, een 2 pitter draait op 1 poot niet of zuur, een 4 pitter draait op 3 rustig door
 
ok 1, draai sleutel om, en hoor snel getik, 2 a 3 seconden
2, druk startkop in en motor loopt.
3, rijd weg en na 200 meter verliest hij bijna al zn vermogen en bij het dichtdraaien van het gas stopt hij er mee.
4, als je nu opnieuw probeert te starten probeerd ie wel maar motor slaat niet aan. Als je dan de startknop loslaat begint het getik weer.
je benzine is gewoon op man, ook al roep je dat het nog niet zover hoort te zijn.
Tjek je tank maar eens.


Is die vol dan zit je benzine kraan verstopt of je benzine filter zit ramdicht.

1 snel getik, benzine pomp rateld de boel op druk
2 :] :]
3 geen benzine
4 tik tik tik tik is brandstofpomp probeert de boel op druk te krijgen


Kan ook een verstopping in je carbs/injectie zijn.
 
Dat getik/geratel na het omdraaien is gewoon je benzinepomp, dit is dan een membraanpomp die stopt met ratelen nadat ie voldoende tegendruk ondervindt van je carburateurs (vlotterbakken). Hij ratelt eerst ook snel en dat gaat dan steeds trager. De mijne doet dat ook telkens als ie wat langer heeft stilgestaan. Normaal ook maar 2 klikjes ofzo.

Dat je motor niet lekker liep kan zijn dat ie wat vuil meegenomen heeft waardoor een sproeier verstopt zit.
 
Laatst bewerkt:
ik ga er nu ook steeds meer van uit dat het gewoon een benzine probleem is, maar door het vele gestart van gisteren is mijn accu leeg en moet ik nu wachten tot een maat van mij tijd heeft om met zn auto en startkabels langs te komen B|
 
ik ga er nu ook steeds meer van uit dat het gewoon een benzine probleem is, maar door het vele gestart van gisteren is mijn accu leeg en moet ik nu wachten tot een maat van mij tijd heeft om met zn auto en startkabels langs te komen B|
Uitkijken met auto accu's he, een accu van bijvoorbeeld een diesel is nogal erg zwaar (qua amperage) vergeleken met een motor accu.

Kun je 'm niet aanduwen? in z'n 2 of 3? Ondanks dat het een twin is. Een buur van me lukt het ook met z'n Duc 888.... in z'n 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan