Risico jonge motor, veel km's

marcel_str

Die hard MF'er
6 sep 2009
510
1
Haarlem
Eigenlijk meer een tipje en een vraag over wat de "problemen" van jonge motoren zouden kunnen zijn bij hoge km standen.

Aanleiding is eigenlijk deze schöne Yamaha FZ6 bj 2004 voor een louzie 3000 euro. Wel ruim 170.000 km op de teller.

894354_1.jpg


Motor-technisch ben ik niet heel erg up-to-date, maar slijtageonderdelen begrijp ik uiteraard. Banden, ketting, roest, olie etc. kun je redelijk eenvoudig opsporen en oplossen. Maar what about zaken als slijtage van cilinders? Moet je daar rekening mee houden bij dit soort km-standen? Zijn er wellicht nog andere zaken die dan de kop op kunnen gaan steken?
 
Haha, als is dit het spelletje ontwijk de vraag zou zijn, had jij een verborgen talent! ;)

Ik begrijp dat het een niet zomaar te beantwoorden vraag is, dat er van alles en nog wat aan een dergelijke motor kan mankeren en het handig is om zwarte vingers te hebben mocht je op iets dergelijks in willen gaan.

Vandaar wellicht ook een tipje voor de zwarte vingers van dit forum, maar begrijp dat zelf 3000 euro dan nog een fors bedrag is...

Nouja, wie weet.
 
Als die motor 170.000km heeft gelopen dan zijn de nokkenaskettingen ook al minstens 1x vervangen. Lagers van de wielen, swingarm en balhoofd vast ook al. Maar in hoeverre de lagers van het krukas, nokkenassen en dergelijke nu nog helemaal fris zijn kun je je afvragen.

Aan de andere kant, het motorblok zelf zou nog in prima staat kunnen verkeren, juist omdat er lange stukken mee gereden zijn.

€3000 vind ik alsnog aan de hoge kant voor zo'n kilometerstand.
 
Das 35.000 km/jaar
Typisch woonwerkmotor @ 2*75km/werkdag voor 5 seizoenen.

Remschijven kunnen aan vervanging toe zijn
Uitlaatsysteem verrot
Alle lagers
Alle dichtingen
Krukaslagers
Vering/dempers
Zadel doorzeten
Sloten versleten
Stressfracturen in het frame vanwege 170.000km trillingen
kan ook allemaal netjes onderhouden zijn waardoor er niets mis mee is

etc ...

Maar 3000€ is wel veel voor een 170.000km
 
Laatst bewerkt:
Ja, kijk dat zijn dan weer een aantal zaken waar een groentje als ik niet aan zou denken. Dan wordt het rekensommetje inderdaad een stuk somberder.

Sloten inderdaad... Schijnt dat die dingen ook niet voor 3 tientjes over de toonbank gaan.
 
Tja... een beetje auto is eigenlijk al behoorlijk versleten bij een dergelijke KM-stand. Laat staan een motorfiets.

Natuurlijk, het blijft een urban legend dat een motorfiets bij 40.000 km al tot de draad versleten is.

Maar deze standen, wat ik overigens zéér knap vind, die vind ik zorgelijk genoeg om de mooie fiets te laten staan.

Want zoals alles al opgemerkt is.... dit gaat dweilen met de kraan open worden als je er nog eens heel wat bij wilt zetten.

Hij is juist elke dag veel gereden dus altijd goed warm geweest en daardoor gaat het allemaal ook wel prima. Hij zal best zijn onderhoud uitstekend hebben gehad ('tis toch zijn/haar vervoer geweest). Maar toch he... het zijn nou eenmaal slijtagedelen.
 
Lekker kijken voor een andere fiets. :)
Voor niet heel veel meer heb je een bijna nieuwe fiets ivm tot deze.
Of de dealer heeft de teller vooruit gedraaid. De schoft. :(
 
Ik zou er zelf geen problemen mee hebben.
Mits wel de onderhoudshistorie bekend is, zo weet je ofdat al het onderhoud gewoon goed uitgevoerd is.
Controleer dus de onderhoudshistorie en praat nog wat van de prijs af (moet lukken). Dan kan je lekker rijden om een bike mét ervaring ;)
 
De mijne heeft nu 100000km op de teller staan ( is een R1 uit bj:2000) en moet zeggen dat het onderhoud en slijtage van de lagers heel erg mee valt heb tot nu toe nog maar 1 lager vervanger van het achterwiel , de rest is nog in prima staat, zelfs de remschijven voldoen nog aan de dikte.(en er wordt zelf mee op het circuit gereden)
Blok heeft het niet zo lang uit gehouden was bij 60000km aan zijn eind zit nu een donor blok in waar 24000km op stond maar die heeft nu dus inmiddels ook al 60000km op de teller maar met dit blok is niets mis zelf nog maar heel weinig olie verbruik , half liter op 10000km.

Dus denk dat het ook wel aan de rijstijl ligt van de persoon die er op gereden heeft of het blok al dan niet aan revisie toe is.

En als je kijkt wat sjaakR1 er mee gereden heeft dan moet toch 2 ton haalbaar zijn :Y
 
Tja... een beetje auto is eigenlijk al behoorlijk versleten bij een dergelijke KM-stand. Laat staan een motorfiets.

Hmm, m'n Saab heeft >420dkm gelopen (merendeel op LPG), loopt nog altijd mooier op LPG als menig fabrieksnieuwe auto... Wou er eerst een kopen met 525dkm, maar die wou de vorige eigenaar toch nog niet weg doen...

Veel mensen hebben een overdreven grote fobie voor hoge km-standen. Veel van de genoemde punten (speling balhoofdlager, slechte vering, verotte uitlaat, slechte sloten, versleten schijven) zijn prima te controleren voor aanschaf.

Ik zie hier ook iemand roepen slechte keerringen/pakkingen, maar daar zou ik juist bij deze motor niet bang voor zijn. Eerder bij een oudere motor met juist heel weinig op de teller. Winterstalling en dergelijke, dat is slecht voor afdichtingen.

Maargoed ik zou er alleen aan beginnen als je zelf redelijk technisch inzicht hebt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, beter wat meer sleutelervaring op te doen alvorens aan zo'n fiets te beginnen. Kan natuurlijk zomaar zijn dat er een handige MF-er rondhuppelt die er wel iets mee kan, maar ik ga voor Fazer/Bandit600 bj 2000 - 2002. Aankomend weekend wat proefritjes maken en een mooi beginnersfietsje aanschaffen.

Thx sofar!
 
Mijn woonwerk Fazer (FZS600 bj2000) staat nu op 170.000 km.
Ik doe al het onderhoud zelf,en alles waaraan ik twijfel wordt vervangen door onderdelen van marktplaats/sloop.
Het is ondertussen een hele lijst, waaronder het motorblok (350e voor een jong schadeblok)
Verder is alles al wel genoemd in vorige berichten

Maarja het is hobby, ik heb de kennis/contacten, en maak op deze manier goedkoop mijn kms.

Er blijven echter zaken die ook bij goed onderhoud achteruit gaan, zoalss pekelschade aan het frame,en speling op bevestigings punten.
Ook in de elektra komen de eerste problemen.

Kortom alleen aan beginnen als je de kennis/middelen hebt.
Geef anders 1000 euro meer uit en koop er en met weinig kms.
 
Ik ben het eens met Testa-Rossa, inderdaad veel mensen hebben een fobie voor hoge km-standen.
Voor die paar duizend km die veel motorrijders er in een seizoen er bij rijden maakt dat niet zoveel uit.
Zelf heb ik een fjr met 120000 op de teller en die doet het perfect, is natuurlijk wat anders dan zo'n fazer.
 
mijn gsxr staat ookm op 72.000, gebruik hem elke dag, zomer en winter, zit er minimaal 10 keer per jaar mee op zandvoort, en ik heb eigenlijk nooit problemen, grootse probleem tot nu toe was een gebroken veer van mijn nokkenaskettingspanner bij 65.000 km.
 
Als de onderhoudshistorie bekend is gewoon kopen, het is juist omdat sommigen zo'n fobie hebben voor motorfietsen boven de 60 000KM dat deze motor zo goedkoop is! Waarschijnlijk zul jij er qua afschrijving ook niet veel meer op achteruitgaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan