Risico's op de motor: hoe ga je ermee om ?

hoeveel risico neem jij ?

  • ben een racer: zoek risicos

    Stemmen: 3 3,7%
  • rijd sportief maar ga niet tot het uiterste

    Stemmen: 27 32,9%
  • rij meestal rustig met af en toe een uitspatting

    Stemmen: 40 48,8%
  • ben een toerrijder: neem nooit risico

    Stemmen: 8 9,8%
  • ben bang op de motor, rij dus risicomijdend

    Stemmen: 1 1,2%
  • risico's wat zijn dat ?

    Stemmen: 3 3,7%

  • Totaal aantal stemmers
    82

Francois01

Die hard MF'er
21 apr 2004
408
0
Terneuzen
Vandaag in de telegraaf:
Een 48-jarige motorrijder uit Deventer is dinsdagavond om het leven gekomen bij een eenzijdig ongeval op de autoweg N 348 in de buurt van Zutphen. De man die in de richting van Brummen reed, heeft vermoedelijk te hard gereden en een bocht verkeerd ingeschat, aldus een woordvoerder van de politie. Het slachtoffer overleed ter plekke.

Hoe ga je met risico's om: vermijd je die of is de roep te sterk ?
Ikzelf ben meestal voorzichtig (ga niet tot het uiterste, maar soms ga het gas toch open en dan })
 
Laatst bewerkt:
iets verkeerd inschatten gebeurd toch wel een keer , hopenlijk is het dan niet met dezelfde afloop als diegene uit het artikel.
ik rij nooit tot op mijn grens, te bang voor mijn rijbewijs _O-
 
Ik mag graag een beetje doorrijden, maar ik denk dat ik, generally, niet te dicht in de buurt van de grens kom. Beetje ruimte om te corrigeren is wel zo prettig. Tot dusver ben ik (bijna) altijd nog in staat geweest om plotselinge problemen of inschattingsfouten op tijd op te vangen, iig.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag graag een beetje doorrijden, maar ik denk dat ik, generally, niet te dicht in de buurt van de grens kom. Beetje ruimte om te corrigeren is wel zo prettig. Tot dusver ben ik altijd nog in staat geweest om plotselinge problemen of inschattingsfouten op tijd op te vangen, iig.

:^
daar is denk ik de kern van de zaak: altijd wat overhouden ivm eventuele correctie ! :Y
maar heel vaak zie ik toch motorrijders die dat zeker niet doen en dan gaat het gelukkig maar net goed maar ooit ... |(
 
:^
daar is denk ik de kern van de zaak: altijd wat overhouden ivm eventuele correctie ! :Y
maar heel vaak zie ik toch motorrijders die dat zeker niet doen en dan gaat het gelukkig maar net goed maar ooit ... |(
Ik heb een woordje toegevoegd... Iemand wees mij op een paar akkefietjes in mijn motor-jeugd. O-)
 
Ik rij sportief, niet te hard (kost veel geld heb ik gemerkt) en zoals Orpheus ook al zei; wat ruimte om te corigeren
 
misschien had ik in de poll het volgende moeten toevoegen : ik denk dat ik de beste rijder van de wereld.
Geef info over waarom sommigen belachelijk risico;s nemen... :Y
 
Ik schijt al in mijn broek als ik de sleutel in het contact doe...voor ik de hoek om ben, heb al drie near-misses meegemaakt...

Eigenlijk moet ik maar stoppen met motorrijden :Y
 
Ik mag graag een beetje doorrijden, maar ik denk dat ik, generally, niet te dicht in de buurt van de grens kom. Beetje ruimte om te corrigeren is wel zo prettig. Tot dusver ben ik (bijna) altijd nog in staat geweest om plotselinge problemen of inschattingsfouten op tijd op te vangen, iig.




:^ same here :Y ik wil er nog lang van genieten.
 
Als je sportief wil rijden moet je zorgen dat je in bochten goed overzicht hebt op het wegdek. Ver vooruit kijken dus en niet alleen voor het wegdek, maar ook voor je medeweggebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij meestal lekker op het gemak, ook al omdat ik nu met dit weer toch wel extra voorzichtig wil zijn. Heb niet altijd mijn beschermende kleding aan.

:N niet goed, ik weet het.

Tweede reden is dat ik te bang ben dat ze me mijn zwaarverdiende rijbewijs zullen afnemen. Dus tot op heden kan ik nog *O* naar elke agent maar dat zal zeker niet zo blijven :9

Veel succes allemaal en rij voorzichtig maar denk niet te veel na over de gevolgen van een ongeluk want dan ga je verkrampt rijden en maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Gr Marcel
 
Als je sportief wil rijden moet je zorgen dat je in bochten goed overzicht hebt op het wegdek. Ver vooruit kijken dus en niet alleen voor het wegdek, maar ook voor je medeweggebruiker.

sportieve rijders horen op een daarvoor bestemde circuit te racen.. anders spelen ze met hun leven |( en erger met andermans leven B|
 
sportieve rijders horen op een daarvoor bestemde circuit te racen.. anders spelen ze met hun leven |( en erger met andermans leven B|
Onzin. Als je rekening houdt met overig verkeer (als in: er is niemand in de buurt) en de wegsituatie ter plaatse is er niks mis mee om sportief te rijden.
 
Na een aantal ongelukjes (die overigens niet het gevolg waren van sportief rijden maar domheid van de bestuurder :+ ) met ook nog wat (klein) persoonlijk letsel, ben ik (nog) voorzichtiger geworden.
En zo'n motor wordt dan na een paar slippertjes nog best duur in de verzekering :( .
 
en in dit idyllische wereld waren er nooit ongelukken...... :Z :Z
Wat heeft dat daar nou weer mee te maken? :?

Tuurlijk gebeuren er ongelukken. Of je nou sportief rijdt of niet. En natuurlijk is de kans op ongelukken wat groter als je sportief rijdt. En als je dat dan dus doet als er verder geen ander verkeer in de buurt is, heb je daar alleen jezelf mee. Lekker boeiend, dus.
 
Wat heeft dat daar nou weer mee te maken? :?

Tuurlijk gebeuren er ongelukken. Of je nou sportief rijdt of niet. En natuurlijk is de kans op ongelukken wat groter als je sportief rijdt. En als je dat dan dus doet als er verder geen ander verkeer in de buurt is, heb je daar alleen jezelf mee. Lekker boeiend, dus.

Een van de oorzaken van ongelukken is dat je juist niet alles kunt voorzien . Behalve misschien sommige van de ubermenschen (denken ze !) die soms op onze wegen rond bageren..
Ik zou dus zeggen: houd de risico's voor jezelf en race dus op een circuit.. :Y
 
ik hou vaak in mijn achterhoofd wat bepaalde mogelijke situaties kunnen zijn. Met lessen wordt je al voorbereid op zijstraten waar mogelijk mensen uit kunnen komen.
Zo hou ik, net als 90% van de motorrijders denk ik, rekening met oneffenheden en rotzooi op bepaalde plekken in de weg. Vantevoren kan ik dan heel snel een risicoberekeningetje maken en de rechterhand laten gassen of remmen.
Mijn motor is niet geweldig voor bochtentechniek (mn zedje) dus daar heb ik al een paar keer een verkeerde inschatting gemaakt en ben met de schrik weggekomen. Voordeel is dat je er van leert en het niet snel nog een keer zal gebeuren.
Sommige mensen hebben pech, daar is het geen leermomentje maar het einde van de rit.

Roep altijd dat als je in het verkeer omkomt je gewoon lomp bent of pech hebt, en daar blijf ik bij. Als ik een ongeluk krijg en het mijn schuld is hoor je me niet piepen, als iemand anders me aanrijdt zou ik het heel jammer vinden, maar dan valt het onder de catogorie pech hebben...ik had ook diegene kunnen zijn.

Denk dat ik nog wel veel verder kan gaan met de motor, maar voel nog niet echt de drang dat te proberen. XR is één groot feest maar daar heeft ie ook al een paar keer een flinke stap opzij gedaan.
Ben één keer gevallen omdat ik hard optrok met een hele oude motor in een bocht waar bagger lag met nat weer. Te stom voor woorden maar het viel dus allemaal wel mee.
De bijna-momentjes maken meestal wel een flinke impact waardoor ik weer een paar situaties kan inschatten voor de volgende keer.

Maak me meer zorgen om mijn rijbewijs dan mn gezondheid als ik motorrij.
 
Een van de oorzaken van ongelukken is dat je juist niet alles kunt voorzien . Behalve misschien sommige van de ubermenschen (denken ze !) die soms op onze wegen rond bageren..
Ik zou dus zeggen: houd de risico's voor jezelf en race dus op een circuit.. :Y
Op het circuit kun je je idd helemaal laten gaan. Gezien de kosten en reisafstanden die daaraan verbonden zijn is meer dan een keer of twee per jaar (voor mij) geen optie. Als ik op één van de andere dagen zin heb om wat sportiever te rijden ga ik gewoon de dijk (of een andere weg op) en rij daar sportief als er geen ander verkeer is of plotseling op kan duiken en doe het wat rustiger aan als er wel ander verkeer is of kan komen (kruisingen, opritten, etc.). Daarmee hou ik het extra risico voor mezelf.

Overigens is sportief rijden op straat nog steeds iets heel anders als rijden op een circuit. Op het circuit probeer je de grenzen te vinden en tegen die grens te rijden. Op straat blijf je, als het goed is, nog een eindje uit de buurt van de grens.
 
Laatst bewerkt:
Op het circuit kun je je idd helemaal laten gaan. Gezien de kosten en reisafstanden die daaraan verbonden zijn is meer dan een keer of twee per jaar (voor mij) geen optie. Als ik op één van de andere dagen zin heb om wat sportiever te rijden ga ik gewoon de dijk (of een andere weg op) en rij daar sportief als er geen ander verkeer is of plotseling op kan duiken en doe het wat rustiger aan als er wel ander verkeer is. Daarmee hou ik het extra risico voor mezelf.

Overigens is sportief rijden op straat nog steeds iets heel anders als rijden op een circuit.

en toen waren ze weer eens............ *O* *O*
:]
 
Als ik een ongeluk krijg en het mijn schuld is hoor je me niet piepen, als iemand anders me aanrijdt zou ik het heel jammer vinden, maar dan valt het onder de catogorie pech hebben...ik had ook diegene kunnen zijn.
tja je zou door zo'n @@*&*% die denk dat ie P. Rossi aangereden worden omdat die ff zijn bocht verkeerd inschatte of wat gravel op het wegdek.... B|

Maak me meer zorgen om mijn rijbewijs dan mn gezondheid als ik motorrij.
:^
repressieve beleid gaat inderdaad al lang niet meer om veiligheid.. :N en dan is het een additionele zorg -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan